Jump to content

S1 blir Ledningsregementet

Recommended Posts

Fick höra av min kapten idag att S1 kommer att genomföra ett namnbyte till L1, antar att det är en stor förändring så jag slangar in en tråd här.

Tydligen kommer S1 bli ett mer renodlat ledningsregemente och mindre signalistregemente. Kan bli spännande med ett namnbyte faktiskt.

Vad tycker ni om detta? Föredetta S1:are och annat folk?

• Replies 140
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Utan någon som helst information, förutom den som står i tråden, så tror jag inte att S1 kommer att byta namn till S1 av den enkla anledningen att det kommer att kosta onödigt mycket pengar för att endast ändra en enda bokstav.

Edited by Honken

Utveckling mot ett försvarsmaktsgemensamt ledningsregemente skall fortsätta så att det nya Ledningsregementet (LedR) kan inrättas 1/1 2007

Hittade det på S1 hemsida

Tolkar det som att S1 görs om till ett nytt Ledningsregemente

Edited by NordicFear

Tydligen kommer S1 bli ett mer renodlat ledningsregemente och mindre signalistregemente. Kan bli spännande med ett namnbyte faktiskt.

Vad tycker ni om detta? Föredetta S1:are och annat folk?

På vilket sätt kommer signalistbiten att minska?

Att regementet byter namn och blir Försvarsmaktsgemensamt behöver ju inte ha att göra med minskad förmåga, min uppfattning är att det är tvärtom - just att S1 blir Försvarsmaktsgemensamt föranleder namnbytet.

Det händer grejor på S1, och det är kul. :baskerHV:

Må vara så. Men eftersom alla(?) förband har en siffra efter namnet så är det kanske logiskt att det blir L1 som förkortning. Ledningsregementet kommer nog vara den korrekta benämningen på regementet.

Nja, om man läser på länken som NordicFear postade, så kommer beteckningen blir LedR. Det är iofs inte helt logiskt, då de andra regementena som tagit bort sina siffror har förkortningar som slutar på - reg (ArtReg, LvReg).

Må vara så. Men eftersom alla(?) förband har en siffra efter namnet så är det kanske logiskt att det blir L1 som förkortning. Ledningsregementet kommer nog vara den korrekta benämningen på regementet.

Nja, om man läser på länken som NordicFear postade, så kommer beteckningen blir LedR. Det är iofs inte helt logiskt, då de andra regementena som tagit bort sina siffror har förkortningar som slutar på - reg (ArtReg, LvReg).

Ja, och LedR torde utläsas som Ledningsreglementet (jmf SoldR, UtbR, SbR, mfl). Jag har påtalat detta men tydligen hade man skickat namnförslaget till Regeringen redan. :baskerHV:

Det blir inte L1.

Ledningsregementet (LedR) ska samordna Försvarsmaktens utbildning och utveckling inom områdena samband, ledning och markburet Telekrig. Nu ska man nog inte förvänta sig en Visby-korvett i Enköpings hamn utan det mesta kommer att vara sig likt ute på förbanden.

Jag tror att vi kan förvänta oss att gamla Fälttelegrafkårens tecken kommer att återupplivas.

Kommer de då att byta ut även Upplandsvapnet i det heraldiska vapnet och byta ut det mot Tre kronor som LvReg & Artreg har gjort?

Borde inte Ing2 och T2 också bli Ingengörsregementet resp Trängregementet nu när de är de enda av sin förbandstyp? Liknande som har hänt med ArtReg, LvReg & Amf1?

Jag tycker att man borde göra om namnen på alla regementen, iaf numreringen som är sjuk. Sen tycker jag att det är lite synd när man döper om gamla landskapsregementen till ex. Artilleriregementet osv. Sen så tycker jag också att de vore kungligt om de kunde återinföra prefixet 'Kungliga' framför varje regementesnamn igen.

Borde inte Ing2 och T2 också bli Ingengörsregementet resp Trängregementet nu när de är de enda av sin förbandstyp? Liknande som har hänt med ArtReg, LvReg & Amf1?

T2 byter namn till Trängregementet 1 januari 2007 om jag inte minns fel, ett namnbyte är på gång i alla fall

Kommer de då att byta ut även Upplandsvapnet i det heraldiska vapnet och byta ut det mot Tre kronor som LvReg & Artreg har gjort?

Förmodligen kommer man göra en "LvReg & ArtReg" dvs. lilla riksvapnet krönt med en krona och vilandes på ett knippe viggar.

Däremot så kanske äpplet behålls på axelklaffarna.

/K

Så det blir fyra fanor snart då med andra ord? ;)

Nej. I8:s och Ledreg:s kommer att föras. De gamla signalregementenas fanor anser man att den nya fanan kommer att omfatta och därmed behöver inte de föras.

/K

Jag kan inte säga att jag har några egentliga invändningar - annat än det att jag tycker det är synd att så många förbands heraldiska särart utraderas. Det nya fälttecknet kan alltså tänkas se ut ungefär så här? blixt.jpg

I och med "namnbytet" (man lägger ner S1 och startar ett nytt regemente igentligen) så byter man även regementschef.. Elaka tungor säger att allt detta görs bara för att få möjligheten att få en kvinnlig regementschef.. Det hadde väl vart svårt att byta chef helt utan anledning, men nu när det gamla regementet försvinner och ett nytt uppstår kan man ju välja och vraka som man vill.

Allvarligt talat.... varför varför varför?

Givet att det som står skrivet i tråden stämmer.... Vad tusan har FM fokus på idag egentligen?

Jämställdhet, och ibland går det till överdrift. T.ex leder läsning av Veckorevyn till våldtäkt enligt en föreläsning vi nyinryckta på S1 fick oss till livs i sommras..

Appropå onödiga namnändringar byter NKV(Nätverket för kvinnliga värnpliktiga) namn till NVK(Nätverket för värnpliktiga kvinnor) :blink:

I och med "namnbytet" (man lägger ner S1 och startar ett nytt regemente igentligen) så byter man även regementschef.. Elaka tungor säger att allt detta görs bara för att få möjligheten att få en kvinnlig regementschef.. Det hadde väl vart svårt att byta chef helt utan anledning, men nu när det gamla regementet försvinner och ett nytt uppstår kan man ju välja och vraka som man vill.

Kan inte det vara bara "elakt konspirationsprat"? För det har ju faktiskt varit en hel del omsättning på C S1 sen min tid, och det var bara ett par år sedan. Den nuvarande är åtminstone nr 3 sedan 2003. Krook:en eller någon annan kan få slå mig på fingrarna om jag har fel, så länge som ni slår löst. :P

Kan inte det vara bara "elakt konspirationsprat"? För det har ju faktiskt varit en hel del omsättning på C S1 sen min tid, och det var bara ett par år sedan. Den nuvarande är åtminstone nr 3 sedan 2003. Krook:en eller någon annan kan få slå mig på fingrarna om jag har fel, så länge som ni slår löst. :P

Nuvarande regementschefen tillträdde 2004 och efterträdde den chef som du torde haft 2003. Vilken den tredje är lyckas jag inte lista ut - du tänker inte på en tjf chef?

(Att C S1 och regementschefen är två olika personer om man ser det ur ett sektionsperspektiv, det är en annan femma... :ph34r: )

Edit: Vilka är dessa elaka tungor, i vad grundar de sina påståenden, och har de testat att tänka "den nya chefen ersätter dem gamla som slutar för att pyssla med annat" istället för "den nya chefen ersätter den gamla som tvingas sluta mot sin vilja"?

(Pronomen i all ära, men exakt vem är denne "man" som skall välja och vraka? :))

Edited by LT

Den som förmodligen utnämns till C Ledreg är en kvinnlig Övlt (som blir Öv) från Flygvapnet. Det har hela tiden varit tanken att den blivande chefen ska komma från en "blå" försvarsgren och denna Övlt har profilen och tydligen visat prov på goda egenskaper som Stf C F4 och som C AO F4.

Det är dumheter att dra några växlar på den kommande utnämningen.

Att det ska vara en "blå" för att få med FV och Marinen kan man väl ha synpunkter på men jag tycker att det verkar bra. Armén har trots allt en hel del att lära sig av de andra försvarsgrenarna. Att den blivande Översten är kvinna är en "jaha-grej" för mig. Det gör henne knappast sämre än någon annan, eller bättre för den delen.

@C DK 012

Det är egentligen två stycken C S1 sedan ditt inryck: L-O J och MB. CL är tjf i MB:s frånvaro.

/K

• 2 weeks later...

Såg en bild på ett förslag eller det kanske rentav var den nya symbolen för det nya regementet, i alla fall fanns det en bild i Signalbladet, den såg ut så här:

S1.gif

Istället för äpplet där i mitten har dom bytt ut det mot Tre kronor. Färgen har jag för mig skulle bli blå-liknande färg.

Såg en bild på ett förslag eller det kanske rentav var den nya symbolen för det nya regementet, i alla fall fanns det en bild i Signalbladet, den såg ut så här:

Istället för äpplet där i mitten har dom bytt ut det mot Tre kronor. Färgen har jag för mig skulle bli blå-liknande färg.

Ja, eller som jag skrev för några inlägg sedan:

Förmodligen kommer man göra en "LvReg & ArtReg" dvs. lilla riksvapnet krönt med en krona och vilandes på ett knippe viggar.
Det blir ju det som du beskriver. Färgen är blå.

/K

• 2 weeks later...
Men rent konkret sett?

Kommer det här namnbytet på regementet få några igentliga ändringar på värnplikts utbildningen i enköping? Annat än att dom värnpliktiga syr på ett annat märke på armen?

Nej, det kommer inte att innebära några som helst förändringar för inneliggande kull och det kommer inte bli några stora förändringar för nästa kull heller.

Det som troligtvis kommer att bli förändringar avseende värnpliktsutbildning är att utbildning av fler kategorier vpl kommer att samordnas från Enköping och kanske att en del av dessa som nu utbildas av FV och Marinen kommer att utbildas på LedReg i stället.

Inneliggande kull kanske inte ens hinner sy på ett nytt märke då det mig veterligen inte finns något fastställt än och än mindre beställt och levererat.

Men de kan stoltsera med att vara de sista värnpliktiga i truppslaget Signaltrupperna och Upplands regemente.

/K