jaag Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Har kollat runt lite på lumpen.nu men har inte hitta vad jag söker. Hur går det till med inkallningen till mönstringen? Är född i slutet av november 1989. Kallas jag in senare än dem som är födda tidigare på året? Och hur långt är det mellan mönstringskallelsen och själva mönstringen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Har kollat runt lite på lumpen.nu men har inte hitta vad jag söker. Hur går det till med inkallningen till mönstringen? Är född i slutet av november 1989. Kallas jag in senare än dem som är födda tidigare på året? Och hur långt är det mellan mönstringskallelsen och själva mönstringen? Jag är född i september och mönstrade i slutet av maj. Har en polare som är född i mars/april som mönstrade runt den 20 december. Vet riktigt inte vad de går efter. 1-2 månader efter att du har fått beskedet att du ska mönstra så är det dags. Eftersom du är 89a är det väl inte helt säkert att du kommer att mönstra, vet flera 88or som inte FICK mönstra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NordicFear Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 (edited) Det är inte säkert att du kommer bli kallad av pliktverket för att mönstra.. men ringer du upp dom då och säger att du vill så får du det med största sannolikhet... Tips är ju att ringa till pliktverket å fråga dom! Edited November 30, 2006 by NordicFear Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jaag Posted December 1, 2006 Author Report Share Posted December 1, 2006 När ni säger att jag kanske inte får mönstra. Syftar ni då på testet som ska skickas ut via internet eller? Hur sållar dem annars bort? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Ja e född 89 men jag har inte fått nått papper från Pliktverket. Varför? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 När ni säger att jag kanske inte får mönstra. Syftar ni då på testet som ska skickas ut via internet eller? Hur sållar dem annars bort? Vi inte hur de sållar bort, de 88or som inte får mönstra iår har inte ens fått reda på det. Man har fått ta reda på det själv. Men blanketten man får fylla i på nätet ska de väl gå efter om jag fattat allt rätt? Ja e född 89 men jag har inte fått nått papper från Pliktverket.Varför? Du kan få papper när som under nästa år, du får det 1-2 månader innan du ska mönstra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Freeman Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 (edited) Alla födda 1989, vare sig de fyllt i testet eller ej, ska få besked inom den närmsta framtiden om de skall mönstra (eller icke blivit antagna). Så ni kommer förmodligen få besked inom kort. Källor Lumpen.nu Pliktverket Edited December 1, 2006 by Freeman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest MH700 Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 (edited) Pliktverket arbetar utifrån regioner, ex Stockholm, Göteborg, Karlstad osv. Enligt dem så är det din bostadsort som bestämmer när du skall mönstra. Jag kommer från Uppsala (Stockholmsområdet) och mönstrade första gången i februari (urvalsmönstring) och sedan i um... mars tror jag. Pliktverksgubbarna sa då att vi var de första som mönstrade för den "säsongen" men... Pliktverket ligger 4 år efter i tiden och nu när det nya värnpliktssytemet har skapats så kan detta givetvis ändras... Edited December 1, 2006 by MH700 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Min brosa mönstrade i juni för 3år sedan, så är det då högst troligt att jag kommer mönstra då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Ärligt talat så tror jag inte att dom tar och bestämmer datum pga när syskon mönstrade. Det som spelar roll är bostadsort, födelsedatum och slumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liquid Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Mycket kan ha ändrats på tre år. Min erfarenhet av Pliktverkets logik gällande när man ska mönstra, är att de utgår från vilket område/stad man bor i. Till exempel: Ingen jag kände hade hört något från PV, fram tills i oktober, då alla fick brev i stort sett samtidigt. Utom vissa som bodde en bit utanför stan. Men Pliktverket works in mysterious ways. Det kan, i princip, komma närsomhelst. Alla dessa uppgifter kanske bara förvirrar dig. Det är egentligen bara att vänta och till slut dimper det ner i brevlådan. Om det nu inte redan kommit och någon råkat "städa bort" det :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts