shisha Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 (edited) Nu ska man inte lita allt för mycket på sådana som Arklöv... men men. När det blev Jackie Arklövs tur att själv vittna i den komplicerade rättegången om hans folkrättsbrott i Bosnien 1994 erkände han de flesta av de övergrepp han åtalats för. Arklöv grät och bröt samman i rätten. Han nekar dock till grövre brott som mordförsök och våldtäkt. Under rättegången frågade domaren om Arklöv inte lärt sig om folkrätt under värnplikten hemma i Sverige. - Vi övade förhörsteknik och vi använde slag och sparkar. En kille som spelade fånge fick en axel vriden ur led. Och när vi frågade om det inte var svårt att släpa med sig en fånge bakom fiendens linjer, sa ett befäl att ja, då får man helt enkelt likvidera honom. Det verkade rimligt för mig. Arklöv sa att han varit fascist men att han förändrats på djupet i fängelset och vill erkänna det han gjort. Arklöv vägrade dock att ange sina kamrater legosoldater från flera länder. Han nekade till att ha burit svart uniform, en avsiktlig anspelning på den kroatiska fasciströrelsen Ustasja under andra världskriget... Läs resten av artikeln här. När och var gjorde Arklöv lumpen? edit: skulle uppskatta om blågul kunde fixa till rubriken. Edited November 28, 2006 by The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 När och var gjorde Arklöv lumpen? Jag har FÖR mig att det var på K4 i slutet på 80-talet/början på 90-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streaker Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Jackie Arklöv gjorde värnplikten på k4 91-92. För övrigt så är han och har alltid varit en tragisk figur och det han säger är nonsens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lanbada Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Man har ju hört att de ska ha ganska hårda övningar på K4 där de efter t.ex baskermarschen blivit tillfångatagna och tvingade att stå bundna vid en stolpe med en huva på och lyssna på kommunistmusik i 24 timmar. Men att de även skulle övat på förhörsteknik, och tortyr av fångar verkar mycket osannolikt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Jackie Arklöv gjorde värnplikten på k4 91-92. För övrigt så är han och har alltid varit en tragisk figur och det han säger är nonsens. Även en av väldigt få som inte fick 10 i uppförande under vpl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psk-jevel Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 .... tvingade att stå bundna vid en stolpe med en huva på och lyssna på kommunistmusik i 24 timmar. .... Fångprov har genomförts på många förband i landet, och hur de är utformade varierar antagligen mycket från förband till förband. Men en sak är jag säker på, och det är att rykten om hur hårda proven egentligen var ofta växer med varje person som vidareberättar händelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Fångprov har genomförts på många förband i landet, och hur de är utformade varierar antagligen mycket från förband till förband. Men vilka regler som gäller är uppstyrt centralt och det är inte allt för många som har rätt att hålla i fångförhörsövningar, så det är nog ingen jättevariation. De jag har varit med på varierade i längd med några timmar, men var i övrigt nästan lika. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFGRK Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Min pluton hjälpte befälen under hela KJs "förhör". Dom stod med luvor och bakbundna händer i ca 20 timmar med samma musik hela tiden. Att vara "vakt" under denna tid vad extremt påfrestande då man hörde musiken hela tiden. Själva fångförhören är ganska jävliga, man står i 20 timmar och får prata kanske 15-20 minuter totalt med tolkarna. Många kollapsade osv. Men, sånt e livet... Att man lär sig slåss i lumpen, ja visst men inte i samband med fångförhör. (Inte vi iallafall) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 @ AMFGRK: Fundera på om det du skriver är sådant du vill ska stå på ett öppet forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Streaker bör ha svaret. J-Grpchef/Skoterfö 91-92 K4 Jackie Arklöv gjorde värnplikten på k4 91-92. För övrigt så är han och har alltid varit en tragisk figur och det han säger är nonsens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Arköv lär ju bli dömd för sakerna i bosnien o han sitter ju inne redan på livstid så vad kommer skillnaden bli på straffet? Han lär ju inte bli utlämnad till bosnien o han lär ju inte kunna betala skadeståndet på lönen han tjänar på kåken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Streaker bör ha svaret. J-Grpchef/Skoterfö 91-92 K4 Jackie Arklöv gjorde värnplikten på k4 91-92. För övrigt så är han och har alltid varit en tragisk figur och det han säger är nonsens. Hans Kompanichef(?) pa K4 har i TV sagt att Arklöf "Ville bli Officer men gjorde sin VPL som AM-bärare" (citat ur minnet) Arklöv är en fö en lögnare och det förvanar mig att man ens tar upp det i tidningen, läs hellre den här gamla artikeln ur DN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streaker Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Att Jackie Arklöv hade en önskan om att bli officer stämmer nog då han var en militär/krigs romantiker. Han ryckte in som gb men ganska så omgående insåg man att han inte hade dom kvaliteter som krävdes och blev därför förflyttad till pv-robot där han stannade värnplikten ut. Vad han hade för betyg osv vet jag ej. Han var(är?) en otroligt ensammen lättmanipulerad stackare som gjorde vad som helst för att försöka bli accepterad av gruppen han sökt sig till. Så har det varit hela hans uppväxt,vare sig det var i nynazistiska kretsar, lumparkompisar eller skolkamrater.You name it. Med en sån personlighet var det endast en tidsfråga innan han hammnade i fel sällskap så att det gick käpprätt åt skogen. Vad gäller hans så kallade utbildning i förhörs tekniker så är det inget jag känner igen från min utbildning. Det kan mycket väl vara så att dom har haft nån övning där dom övade hantering av fångar och det gått överstyr eftersom fångsnappning var någonting det pratades en hel del om under utbildningen. Även om SÄKI bara var en bråkdel av idag och väldigt mycket av det vi gjorde inte går att göra idag är det orimligt att tro att dom utsåg fångar för specifikt övnings moment för att sedan förhöra dom medan dom spöade skiten ur dom. Allt under överseende av befäl.. Det är endast den rannsakades försvarstal där han försöker förklara det han inte kan.. Att han spöade fångar och begick övergrepp har att göra med den miljö han var i och den personlighet han hade, inte hans värnplikt. . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 jag skulle vilja se rättspsykpappren på honom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Seign Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Jag har gjort min gu på k4 och gått igenom fångförhöret. Det var lite annat en vad man e van med. men ingen skadades. Deremot så går gick det på luckan (som vanligt) en massa rykten om hur det brukade va. Men ett befäl förklarade problemen som finns med fångförhör. 1.outbildat personal, Går över gränsen. 2.soldater som inte lyder order för att verka rambo och gör motstånd. någon blir skadad 3.storskalig konflikt mellan fångar-förhörspersonal. om någon soldat börjar göra motstånd och slåss kommer de skadas. Snack och inte mycket mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 .... tvingade att stå bundna vid en stolpe med en huva på och lyssna på kommunistmusik i 24 timmar. .... Fångprov har genomförts på många förband i landet, och hur de är utformade varierar antagligen mycket från förband till förband. Men en sak är jag säker på, och det är att rykten om hur hårda proven egentligen var ofta växer med varje person som vidareberättar händelsen. Jo, det värsta brukar inte vara det fysiska. Som vanligt ger psyket upp fortare. Men, visst har det hänt att fångövningar spårat ur, därför ser ju reglerna ut som de gör. Fast värre har det varit när några blivit tillfångatagna under dubbelsidiga övningar. Händer ibland att det spårar ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jockster Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Streaker bör ha svaret. J-Grpchef/Skoterfö 91-92 K4 Jackie Arklöv gjorde värnplikten på k4 91-92. För övrigt så är han och har alltid varit en tragisk figur och det han säger är nonsens. Hans Kompanichef(?) pa K4 har i TV sagt att Arklöf "Ville bli Officer men gjorde sin VPL som AM-bärare" (citat ur minnet) Arklöv är en fö en lögnare och det förvanar mig att man ens tar upp det i tidningen, läs hellre den här gamla artikeln ur DN Gjorde också lumpen på K4 & fick berättat samma sak att han var ambärare motsv. Befälen talade ju inte direkt varmt om dom grabbarna som gjort K4 berömda: arklöf, militärligan osv. Vad d gäller fångförhören osv så snackar han massa skit,helt klart att dom var tuff , stå med huva & händerna bakom nacken,bakom ryggen osv medan man lyssnade på "arbetar bröder vi måste skapa ett komunistiskt parti" om & om igen i 15-20 tim med avbrott för fångförhör efter 15 dagar i skogen m överlevnad osv innan var ju inte direkt d roligaste jag gjort i mitt liv men allt var ju väldigt uppstyrt m sjuksyrror som kollade upp alla var 15:e min osv. Så att ngn någonsin fått stryk betvivlar jag starkt. Men om ngn är intresserad av att kolla upp hans betyg så är d ju bara att ringa till K4 & begära dom för det är ju en offentlig handling om jag förstått befälen på K4 rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_C_ Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Helt rätt angående övningar på K4. Var där på sent 80-tal, och vi hade en väldigt käck fångövning kombinerad med överlevnad och långmarch (tjoho för den kombon!), men allt väldigt smart/professionellt utfört enligt reglemente. Mina gula ögonvitor vad var jag blev mäkta imponerad av mig själv över och att jag åt 6 semlor när jag kom hem till slut . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Streaker Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Jackie Arklöv har han inte gjort någon fångtjänst med dagens regelverk som reglerar en sådan övning. Överlevnadsövningar/flyktövningar genomfördes naturligtvis på k4 91-92 men EJ någon fångtjänst övning som idag. Den fanns i försvarsmakten men det var ingen övning som genomfördes på regementet vid den tidpunkten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnimalMother Posted December 12, 2006 Report Share Posted December 12, 2006 SäkI G -07. mom:26 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
knaZen Posted December 18, 2006 Report Share Posted December 18, 2006 Haha. Vilket skitsnack! Gissar på att han bara försöker mer och mer få sig själv att framstå som en riktigt Rambo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NDR Posted December 18, 2006 Report Share Posted December 18, 2006 Han är ju för fan mördare, psykopat, mytoman m.m. Det räcker ju som CV. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted December 19, 2006 Report Share Posted December 19, 2006 (edited) Oavsett vad Arklöv lärde eller inte lärde sig under värnplikten så döms han i allafall till åtta års fängelse för grovt folkrättsbrott. Enligt DN kommer vare sig Arklöv eller åklagaren att överklaga domen så den står sig nog. Artikeln i DN Edited December 19, 2006 by Axial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts