Jump to content

Robotsystem 15 - RBS 15

Guest Sudden

Recommended Posts

Hm, jag läste först fel, tolkade frågan som vem använder RBS 15. Hmmhm hm mhm hmh så jag svarade som du ser nedan. Nåväl. I Sverige har marinen inte kustrobot längre, utan det är överflyttat till artreg, dock finns det fortfarande på fartyg. Se länk:

http://www.artreg.mil.se/article.php?id=353

För finsk del:

ohj3.jpg

På SISU SK 242

sivu155.jpg

Finns även på ett flertal olika fartyg. T.ex. Hamina-klass nedan

toim_kalusto_hamina.jpg

Edited by Informatör

Det borde de väl, eftersom Rb 15 ska utgöra huvudbeväpning på Visbykorvetterna och de utgör sjömålsbeväpning på Gripen. Dessutom sitter de väl forfarande på kustkorvetterna.

Däremot de landbaserade robotarna på Scanialastbilar är väl borta iochmed nedläggningen av kustartilleriet, om jag inte läst fel.

/E

• Forumsledning

KA2 i Karlskrona som idag inte finns längre ( Rest in peace :( ) Var en av landets modernaste, och hade bland de bästa övningsområderna i hela södra Sverige.

Här låg vårat sista tunga kustrobotförband , som gick i graven samtidigt som regementet.

Som dessutom var ett av världens modernaste kustarelleri.

Hela historien är bedrövlig och ett utmärkt exempel på när politik fördärvar saker. :) :(

Edited by Kimster

Kroaterna har även dem RBS 15. Finns monterat på fartyg:

http://www.hazegray.org/worldnav/europe/croatia.htm

Enligt uppgift ska även kroaterna dock ha RBS-15 på lastbil. Landbaserade varianten ska ha varit ett hemmabygge utan hjälp från Saab, ha tagit komponenter från gamla jugoslaviska robotfartyg och sedan satt det hela (4 eldrör som på svensk/finska versionen) på en i Slovakien tillverkad 6x6 Tatra-lastbil. Utan stödben och APU dock.

Inte lyckats hitta nån bild.

------------------------------------------------------------------

toim_kalu_mto-85.jpg

Saab ska uppdatera samtliga finska RBS 15 till Mk III standard. Förbättrad elektronik och inte lättare att störa ut t.ex. De uppdaterade robotarna kommer dock inte få lika lång räckvidd som the real thing Mk III

Edited by Informatör

Kroaterna har även dem RBS 15. Finns monterat på fartyg:

http://www.hazegray.org/worldnav/europe/croatia.htm

Enligt uppgift ska även kroaterna dock ha RBS-15 på lastbil. Landbaserade varianten ska ha varit ett hemmabygge utan hjälp från Saab, ha tagit komponenter från gamla jugoslaviska robotfartyg och sedan satt det hela (4 eldrör som på svensk/finska versionen) på en i Slovakien tillverkad 6x6 Tatra-lastbil. Utan stödben och APU dock.

Inte lyckats hitta nån bild.

Så kroaterna har kommit över dem....

Hörde ett "rykte" om att Amerkianerna såg med STOR respekt på dessa missiler under Balkankrigen och därför höll egna företag på gott avstånd från den dalmatinska kusten...

För övrigt är en sådan utveckling helt i linje med vad de brukar göra där nere... De har ju bland annat satt olika raket motorer (framförallt 122 m) på flygbomber som de använde vid "terrorbombningar" av städer. De har en variant som heter Krema II som har en flygbomb på 275 kg i grunden...

Har du någon uppfattning om hur de skulle moddat den och vilken lastbil den skulle sitta på....

För övrigt inte enda vapnet som kommer från sverige som har hamnat på Balkan...

Kommer med en liten översittarfråga :)

För många år sedan, på den tiden KA2 existerade fanns det på regementets hemsida en skiss över organisationen för kustrobotkompaniet, om det nu var kompani. Skissen visade uppbyggnaden med nsky, ledn, eldE, undE mm. Har någon denna skiss och eventuellt kunskap om hur förbandet var tänkt att verka i krig med tanke på att vi enbart hade det i en uppsättning. Bundet till ett viktigt kustområde eller tänkt att rulla över större ytor.

Kanske lite underliga frågor men jag är ganska intresserad av förbandet som i mina ögon verkade vara en ganska unik och kraftfull resurs som kanske inte borde lagts ner.

Kanske lite underliga frågor men jag är ganska intresserad av förbandet som i mina ögon verkade vara en ganska unik och kraftfull resurs som kanske inte borde lagts ner.

Mycket i gamla KA som var bra...

Vissa delar av det fasta KA var bra även om de var röjda (positionerna) och framförallt 12/80 förbandeb var ju okej.... Rätt utnyttjade kunde de varit riktit roliga :)

Ja då var det dax för en idiotfråga igen, men ni får väl vänja er vid de. När jag ser bilder som ovan när roboten lämnar ekipaget, eller när någon avfyrar en "bärbar" robot, så undrar jag:

1) Hur fanken klarar bilstackaren sig. Ny lack efter varje avfyrning eller?

2) Hur fanken klarar sig soldatstackaren sig när han sitter en halvmeter bredvid roboten.

I båda fallen så ser det ju onekligen lite varmt ut. =)

Är det den bilen som stod uppstäld på S1 under ASSÖ02?

Vatr inte närvarande på ASSÖ in persona.. Men de spelade väl med bland annat raketartelleri ala MLRS och markrobot samt Bandhaubits i stior omfattning???

Vet i alla fall att ARTDEMO hade stöällt ut den där i allafall...

• Forumsledning
Ja då var det dax för en idiotfråga igen, men ni får väl vänja er vid de. När jag ser bilder som ovan när roboten lämnar ekipaget, eller när någon avfyrar en "bärbar" robot, så undrar jag:

1) Hur fanken klarar  bilstackaren sig. Ny lack efter varje avfyrning eller?

2) Hur fanken klarar sig soldatstackaren sig när han sitter en halvmeter bredvid roboten.

I båda fallen så ser det ju onekligen lite varmt ut.  =)

Faktum är att lastbilen klarar sig utmärkt. Det är robotlådorna som tar mest stryck. Men de skadas inte på nått annat sätt än att kanske lacken får en mörkare färg.

Lådorna är special special och kostar över 1 miljon st exl robot. De ska klara att fungera i extrem kyla och och dörren frusit fast så finns det en krutslinga runt luck-karmerna som bränns upp om det behövs och möjliggör att luckorna kan öppnas, massa sånt här trix och mix finns det, samt att de ska skydda roboten. Därav priset.

Det finns ingen person i förarhytten under avfyrning. Utan det sitter 1-2 personer i mellanrymmet, sen är resten av av soldaterna i en lednings vagn/fordon en bit bort. Man sätter även dit skydd för känsliga ytor såssom fönsterrutorna, vilket gå att se om man tittar närmare på bilden.

Jag har en kompis som låg på förbandet, så hon har matat mig med lite informartion. :wub:

En kille jag träffade som var kock på en kustkorvett sa att roboten egentligen var "för kraftig" för att skjutas från korvetterna. Allt löst på däck måste tas in och jag har t.o.m. för mig att han sa att de gjorde fartyget "gastätt" vid varje skott. Sen behövs tydligen stora delar av fatyget målas om efteråt.