Jump to content

Ny SMB-bok PANSAR

Olga-Belle

Recommended Posts

Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB) kommer inom kort med en ny intressant bok på svenska om världens pansarfordon.

På SMBs hemsida kan man förhandsläsa några sidor. (3 olika PDF)

SMB - pansarbok

Jag konstaterade att man skriver om Pz 38t men inte ett ord om att den funnits i Sverige! :D

Den första tillverkade serien av Panthern var Ausf.A!!!!! :/

Att strf 90 svenska varianten, har en "maskinmanövererad ramp baktill"!!!!!! :D

Sorgligt att se att man inte kan bättre. :/

Sorgligt att se att man inte kan bättre. :clap:

Pansarbok, som "tant Olga" rekommenderar, då måste den vara bra, tänkte jag, och klickade på inlägget.. men tror jag skippar medlemskap i SMB ett tag till..

Om de har fel på sådana små, men ändock detaljer, hur mycket är då fel för de andra pansarfordonen? Att en svensk bok missar att nämna vilka vagnar som varit i svensk tjänst tycker jag är rätt kasst. Finns Strv m/41 med avarter ens med?

Har faktiskt en inte fullt så stor men ganska tjock bok, av den typen man hittar på presstop med stridsvagnar, där 38t finns med, och där nämns den svenska varianten, tillsammans med Strv m/40 och 42, som är två helt andra stridsvagnar.. men man kan inte få allt..

/E

Sorgligt att se att man inte kan bättre. :clap:

Pansarbok, som "tant Olga" rekommenderar, då måste den vara bra, tänkte jag, och klickade på inlägget.. men tror jag skippar medlemskap i SMB ett tag till..

Om de har fel på sådana små, men ändock detaljer, hur mycket är då fel för de andra pansarfordonen? Att en svensk bok missar att nämna vilka vagnar som varit i svensk tjänst tycker jag är rätt kasst.

/E

Jag skulle gissa att boken är utländsk men översatt till svenska?

Annars rekommenderar jag medlemskap, många kanonerbjudanden och man måste ju faktiskt inte handla.

Från urdraget om CV90:

Dessutom

har ett antal förbättringar

genomförts av den

nedre delen av chassit vad

gäller skydd mot minor, vilket

visat sig vara ett stort

bekymmer vid fredsbevarande

operationer på Balkan.

Har CV90 varit nere på balkan överhuvud taget? Jag har då aldrig hört att den skulle ha varit nere där i svensk tjänstoch dessutom haft problem med minor... men jag kan ju ha fel..

"Utdragen är från ett tidigt stadium i bokproduktionen, därför saknas vissa bilder som finns med i den färdiga boken"

Gissar att faktagranskningen har hittat de felen innan den gick till tryckeriet.

Det får vi verkligen hoppas. Men det står inget om att texten är ändrad, endast att vissa bilder saknas, jämfört med färdigt material.

Från urdraget om CV90:
Dessutom

genomförts av den

visat sig vara ett stort

operationer på Balkan.

Har CV90 varit nere på balkan överhuvud taget? Jag har då aldrig hört att den skulle ha varit nere där i svensk tjänstoch dessutom haft problem med minor... men jag kan ju ha fel..

CV90 har mycket riktigt inte varit på några missioner på Balkan, men å andra sidan säger inte texten du citerat att det är just CV90 som haft problem med minor, bara att det varit ett problem under missioner på Balkan. Så det är väl inte otroligt att man dragit lärdom av de problem man haft med andra fordon och uppgraderat skyddet i förebyggande syfte?

Från urdraget om CV90:

Dessutom

genomförts av den

visat sig vara ett stort

operationer på Balkan.

CV90 har mycket riktigt inte varit på några missioner på Balkan, men å andra sidan säger inte texten du citerat att det är just CV90 som haft problem med minor, bara att det varit ett problem under missioner på Balkan. Så det är väl inte otroligt att man dragit lärdom av de problem man haft med andra fordon och uppgraderat skyddet i förebyggande syfte?

ja, så måste författaren naturligtvis menat att det skulle tolkas. Lite luddigt dock

Från boken på www.smb.nu

Angående Tigern

"Det fanns tre huvudmodeller. Det största antalet bestod av den vanliga stridsvagnen, men det fanns också ett antal Befehls-panzer Tiger, stridsledningsvagnar utan kanon, för att kunna rymma extra radioutrustning. Dessa kunde också användas som bärgningsfordon och var försedda med vinsch."

Tredje huvudmodellen är Sturmtiger. osv.

Men att kalla, en hittad tiger i Italien (tror jag) utan kanon, och försedd med någon slags fältmodifierat påbygge med ett par axlar med kugghjul, för en av huvudmodellerna, det tycker jag är helt felaktigt. Eller har det nyligen framkommit uppgifter om denna udda vagn som gör den till en fabrikslevererad officiell variant överhuvud taget?

Det är så man häpnar. :unsure:

Jag har omvärderat min ekonomiska situation och beslutat mig för att inte köpa boken, speciellt eftersom den inte verkar vara helt korrekt.

EDIT: Omvärderade min stavning när jag ändå höll på.

Dock måste jag säga att böckerna från "Fort och Bunker" tar priset i undermålighet det är så många stavfel att dom närmast är oläsliga.

Ja, stavfel är en sak, det betyder bara att någon slarvat med rättstavningsprogrammet i datorn.

Det är något annat med rena sakfel, där felaktiga påståenden sprids som fakta, mot det hjälper bara kunskap och bättre faktakontroll.

Det är något annat med rena sakfel, där felaktiga påståenden sprids som fakta, mot det hjälper bara kunskap och bättre faktakontroll.

Ja, någon borde skriva en RIKTIGT bra bok om pansar, företrädelsevis SVENSKT pansar.. En sån skulle jag köpa direkt, och jag är övertygad om att fler forumsmedlemmar skulle nappa, eller hur alla forumsmedlemmar?

:clap:

• 1 month later...
Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek (SMB) kommer inom kort med en ny intressant bok på svenska om världens pansarfordon.

På SMBs hemsida kan man förhandsläsa några sidor. (3 olika PDF)

SMB - pansarbok

Jag konstaterade att man skriver om Pz 38t men inte ett ord om att den funnits i Sverige! :)

Den första tillverkade serien av Panthern var Ausf.A!!!!! :/

Att strf 90 svenska varianten, har en "maskinmanövererad ramp baktill"!!!!!! :D

Sorgligt att se att man inte kan bättre. :)

Hur gick det? någon på forumet som köpte?

Det skulle vara kul att få veta om man hade någon "expertis" inkopplad för att rätta till de värsta felen.

Beställde också boken och jag kan inte rekommendera någon annan att köpa den. Läste denna tråden redan innan men nyfiken som man är så...

Hittils har jag hittat en mängd sakfel och motstridiga uppgifter.

Nej SMB, gör om gör rätt!

Låter inte bra, har köpt boken och kan inte mkt om pansar från början. Så nu kommer man att "lära" sig fel också :-P

Har SMB blivigt varse om felaktigheterna?

JS

Inte vad jag vet. Jag tänkte först när jag läste förhandssnuttarna på hemsidan att köpa den, och sedan samla upp alla konstigheter och skicka över en samlad redogörelse, man jag avbeställde den i sista stund. Det går säkert att köpa något bättre för pengarna.

Jag och en kollega satt för några år sen och läste i ett SMB-utskick om en översatt bok som skulle komma, om stridsvagnar i ökenkriget, den var till synes av liknande bristfälliga kvalité, efter att vi påpekat detta för SMB den gången, hörde vi inget mer av denna bokutgåva.

• 5 years later...

Den boken är tyvärr lika dålig.

SPHF blev tillfrågade om vi kunde korrekturläsa den men innan vi hann bli färdiga skickades den till tryck.

Jag rekomenderar INTE att köpa den, trots att jag bidragit med bilder.

The Swede

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...