Slöbevakarn Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Enligt SvD kan Sverige vara med i en ny utryckningsstyrka som Nato sätter upp. Orsaken sägs vara det allt tätare samarbetet med att leda EU:s nordiska stridsgrupp. www.svd.se Är detta ytterligare ett steg till svenskt NATO medlemskap? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Skulle vi vilja komma med i NATO skulle det ta typ 10 min för USA att driva igenom att släppa in oss. Här verkar det snarare handla lite mer om att bygga ut möjligheterna för att sätta in trupp i fredsbevarande eller liknande uppdrag. Personligen skulle jag snarare ställa mig frågande till vad vi verkligen har att ställa upp med. Men det kommer ju av min enorma tveksamhet till värnpliktssystemet som det fungerar och är inte relaterat till detta. Hursomhelst är det nog inget annat än EUs snabbinsatsstyrka under ett till namn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted January 1, 2007 Report Share Posted January 1, 2007 är detta NRF det pratas om? I så fall Övade ju sverige med dom under PFP redan Januari 2006 så vore väl inte lustigt om dom skulle vilja ha med sverige Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted January 2, 2007 Report Share Posted January 2, 2007 Hornet svar Johan Adam (ja) åtminstone enligt artikeln (läs faktarutan till höger) januari 2006 vilken övning ? Om inte annat så var samtliga av flottans beredskapsförband (IUB,IKS,IM) med på Briliant Mariner 06 som var en av NRFens "slutövningar" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts