Nestor Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Tjo. Jag har nyss fått överta pappas gamla dator. En en trött stackare på 500 mhz med 512 mb RAM och ett värdelöst graffekort. Jag är rätt sugen på att försöka mig på att uppgradera den med ny processor, nytt moderkort och nytt graffekort. Det ska vara såpass att jag kan spela lite nyare spel på den. Vad är det jag behöver veta innan jag börjar beställa komponenter? Några fällor eller särskilda risker? Förslag på konfigureringar mottages tacksamt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Att uppgradera den datorn kommer nog att kosta ungefär lika mycket som att köpa en helt ny. Allt du skulle ha kvar efter uppgradering skulle vara lådan, skärm, mus och tangentbord. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 30, 2006 Author Report Share Posted November 30, 2006 Att uppgradera den datorn kommer nog att kosta ungefär lika mycket som att köpa en helt ny. Allt du skulle ha kvar efter uppgradering skulle vara lådan, skärm, mus och tangentbord. /mdn Kan tyckas. Men med lite tur så har jag en finansiär (läs uppmuntrande förälder ;) ) så det kanske inte är en helt dålig idé ändå. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Nja säg inte det, jag hade en gammal Celeron 400 liggandes och tänkte att den kunde man väl göra något roligt med, men en Celeron 400 är ju långt ifrån en värsting och dom Celeron med socket 370 som fanns att köpa kostade 1000> vilket det inte var värt. Så jag mailade datorbutiken.com på ren chansning och frågade om dom hade några Celeron processorer kvar och vad det skulle kosta mej att köpa en dagen efter fick jag svar att dom hade nog några kvar och dom skickar upp en till mej gratis, ja eller jag fick stå för frakten. Och vips var min Celeron 400 en Celeron 900 och då dög den i alla fall som server. Minne hade jag liggandes så det fick den också. Så om du nu vill uppgradera i syfte att ha den som server, router etc. så maila någon av dom större onlinebutikerna Komplett,Datorbutiken osv. Och fråga om dom har några grejer liggande dom är nog glad att bli av med det. Men nyare spel njaaaa då är det nog bättre att köpa nytt Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Antar att tanken är att behålla moderkortet? Kolla upp vad den tar max i processor, minnen och grafikkort. Därefter kan du ta en funderare om det är värt pengarna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 30, 2006 Author Report Share Posted November 30, 2006 Antar att tanken är att behålla moderkortet? Kolla upp vad den tar max i processor, minnen och grafikkort. Därefter kan du ta en funderare om det är värt pengarna. Nja, moderkortet är nog ochså tänkt att bytas. Jag behöver helt enkelt en egen dator. Det uppstår helt enkelt för många "konflikter" angående men av mig och syrran som har "viktigast" skäl att använda datorn. "Jag har två kemirapporter som ska vara klara imorron!" "Och?!?! Min svenskauppsats ska in om 4 timmar!" "Sedan när blev dina saker viktigare än mina?!" Skulle vara värt en del att slippa den typen av diskussioner. Sedan så tänker jag attdet skulle vara kul att lura folk på lan att tro att man sitter på en sop-burk. Vart får man tag på en 486:a burk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeppe Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Ok du har tänkt uppgradera en gammal dator men ska byta processor och moderkort?, Det i sej leder nog till nytt minne och grafikkort och vips så har du en ny dator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 30, 2006 Author Report Share Posted November 30, 2006 Ok du har tänkt uppgradera en gammal dator men ska byta processor och moderkort?, Det i sej leder nog till nytt minne och grafikkort och vips så har du en ny dator Det är ju ochså ett sätt att se det. Jag har iallfall fått för mig att det blir billigare att endast byta komponenterna. Program och dylikt har jag ju redan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Tror det är tämligen lönslöst då det är mycket svårt att få tag på gamla komponenter, samt att nyare inte kommer att fungera för att det är olika sockets samt med största sannolikhet olika spänningar, bl a. Rådet är: släng den och köp en bättre beg (eller vad nu plånboken tillåter). Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Är nog kraftigt benägen att hålla med. Blir nog inte värt att uppgradera. Det enda du skulle spara in blir nog typ mus, tangentbord etc. Nej, gå in på olika internetsidor och "bygg" en "ny" dator av bättre begnagnat. Som spel dator är det nog ingen idé förutsatt att det inte är spel gjorda på andra sidan om millenieskiftet . Jag köpte som ex begangnade delar och satte ihop en dator: 3,4 ghz 160gig hdd 1024mb ram 512mb gk etc Gick lös på ca 5 000-6 000. Skit i mus och liknande. Det finns säkert i någon garderob. Bra burk att låna ut så att jag får ha den bra ifred Laptop för ca 14 000 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 30, 2006 Author Report Share Posted November 30, 2006 Är nog kraftigt benägen att hålla med. Blir nog inte värt att uppgradera. Det enda du skulle spara in blir nog typ mus, tangentbord etc. Nej, gå in på olika internetsidor och "bygg" en "ny" dator av bättre begnagnat. Som spel dator är det nog ingen idé förutsatt att det inte är spel gjorda på andra sidan om millenieskiftet . Jag köpte som ex begangnade delar och satte ihop en dator: 3,4 ghz 160gig hdd 1024mb ram 512mb gk etc Gick lös på ca 5 000-6 000. Skit i mus och liknande. Det finns säkert i någon garderob. Bra burk att låna ut så att jag får ha den bra ifred Laptop för ca 14 000 Tips på sådan sida frågas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Tips på sådan sida frågas Kan rekommendera Komplett.se Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Jag köpte min burk på pcfynd, men den sidan finns tyvärr inte längre. http://www.onceagain.se/ är också en bra sida. Billiga begagnade datorer, både laptop och stationära. (Finns även nya) Ger även garanti på begagnade (ca 1-3år) Exempel: Beg stationär: PROCESSORTYP Pentium IV PROCESSOR 2660 MHz CHIPSET Intel 865G ARBETSMINNESTYP DDR ARBETSMINNE 256 MB MINNESPLATSER 4 ST HÅRDDISKTYP IDE 7200 rpm HÅRDDISK 40 GB CHASSI Desktop OPTISK LÄSARE CD-rom DISKETTSTATION Ja GRAFIKKORTSTYP Intel Extreme Graphics 2 LJUDKORT Integrerat AGP-PLATSER 1 ST PCI-PLATSER 3 ST SERIE-PORTAR Ja PARALLEL-PORTAR Ja BLUETOOTH Nej NÄTVERKSKORT 10/100 nätverkskort TRÅDLÖST NÄTVERKSKORT Inget trådlöst nätverkskort USBTYP USB 2.0 ANTAL USB-PORTAR 8 ST FIREWIRE Nej MINNESKORTLÄSARE Nej OS-LICENS Windows XP Pro Pris: 2400 (lägg till skärmar eller bättre grejer i etc=mer pengar) Beg laptop: TILLVERKARE Dell MODELL Latitude D400 PROCESSORTYP Centrino PROCESSOR 1300 MHz ARBETSMINNESTYP DDR ARBETSMINNE 512 MB MINNESPLATSER 2 ST HÅRDDISKTYP IDE 5400 rpm HÅRDDISK 30 GB OPTISK LÄSARE CD-rom DISKETTSTATION Nej GRAFIKKORTSTYP Integrerat LJUDKORT Integrerat SERIE-PORTAR Nej PARALLEL-PORTAR Nej BLUETOOTH Nej NÄTVERKSKORT 10/100 nätverkskort TRÅDLÖST NÄTVERKSKORT Ja, 11 MBit MODEM Ja USBTYP USB 2.0 ANTAL USB-PORTAR 2 ST FIREWIRE Nej MINNESKORTLÄSARE Nej SKÄRMSTORLEK 12.1" OS-LICENS Windows 2000 Pris: 4000 Men det beror ju helt på vad du ska ha den till. Gamla spel (typ starcraft), kan nog köras på en burk för ca 1200. Själv vill jag ha en ordentlig multimediamaskin! Splitternya spel med högsta grafikinställningar... ;) Lycka till Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted December 1, 2006 Forumsledning Report Share Posted December 1, 2006 ..okej asså.. som någon sa .. skippa uppgraderingen.. det blir dyrare än att köpa en ny/begagnad du får en ny dator för 5 papp som håller bra.. ..sen om du kan spela "nyare" spel på den vet jag inte... men att uppgradera för det? nope inte en chans... Link to comment Share on other sites More sharing options...
CBRN-fåne Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Alla nya komponenter kräver nytt kraftaggregat (troligen) och då har du bara kvar en låda och en ny sådan kostar 200-500 kr (budgetlådor alltså). Påslaget på lösa komponenter jämfört med en komplett burk i budgetsegmentet är nästan 100% om man inte har tid att leta på (skumma?) hemsidor och vågar chansa på att allt kommer. En fulhemsida och hela vinsten är borta. Letar man efter begagnade datorer i småannonser o.d. så ser man att säljarna antingen är pårökta eller världens optimister. Priserna ligger långt över värdet. Jag jobbar yrkesmässigt med datorer (bland annat) och får därför mycket ofta hjälpa vänner och bekanta med likande frågor. Mitt enda och bästa råd är att åka ner till någon elektronikstormarknad (PC-City, On-Off, välj själv din favorit) och slanta 4000 på en ny burk. Du får något som med mycket stor sannolikhet fungerar, det finns en säljare som har ansvar om det inte gör det, och den kommer att vara mycket snabbare än något du kan bygga för samma pris. Volym, bara volym. Har du sedan 1400 kr över så köper du ett nytt grafik- kort, ett baserat på Nvidia 7600 GS till exempel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Som redan har sagts: det är inte lönt. Nytt moderkort/nytt minne/ny CPU = ny dator. Släng rubbet, köp nytt. Det är så gott som aldrig värt besväret att "uppgradera" en dator som är mer än 2 år gammal om du inte får prylarna gratis. Skall du dessutom "Spela lite nyare spel" så går det fetbort att köra på en så gammal burk. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted December 1, 2006 Author Report Share Posted December 1, 2006 Dax att börja spara till ny dator med andra ord Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Dax att börja spara till ny dator med andra ord Ja, det bör man nästan börja göra så fort man köpte en ny. Engefär som med bilar... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.