Guest dolgukalani Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Jag undrar om man kan bli skyttesoldat om man ser perfekt med glasögon? Eller är det stört omöjligt? Och en sista fråga: Finns det en bild nånstans på dessa "underbara" lumpen glasögon! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 (edited) Jag undrar om man kan bli skyttesoldat om man ser perfekt med glasögon?Eller är det stört omöjligt? Och en sista fråga: Finns det en bild nånstans på dessa "underbara" lumpen glasögon! Hur bra tror du man måste se för att få bli soldat i stridande befattning? Styrka 2? 3? 4? eller ännu bättre/ sämre? /Don Malarkey 2006-11-17 Svar: Hej Don Malarkey Bara du kan korrigera upp synen till full styrka d v s 1.0 på vardera ögat så går det bra att göra militärtjänst. Fråga: Hej syster LumpSnart dags för mönstring, och undrar, vad det är för synkrav för jägare och för flygbassäk? Har fått många olika svar, nu är det dags att gå till botten med detta problem Tack på förhand /Carro 2006-09-15 Svar: Hej Carro, Det finns olika sorters jägare och synkraven skiljer sig något. Kustjägare t ex ska har 1,0 okorrigerad syn, norrlandsjägare räcker med 0,8 korrigerad. Hälsningar /Syster Lump från lumpen.nu kolla där för mer info... /b Edited November 28, 2006 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Bild på lumpenbrillor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 När jag låg på skytte (d.v.s. för 10 år sedan ) så var det inga problem med glasögon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandström Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 (edited) Tyvärr är läget så att jag iallafall, och jag fick syn C, blev oerhört begränsad av min syn rent tjänstemässigt. Det var bara att vinka adjö till alla stridande befattningar. Har dock hört folk berätta att dom efter tjat och lite mer tjat lyckats komma in i skytteförband de senaste åren, trots dålig syn. Det funkade inte för mig iallafall trots 3-4 brev och samtal, men försöka duger... Edited November 29, 2006 by Sandström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohanssonX99 Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Tyvärr är läget så att jag iallafall, och jag fick syn C, blev oerhört begränsad av min syn rent tjänstemässigt. Det var bara att vinka adjö till alla stridande befattningar. Har dock hört folk berätta att dom efter tjat och lite mer tjat lyckats komma in i skytteförband de senaste åren, trots dålig syn. Det funkade inte för mig iallafall trots 3-4 brev och samtal, men försöka duger... Blev sambandsman på mönstringen, kunde inte bli något stridande pga. bristande syn. Nästan en månad efter inryck så begärde jag förflyttning till skytte annars kunde jag strunta i vpl. Tog tre dagar sen blev jag förflyttad. Skam den som ger sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 hade några killar på plutonen som hade glasögon eller motsv. Detta var när vi hade infanteriförband för 10 år sedan Heja I16 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 En sjuk sak är att min bror, som typ ´har 0,4 och 0.6 okorrigerat fick a på sitt syntest. Jag ser 1.2 och 0.9 okorrigerat, jag fick b... Pliktverket works in mysterious ways Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frejdestedt Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Jag har kass syn, och fick då välja och vraka på mönstringen. Gjorde GU som säksoldat i flygvapnet. Använde bara lumpenbrillorna nån gång, de va så obekväma/kassa. Körde med linser i övrigt, funkade alldeles utmärkt, tillochmed på överlevnadsövningarna. De enda befattningarna jag vet kräver 1.0 i syn är väl FJS, motsv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts