Fkflax Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Är motiverade vpl bättre soldater än icke motiverade?Jag har fått den uppfattningen att övermotiverade och överambitiösa vpl överlag är ganska odugliga när det kommer till kritan. Någon som håller med?tillägg? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frantic Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Varför har du fått den uppfattningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Är motiverade vpl bättre soldater än icke motiverade?Jag har fått den uppfattningen att övermotiverade och överambitiösa vpl överlag är ganska odugliga när det kommer till kritan. Någon som håller med?tillägg? Lite exempel vore inte så dumt annars får vi nog även fundera på hur långt ett snöre är? Fast man kan ju dra till med att generellt sett så är det bäst med en som är duktig både praktiskt och teoretiskt oavsett om man är VPL, städare, säljare, nätverkstekniker, chef eller liknande. Eller att en övermotiverad och överambitiös inte alltid har alla rätt och därigenom tar fel beslut eller inte följer chefens order vilket kan riskera verksamheten. För du påstår väl inte att vi MÖP'ar är dåliga soldater väl? Link to comment Share on other sites More sharing options...
twintip Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Beror väl på vem som är motiverad? D.vs. om det är en sopa eller inte... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 de vpl jag träffat som inte varit motiverade har inte fått betyg som gjort att de kan krigsplaceras... dvs de har aldrig gjort det de skall, om de ens varit där de skall när de skall vara där... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Kan ta ett exempel från egen GU. Jag samt hundförare S är extremt motiverade, och kanske lite väl på hugget ibland. På hundförartäten insåg vi en dag att vi trivdes bäst med tätens två största lökar, vilket blev intressant. Dom lugnade ner oss båda när det behövdes, och vi kunde nå en gemensam nivå som var duglig. Att sedan betygen speglade motivationen var ju faktiskt inte så förvånande. Jag tror frågan handlar mer om självinsikt. En driven soldat med god självkännedom som alltid arbetar för att utvecklas, är det roligaste som finns att arbeta med. En driven motiverad soldat som inte har förmågan att se och utveckla sina svagare sidor, utan lever efter "jag vet bäst" oavsett situation är "omöjliga fan" att ha ett konstruktivt samarbete med. Otydligt nog? (Glöm för all del inte, hur motiverad man än är, stanna ibland upp och tänk till.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 de vpl jag träffat som inte varit motiverade har inte fått betyg som gjort att de kan krigsplaceras...dvs de har aldrig gjort det de skall, om de ens varit där de skall när de skall vara där... Det är klart att man inte är på rätt plats vid rätt tillfälle om man tvingas in i nåt som man absolut inte vill göra. Jag gjorde vpl under Kalla kriget, och det enda sättet att slippa bestraffning var att vara genuint inkompentent. Misskötte du dig bestraffades du med disciplinstraff. Skötte du dig bestraffades du med SÖBar och KFÖar och allt vad det hette som lök på laxen på GU. Ren och skär inkompetens rådde dock inte Försvarsmakten på. Du kunde inte bli bestraffade för att du är korkad, så länge du ser ut att göra ditt bästa. Jag var genuint inkompetent. Hv passar mig bättre. Frivillighet. Jag kan lova att jag inte är sämre än någon i motsvarande befattning - räknat utifrån utbildningsläge. Jag tycker dock att trådskaparen har en poäng. En lat och omotiverad vpl kommer att leta genvägarna som kan göra denne mycket effektiv när det verkligen gäller och motivationen finns. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 En motiverad soldat är i 999 fall av 1000 bättre än en omotiverad. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 En motiverad soldat är i 999 fall av 1000 bättre än en omotiverad. /K Det var inte vad frågeställaren påstod i sin frågeställning. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 En motiverad soldat är i 999 fall av 1000 bättre än en omotiverad. /K Det var inte vad frågeställaren påstod i sin frågeställning. Jag är medveten om det men hävdar bestämt att så är fallet. Utveckling kräver motivation och utan motivation så slutar individen utvecklas åt önskvärt håll. En soldat som inte vill leverera och som tvingas göra det mot sin vilja, levererar oftast inte med god kvalitet. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 En motiverad soldat är i 999 fall av 1000 bättre än en omotiverad. /K Det var inte vad frågeställaren påstod i sin frågeställning. Jag är medveten om det men hävdar bestämt att så är fallet. Utveckling kräver motivation och utan motivation så slutar individen utvecklas åt önskvärt håll. En soldat som inte vill leverera och som tvingas göra det mot sin vilja, levererar oftast inte med god kvalitet. /K Men det du påstår är att sparka in öppna dörrar. Ingen påstår motsatsen. Däremot går det, som trådstartaren gör, att påstå att en under utbildning omotiverad soldat kan fungera bättre i ett skarpt läge än en under utbildningen motiverad soldat. (Långt bak i bakhuvudet finns att det ska finnas en gammal studie som säger att högintelligenta misslyckas oftare än andra i det militära?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Jag har aldrig upplevt att en omotiverad generellt varit bättre än en motiverad. Det man kan ta till sig är att högintelligenta ofta ställer högre krav på mental stimulans och därför kan vara svårmotiverade. Men då börjar vi glida in i en fråga om IQ i stället för motivation. Men what the heck. Jag har upplevt det lättare att motivera "mindre smarta" soldater än högintelligenta. På så sätt har jag i vissa fall haft bättre utfall med de förstnämnda. Men det är ändå motivationen och tron på det man gör som är det väsentliga i kombination med utbildningsståndpunkt för att nå effekt i målet. Jag vill påstå att ingen vill jobba med omotiverat folk vare sig de är underställda, sidoordnade eller överordnade. Omotivation har en tendens att smitta av sig. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Jag har aldrig upplevt att en omotiverad generellt varit bättre än en motiverad.Det man kan ta till sig är att högintelligenta ofta ställer högre krav på mental stimulans och därför kan vara svårmotiverade. Men då börjar vi glida in i en fråga om IQ i stället för motivation. Men what the heck. Jag har upplevt det lättare att motivera "mindre smarta" soldater än högintelligenta. På så sätt har jag i vissa fall haft bättre utfall med de förstnämnda. Men det är ändå motivationen och tron på det man gör som är det väsentliga i kombination med utbildningsståndpunkt för att nå effekt i målet. Jag vill påstå att ingen vill jobba med omotiverat folk vare sig de är underställda, sidoordnade eller överordnade. Omotivation har en tendens att smitta av sig. /K En del av poängen tycker jag är att en omotiverad blir motiverad i ett skarpt läge. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 En del av poängen tycker jag är att en omotiverad blir motiverad i ett skarpt läge. Du tror inte att en som tidigare varit motiverad blir ännu mer motiverad i ett skarpt läge, och dessutom har tagit till sig mer av sin utbildning och därför har förutsättningarna till att göra ett bättre jobb? /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 En del av poängen tycker jag är att en omotiverad blir motiverad i ett skarpt läge. En under utbildningen omotiverad soldat hamnar inte i skarpt läge. Denne får antingen för dåliga betyg för att söka ut eller skiter i att söka ut. För det är det som är det skarpa läget nu. Och som du skriver så är det motivationen som är A och O, där är vi överens men jag (och de flesta jag känner) vill ha motiverad personal hela tiden. Man kan liksom inte lita på att en omotiverad helt plötsligt blir motiverad och börjar lösa uppgifter som denne tidigare smitit ifrån. Jag har mycket svårt att tänka mig ett statistiskt säkerställt samband mellan omotivation under utbildning och motivation i skarpt läge. Det kommer att krävas en hel del bevis för att få mig att tro på det. För mig låter det som mumbo-jumbo. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Min gissning är att trådskaparen syftar på folk som är överambitiösa redan innan de ryckt in och har lärt sig alla gradbeteckningar mm utantill redan innan första dagen. Och vi snackar GU här verkar det som. Jag har sett flera exempel på att "FBU-killarna" som redan kan allt varit rejält mkt sämre än vissa som egentligen inte ville göra lumpen men gjorde vad som krävdes av dem ändå. Och sånt här läser man sig inte till i Pedagogiska Grunder... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Att ha förkunskaper är inte alltid bra. Dock så ska vi inte dra likhetstecken mellan "FBU-U" och "Motiverad GU-soldat". De sammanfaller ofta men inte alltid. Och som sagt var; för mycket av något är aldrig bra, så överambitiöst blir oftast fel, ambitiöst däremot är rätt. När jag skriver motiverad så avser jag soldater som är motiverade under GU och sedan under mission (motsv.). Jag avser inte per automatik att de vpl har varit supermotiverade innan inryck. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raptor Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Sedan finns där ju också överambitiösa i bemärkelsen att de redan memorerat alla delar på AK-5:an och frågar befälen om när de får skjuta sina första fiende. Eller när det är bajonett träning. Eller när man får öva sig på att skära halsen av grisar, o.s.v. Vederbörande kan också kläcka ur sig saker som "anhåller om att få tala fritt" och liknande fraser. Här har ambitionen slagit över till något som ärligt talat är rent skrämmande. Men annars menar jag att normala MÖP:ar gör att lumpen blir en trevligare tillvaro för alla andra. Att ha en oengagerad person i gruppen blir bara öken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.