Jump to content

Karlskronavarvet, kapacitet


Recommended Posts

Satt och funderade på en sak.

Karlskronavarvet.

Hur stora båtar kan de egentligen bygga?

Begränsas ju huvudakligen av storleken på torrdockor osv. Någon som har koll?

 

Påverkar ju ifall vi nån gång skall bygga lite mer kompetenta skepp än Visby som trots allt är lite för litet för att agera långt hemifrån.

Link to comment
Share on other sites

Satt och funderade på en sak.

Karlskronavarvet.

Hur stora båtar kan de egentligen bygga?

Begränsas ju huvudakligen av storleken på torrdockor osv. Någon som har koll?

 

Påverkar ju ifall vi nån gång skall bygga lite mer kompetenta skepp än Visby som trots allt är lite för litet för att agera långt hemifrån.

 

Nu byggs visserligen inte båtarna i torrdockorna... Mer än möjligtvis för att göra plats i hallen och små ändringar efter sjösättning.

Men den största rymmer med god marginal HMS Carlskrona som är ca 105 m lång.

Själva hallen är stor nog att rymma fyra korvetter ur visby klassen samtidigt.

Min uppskattning är att karlskronavarvet iallafall kan bygga fartyg upp till 120m långa.

Sen håller jag inte med om att visby klassen nödvändigtvis är för små för att agera långt hemifrån. De behöver bara landbaserade stödfunktioner eller ett större stödfartyg.

Link to comment
Share on other sites

Satt och funderade på en sak.

Karlskronavarvet.

Hur stora båtar kan de egentligen bygga?

Begränsas ju huvudakligen av storleken på torrdockor osv. Någon som har koll?

 

Påverkar ju ifall vi nån gång skall bygga lite mer kompetenta skepp än Visby som trots allt är lite för litet för att agera långt hemifrån.

 

Nu byggs visserligen inte båtarna i torrdockorna... Mer än möjligtvis för att göra plats i hallen och små ändringar efter sjösättning.

Men den största rymmer med god marginal HMS Carlskrona som är ca 105 m lång.

Själva hallen är stor nog att rymma fyra korvetter ur visby klassen samtidigt.

Min uppskattning är att karlskronavarvet iallafall kan bygga fartyg upp till 120m långa.

Sen håller jag inte med om att visby klassen nödvändigtvis är för små för att agera långt hemifrån. De behöver bara landbaserade stödfunktioner eller ett större stödfartyg.

 

HMS Carlskrona är just det största fartyg som byggts på Karlskronavarvet enligt boken "Örlogsfartyg - Svenska maskindrivna fartyg under tretungad flagg"...

Link to comment
Share on other sites

Satt och funderade på en sak.

Karlskronavarvet.

Hur stora båtar kan de egentligen bygga?

Begränsas ju huvudakligen av storleken på torrdockor osv. Någon som har koll?

 

Påverkar ju ifall vi nån gång skall bygga lite mer kompetenta skepp än Visby som trots allt är lite för litet för att agera långt hemifrån.

 

Nu byggs visserligen inte båtarna i torrdockorna... Mer än möjligtvis för att göra plats i hallen och små ändringar efter sjösättning.

Men den största rymmer med god marginal HMS Carlskrona som är ca 105 m lång.

Själva hallen är stor nog att rymma fyra korvetter ur visby klassen samtidigt.

Min uppskattning är att karlskronavarvet iallafall kan bygga fartyg upp till 120m långa.

Sen håller jag inte med om att visby klassen nödvändigtvis är för små för att agera långt hemifrån. De behöver bara landbaserade stödfunktioner eller ett större stödfartyg.

 

Vi har tyvärr ont om möjligheter med baser och stödfartyg...

Till och med Danmark bygger båtar i 150m klassen och moderna eldledningssystem numer. Vilket antagligen är vad som krävs för att operera på vettigt sätt långt hemifrån.

(och fylla nån annan funktion än för att ge politikerna nåt att peka på)

Link to comment
Share on other sites

Jämförelsen Danmark Sverige haltar betänkligt. Detta då Danmark måste vakta sitt "imperium" dvs Färöarna och "imperiets krona" grönland. ;)

 

Dessutom(kanske framförallt) så måste de patrullera de stora fiske och ekonomiska zonerna ute i nordsjön och runt grönland. Därav ett behov att stora fartyg.

Link to comment
Share on other sites

Tja...

Grönland vaktas enl avtal av USN.

Och för fiskebevakning är inte riktigt en luftförsvars fregatt (jagare skulle jag kalla det men) det bästa valet.

De har exempelvis två båtar som är mellanting mellan stora korvetter och transportbåtar för internationella instatser. Även flera andra.

Tror de kommer ha 17 ytstridsfartyg i sin flotta i framtiden.

 

(samt en mer kapabel arme och lägre budget... go figure)

Link to comment
Share on other sites

Satt och funderade på en sak.

Karlskronavarvet.

Hur stora båtar kan de egentligen bygga?

Begränsas ju huvudakligen av storleken på torrdockor osv. Någon som har koll?

 

Påverkar ju ifall vi nån gång skall bygga lite mer kompetenta skepp än Visby som trots allt är lite för litet för att agera långt hemifrån.

 

Nu byggs visserligen inte båtarna i torrdockorna... Mer än möjligtvis för att göra plats i hallen och små ändringar efter sjösättning.

Men den största rymmer med god marginal HMS Carlskrona som är ca 105 m lång.

Själva hallen är stor nog att rymma fyra korvetter ur visby klassen samtidigt.

Min uppskattning är att karlskronavarvet iallafall kan bygga fartyg upp till 120m långa.

Sen håller jag inte med om att visby klassen nödvändigtvis är för små för att agera långt hemifrån. De behöver bara landbaserade stödfunktioner eller ett större stödfartyg.

Nu är det ju inte i första hand storleken på varvshallen som sätter gränsen på hur stora fartyg som kan byggas vid Karlskronavarvet, utan hur stora fartyg som kan sjösättas! Vete gudarna hur dom gick till väga när dom byggde HMS Carlskrona, då kranen som användes för att sjösätta fartygen från varvshallen bara kunde lyfta runt 500ton. Inför HMS Visby:s sjösättning fick man ju bygga om och en s.k. shiplift anlades - alltså ett sorts lyftbord som fartyget rullas ut på och som sedan långsamt sänks ned i vattnet. Vet inte maxbelastningen på detta lyftbord, men det är knappt att en korvett typ Visby får plats på längden...

Vad det gäller torrdockorna så är drottningdockan tillräckligt stor för att kunna docka en kryssare typ Tre Kronor ( ca182m långa), och polhelmsdockan rymmer ledigt HMS Carlskrona. I femfingerdockan går dock inte mycket större fartyg än Visby in (har dock för mig att jag har sett HMS Orion i nån av dem!?). Dock är det mycket tveksamt om det finns någon nybyggnadsförmåga vid torrdockorna, då det inte finns några fasta kranar och därutöver inget väderskydd... B)

Link to comment
Share on other sites

Tja...

Grönland vaktas enl avtal av USN.

Och för fiskebevakning är inte riktigt en luftförsvars fregatt (jagare skulle jag kalla det men) det bästa valet.

De har exempelvis två båtar som är mellanting mellan stora korvetter och transportbåtar för internationella instatser. Även flera andra.

Tror de kommer ha 17 ytstridsfartyg i sin flotta i framtiden.

 

(samt en mer kapabel arme och lägre budget... go figure)

 

Vadfalls??

Danmark har tre örlogsfartyg av Agdlek-klass + Polarpatruljen som ständigt patrullerar Grönland så jag vill nog se lite mer substans på att USN "vaktar" den kolonin. Vad är det för avtal?

Link to comment
Share on other sites

Tja...

Grönland vaktas enl avtal av USN.

Och för fiskebevakning är inte riktigt en luftförsvars fregatt (jagare skulle jag kalla det men) det bästa valet.

De har exempelvis två båtar som är mellanting mellan stora korvetter och transportbåtar för internationella instatser. Även flera andra.

Tror de kommer ha 17 ytstridsfartyg i sin flotta i framtiden.

 

(samt en mer kapabel arme och lägre budget... go figure)

 

Vadfalls??

Danmark har tre örlogsfartyg av Agdlek-klass + Polarpatruljen som ständigt patrullerar Grönland så jag vill nog se lite mer substans på att USN "vaktar" den kolonin. Vad är det för avtal?

Han tänker kanske på Island...? :D

Link to comment
Share on other sites

Nu är det ju inte i första hand storleken på varvshallen som sätter gränsen på hur stora fartyg som kan byggas vid Karlskronavarvet, utan hur stora fartyg som kan sjösättas! Vete gudarna hur dom gick till väga när dom byggde HMS Carlskrona, då kranen som användes för att sjösätta fartygen från varvshallen bara kunde lyfta runt 500ton. Inför HMS Visby:s sjösättning fick man ju bygga om och en s.k. shiplift anlades - alltså ett sorts lyftbord som fartyget rullas ut på och som sedan långsamt sänks ned i vattnet. Vet inte maxbelastningen på detta lyftbord, men det är knappt att en korvett typ Visby får plats på längden...

Vad det gäller torrdockorna så är drottningdockan tillräckligt stor för att kunna docka en kryssare typ Tre Kronor ( ca182m långa), och polhelmsdockan rymmer ledigt HMS Carlskrona. I femfingerdockan går dock inte mycket större fartyg än Visby in (har dock för mig att jag har sett HMS Orion i nån av dem!?). Dock är det mycket tveksamt om det finns någon nybyggnadsförmåga vid torrdockorna, då det inte finns några fasta kranar och därutöver inget väderskydd... B)

 

Tänkte inte på att lyftbordet är så litet.. Nu tror jag visserligen att de kan lösa sjösättningen ändå, på ett eller annat sätt.

Den främsta fördelen med lyftbordet torde vara att man kan lyfta upp fartyg/ubåtar och ta in dem i hallen för ombyggnad.

Mycket möjligt att du sett orion i en av femfingerdockorna. Hon får plats.

Docka två är ca 86m lång och ca 15m bred jmfr med orion som bara är ca 61m lång och 12m bred. Lite trångt blir det men ingen omöjlighet.

Link to comment
Share on other sites

Tja...

Grönland vaktas enl avtal av USN.

Och för fiskebevakning är inte riktigt en luftförsvars fregatt (jagare skulle jag kalla det men) det bästa valet.

De har exempelvis två båtar som är mellanting mellan stora korvetter och transportbåtar för internationella instatser. Även flera andra.

Tror de kommer ha 17 ytstridsfartyg i sin flotta i framtiden.

 

(samt en mer kapabel arme och lägre budget... go figure)

 

Vadfalls??

Danmark har tre örlogsfartyg av Agdlek-klass + Polarpatruljen som ständigt patrullerar Grönland så jag vill nog se lite mer substans på att USN "vaktar" den kolonin. Vad är det för avtal?

Han tänker kanske på Island...? :D

 

Nej tänkte på avtalen från 41 hade för mig att det fortfarande gällde.

Grönlands försvar är gemensamt NATO men då det är USA som är närmast så...

Hursomhelst är det knappast nåt behov av några styrkor där då ingen kan ha en större truppstyrka där nån längre tid. Knappt jänkarna klarar av att försöjra Thule.

Link to comment
Share on other sites

Har inte jänkarna lämnat Thule nu... :)

 

Dessutom saknar varvet i Pottanesien kompetens att bygga stålbåtar nu mera. Licenssvetsare är bristvara i hela landet.

Skall det byggas nytt kommer det med största sannolikhet byggas utomlands, i vart fall skrovet.

//Sgt PB

Link to comment
Share on other sites

Varför mållåsa på Karlskrona Varvet, de har "bränt sina skepp" i och med Visby, jag saknar helt förtroende för dem "köp 5 betala för sex" varianten är det nog bara de snåljåparna lyckats lura FM med. På västkusten har man byggt supertankers, men frågan vi skall ställa oss är, hur stora farrtyg kan vi bygga hemma i Sverige idag?

 

Att Danmark har större och fler örlogsfartyg än vi är pinsamt, varför nöja oss med ankdammen Östersjön, vi behöver fartyg som kan synas på haven och vara alltifrån reklampelare för vår industri och kunnande till en resurs som får en som vill våra intressen illa att bäva.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

Öresundsvarvet i Landskrona bör fortfarande ha kapacitet att bygga fartyg på uppåt 150m, nu var det iof ett par år sedan dom senast nybyggde något fartyg - numera är det ett reperations och ombyggnads varv. Dock har man fortfarande faciliteterna att bygga nytt... :)
Link to comment
Share on other sites

Öresundsvarvet i Landskrona bör fortfarande ha kapacitet att bygga fartyg på uppåt 150m, nu var det iof ett par år sedan dom senast nybyggde något fartyg - numera är det ett reperations och ombyggnads varv. Dock har man fortfarande faciliteterna att bygga nytt... :dribble:

 

 

De har lagt ner byggandet där med.

Flyttades till St Petersburg. Bara reparationer där precis som i Gbg. Angående stål svetsningen, svetsas inte ubåtarna?

Link to comment
Share on other sites

Angående stål svetsningen, svetsas inte ubåtarna?

 

Jo, de svetsas.

 

 

Varför mållåsa på Karlskrona Varvet, de har "bränt sina skepp" i och med Visby, jag saknar helt förtroende för dem "köp 5 betala för sex" varianten är det nog bara de snåljåparna lyckats lura FM med.

 

Att Danmark har större och fler örlogsfartyg än vi är pinsamt, varför nöja oss med ankdammen Östersjön, vi behöver fartyg som kan synas på haven och vara alltifrån reklampelare för vår industri och kunnande till en resurs som får en som vill våra intressen illa att bäva.

 

Vadå, bränt sina skepp. Utveckla gärna.

Sen får vi faktiskt litereservdelar på köpet som skulle vart på det sista fartyget. Kan knappast klandra kockums för alla ändringar som gjorts efterhand.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan ju låta vår forna koloni Finland bygga fartygen om vi vill att dom ska vara stora i Åbo kan dom bygga ganska stora fartyg.

 

Skulle vara enklare att låta Odense bygga det om man vill ha nåt liknande det danskarna skaffar.

Finnarna har inte direkt nån större erfarenhet av att bygga krigsfartyg (eller måste man säga försvarsmaktsfartyg...)

Link to comment
Share on other sites

Jag ser faktiskt ingen som helst anledning till att bygga skroven i svenska varv, speciellt med tanke på att den kapaciteten inte finns (eller finns det kvar ngt svenskt varv som kan bygga så stora fartyg)). Norrmännen t.ex som bygger en hel del stora ftg byggde väl sina nya fregatter i spanien om inte jag minns helt galet. Sedan fraktades dom väl upp till norge där dom utrustades osv. Inget konstigt i det.

 

Konstigare däremot var väl finnarnas beslut att köpa minjaktsfartyg från Italien, med tanke på det kunnande och den kapacitet som finland och länder i dess närområde har att bygga sådana fartyg. Känns som att springa över ån efter vatten, men italienarna gav det bästa budet. Återstår väl att se om snålheten bedrar visheten...

Link to comment
Share on other sites

Skulle vi nu av nån händelse få en riktigt försvarsvänlig regering som ökar budgeten till det som är i mina ögon vettigt (fat chance....)

Så är nog det mest sannolika att vi skulle köpa nåt i stil med det här http://www.naval-technology.com/projects/f124/

Byggs av HDW som ju äger Karlskrona varvet. Sen antagligen med lite förändringar i vissa system som att byta ut Harpoon mot rbs15 och antagligen stoppa på 57:an istället för Oto kanonen.

Att köpa nåt som redan är designat blir nog bra mycket billigare dessutom. Sista enheten i en serie är ju billigast.

 

Hursomhelst kräver det ju en ominriktning av försvaret till att kunna agera istället för parera...

Link to comment
Share on other sites

Skulle vi nu av nån händelse få en riktigt försvarsvänlig regering som ökar budgeten till det som är i mina ögon vettigt (fat chance....)

Så är nog det mest sannolika att vi skulle köpa nåt i stil med det här http://www.naval-technology.com/projects/f124/

Byggs av HDW som ju äger Karlskrona varvet. Sen antagligen med lite förändringar i vissa system som att byta ut Harpoon mot rbs15 och antagligen stoppa på 57:an istället för Oto kanonen.

Att köpa nåt som redan är designat blir nog bra mycket billigare dessutom. Sista enheten i en serie är ju billigast.

 

Hursomhelst kräver det ju en ominriktning av försvaret till att kunna agera istället för parera...

 

Som sagt, låt HDW bygga skroven, vi plockar in resten själv. RBS15, 57:or eller vad vi än vill... Knappast något kontroversiellt eller konstigt i det.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vi nu av nån händelse få en riktigt försvarsvänlig regering som ökar budgeten till det som är i mina ögon vettigt (fat chance....)

Så är nog det mest sannolika att vi skulle köpa nåt i stil med det här http://www.naval-technology.com/projects/f124/

Byggs av HDW som ju äger Karlskrona varvet. Sen antagligen med lite förändringar i vissa system som att byta ut Harpoon mot rbs15 och antagligen stoppa på 57:an istället för Oto kanonen.

Att köpa nåt som redan är designat blir nog bra mycket billigare dessutom. Sista enheten i en serie är ju billigast.

 

Hursomhelst kräver det ju en ominriktning av försvaret till att kunna agera istället för parera...

 

Som sagt, låt HDW bygga skroven, vi plockar in resten själv. RBS15, 57:or eller vad vi än vill... Knappast något kontroversiellt eller konstigt i det.

 

Visst. Tänkte ursprungligen mest för att det skulle vara bra att bibehålla kompetensen att bygga större militära skepp i landet men kanske kan klara av det på annat sätt.

Link to comment
Share on other sites

Finns inget självändamål med att försöka behålla en kompetens i landet som inte tillhör landet. Oavsett vad svensk regering, riksdag, försvarsmakt eller materielverk gör så avgörs Karlskronavarvets vara eller icke vara på annan ort.

Ska dessutom KKrv vara ett civilt varv mäste dom helt klart öka sin orderstock från även andra köpare än svenska FM.

Visby-projektet som exempel har inte direkt varit lönsamt för KKrv på nåt sätt och på sikt är det projektet nåt som kan vara en sån sak som får folket på HDW att tröttna. På många sätt får Visby-projektet anses som en pinsamhet för alla inblandade. Får bara hoppas det faktiskt blir bra båtar när dom väl kan användas, men DET är en sak som tiden får utvisa och som andra trådar här att avhandla.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...