skyttesoldat78 Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 hej är det någon som vet vart man kan få tag i skyddsmasklagsögon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavvE Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Om man får försvarets glasögon har jag för mig att man får med ett par små glas om är speciella till skyddsmasken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Har jag oxå undrat över - när jag gjorde lumpen 87/88 (å herregud - är jag så gammal ) fick det bli den kreativa lösningen med att hänga glasögonen utanpå skyddsmasken... Kul att se att de grymt fräcka glasögonen fortfarande hänger med Bild. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frejdestedt Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Om man får försvarets glasögon har jag för mig att man får med ett par små glas om är speciella till skyddsmasken. Stämmer bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sg-ocra Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 (edited) Jag har skaffat glasögon efter jag gjorde lumpen. och frågade när jag gjorde min introutbildning till HV och då var svaret NEJ. Jag skulle inte kunna få prova ut några. Men det kan säkert som så mycket annat skifta på vart i landet man hör hemma. Men det mesta går att skaffa för pengar ioförsig. Edited November 30, 2006 by sg-ocra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fozzy Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 (edited) Enligt den uppgiften jag fick så är det så att du får klara dig utan tills det blir ofred. Nu får du alltså ledas omkring av en kamrat i tårgashuset eller sätta dig i tältet/bilen/skydd när skyddsmasken ska på (beroende på synfel naturligtvis). Anledningen är var tydligen att Hv inte vill betala nya "småögon" om synen ändrar sig när vi blir äldre. Blir det aktuellt med sådana får du en rekvisition och får åka till utvald optiker. Edited November 30, 2006 by Fozzy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skyttesoldat78 Posted November 30, 2006 Author Report Share Posted November 30, 2006 hej är det någon som vet vart man kan få tag i skyddsmasklagsögon? okej tackar för svaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Och folk säger att försvarets glasögon är fula?! Det var de coolaste brillor jag någonsin sett! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skyttesoldat78 Posted December 1, 2006 Author Report Share Posted December 1, 2006 Jag har skaffat glasögon efter jag gjorde lumpen.och frågade när jag gjorde min introutbildning till HV och då var svaret NEJ. Jag skulle inte kunna få prova ut några. Men det kan säkert som så mycket annat skifta på vart i landet man hör hemma. Men det mesta går att skaffa för pengar ioförsig. du skiver att det går att skafa för pengar? vart och hur? isåfall´. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 du skiver att det går att skafa för pengar? vart och hur? isåfall´. Köp ett par bågar på typ tradera och gå till din privata optiker. Eller åk på utlandstjänst och se till att få ut ett par. /D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ths Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 du skiver att det går att skafa för pengar? vart och hur? isåfall´. Köp ett par bågar på typ tradera och gå till din privata optiker. Eller åk på utlandstjänst och se till att få ut ett par. /D Åk du på utlandstjänst och prova. Har själv glasögon, fick frågan om jag kunde se utan glasögon, och det kan jag ju men kanske inte så bra. Bra, det räcker inga glasögon till dig och ej heller till skyddsmasken. Jag ligger som förare på sjukvårdsplutonen i Kosovo Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Eller åk på utlandstjänst och se till att få ut ett par. /D Åk du på utlandstjänst och prova. Been there, done that. Got a pair of glasses. /D (som talade av egen erfarenhet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Fågel Fenix Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Om man får försvarets glasögon har jag för mig att man får med ett par små glas om är speciella till skyddsmasken. Stämmer bra. Jag har då "bara" fått ut de vanliga glasögonen. Iofs så har jag bara använt skyddsmasken en gång, under täthetsprovet. FM kanske försöker spara pengar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pajohansson Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Om jag inte minns fel fick jag åtminstone göra min synundersökning hos Synoptik. Kan det vara så att det även är de som levererar glasögonen till försvaret? Kan det vara möjligt att få köpa ett par civilt av dem? Kan ju vara värt att kolla upp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Womack Posted December 11, 2006 Report Share Posted December 11, 2006 Och folk säger att försvarets glasögon är fula?! Det var de coolaste brillor jag någonsin sett! Så säger bara en människa som inte tvingas bära dem! :P Tack gode gud för dygnet-runt linser Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts