siros Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Tjena Nu börjar det närma sig min uppkörning. Själv är man från Göteborg och ska köra upp i skövde som privatist för första gången, jag är rätt så nervös och vill verkligen ta kortet nu. anledningen till att det blev skövde är att det är fruktansvärda väntetider i göteoborg. som det ser ut i idag får jag tid först i februari och de är sent. Nu till frågan, hur är skövde som stad? är det mycket cykelbanor, övergångställen och högerregeler korsningar, eller är det mycket huvudleder med bevakade övergångställen etc, skövde i allmänhet. Ni som har haft körkort i evigheter, eller ni som tagit nyss, vad anser ni är viktigt att lägga extra vikt på. Vanliga kuggorsaker? Är som sagt rätt så nervös, första gången, som privatist, i en helt okänd stad. Men de ska samtidigt bli väldigt spännande. //Siros Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Det viktigaste är väl helthetsintrycket, det fick iaf jag lära mig.. Sen om man missar en högerregel totalt eller en väjningsplikt så är man väl körd. Många grejer tror jag att man får göra om man misslyckas första gången som tex backa runt hörn och så.. Sen tror jag att hastighetsbedömmning är rätt viktigt, är bättre att ligga en bit under 50 om man motivera varför man gör det istället för att ligga och sniffa precis på 50 sträcket .. Man ska nog helt enkelt visa att man är mogen för han brevid! Själv va jag också super nervös och då körde jag upp i stan jag har bott i hela mitt liv. Men det släppte när jag satte mej bakom ratten och märkte att inspektören inte va nått monster. Lycka till! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Glöm inte bashastigheterna. Jag kuggade första gången pga att jag körde för sakta på en grusväg i en skog. Men nu har jag kortet Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Glöm inte bashastigheterna. Jag kuggade första gången pga att jag körde för sakta på en grusväg i en skog.Men nu har jag kortet Försakta .. Om du kan motivera din hastighet kan de ju inte kugga dej bara så där ^^ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 KL: Om det enda du motiverar med är att du inte visste vilken hastighet som gällde så är det inte så bra. Siros: Gå till en körskola och ta ett par lektioner i byn, de kan garanterat ge dig bra tips om vad du kommer "råka ut för" där. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Okej, såhär var det. Jag svängde av till vänster ifrån en 90-väg. då kom jag in på en grusväg utan någon skylt. efter att ha kört på denna kurviga skogsväg i kanske 60 km/h så lekte det några barn vid ett hus längre fram, huset låg nog 10 meter från vägen. Eftersom jag ville visa hänsyn och visa visa att jag var riskmedveten så sänkte jag hastigheten till 30km/h. När jag sen ökade hastigheten så frågade han vilken hastighet som gällde vid huset så svarade jag, dum som jag var. att det var 50km/h. men området var inte tätort. därav mitt icke godkända prov. Sen kan det ju vara så att han kanske kände att jag var osäker. Men jag klarade momenten och så. på pappret så stog det att jag var icke godkänd pga att jag inte anpassade hastigheten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 29, 2006 Forumsledning Report Share Posted November 29, 2006 körde upp för tgb30 i skövde.. det var skoj.. rondeller finns ett gäng om man gillar sånna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted November 29, 2006 Author Report Share Posted November 29, 2006 okej, jag hoppas verkligen helhetsintrycket väger över. Tycker själv att jag kör hyfsat överlag. Har helatiden hört ryktet om att de är extra hårda mot privatister. hur som helst så har jag bokat två lektioner på fredag, dock i göteborg. Ska öva lite mer på det jag känner mig sämst på, samt be läraren ta ett övningsprov på mig, där vi i stort sätt gör allt som görs på en uppkörning, så får han yttra sig om vad jag ska öva mer på. Mängdträna kan man ju göra med farsan. Ingen skövde bo som har något att tillägga? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Statestiken som jag såg på vägverket när jag var där visade rätt tydligt att det vara svårare att klara sig som privatist. Man är nog lite hårdare när man vet att man ej lärt sig av någon utbildad lärare.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted November 29, 2006 Author Report Share Posted November 29, 2006 @ Kimster Jag gillar faktist rondeller rätt så mycket, speciellt om de är enfiliga. Om det är två filer, så är det lite svårare, har för mig att vid högersväng och rakt fram bör man ligga i yttersta filen, och vid högersväng i den innersta för att sedan korsa den yttersta och svänga av! Kan det stämma? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 för att göra Högersväng och köra rakt fram så tar du ytterfilen Ska du till vänster så ligger du i vänsterfilen. dock så kan du ligga i innerfilen om du ska rakt fram, men det är inget jag rekommenderar. Vägverkets sida om rondellkörning Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bofink Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 @ Kimster Jag gillar faktist rondeller rätt så mycket, speciellt om de är enfiliga. Om det är två filer, så är det lite svårare, har för mig att vid högersväng och rakt fram bör man ligga i yttersta filen, och vid högersväng i den innersta för att sedan korsa den yttersta och svänga av! Kan det stämma? Det är korrekt. Men även om rondellen är enfilig så ska du hålla ut vid högersväng eller om du åker rakt igenom. Och hålla in ifall du ska längre Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Ett litet tips. Ta med den du övningskör med till skövde (Eller ta lektioner i skövde) och kör omkring till du vet var saker ligger, hastighetsbegränsingar, skolor, dagis etc. Är svårt(till och med för mig som yrkesförare) att hinna skanna av allt samt alla skyltar i nya städer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Har helatiden hört ryktet om att de är extra hårda mot privatister. Snarare så att bilskolorna inte släpper iväg några som dom inte är 100% säkra på att klara uppkörningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
BA02 Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 för att göra Högersväng och köra rakt fram så tar du ytterfilenSka du till vänster så ligger du i vänsterfilen. dock så kan du ligga i innerfilen om du ska rakt fram, men det är inget jag rekommenderar. Vägverkets sida om rondellkörning Man får inte glömma bort att det finns undantag, oftast i lite större rondeller. Finns rondeller där man får svänga vänster både i inner och ytterfil. Bara att vara vaken på sina medtrafikanter och ha bra koll i alla backspeglar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Det finns en oslagbar metod vid rondellkörning: Närma dej rondellen i hög fart, tuta intensivt och slå på varningsblinkers. Detta får till följd att alla andra stannar och undrar vad fan du håller på med. Sen kan man köra i lugn och ro, lite som man behagar i rondellen... Har faktiskt upplevt en lumparpolare göra detta med ett enastående resultat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Det finns en oslagbar metod vid rondellkörning: Närma dej rondellen i hög fart, tuta intensivt och slå på varningsblinkers. Detta får till följd att alla andra stannar och undrar vad fan du håller på med. Sen kan man köra i lugn och ro, lite som man behagar i rondellen... Har faktiskt upplevt en lumparpolare göra detta med ett enastående resultat! Funkar, men ej på uppkörning Man kan ju även alltid försöka ta kortaste vägen genom rondellen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drv/Gunner Wedberg Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Lite OT gällande rondeller och cirkulationsplatser Dubbelfilig rondell med semitrailer (stridsvagnstransport) När vi kör in i rondeller ligger vi vänsterfilen, kör in mot mitten, svänger fullt ut till höger, där med korsar alla filer. När själva dragbilen är längstill höger svänger vi runt och ligger kvar i ytterfillen tills vi skall svänga ut. Detta innebär att för en kort stund är hela innerfilen i rondelen tom, men sedan kommer ett släp i hög fart och tar denna plats. (Släpet har styrbara axlar) Pga vinkeln mellan dragbil och släp ser man inte detta i bakspegeln. Om någon personbil försökt pressa sig förbi här blir den obönhörligen upptryckt i mitten av rondellen.... Så Störst går först fungerar oxå som metod vid rondeller... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Det finns en oslagbar metod vid rondellkörning: Närma dej rondellen i hög fart, tuta intensivt och slå på varningsblinkers. Detta får till följd att alla andra stannar och undrar vad fan du håller på med. Sen kan man köra i lugn och ro, lite som man behagar i rondellen... Har faktiskt upplevt en lumparpolare göra detta med ett enastående resultat! Funkar, men ej på uppkörning Man kan ju även alltid försöka ta kortaste vägen genom rondellen. Har man bara en kreativ trafikinspektör så går det säkert alldeles utmärkt... Det där med att ta kortaste vägen i rondellen vid vänstersväng brukar en kollega göra i rondellen vid jobb Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Det finns en oslagbar metod vid rondellkörning: Närma dej rondellen i hög fart, tuta intensivt och slå på varningsblinkers. Detta får till följd att alla andra stannar och undrar vad fan du håller på med. Sen kan man köra i lugn och ro, lite som man behagar i rondellen... Har faktiskt upplevt en lumparpolare göra detta med ett enastående resultat! Funkar, men ej på uppkörning Man kan ju även alltid försöka ta kortaste vägen genom rondellen. Har man bara en kreativ trafikinspektör så går det säkert alldeles utmärkt... Det där med att ta kortaste vägen i rondellen vid vänstersväng brukar en kollega göra i rondellen vid jobb Vad innebär vid jobb? :P Polis, brandman ambulans lr liknande? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Det finns en oslagbar metod vid rondellkörning: Närma dej rondellen i hög fart, tuta intensivt och slå på varningsblinkers. Detta får till följd att alla andra stannar och undrar vad fan du håller på med. Sen kan man köra i lugn och ro, lite som man behagar i rondellen... Har faktiskt upplevt en lumparpolare göra detta med ett enastående resultat! Funkar, men ej på uppkörning Man kan ju även alltid försöka ta kortaste vägen genom rondellen. Har man bara en kreativ trafikinspektör så går det säkert alldeles utmärkt... Det där med att ta kortaste vägen i rondellen vid vänstersväng brukar en kollega göra i rondellen vid jobb Vad innebär vid jobb? :P Polis, brandman ambulans lr liknande? Nä han är fastighetsskötare... Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Haha okidoki, lät som det var utryckningar det gälde :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Akta bara rondellhundarna! Lycka till med uppkörningen! Var glad att du slipper Göteborg! Egen erfarenhet av uppkörning i Götet under rusningstrafik, tog flera dar innan pulsen var nere på normal nivå igen. 45 minuter körde vi var (två pers/bil), gick totalt åt skogen. Ingen av oss klarade sig. Surare gubbfan till inspektör får man leta efter, även min bilskolelärare höll med om detta. Andra uppkörningen, tog ca tio minuter, runt en rondell, parkera och backa ut igen, byte av förare... Klarar nerverna av bilkörning i Göteborg, klarar man vilken svensk stad som helst! Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Akta bara rondellhundarna! Lycka till med uppkörningen! Var glad att du slipper Göteborg! Egen erfarenhet av uppkörning i Götet under rusningstrafik, tog flera dar innan pulsen var nere på normal nivå igen. 45 minuter körde vi var (två pers/bil), gick totalt åt skogen. Ingen av oss klarade sig. Surare gubbfan till inspektör får man leta efter, även min bilskolelärare höll med om detta. Andra uppkörningen, tog ca tio minuter, runt en rondell, parkera och backa ut igen, byte av förare... Klarar nerverna av bilkörning i Göteborg, klarar man vilken svensk stad som helst! Jag har kört bil i de flesta storstäderna i södra/mellansverige. INGEN stad är så hemsk som Örebro. I Örebro är det konstant tävling om att ligga först. Kan man blokera någon annan gör man det. ALLA kör för fort. ALLA ska köra i vänsterfilen. Kugghjulsprincipen?????????? vad är det???????? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest caj Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Jag har kört bil i de flesta storstäderna i södra/mellansverige. INGEN stad är så hemsk som Örebro.I Örebro är det konstant tävling om att ligga först. Kan man blokera någon annan gör man det. ALLA kör för fort. ALLA ska köra i vänsterfilen. Kugghjulsprincipen?????????? vad är det???????? Som inföding i Örebro kan jag bara bekräfta det du säger, i Örebro gäller det å att ta sin plats i trafiken å hålla den!! Släppa aldrig å då menar jag ALDRIG förbi någon! Det är ju inte för intet som vi har såna brilljanta tävlings förare som Fredrik Ekblom, Thed Björk och Richard Göransson! :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Men snälla, örebro är ju bara en rondell och två trafikljus eller? (provokativt) Nä, göteborg är värst i landet! Hatar bilkörning i den här stan. Oftast går det inte att köra efter skyltar heller. Man följer en skylt in i vänsterfil för att sedan se att man skall längst ut i högerfilen, typ. Göteborgare är också fruktansvärt dåliga på vävning när två filer blir en tex. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Det SÄGS att Norrköping ska va en rätt seg stad att köra upp i pga alla konstiga rondeller.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Det SÄGS att Norrköping ska va en rätt seg stad att köra upp i pga alla konstiga rondeller.. Det är ju inte många andra städer som har trafikljus i rondellerna. men jag har aldrig upplevt att det varit något problem att köra i den staden, fast det är något år sedan jag var där sist. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Det SÄGS att Norrköping ska va en rätt seg stad att köra upp i pga alla konstiga rondeller.. Det är ju inte många andra städer som har trafikljus i rondellerna. men jag har aldrig upplevt att det varit något problem att köra i den staden, fast det är något år sedan jag var där sist. Varför i hela världen har man trafkljus i rondellerna? Själva idén med rondeller är väl att slippa sådana?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 För att vi har spårvagnar som åker rakt genom rondellerna .. Spårvagnarna är också ett litet problem eftersom de alltid har förkörsrätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.