Guest Nisse Norin Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Jag har gjort utlandstjänstgöring i Kosovo, och där ådrog jag mig en allvarlig fysisk skada. Tyvärr har Försvarsmakten och försäkringsbolagen hanterat mitt ärende under all kritik. Jag har nu efter två år börjat inse att jag inte är ensam om att ha fått problem efter utlandstjänstgöring, och sedan bli dåligt behandlad av bland annat Försvarsmakten. Jag tycker mig se att det är ett stor och akut behov av förändring i Försvarsmaktens rutiner och attityder mot fysiska och psykiska problem vid/efter utlandstjänst. Även de grundläggande villkoren och framför allt skyddsnäten som finns för soldater i Utlandsstyrkan måste förbättras! Jag tror inte att jag är ensam om att tycka detta. Jag har därför startat ett projekt. Utlandsstyrkan.com (får väl se om det namnet står sig i längden). Det är en hemsida som jag startade alldeles nyligen. Tanken är att den skall ha två inriktningar. Dels skall det vara en informationsplats för alla som söker utlandstjänst, en plats att hitta information om villkor som inte är förskönade av Försvarsmakten. Information om verkligheten som den ser ut när allt går åt skogen och du skadas eller får det jobbigt på grund av din tjänstgöring. Andra inriktningen är tänkt att bli en samlingsplats för alla oss som har eller har haft problem eller skador efter utlandstjänst. Om vi samlas under ett tak så kan vi utbyta erfarenheter, lära oss av varandra, få en bild av hur allvarligt problemet med Försvarsmaktens skyddsnät är, och på sikt kanske vi tillsammans kan påverka. Utlandsstyrkan.com är i sin linda och mycket arbete återstår. Hemsidan finns uppe, men är bara påbörjad. Mycket fakta skall läggas upp. Men redan nu finns ett Forum för ”veteraner” som har skador eller andra problem efter utlandstjänst. Det finns även en blogg för oss. Jag vill nu komma i kontakt med så många som möjligt som har eller har haft fysiska skador eller psykiska problem efter utlandstjänst. Oberoende av om du är nöjd eller missnöjd med Försvarsmaktens hantering av ditt ärende så vill jag ha kontakt med dig. Jag vill även ha hjälp att sprida ryktet om Utlandsstyrkan.com på alla tänkbara sätt. Alla som tycker att detta är en vettig idé och ser att detta initiativ behövs får gärna länka till sidan, sprida adressen på diskussionsforum, mailinglistor och så vidare. Utlandsstyrkan.com finns på adressen: http://www.utlandsstyrkan.com/ Med vänlig hälsning Nisse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 (edited) Jag har gjort utlandstjänstgöring i Kosovo, och där ådrog jag mig en allvarlig fysisk skada. Tyvärr har Försvarsmakten och försäkringsbolagen hanterat mitt ärende under all kritik. Jag har nu efter två år börjat inse att jag inte är ensam om att ha fått problem efter utlandstjänstgöring, och sedan bli dåligt behandlad av bland annat Försvarsmakten. Jag tycker mig se att det är ett stor och akut behov av förändring i Försvarsmaktens rutiner och attityder mot fysiska och psykiska problem vid/efter utlandstjänst. Även de grundläggande villkoren och framför allt skyddsnäten som finns för soldater i Utlandsstyrkan måste förbättras! Jag tror inte att jag är ensam om att tycka detta. Jag har därför startat ett projekt. Utlandsstyrkan.com (får väl se om det namnet står sig i längden). Det är en hemsida som jag startade alldeles nyligen. Tanken är att den skall ha två inriktningar. Dels skall det vara en informationsplats för alla som söker utlandstjänst, en plats att hitta information om villkor som inte är förskönade av Försvarsmakten. Information om verkligheten som den ser ut när allt går åt skogen och du skadas eller får det jobbigt på grund av din tjänstgöring. Andra inriktningen är tänkt att bli en samlingsplats för alla oss som har eller har haft problem eller skador efter utlandstjänst. Om vi samlas under ett tak så kan vi utbyta erfarenheter, lära oss av varandra, få en bild av hur allvarligt problemet med Försvarsmaktens skyddsnät är, och på sikt kanske vi tillsammans kan påverka. Utlandsstyrkan.com är i sin linda och mycket arbete återstår. Hemsidan finns uppe, men är bara påbörjad. Mycket fakta skall läggas upp. Men redan nu finns ett Forum för ”veteraner” som har skador eller andra problem efter utlandstjänst. Det finns även en blogg för oss. Jag vill nu komma i kontakt med så många som möjligt som har eller har haft fysiska skador eller psykiska problem efter utlandstjänst. Oberoende av om du är nöjd eller missnöjd med Försvarsmaktens hantering av ditt ärende så vill jag ha kontakt med dig. Jag vill även ha hjälp att sprida ryktet om Utlandsstyrkan.com på alla tänkbara sätt. Alla som tycker att detta är en vettig idé och ser att detta initiativ behövs får gärna länka till sidan, sprida adressen på diskussionsforum, mailinglistor och så vidare. Utlandsstyrkan.com finns på adressen: http://www.utlandsstyrkan.com/ Med vänlig hälsning Nisse Hej Nisse, long time... Tråkigt att du känner såhär... Antar att du pratat med Prehab och att du inte känner att dom gjort sitt. Vad gäller försäkringar så har det faktiskt blivit bättre, vilket jag skrivit om i en annan tråd Kolla dina PM.. Höres /b Edited November 30, 2006 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 (edited) Synd att du ådragit dig skada Nisse. Personligen kan jag inte förstå hur man kan riskera liv och lem bland rövarband och allsköns pack runtom i världen. Om inte annat så utgör den egna utrustningen och däribland skjutvapen, enligt mig, för stor risk för att jag skulle vilja befatta mig med dem igen. Jag tycker sådana som Nisse borde vara med på FM:s reklamjippon för studenter och så vidare för att ge en realistisk bild av FM. Att FM inte kommer att göra detta frivilligt är alldeles uppenbart men här har i alla fall vi väljare något att säga till om. Att en statlig mydighet förskönar är att förleda väljare med deras egna pengar. Edited December 1, 2006 by UAV Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Synd att du ådragit dig skada Nisse. Personligen kan jag inte förstå hur man kan riskera liv och lem bland rövarband och allsköns pack runtom i världen. Om inte annat så utgör den egna utrustningen och däribland skjutvapen, enligt mig, för stor risk för att jag skulle vilja befatta mig med dem igen. Jag tycker sådana som Nisse borde vara med på FM:s reklamjippon för studenter och så vidare för att ge en realistisk bild av FM. Att FM inte kommer att göra detta frivilligt är alldeles uppenbart men här har i alla fall vi väljare något att säga till om. Att en statlig mydighet förskönar är att förleda väljare med deras egna pengar. Ja för att man vill ju verkligen/ brukar göra reklam för sina dåliga sidor.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richie Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Misstänker att de flesta vet om denna, men lägger ut den endå: www.utlandsportalen.se - där finns det också många svar på många frågor ang. utlandstjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Synd att du ådragit dig skada Nisse. Personligen kan jag inte förstå hur man kan riskera liv och lem bland rövarband och allsköns pack runtom i världen. Om inte annat så utgör den egna utrustningen och däribland skjutvapen, enligt mig, för stor risk för att jag skulle vilja befatta mig med dem igen. Jag tycker sådana som Nisse borde vara med på FM:s reklamjippon för studenter och så vidare för att ge en realistisk bild av FM. Att FM inte kommer att göra detta frivilligt är alldeles uppenbart men här har i alla fall vi väljare något att säga till om. Att en statlig mydighet förskönar är att förleda väljare med deras egna pengar. Ja för att man vill ju verkligen/ brukar göra reklam för sina dåliga sidor.... FM är inget företag utan det skall tjäna folket. Det är en stor skillnad. FM finansieras med skattemedel och att förleda folket med deras egna pengar ter sig märkligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 FM är inget företag utan det skall tjäna folket. Det är en stor skillnad. FM finansieras med skattemedel och att förleda folket med deras egna pengar ter sig märkligt. Jag ser inte att tex den svenska sjukvården tar med missnöjda 'kunder' i deras reklam/information/rekryteringskampanjer. Självklart är det synd att en del personer känner sig felbehandlade av Försvarsmakten och målet bör vara att inga fler kommer att känna så. Det är bra att det hela kommer till ytan och kan disskuteras och kanske kan leda till mer pengar till Prehab och bättre regelverk och hjälp till de drabbade. Det vore även intressant att se en undersökning som visar hur många som har fått bra hjälp efter en eventuell incident i utlandstjänsten som motvikt mot de negativa som har en tendens att uppmärksammas mer. Jag har personligen själv följt ett antal fall (lite snett från sidan) och kan räkna upp ett antal lyckade fall, men varje 'misslyckande' är ett för mycket. Sen finns det de som aldrig blir nöjda (jag syftar inte på trådstartaren). Informationen vid inryck kan bli bättre, men samtidigt vet jag av egen erfarenhet att det är ju inte alltid som man lyssnar så noga på alla obligatoriska genomgångar. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Jag ser inte att tex den svenska sjukvården tar med missnöjda 'kunder' i deras reklam/information/rekryteringskampanjer. Jag har inte sett dem ragga patienter med reklam. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mongot Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Synd att du ådragit dig skada Nisse. Personligen kan jag inte förstå hur man kan riskera liv och lem bland rövarband och allsköns pack runtom i världen. Om inte annat så utgör den egna utrustningen och däribland skjutvapen, enligt mig, för stor risk för att jag skulle vilja befatta mig med dem igen. Tur att det finns folk som inte känner så.... Den utr vi får är ju i högsta klass, och att vapen är farliga ligger ju i dess natur men det är ju användaren som gör dem farliga eller inte genom sin kunskap och hantering av vapnet. Övrigt: Tråkigt med skador, har bara fått mindre och inga större psykiska problem. Att försvaret inte ställt upp för trådskaparen låter ju kasst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmJe Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Nisse. Var det dig det var ett reportage om i senaste Värnpliktsnytt? Om inte så kan det vara värt att kolla upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
He-Man Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Nisse. Var det dig det var ett reportage om i senaste Värnpliktsnytt? Om inte så kan det vara värt att kolla upp. Jag tror nog att Nisse Norin på Soldf.com och Nils Norin i Värnpliktsnytt är samma person Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Jag blir bedrövad över att höra om det här. Jag har suttit på fem informationsgenomgångar med folk från Pers på SWEDINT som informerat om hur skyddsnätet spännts upp under dem som tjänstgör i US. Som väl är har jag aldrig behövt pröva bärigheten i nätet, men jag kände mig definitivt trygg med den info jag fick. Taskigt att höra att man uppenbarligen talk the talk but don't walk the walk... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EmJe Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Nisse. Var det dig det var ett reportage om i senaste Värnpliktsnytt? Om inte så kan det vara värt att kolla upp. Jag tror nog att Nisse Norin på Soldf.com och Nils Norin i Värnpliktsnytt är samma person Haha, nej det ses ju som en ganska liten chans :P Kom bara inte ihåg namnet och därför var frågan på sin plats ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tsomitore Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Läste just artikeln i Värnpliktsnytt och måste säga att jag lider med dig. Jag känner igen en del av det som stod i artikeln från när jag skadades som värnpliktig. Allt var en kamp mot systemet för att få ersättningar och hjälp. Klarade mig från skador under US. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Taskigt att höra att man uppenbarligen talk the talk but don't walk the walk... Jag har en nära vän (fö forumsmedlem) som provat skyddsnätet och lyckligtvis kan jag säga att det fungerar. Det har inte alltid gjort det men nu har man visst lärt sig och jag tackar gud, OpE och jänkarna för att min vän fortfarande är i liv och har möjlighet till stöd. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Taskigt att höra att man uppenbarligen talk the talk but don't walk the walk... Jag har en nära vän (fö forumsmedlem) som provat skyddsnätet och lyckligtvis kan jag säga att det fungerar. Det har inte alltid gjort det men nu har man visst lärt sig och jag tackar gud, OpE och jänkarna för att min vän fortfarande är i liv och har möjlighet till stöd. /K Jag är jätteglad för din vän att det fungerade. Men det finns andra fall som inte funkar och då är det i min mening kasst. Personligen kommer jag kolla extra noga vad det står i försäkringspapperna nästa gång jag åker. Har vissa tankar på en tilläggsförsäkring på ett föräkringsbolag som inte är knutet till FM. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Taskigt att höra att man uppenbarligen talk the talk but don't walk the walk... Jag har en nära vän (fö forumsmedlem) som provat skyddsnätet och lyckligtvis kan jag säga att det fungerar. Det har inte alltid gjort det men nu har man visst lärt sig och jag tackar gud, OpE och jänkarna för att min vän fortfarande är i liv och har möjlighet till stöd. /K Jag är jätteglad för din vän att det fungerade. Men det finns andra fall som inte funkar och då är det i min mening kasst. Personligen kommer jag kolla extra noga vad det står i försäkringspapperna nästa gång jag åker. Har vissa tankar på en tilläggsförsäkring på ett föräkringsbolag som inte är knutet till FM. Det är bra med försäkringar och jag rekommenderar alla att överse sitt försäkringsskydd innan mission. Ska man göra ev. justeringar så ska man göra dessa INNAN man besöker kurator/psykiater (motsv) för efter ett sådant besök så kan man få problem med att omförsäkra sig m.a.a den ev. diagnos som ställs på dig. Även om du är helt OK så är vissa försäkringsbolag nitiska när det gäller om man varit hos psykolog. Så se till att ha klart bakåt innan. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Det är bra med försäkringar och jag rekommenderar alla att överse sitt försäkringsskydd innan mission.Ska man göra ev. justeringar så ska man göra dessa INNAN man besöker kurator/psykiater (motsv) för efter ett sådant besök så kan man få problem med att omförsäkra sig m.a.a den ev. diagnos som ställs på dig. Även om du är helt OK så är vissa försäkringsbolag nitiska när det gäller om man varit hos psykolog. Så se till att ha klart bakåt innan. /K Menar du att försäkringsbolag kräver att man ska träffa en psykolog eller menar du att de tycker illa om folk som besöker/har besökt psykolog? Kan vara värt att veta. Måste också fråga om du tycker FM:s försäkringar är tillräckliga, då ditt tidigare inlägg antyder det, men nu i det senaste verkar vara av annan åsikt. OT: Var hos en psykolog en gång, på mönstringen. Så jag klarar mig hos föräkringsbolagen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Menar du att försäkringsbolag kräver att man ska träffa en psykolog eller menar du att de tycker illa om folk som besöker/har besökt psykolog? Kan vara värt att veta. Måste också fråga om du tycker FM:s försäkringar är tillräckliga, då ditt tidigare inlägg antyder det, men nu i det senaste verkar vara av annan åsikt. OT: Var hos en psykolog en gång, på mönstringen. Så jag klarar mig hos föräkringsbolagen. Vad jag menar är att om du mår lite si så där efter en mission och vill ha en expert att snacka med och PersE US tillhandahåller en psykiater eller en kurator så kommer denne att föra journal över era möten. Dessa journaler kan ett försäkringsföretag kräva att få se i händelse av omförsäkring, förändring av livförsäkring och dylikt. Just det faktum att du gått hos en kurator/psykiater får då förmodligen försäkringsfirman att granska dig noggrannare och om du uppvisat några tecken på "oönskat beteende" som är tämligen vanligt efter mission så kommer du inte få nyteckna eller omteckna din försäkring, med största sannolikhet. Jag känner till fall då detta har hänt. Avseende FM:s försäkringar så är de väl inte helt 100%-iga något som FM själva håller med om. Rekommendationen är att ha egna försäkringar som är heltäckande. Om dessa inte skulle lösa ut pga mission så går FM in och täcker det. Om du inte har någon egen försäkring så får du sämre hjälp. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 @Krook Just det jag var ute efter. FM:s försäkringar för US (har inte så bra koll på hur det är för off/vpl) är inte heltäckande. Om man blir skadad och lider av det är det inte alls säkert att man får något stöd/ekonomisk kompensation. Därför kommer jag inför nästa mission kolla efter kompletterande försäkring. Börjar bli gammal (nåja...) och tänker lite mer på riskerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 @KrookJust det jag var ute efter. FM:s försäkringar för US (har inte så bra koll på hur det är för off/vpl) är inte heltäckande. Om man blir skadad och lider av det är det inte alls säkert att man får något stöd/ekonomisk kompensation. Därför kommer jag inför nästa mission kolla efter kompletterande försäkring. Börjar bli gammal (nåja...) och tänker lite mer på riskerna. Vuxenpoäng!!!!!!!!!!!!! Nej, skämt åsido så är det klart att man ska kolla upp sånt. Det är bara dumheter att göra som jag gjorde på mina första; åka och hoppas på det bästa utan tillräckligt skydd. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted December 9, 2006 Report Share Posted December 9, 2006 lång post... sorry... Hej alla, jag har blivit kontaktad via Pm ett antal gng av olika personer eftersom dom undrat vad som gäller angående fom försäkringar och vilket skydd som finns när man åker ut i US, jag gör här ett försök att samanfatta detta lite. Privata försäkringar eller inte? Svar: Det är såklart upp till den enskilde och beror väl på vad man har för livsåskådning men att det är klokt att ha en egen liv och olycksfallsförsäkring råder inget tvivel om. FM vilja är att alla som åker ut ska ha en egen försäkring, därav det nya avtalet som AGV tecknade på uppdrag av FM som säger i korthet att om din privata försäkring inte faller ut pgr av att du förolyckats eller skadats i ett missionsområde så kan AGV gå in och fylla upp. Gällande nu är att vid full invaliditet så betalar FM ut 22 prisbasbelopp (pbb) 2007 är det 22*40300=886600. Mycket pengar eller lite pengar? ja det är just det som var och en måste bedömma. Har man familj, villalån osv och kanske blir så invalidiserad att man inte kan återgå till jobbet så räcker det nog inte så långt? Har du nu en egen försäkring på 30 pbb vid fullständig invaliditet så kommer AGV enligt avtalet att räkna av dom 22 du fått från FM och fylla på med resterade 8. Du kommer alltså inte få ut 30+22 pbb men 1,2 milj är bättre än 800kkr. Visserligen så ger avtalet ett spelrum för att du som försökt men inte fått teckna pgr av att du ska till Kosovo eller AF ändå kan få hjälp, men här kan det bli en tolkningssituation som kan bli utdragen. Se till att du har på papper vad försäkringsbolaget svarat dig. Att tänka på är att du råkar ut för något i US och återgår till ditt normala liv och är oförsäkrad innan missionen så kan det vara svårt att någonsin få teckna en försäkring för precis som Krook säger kan försäkringsbolaget begära att få se att du är fullt frisk och inte har någon historia. Vad händer om jag blir skadad? Svar: Först så tas den akuta situationen om hand ex så ambulansflygs du hem till Sverige för vård. Under tiden som du är patient så löper ditt kontrakt på. Efter skadan nu så kommer lite olika saker att hända, först så ska Försäkringskassan (FK) bedömma om du har fått bestående men och/eller är i behov av rehabilitering till samma eller ett nytt arbete. Är så fallet så har FM ett treårigt rehabiliteringsansvar enligt lag och det säger att du medan du rehabas så får du ut din sjukpenning från FK vilket är baserad på din Sjukpenninggrundande inkomst (SGI) FM går här in och fyller upp så att du får 80 % av din missionlön, du är alltså inte anställd i FM under dom här tre åren (ja upp till max tre år..) Passusen här är att du måste vara 100 % under rehab,du kan alltså inte jobba eller studera under tiden. Men finns det inte andra försäkrningar som tex konungafonden? Svar: Jo som det står på mil.se "Därtill gäller särskilda regler för Arbetsskadeförsäkringen, det statlig avtalet för ersättning vid personskada (PSA) och Tjänstereseförsäkring för Försvarsmakten." Alla dessa kan betala ut ersättningar för förlorade personliga saker, betala för läkemedel, sveda och värk men man ska förstå att det är inga stora summor som det handlar om och mycket är det ersättningar för kostnader som den enskilde har, så återigen .. teckna en egen komplerterade försäkring! Så allt detta låter ju bra, vad är det som kan skita sig? Svar: I några fall har människan "fallit mellan stolarna" och inte fått det stöd från FM's handläggare som han eller hon vill. Tråkigt men så är det, det går alltid att fortsätta upp för stegen till FM jurister och läkare på HKV. Det är FK läkare som avgör hur skadad du är och inte FM eller din privata doktor, här kan din verklighet skilja från den som FK ser. Du har missat att skriva en arbetsskadeanmälan när det hände... oberoende om DU tror att den där tunga saken som föll på din fot kan ge dig några men förutom att det just nu gör ont så ska du skriva en anmälan om arbetsskada annars kan det bli svår att bevisa att det är därför du dras med det kroniska tillståndet år efter att du kommit hem. För mer info läs på utlandsportalen, OF har den bästa informationen och strunta i mil.se som inte är uppdaterad sen den 22 april 2005, länk finns nedan GMY /b http://www.officersforbundet.se/int_FM-forsakringar.htm p.s så funkar det i verkligheten? Ja det akuta har funkat bra i alla fall jag känner till, efterarbetet har blivit bättre men det tarvar fortfarande att FM genom Rehab på OPE driver ditt ärende på ett så bra sätt som möjligt, tyvärr har dom dels mycket att göra och i vissa fall som nisses ovan så har dom inte gjort rätt för sig och det suger. d.s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Unicorn Posted December 9, 2006 Report Share Posted December 9, 2006 Viktigt att tänka på för den som skaffar en privat föräkring: Kontrollera noga med föräkringsbolaget att den verkligen gäller och se också till att få det särskilt avtalat och på pränt. Förmodligen till en betydligt högre kostnad, om ni ens kommer överens. En vanlig liv/olycksfallsförsäkring kommer nämligen med allra största sannolikhet inte att gå att få ut en endaste zloty ifrån om du skadas eller dödas ens på vykortsavstånd från något som liknar en krigszon eller oroshärd. Själv fick jag en lättare hörselskada under BA01. Utan större knorr fick jag 18 000 bagis i engångsersättning för denna från de allmänna försäkringarna (hade ingen privat försäkring) - något jag faktiskt inte förväntat mig. Så ibland fungerar faktiskt försäkringarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 9, 2006 Report Share Posted December 9, 2006 Viktigt att tänka på för den som skaffar en privat föräkring: Kontrollera noga med föräkringsbolaget att den verkligen gäller och se också till att få det särskilt avtalat och på pränt. Förmodligen till en betydligt högre kostnad, om ni ens kommer överens. En vanlig liv/olycksfallsförsäkring kommer nämligen med allra största sannolikhet inte att gå att få ut en endaste zloty ifrån om du skadas eller dödas ens på vykortsavstånd från något som liknar en krigszon eller oroshärd. Själv fick jag en lättare hörselskada under BA01. Utan större knorr fick jag 18 000 bagis i engångsersättning för denna från de allmänna försäkringarna (hade ingen privat försäkring) - något jag faktiskt inte förväntat mig. Så ibland fungerar faktiskt försäkringarna... Försäkringsfrågan specifikt diskuteras på http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=26160 och de finns i sin helhet på Utlandsportalen.se. Läs där och se att om era privata försäkringar inte löser ut vid tjänst i konfliktzon så skaffa papper på det så täcker FM det som du annars skulle fått. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts