Jump to content

Juha Valjakkala greps i Finland

Bulldozer

Recommended Posts

Sådana som begår sådana brott som han och med en sådan råhet har jag inte ord för.............men bakom lås och bom hör han hemma.

F.ö. kan nämnas (även om det måhända är irrellevant) att fadern som sköts var till yrket officer i flygvapnet och chef för F15 bastropp på Åmselebasen. En djupt tragisk händelse i svensk rättshistoria och en oerhört grym ödeläggelse av en hel familj.

Har träffat mannen i min gröna ungdom då jag jobbade på häktet i Umeå. När man ser nya kort på honom så känner man inte igen honom.

Att han gjorde ett avskyvärt brott för länge sedan är inte att ta miste på, men när skall man anse att straffet är avtjänat? Det grymmaste straff man kan ge en människa tror iaf. jag är en livstids straff som inte är tidsbegränsat. I USA döms man till 468 års fängelse men det är iaf. tidsbestämt. När man sitter dömd på livstid så finns ju alltid hoppet att man skall kunna friges en gång.

Till alla som förespråkar dödsstraff så skulle jag vilja veta vem som vill jobba som skarprättare? Folk brukar vara utomordentligt blodtörstiga så länge man slipper se/utföra eländet själv.

II63 som minns Jouha med avsmak.

Till alla som förespråkar dödsstraff så skulle jag vilja veta vem som vill jobba som skarprättare? Folk brukar vara utomordentligt blodtörstiga så länge man slipper se/utföra eländet själv.

Jag förespråkar och kan ställa mig som skarprättare om bevisen ör tillräckligt starka och brottet grymt nog.

Jag förespråkar och kan ställa mig som skarprättare om bevisen ör tillräckligt starka och brottet grymt nog.

Och en dag får du veta att beviset var inte starkt nog egentligen... men för sent... för den anklagade har du redan avrättat. Vad göra då? "Ooops. Uhm... förlåt?" (EDIT: stavfel)

/J

Och en dag får du veta att beviset var inte starkt nog egentligen... men för sent... får den anklagade har du redan avrättat. Vad göra då? "Ooops. Uhm... förlåt?"

/J

Det har visat sig att det sitter felaktigt dömda i våra fängelser. Jag friar hellre 100 st som man inte kan bevisa att det är ställt utom allt rimligt tvivel att de är skyldiga än att fälla en där det finns tvivel. En grundbult i ett rättsstat är att man inte blir dömd på vaga grunder.

Som J-Star påpekar hur skall man häva ett redan verkställt dödsstraff? Engelsmännen gjorde ett försök att ge soldater från första värdskriget upprättelse men det var bara 95 år försent....

Hittade en artikel i början på veckan om kvinnor som ljugit om våldtäckt, anledningen: hon kände sig nere och ville ha uppmärksamhet. Gärningsmannen i detta fall miste sin anställning sin lägenhet och nära nog sin familj på kuppen. nu kommer hon att dömmas för falsk anmälan vilket är bra. Till alla er som ropar på hårdare tag: anta att ni är på fel plats på fel tidpunkt och råkar hamna hos polisen vill ni då också ha mindre beviskrav?

För vissa mord får man medalj andra livstids fängelse, resultaten för offren är trots allt det samma. Jag anser att om man förespråkar dödsstraff så är man inte bättre än gärningsmannen och en rättstat ska moraliskt stå över brottslingen.

II63

Har träffat mannen i min gröna ungdom då jag jobbade på häktet i Umeå. När man ser nya kort på honom så känner man inte igen honom.

Att han gjorde ett avskyvärt brott för länge sedan är inte att ta miste på, men när skall man anse att straffet är avtjänat? Det grymmaste straff man kan ge en människa tror iaf. jag är en livstids straff som inte är tidsbegränsat. I USA döms man till 468 års fängelse men det är iaf. tidsbestämt. När man sitter dömd på livstid så finns ju alltid hoppet att man skall kunna friges en gång.

Svaret på din första fråga är när avskummet har dött i ett fängelse. Först då är avskummets straff

avtjänat. Han skall sitta inlåst tills han dör om vi skall prata äkta livstid.

Släpps han ut i ngt annat än en likkista ja då är det inte livstid.

Han har varken visat ånger eller slutat begå brott och tänk på att han nästan

utplånade en hel familj. Sen kan jag inte annat än FÖRAKTA

de kvinnor som vill ligga med ett sådant avskum. Jag minns dessa puckobrudar som

satt med i rättegången och ville gifta sig med honom. Herregud sök hjälp.....

Jag kan tillomed betala för att få nöjet att avrätta detta avskum så jag tror knappast

det skulle vara problem med att få tag på bödlar i detta land.

I vissa länder låter man de anhöriga till offren få möjligheten att bestämma utgången

för brottslingen. Tycker jag är en god ide.

Jag är besviken på Finland. Det verkar som om den svenska kriminalvårdsjukan

har drabbat mitt östra hjälteland. :)

*snip*

Svaret på din första fråga är när avskummet har dött i ett fängelse. Först då är avskummets straff

avtjänat. Han skall sitta inlåst tills han dör om vi skall prata äkta livstid.

Släpps han ut i ngt annat än en likkista ja då är det inte livstid.

Han har varken visat ånger eller slutat begå brott och tänk på att han nästan

utplånade en hel familj. Sen kan jag inte annat än FÖRAKTA

de kvinnor som vill ligga med ett sådant avskum. Jag minns dessa puckobrudar som

satt med i rättegången och ville gifta sig med honom. Herregud sök hjälp.....

Jag kan tillomed betala för att få nöjet att avrätta detta avskum så jag tror knappast

det skulle vara problem med att få tag på bödlar i detta land.

I vissa länder låter man de anhöriga till offren få möjligheten att bestämma utgången

för brottslingen. Tycker jag är en god ide.

Jag är besviken på Finland. Det verkar som om den svenska kriminalvårdsjukan

har drabbat mitt östra hjälteland. :dribble:

@T-Force

Har du läst boken "Utan nåd" av Pelle Svensson? Där finns hela brottsutredningen utgiven, men även en intressant vinkling på hur hatet kan förstöra en hel bygd. Jag jobbade som sagt på häktet i Umeå under denna tid och hade mycket att gör med Juha Och att han hade gjort rätt för att sitta länge i fängelse är inte att ta miste på.

Men till den intressanta frågan: Hade Juha inte riskerat det straff han nu gjorde hade han då begått dessa brott som han nu gjorde? Han var ju på rymmen från ett relativt långt fängelsestraff i vårt östra grannland. Jag är inte så säker på det.

jmf. med det amerikanska rättssystemet där har man värdens hårdaste straff men har man värdens minsta kriminalitet? nä de har man inte för att buset vet att om man gjort nåt för att riskera dödsstraff så varför då chansa? det har ju ingen betydelse om jag blir dömd till 8 dödsdommar jag kan ju bara dö en gång, så varför då inte dö för en poliskula eller i en dödskrach på motorvägen med en massa andra människor?

Hur många oskyldiga skall vi tillåta oss ha i felprocent? 1, 5 eller 10 % eller 0% Jag vet då vad jag föredrar. Tänk om vi skulle ha "straffet" i Sverige också tror inte ni att joyj Raman som blev dömd till livstids fängelse för överlagt mord också skulle blivit dömd till "straffet" om det funnits med i skalan? det visade sig efter han suttit 8 år att han var fullständigt oskyldig. Dessutom så finns det ju nu en mördare som går fri bland oss eftersom det blev ställt utom allt rimligt tvivel att han inte gjort det.

Det finns fler exempel att visa på. för den som drabbas kan nog inte ersättas på ett vettigt sätt nu fick han ett antal miljoner i skadestånd men hur värderar man 8 stulna år av sitt liv, en förstörd familj osv. osv

Hade han dömts till "straffet" hur skulle man då kalla tillbaka honom från döden?

Ja inga lätta frågor att besvara men vill man ha ultimata straff så måste man även vara beredd att ta konsekvenser av ett felbeslut

II63

Skönt att han är borta från torg och gator...

Väl inlåst är nog för min del. Dödstraff är inget som hör hemma i ett modernt rättsamhälle. Vi dömmer ju idag andra oskyldiga för mord, hade vi dödstraff skulle dessa kanske avrättas på felaktiga grunder...

- HvPrsk

Tillägg till mitt tidigare resonemang:

Även rättstaten måste följa Murphy's Lag: Om det kan gå fel, då kommer det förr eller senare att gå fel. Att tänka på detta är ett exempel på så kallad "Defensiv design"... något som man måste tillämpa även vid lagstiftande och utformningen av rättsväsenden.

Varje modern rättsstat måste beakta att den kan råka göra misstag. Det måste - i själva systemet - finnas procedurer och regler för vad man gör om fel har uppstått och hur man kompenserar de som drabbats. Men med dödsstraff är detta omöjligt. Man kan på intet sätt kompensera för ett taget liv. Därför skall man inte ha dödsstraff... för med döddstraff kommer rättsstaten att göra fel på ett återkalleligt sätt.

/J

I min lilla värld är det viktigare att hålla människor som Jouha åtskilda från den "vanliga" delen av befolkningen än allting annat. Om det sen är möjligt att förändra hans beteende så att han inte utgör ett hot för omgivningen (kalla det rehabilitering, vård, omskolning, värderingsjustering eller vad ni vill) , det vet jag inte. Naturligtvis har jag en uppfattning. Att plåga honom "tills han lär sig" eller att "hämnas" på honom har inget egenvärde i sig. "Androm till varnagel" kan diskuteras, men på dom ställen där dödsstraff tillämpas i dag verkar det inte vara speciellt effektivt.

Om det är rätt eller fel med dödsstraff generellt är en svår fråga, och den som säjer nånting annat har vanligtvis inte tänkt igenom sina värderingar ordentligt. Jag vill själv inte utesluta möjligheten kategoriskt, även om jag inte tror att det är en påföljd som ska dömas ut lättvindigt.

Det är väl så att en hel del av det vi pratar om här går ut på att staters våldsanvändning inte alltid är förkastligt, och att alla människoliv inte alltid är ovärderliga? Det är ju inte folkdans i gröna kläder vi diskuterar, precis.

I det speciella fallet Jouha anser jag att iochmed att man nu utvisade honom till Finland och inte vill ha honom tillbaka så har man gått med på att det är Finlands sak att hantera honom enligt Finsk lag i teori och praktik.

Tillbaka till dödsstraffet: Jag är mycket medveten om att den dag jag förordar dödsstraff i något specifikt fall är jag naturligtvis moraliskt ansvarig för det, och OM jag ska förorda det, ska det göras med minsta möjliga väntetid mellan beslut och verkställan, snabbt och med så lite förnedring som det nu är möjligt. Att fundera på vad som är mest "humant", att låsa in någon i fängelsesystemet i 8-10 år på felaktiga grunder med allt vad det innebär för resten av den personens liv, eller att döda någon på felaktiga grunder kan man göra, men det är en helt egen tråd i sig.

Hursomhelst, om jag inte är beredd att "hålla i yxan" själv, så har jag inte rätt att kräva att nån annan ska behöva göra det heller. Det är, utan att nu dra den liknelsen för långt egentligen inte konstigare än att hundägare är (och måste vara) moraliskt ansvariga för aktiv dödshjälp till sina djur den dag så krävs, även om dom betalar någon annan för att utföra själva dödandet.

Synd att han inte lyckades...
Kan vi ge fan i den här barnsliga attityden i fortsättningen?

Tycker hela tråden varit full med tråkiga kommentarer i stil med att det vore skönt att dra ut naglarna på folk för att sedan hänga upp dem i tummarna och låta kråkorna äta upp dem.

Sådant....kommer tas bort fullständigt godtyckligt och utan vidare kommentarer i fortsättningen.

Slut.

/BG

helt ärligt nu! Med all respekt... men det är för fasiken inte barnsligt att tycka så vad gäller den mannen! Visst inte att man skall börja tortera folk... absolut inte.. men om du läser igen var det inte så jag skrev. I mina ögon har han inget existensberättigande! när ska folk börja inse att världen är full av sjuka små kryp!! ÖVERALLT!!

Vad fasen gör det om han hänger sig själv??

Jag kan säga som så.. hade någon av er... vemsom ex. råkat ut för det där säg några närstående.. då hade inte era munnar varit tysta! jag sitter inte här och säger att jag skulle vilja avrätta honom... absolut inte.. jag är nöjd med hans livstidsstraff...och livstid skall det vara. inget fjäskande... fattar inte ens hur Tarja kan överväga en sådan sak! Jag gillar inte heller när han sitter å småflinar i tv-rutan... nån gräns får man fan dra!

(...)

Jag är väl av princip inte emot dödstraff, men det finns en hel del praktiska saker som talar emot det.

1. Vad gör man om man kommer fram till att den avrättade var oskyldig?

2. Det kostar en massa pengar. Ja, själva avrättningen kostar inte så mycket, men hela apparaten omkring.

3. Frågan är om det verkligen är lätt att få tag på en skarprättare? Eller vad som händer med denna person efter 20 år? Kommer ihåg att jag läst något angåede Anders Dahlman och hur hans dagar slutade.

4. Det som oftast brukar nämnas som anledning till dödstraff är den avskräckande delen. Den delan motsäger sig själv... Se på det stora landet i väst...

Visst pratar vi om kriminalvård och återanpassning i detta lilla land, men fungerar det idag?

Sedan så finns det ett antal personer som samhället verkligen behöver skyddas emot. Frågan är vad man gör med dem? Låsa in dem i små celler? Inhägna ett område i norrland och skicka in alla i? Stoppa ner elektroder i hjärnan på dem?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Albert_Gustaf_Dahlman

edit: la till länk ang. dahlman

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...