Jump to content

Glasögon och skyttesoldat?

Guest dolgukalani

Recommended Posts

Guest dolgukalani

Jag undrar om man kan bli skyttesoldat om man ser perfekt med glasögon?

Eller är det stört omöjligt?

Och en sista fråga: Finns det en bild nånstans på dessa "underbara" lumpen glasögon! :clap:

Jag undrar om man kan bli skyttesoldat om man ser perfekt med glasögon?

Eller är det stört omöjligt?

Och en sista fråga: Finns det en bild nånstans på dessa "underbara" lumpen glasögon! :clap:

Hur bra tror du man måste se för att få bli soldat i stridande befattning? Styrka 2? 3? 4? eller ännu bättre/ sämre? /Don Malarkey 2006-11-17

Svar: Hej Don Malarkey

Bara du kan korrigera upp synen till full styrka d v s 1.0 på vardera ögat så går det bra att göra militärtjänst.

Fråga: Hej syster Lump

Snart dags för mönstring, och undrar, vad det är för synkrav för jägare och för flygbassäk?

Har fått många olika svar, nu är det dags att gå till botten med detta problem :)

Tack på förhand /Carro 2006-09-15

Svar: Hej Carro,

Det finns olika sorters jägare och synkraven skiljer sig något. Kustjägare t ex ska har 1,0 okorrigerad syn, norrlandsjägare räcker med 0,8 korrigerad.

Hälsningar

/Syster Lump

från lumpen.nu kolla där för mer info...

/b

Edited by Blackadder

Guest Sandström

Tyvärr är läget så att jag iallafall, och jag fick syn C, blev oerhört begränsad av min syn rent tjänstemässigt. Det var bara att vinka adjö till alla stridande befattningar.

Har dock hört folk berätta att dom efter tjat och lite mer tjat lyckats komma in i skytteförband de senaste åren, trots dålig syn. Det funkade inte för mig iallafall trots 3-4 brev och samtal, men försöka duger...

Edited by Sandström

Tyvärr är läget så att jag iallafall, och jag fick syn C, blev oerhört begränsad av min syn rent tjänstemässigt. Det var bara att vinka adjö till alla stridande befattningar.

Har dock hört folk berätta att dom efter tjat och lite mer tjat lyckats komma in i skytteförband de senaste åren, trots dålig syn. Det funkade inte för mig iallafall trots 3-4 brev och samtal, men försöka duger...

Blev sambandsman på mönstringen, kunde inte bli något stridande pga. bristande syn. Nästan en månad efter inryck så begärde jag förflyttning till skytte annars kunde jag strunta i vpl.

Tog tre dagar sen blev jag förflyttad.

Skam den som ger sig. :ph34r:

Jag har kass syn, och fick då välja och vraka på mönstringen. Gjorde GU som säksoldat i flygvapnet.

Använde bara lumpenbrillorna nån gång, de va så obekväma/kassa. Körde med linser i övrigt,

funkade alldeles utmärkt, tillochmed på överlevnadsövningarna.

De enda befattningarna jag vet kräver 1.0 i syn är väl FJS, motsv.