Koskela Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Typ deras bergsjägarförband! /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 I bergigare och oländlig terräng (typ norrlands inland) så har ju hästen enligt mig en hel del fördelar gentemot te.x bandvagnar. Soppan tar inte slut för hästen (där det finns vegitation finns det käk till hästen) Hästen är tyst (brandvagnen brötar ju en del. Hästen hörs knappt) Hästen kan bära packningen (nåja..det kan ju bandvagnen ochså). Hästen kan man prata med (varm, mysig och alla hästmänniskor vet att hästen kan man prata med om allt Och det kan ju vara en fördel at ha något att prata meddå läget känns ganska nere. ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Dessutom kan man äta upp den vid en ev. överlevnadssituation... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 ja den ser inte ut att den skulle sakna livet så som den står, huvet upp i skyn, sänkt rygg å brett med frambenen... *ryggont* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Ett minus är att dom har en ful ovana att lämna efter sig enorma skithögar på diverse ställen, vilket gör dom enormt lätta att spåra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 hundarna lär ju inte få det svårt att spåra, men å andra sidan syns ju spåren efter en bandvagn också =P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 (edited) ja den ser inte ut att den skulle sakna livet så som den står, huvet upp i skyn, sänkt rygg å brett med frambenen... *ryggont* Killen som sitter på ser ju ut som en säck potatis ochså Edited November 30, 2006 by Nestor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 När det gäller spårning av häst, tror fortfarande att det är svårare att upptäcka en del hästskit, speciellt om man kastar in nämda i buskarna jämfört med om man kör in med bandvagnar in i buschen... Men det är och har alltid varit vanligt med djur i militären. Från åsnor till hundar. SOG använde sig av lastdjur i Vietnam. Kan inte alltid dundra på med helikoptrar. Ryssarna använde sig av minhundar under andra världskriget. Historien om dessa hundar är ganska rolig. De tränade dem för att de skulle springa under tyska stridsvagnar med en mina fastsatt på ryggen. Där de kom under vagnen exploderade den. Men hundarna var för smarta (dumma) för det. Eftersom de hade tränats med ryska stridsvagnar sprang de in under dem för att få de sedvanliga belöningen. Det slutade med att många ryska stridsvagnar gick åt helsike och minhundarna pensionerades... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Pållar kräver ju dock en hel den underhåll, vård och foder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Kunde vara en intressant lösning fö us vid lägre hotnivåer, vid patrullering tex längs gränser med oländig terräng, inga vägar osv. Neriden jägartj'nst är faktiskt rätt smart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Neriden jägartj'nst är faktiskt rätt smart. Enligt vissa pensionerade K4 sina hästar efter att de övat mot I22, som hade bandvagn istället. I bergigare och oländlig terräng (typ norrlands inland) så har ju hästen enligt mig en hel del fördelar gentemot te.x bandvagnar. Soppan tar inte slut för hästen (där det finns vegitation finns det käk till hästen) Hur väl tar sig en häst fram i djup snö eller myrmark? Hur lätt hittar den (och lyckas äta) föda när det ligger ett tjockt snötäcke över allting? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Om terängen är lapph****tet så borde det passa bättre med en REN. dom smälter ju liksom in lite bättre. Ser framför mig en fjälljägargrupp i full galopp under eldöverfall med Kulspruta 90 i lavettmontage på renryggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Pållar kräver ju dock en hel den underhåll, vård och foder... Låt oss säga, en pbv 302, kräver inte vård eller soppa? Lättare att hitta bete än en jäkla massa soppa när man gör eventuella räder långt in på fiendens territorium. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Pållar kräver ju dock en hel den underhåll, vård och foder... Låt oss säga, en pbv 302, kräver inte vård eller soppa? Lättare att hitta bete än en jäkla massa soppa när man gör eventuella räder långt in på fiendens territorium. Hästen ska snarare jämföras med motorcykel, terrängbil eller bandvagn då den har tämligen begränsat splitterskydd. Ett fordon som lämnas vid FAP kräver varken vård eller drivmedel, till skillnad från havremoppen. Ett fordon kan också släpa med sig drivmedel för att klara en hyfsat lång förflyttning. Kan hästen bära med sig tillräckligt med foder för att klara sig vintertid eller finns det tillräckligt med föda ändå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Kunde vara en intressant lösning fö us vid lägre hotnivåer, vid patrullering tex längs gränser med oländig terräng, inga vägar osv. Det har även förekommit, bla på KS03. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 (edited) Kan hästen bära med sig tillräckligt med foder för att klara sig vintertid eller finns det tillräckligt med föda ändå? Jag är ingen hästexpert men jag kan tänka mig att det alltid finns något de kan äta. Om inte kan väl soldaten skyffla bort lite snö så att gräs kommer fram? Edit: Förstår jag inte benämningen FAP, i övrigt frisk... ;) Edited December 1, 2006 by |MP-SÄK-gb|Nicklasson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Edit: Förstår jag inte benämningen FAP, i övrigt frisk... ;) Sorry, FAP = fordonsavlämningsplats. Poängen var att fordon endast behöver drivmedel och vård när de brukas, levande varelser behöver det ständigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Men i gengäld så skulle väl en sådan enhet som skulle kunna tänkas använda häst ständigt bruka fordonet? Mer eller mindre... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted December 1, 2006 Author Report Share Posted December 1, 2006 Med risk att bli lite OT så hittade jag en bild på deras fångövningar. Tydligen gäller inte 24h regeln i Argentina.... Å andra sidan är väl deras moderna historia så demokratisk. /Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Skulle nog föredra bandvagn framför häst. Inte minst med den relativt begränsade sträcka en häst kan tillryggalägga innan den packar in. Båda fordonen kräver vård och drivmedel, men hästen blir utöver detta trött. Hästar svettas vid hårt arbete, om det är kallt ute så måste den ha massa täcken vid rast vila. Dessa ska på och av och månste räknas i den relativt begränsade lastvikten. Dess prestanda minskar vid kyla, det gör inte Bandvagnens. Bandvagnen behöver inte tränsas av och på varje gågn du har längre vila. Svårt att äta med bett. Tror det finns en anledning till att vi inte längre har så mycket häst i försvaret. Och vad gäller andra länders användaden så är det lite en fråga om klimat (varmare), pengar, och försvarsbeslut. Sen skiljer det klart mellan våra gamla fina arbetshästar, och de moderna bortklemade nervvraken till ridhästar folk har idag... /martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
arvid_eriksson Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 dock har den inge pansar :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Jag är ingen hästexpert men jag kan tänka mig att det alltid finns något de kan äta. Om inte kan väl soldaten skyffla bort lite snö så att gräs kommer fram? Nja, en ren kanske skulle kunna klara sig så iom att dom äter mossa och allt. En häst behöver mer näring än vad några frusna grässtrån kan ge. Jag tycker det finns en nisch som hästar kan fylla i dagens militär och det är gränsövervakning och spaning. T.ex. en bandvagn låter mycket och man har rätt begränsad syn från den så det är svårt att övervaka från den och att gå till fots tar lång tid och är uttröttande mm. Med en häst kan man ta sig fram rätt tyst, man har bra översikt, kan använda hörsel, man är rörlig och man kan röra sig snabbt korta sträckor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 (edited) till martinator Det var de bättre argumenten sett på den här tråden. Men jag envisas fortfarande med att hästar kan vara bättre. Speciellt i fråga om ljuddiciplin... Men i de vanligare fallen kan jag nog vara benägen att hålla med att bandvagnens fördelar är större. Det jag menar är att är man bakom fiendens linjer och vill ta sig runt diskret så är kanske inte en bandvagn det bästa medlet... Edit: Kiowa han före mig... :P Edited December 1, 2006 by |MP-SÄK-gb|Nicklasson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-donTomaso- Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 För långt tillbaka sen så gjorde man försök med älgar i det militära, men de var tydligen lite svårare att ha att göra med än hästar, så den idén skippades. De skulle användas inom kavalleriet. Vet inte var jag läste/hörde om detta.... Någon som kan bekräfta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Notera att hästar även användes senast under CC06 i ordonnanstjänst (ja, med ryttare som ordonnans, då...). Ska se om jag kan rota fram nån bild på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Notera att hästar även användes senast under CC06 i ordonnanstjänst (ja, med ryttare som ordonnans, då...).Ska se om jag kan rota fram nån bild på det. Du är för slö ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 För långt tillbaka sen så gjorde man försök med älgar i det militära, men de var tydligen lite svårare att ha att göra med än hästar, så den idén skippades. De skulle användas inom kavalleriet. Vet inte var jag läste/hörde om detta.... Någon som kan bekräfta? Jag har hört talas om att Karl XI eller Karl XII skulle ha testat detta, men jag vet inget bestämt. Det är nog tyvärr en skröna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 För långt tillbaka sen så gjorde man försök med älgar i det militära, men de var tydligen lite svårare att ha att göra med än hästar, så den idén skippades. De skulle användas inom kavalleriet. Vet inte var jag läste/hörde om detta.... Någon som kan bekräfta? Jag har hört talas om att Karl XI eller Karl XII skulle ha testat detta, men jag vet inget bestämt. Det är nog tyvärr en skröna. Karl XI som jag hört det dock utan att kunna bekräfta sanningshalten i det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BuddhaSWE Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 (edited) En häst kan aldrig överleva på mat från marken i snö, och samtidigt prestera något. Det tar lång tid att få fram gräs osv, och de är näringsfattigt. Även om den skulle äta hela tiden skulle de vara kämpigt och skaderisken är stor i exempelvis bergiga områden. Inte ens i skog kan man nyttja hästen under en längre period på så sätt att man tar sig fram med den, och ger den raster för att äta, det skulle bara fungera med medtagen föda som är mycket mer energirik. Edited December 1, 2006 by BuddhaSWE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-donTomaso- Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 För långt tillbaka sen så gjorde man försök med älgar i det militära, men de var tydligen lite svårare att ha att göra med än hästar, så den idén skippades. De skulle användas inom kavalleriet. Vet inte var jag läste/hörde om detta.... Någon som kan bekräfta? Jag har hört talas om att Karl XI eller Karl XII skulle ha testat detta, men jag vet inget bestämt. Det är nog tyvärr en skröna. Karl XI som jag hört det dock utan att kunna bekräfta sanningshalten i det. Ja, fast jag är säker på att jag läst det i någon bok. Ska forska lite och får återkomma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts