Jump to content

Ramona

Vildmannen

Recommended Posts

Ikväll får man förhoppningsvis veta vem "Ramona" är. Jag skulle inte vilja byta med huvudpersonen. Ligga i vattnet utanför Baltikums kust år 1952 med lys i luften och kulor vinande runtomkring en samtidigt som man ser båten försvinna ut i mörkret... :D

Vad ska man titta på ikväll då!

Argh! Band of Brothers och Ramona på samma tid! Ibland är man bortskämd. Får spela in den ena.

men arrghhh! :angry: går ty två bra program i veckan å dom ska givetvis sändas samtidigt!

heh jo d e sant.. alla e nästan misstänka... hans fru va juh helt galen! :rolleyes:

Jag tror att den där sekreteraren på T-kontoret är lite skum. Hon ska alltid vara med överallt, och kan på ett enkelt sätt spela ut "de tre" mot varandra genom att sprida (medvetet) felaktig information.

Annars är ju Johansson (eller vad han heter) huvudmisstänkt, men en sak man lärt sig om filmer av den här typen är att det sällan är den huvudmisstänkta som är läckan eller dyl.

Leo (den ärrade esten) är helt klart suspekt, som "The_shadow" nämnde.

Hälsningar, Foxtrot Lima :rolleyes:

Det låter mycket troligt.

Som t.ex när han sa att han inte hade berättat för Kn Johansson om den ryska "fältbrevlådan"

Garanterat att han hade berättat om den för Johansson, fast han sa till Kernell att han inte berättat om den. Så att Kernell ska misstänka Johansson :blink:

Den här boken kanske man skulle ta och låna:

Kadhammar, Peter

De sammansvurna.

KGB visste allt. Svenska folket ingenting. Efter andra världskriget sände det ytterst hemliga T-kontoret (sedermera IB) efter viss utbildning exilbalter som agenter till Baltikum. Uppdraget var att spionera på de sovjetkontrollerade länderna för Sveriges, USA:s och Englands räkning. I maktens centrum fanns ingen neutralitet. I det kalla krigets tid kom hotet från öster. Alla agenter ”kom bort”, avrättades eller tvingades att bli kontraspioner och sända falska rapporter till den svenska underrättelsetjänsten. I centrum för denna suggestiva skildring står den ende som kunnat återvända till Sverige – efter 42 år, varav 15 i sibiriskt läger.

Och den här:

http://www.kungligasamfundet.org/page5.html

T-kontorets äventyr i österled som Ramona behandlar var inte den första svenska operationen av det slaget i Baltikum. T-kontorets föregångare C-byrån hade omfattande kontakter i Baltikum. Redan under världskriget bedrevs verksamhet snarlik den som skildras i tv-serien. Mellan 1943-45 skedde minst 64 överskeppningar av baltisk personal i svensk sold. 1947 återupptog C-byrån sin verksamhet i Baltikum. Det var samma år som T-kontoret efterträdde C-byrån.

Sedan skulle jag vilja kommentera om det var försvarligt av Sverige att agera som landet gjorde. Sverige var alliansfria under det kalla kriget med syfte att kunna vara neutrala vid en eventuell stormaktskonflikt i Europa. Det finns ingenting i detta enligt mig som förhindrar dels underrättelseinhämtning i österled eller sammarbete med västmakter. En av skådespelarna sa i en intervju att han tyckte det var uppseendeväckande att Sverige kunde ägna sig åt spioneri. Jag tycker precis tvärtom. Det skulle varit uppseendeväckande om Sverige inte försökte hålla koll på läget hos en granne som gått till historien som en av de absolut värsta regimerna i historien. Att sedan den skildrade operationen fick ett tragiskt slut och borde genomförsta annorlunda eller inte alls ändrar inte på min generella hållning.

Alliansfrihet innebär inte att man behöver frånsäga säg rätten att inhämta kunskap om omvärlden. Lika lite så betyder alliansfrihet att allt samarbete med andra avsägs. Det kan tyckas att Sverige lika gärna kunde gått med i Nato eller att det i alla fall varit ärligare. Det motsäger jag inte men kanske det inte bara var att skicka in en medlemsansökan. Om Sverige skulle samarbetat öppet och fullt ut med västmakterna skulle Finlands situation kunna bli ohållbar. Svenska politiker var rädda att ett svenskt närmande till väst skulle orsaka ett intvingande av Finland under sovjetiskt beskydd. Dessutom så kanske USA föredrog ett alliansfritt Sverige. På så sätt fick de en alliansfri buffert genom norra Europa. Ett alliansfritt Sverige kunde dessutom satsa betydligt mer på försvaret än vad Sverige skulle kunna göra som litet land under Natos paraply.

Var på Östermalm låg T-kontoret?

Föregångaren C-byrån hade sitt huvudkontor på på Sibyllegatan 49. Jan Guillou och Peter Bratt hävdade i sin IB-artikel att efterföljaren T-kontoret huserade i Armémuseums östra flygel. Jag vet inte om T-kontoret hade några fler adresser på Östermalm men det är inte otroligt.

En annan intressant adress på Östermalm är Karlaplan 4. Där var kryptodetalj IV inhyst under kriget. Den enhet som knäckte den tyska Geheimschreibers kod. IB hade troligtvis till att börja med sitt huvudkontor i Hagvägen 85 i Solna. 1966 flyttade huvuddelen av verksamheten till Vallhallavägen 56.

• 3 weeks later...
Den här boken kanske man skulle ta och låna:

Kadhammar, Peter                          

De sammansvurna.

Och den här:

http://www.kungligasamfundet.org/page5.html

Fler boktips för dem som är intresserade av svensk underrättelsetjänst:

Det vakande ögat - Svensk underrättelsetjänst under 400 år

Lennart W. Frick, Lars Rosander

Historiska Media, 1999

Den militära underrättelsetjänsten

Stig Ekman

Carlsson Bokförlag, 2000

Hemliga makter - Svensk militär underrättelsetjänst från unionskrisen till det kalla kriget

Jan Ottoson, Lars Magnusson

Tidens Förlag, 1991

Svenska kryptobedrifter

Bengt Beckman

Bonniers, 1996

Swedish Signal Intelligence, 1900-1945

C G McKay, Bengt Beckman

F.Cass, 2002

• 2 years later...
  • 8 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...