Jump to content

Hemvärnstidningen

Recommended Posts

Layouten ser schysst ut, plus på det.

Vissa artiklar kunde dom fimpat, nu när dom väl lyckats få ut tidningen till alla som gör GU nu. Vilken 20-åring bryr sig om laserjesus som varit på varje övning i 32-år?

Stör mig faktiskt lite på att blaskan kommer upp som pdf innan den hittat till min brevlåda.

Att skicka tidningen till de som ligger inne, ok, info är ju bra, men jag kan tänka mig många är ganska trötta på grönt första tiden efter muck, tycker det hade varit bättre om de som muckat för 1- 5 år sedan fick ett nummer en gång, då har man fått lite distans till det millitära och kanske börjar bli sugen igen :Malaj:

har inte heller fått papperskopian än :ph34r:

Edited by "SSA" Gunny

Hemvärnstidningen har fått ett nytt utseende! Vad tycks?

Det verkar vara lite snyggare än tidigare!

Hemvärnstidningen

/Koskela

Ser riktigt bra ut. Men jag väntar fortfarande på mitt exemplar... Kanske grannen vittjat min brevlåda....? :unsure: Sen så blir det ju kul om jag själv kommer i tidningen framöver med tanke på att fotografen var ute i helgen på uppdrag :happy: . /Gusten :eeh:

• 2 months later...
Nytt nummer är ute igen. Nu har de stoppat i en skyddsvaktsskola i tidningen. Tidningen har ju varit lite tråkig tidigare, men det kanske kommer att ändra sig...?

http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta...v_0701_hela.pdf

/Koskela

Gud så bra! Då kanske tidningen kan börja användas till någonting vettigt. Jag har sett några gamla nummer från bedömt 60-70 tal där det frekvent förekom taktiska nötter, tips på hur Hvplut skall bekämpa kps-näste och allt vad det kan vara. Bra ide med skyddsvaktsfrågor. Hoppas på en vidareutveckling av detta

Nja, nytt utseende men innehållet är väl endast lite upphottat i kanten.

Jag tycker att tidningen kan krympa och inlägg från Hv regelbundet läggs in i Mark-delen i Insats och Försvar. Då når vi fram bättre till de som inte får Hvtidningen. Hv-Frälsta får tidningen i huvudsak.

Ny layout räcker inte om man vill attrahera.

Rekrytera mera.

Vad är syftet med Hv-tidningen? är tidningen att likställa med alla andra tidningar som ges ut på olika förband runt om i detta land? Se bara inne på LG så ges det ut 2st interntidningar. (okej 3st om tidningen Beredd" ska räknas in i denna skara) Sedan har vi FHTE som ger ut sin lilla tidning. Tidningen är i mitt tycke för Hv-frälsta och skall nyttjas för internrekrytering och intern marknadsföring. Sedan så kanske de inte lyckas fullt ut... Men de som skriver för hv tidningen och läser här inne kanske kan göra något i syfte att förbättra tidningen så att den även passar de flesta individerna här inne...

Borde inte Hemvärnstidningen ligga med som en del i Insats och försvar, isf att vara en egen tidning?

Hemvärnstidningen är en förbandstidning. Insats&försvar är en försvarsmaktstidning. Alltså är tidningarna på olika nivåer och fyller lite olika syften. som jag skrev tidigare så går det att jmf Hv-tidningen med de interna tidningar som exempelvis finns på Livgardet eller exempelvis VärnpliktsNytt.

Vad är syftet med Hv-tidningen? är tidningen att likställa med alla andra tidningar som ges ut på olika förband runt om i detta land? Se bara inne på LG så ges det ut 2st interntidningar. (okej 3st om tidningen Beredd" ska räknas in i denna skara) Sedan har vi FHTE som ger ut sin lilla tidning. Tidningen är i mitt tycke för Hv-frälsta och skall nyttjas för internrekrytering och intern marknadsföring. Sedan så kanske de inte lyckas fullt ut... Men de som skriver för hv tidningen och läser här inne kanske kan göra något i syfte att förbättra tidningen så att den även passar de flesta individerna här inne...

Du kommer nog att få ribba när du läser nästa nummer. ev. så kommer det en artikel om CBRN-Plutoner inom hemvärnet. Jag skall göra allt för att de få artiklar jag skriver kommer att försöka hålla upp kvaliten på tidningen. Tummade igenom ett äldre exemplar av Hv tidningen från 99 eller om det var 00, och nivån i tidningen har höjts en hel del snäpp sedan dess.

Ni som skriver å jobbar med denna tidning skall ha all heder, då den är direkt riktad till oss inom Hv.

Men jag kan inte låta bli å bli lite ledsen/arg/stött/avundsjuk när varje nummer som kommer ut visar bilder på soldater bärande all befintlig utr. som vi inte fått ut än.

Ni som skriver å jobbar med denna tidning skall ha all heder, då den är direkt riktad till oss inom Hv.

Men jag kan inte låta bli å bli lite ledsen/arg/stött/avundsjuk när varje nummer som kommer ut visar bilder på soldater bärande all befintlig utr. som vi inte fått ut än.

Det är väl inget tidningen kan göra något åt, utan den speglar väl bara verkligheten?

Frågan om huruvida Hemvärnsnytt (HVN) skulle ingå i Insats&Försvar (I&F) kom ju på tal för några år sedan. Det som kom fram var att många inte ville att I&F-Mark skulle ta över rollen som informations spridare efter Hemvärnsnytt. Sedan antar jag att redesignen av HVN är en direkt följd av att många, många andra tidskrifter och dagstidningar blivit omgjorda det senaste årtiondet.

Med andra ord det var oundvikligt.

Sedan är ju HVN ett forum för HELA Hemvärnet inte bara Insats, glöm inte bort det. :rolleyes:

/RiP

• 8 months later...
Jag tycker att Hv-tidningenborde komma ut oftare än den gör nu.

Sen en fråg vet inte om den hör hemma hör: Insats&försvar fick ala hv förut. Varför slutade det?

Gissar att det har med ekonomi att göra att Hv tidningen inte kommer ut oftare...

Jag tycker att Hv-tidningenborde komma ut oftare än den gör nu.

Sen en fråg vet inte om den hör hemma hör: Insats&försvar fick ala hv förut. Varför slutade det?

Om du inte redan vet det så kan jag tipsa dig om att tidningen har en nätupplaga nu. Den uppdateras hyggligt ofta, så det kan vara en anledning varför man inte ger ut papperstidningen oftare(eller planerar att göra det).

Viktiga nyheter och insändare publiceras kontinuerligt.

Ett tips alltså!/MVH

• 3 years later...

Fritt ur senaste Pravda:

Förhoppningsvis blir det ibland fel när läsaren har tolkningsföreträde, eller också anser ÖB att hemvärnsförbanden är inoperativa i sin ledare.

Vapenlampa kommer! ..någon gång sen..förvisso uppfriskande med att årtal ej anges då dessa årtal aldrig stämmer med verkligheten

Nu blir det nya kängor! Fast senare i tidningen blir det egentligen utdelning av m/90 kängor som inte fallit för åldersstrecket.. än.

Jubel! Lokala försök med gruppradio fortsätter..något år till förmodligen..Man kunde ju tycka att MSS och åsikter från de insatta förband som redan använt samma prylar borde räcka..

Hurra! 1 ny bildförstärkare i vissa förband på lista iaf, snart har vi samma förmåga till observation i mörker som en civil fågelskådare/vildsvinsjägare fast på grupp/tropp/pluton?.

Tinget sa NEJ till motionen, men vi säger ja! eller hur var det nu igen redaktören, vad sa tinget egentligen och vilken uppgift ställdes till rikshemvärnsrådet av tinget?

Edited by Munin