Jump to content

Elitsoldater - överlevdnadsguiden

Stefan F

Recommended Posts

Såg precis första avsnittet och blev glatt överraskad!

Hade förväntat mig någonting i stil med "sköna camping-tips från avdankade kronvrak." Men se, det var det definitivt inte. :lala:

Det är allas vår Eddie Stone som är programledare. Och till skillnad från när dom skulle lära civilister att bli SAS, så är det här "på riktigt".

Ser fram mot resten av serien. Synd bara att det sänds på en sån konstig tid:

Kl 02:40, natten mellan tisdag och onsdag, Kanal 5.

Såg precis första avsnittet och blev glatt överraskad!

Hade förväntat mig någonting i stil med "sköna camping-tips från avdankade kronvrak." Men se, det var det definitivt inte. :D

Det är allas vår Eddie Stone som är programledare. Och till skillnad från när dom skulle lära civilister att bli SAS, så är det här "på riktigt".

Ser fram mot resten av serien. Synd bara att det sänds på en sån konstig tid:

Kl 02:40, natten mellan tisdag och onsdag, Kanal 5.

Själv bandar jag avsnitten då jag inte orkar stiga upp mitt på natten när jag har skola dagen efter

:camo:

Jag bandade det också (på ren tur, trodde att det var någon dålig repris).

Jag har inte hittat någon repristid i ABs TV-bilaga. Och tittar man på Kanal 5s hemsida så står det: "Elitsoldater överlevnadsguide - Visas ej för tillfället."

Man kanske borde ringa och berätta för dom att dom faktiskt visar programmet... :camo:

Det var riktigt intressant att se deras sjukvårdare jobba. Så vitt jag kunde avgöra så satte han infarten på riktigt på John Mac. Inte för att ett nålstick gör så ont, men det visar litegrann att dom faktiskt går in för att göra programmet ordentligt.

Och sedan när dom visade hur en sjukvårdare prioriterade på en plats med flera skadade. Att han satte en infart i halsvenen på en av grabbarna.

Någon som vet om svenska (jägar?)sjukvårdare får göra det? :D

Håller med om att programmet är bra, första gången man ser det. :camo:

Har man inte sett det kan jag rekomendera det. Det känns riktigt "ordentligt" gjort. Men en del saker är kanske lite uppenbara.

Ex1: När man är bakom fiendens linjer ska man inte göra upp eldar...

Ex2: När man är bakom fiendens linjer ska man göra så lite ljud ifrån sig som möjligt...

:D

I övrigt så är det intressant att se hur de går till väga. Senare i serien får man bl.a se vip-skydd, kidnappning samt stormning av ett hus där gisslan hålls + att John Mcaleese berättar om ambasaddramat och filmer visas etc.

Mycket trevligt program, första gången man ser det... ;)

Håller med om att programmet är bra, första gången man ser det. :D

Har man inte sett det kan jag rekomendera det. Det känns riktigt "ordentligt" gjort. Men en del saker är kanske lite uppenbara.

Ex1: När man är bakom fiendens linjer ska man inte göra upp eldar...

Ex2: När man är bakom fiendens linjer ska man göra så lite ljud ifrån sig som möjligt...

...

Visst är det självklart. Men tanken är nog inte främst för att påtala ljud- och ljusdisciplinen.

Utan att istället få oss icke-elitsoldater att tänka oss in i hur det är att äta kall mat, inte kunna värma sig, bara viska, sova i en grop och spara sitt bajs i påsar i upp till 28 dagar.

EDIT: kan någon förklara för mig vad "överlevdnadsguiden" är för något (topic titel). :/

Kikade på första avsnittet och det var ju riktigt intressant.

Fast det måste kännas som ett hårt beslut att lämna en skadad kamrat. Även om det är nödvändigt för fortsättningen av uppdraget.

btw underbar dialekt :ph34r:

Jag kan bara hålla med Stefanf, de klarar sjukvården bättre än jag förväntat.

Edit: fixat lite

Förväntade mig något i stil med förra programmet som "Eddie" medverkade i. Men det var faktiskt väldigt intressant, speciellt delen där de visar hur en "fält-sjukvårdare" gör (eller borde) göra i en svår situation.

De som utb. till sjukvårdare; fick/får ni göra likadana saker, tänkte först och främst på ifall ni får lära er det där med prioritering?

Jag hann inte uppfatta, eftersom jag var så inne i allt annat, ifall de försöker återskapa ett uppdrag som Eddie och de andra 4 real har genomfört.... ??

Jag fattade det mer som att "så här kan det gå till". Inte att det var ett specifikt uppdrag. Men dom har säkert varit med om liknande.

Eddie nämnde att han legat ute och campat på det sättet i 28 dagar under Falklandskriget.

Men visst känns det som Eddie trivs bättre med det här än det förra programmet? :ph34r:

Gjorde vpl som sjv. på k4 04/05 och det var i stort sett inget nytt vad jag kommer ihåg med hur sjukvårdaren arbetar. Det där med att sätta nål i halsen är väl något man själv inte direkt skulle göra, men känns som att sjukvårdare inom SAS har en lite högre nivå än svenska vpl ;)

På ngt sätt misslyckades mitt försök att banda 2 delen som visades igår. Och jag kan inte få tag i den på något annat sätt så jag undrar därför ifall någon här kanske har alla, eller den delen, på datorn.

Möjlighet att skicka den till mig isånt fall? :)

Danke/Länus

Stone sa att (på norra halvklotet) mossan växer tjockast på trädens södra sida... Jag har för mig att mossan växer tjockast på trädens norra sida.

Spolade tillbaka, lyssnade och läste igen, och han sa samma sak igen. Har jag missat något?

Stone sa att (på norra halvklotet) mossan växer tjockast på trädens södra sida... Jag har för mig att mossan växer tjockast på trädens norra sida.

Spolade tillbaka, lyssnade och läste igen, och han sa samma sak igen. Har jag missat något?

Låter lite konstigt. Jag har ett minne av att det är som du säger, att de växer mest på norrsidan. På södersidan platsar myrstackar och tjockare grenar.

Eddie Stone´s pilimariska uttryck i ansiktet då han tipsade om att trådsågen kunde användas till annat är obetalbart.... :lol: Jag kom ihåg det från förra gången avsnittet sändes, satt bara och väntade. B)

Mossa & lavar torkar väl ut om de skulle sitta på sydsidan eftersom de då får för mycket sol. /Gusten :wub:

Edit: La till text.

Tack. Då var jag inte helt förvirrad.

Jag kallar till upprop. Vi ska skicka brev till Kanal 5 att lägga ner serien eftersom Eddie ljuger för oss. :P

Andra delen var också bra, men jag gillade den första klart bättre.

Citerar Arméns Överlevnadshandbok: " Lavarna växer på nordsidan av träd och stenar"

Samma borde väl gälla för mossa.

Om de inte menar södra halvklotet. Där borde väl mossan växa på den södra sidan :worthy:

Citerar Arméns Överlevnadshandbok: " Lavarna växer på nordsidan av träd och stenar"

Samma borde väl gälla för mossa.

Om de inte menar södra halvklotet. Där borde väl mossan växa på den södra sidan :/

Precis. Men som jag nämnde tidigare, så sa Eddie att det här skulle gälla för norra halvklotet.

Man kan ju tycka att dom borde "korr-titta" på programmet innan dom släpper det. :lala:

Någon annan som tyckte det var väldans underligt att Stone hade fått behålla sin kniv ända fram tills det att han kom till "huvudförhöraren"? (ca 19:50 in). Det borde det väl ha tagit ifrån honom, om inte vid tillfångatagandet, så åtminstone vid det första lägret. Att låta en tillfångatagen fiende behålla vapen tycker jag är väldigt mysko...

Var det inte så här det gick till:

Jägarstyrkan tog dom tillfånga. Sedan så bar en av jägarna Eddies och Petes packningar. Och när förhörsledaren plockade fram kniven så gjorde han det hur packningen...?

Så uppfattade jag det i alla fall.

Nu när jag tittade på det en gång till så har du nog rätt.

Det var bara det att när han började strippa fanns det inget annat i rummet, och sedan när han gick igenom grejerna så tänkte jag att det var de grejer han hade på sig. Jag kom inte på att fiendens förhörsledare har tekniken att metaformera in annan utrustning i rummet.... :/ Ena sekunden fanns de inte där, och i andra gjorde de det.

Men det känns fortfarande som om han hade grejorna på sig. Någon som har en skarp blick som kan se om han hade den utrustningen som kniven tas fram ur fanns på Eddie?

Nej, nu måste jag ut och springa innan jobbet.

Ja, jag är ju inte helt hundra. Jag sorterar in min slutledning under "rimlig gissning". :happy:

Eftersom helt plötsligt fanns hela Eddies stridspackning inne på bordet, och förhörsledaren gick genom den. Då måste han (förhörsledaren) tagit med sig den in. Och jag förutsätter att jägarpatrullen var så kompetent att dom muddrat honom vid tillfångatagandet.

Till skillnad från när milisen tillfångatog Eddie och Pete, och båda två gick omkring med sina stridsbälten på sig - ända fram till det att dom slog sig fria.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...