Jump to content

INFO: Hur var lumpen förr i tiden?


Recommended Posts

Hur gick mönstringen till förr i tiden? vad är det som har ändrats med lumpen sen förr? till nu? Skall skriva ett arbete om detta och skulle behöva lite hjälp..

 

 

 

Jag har kollat runt lite på denna sida, och sökt osv, men jag hittar inget som passar riktigt detta ämne. Men blågul fall du hittar något som passar in på denna beskrivningen, får du gärna ta bort tråden...

Edited by KH905
Link to comment
Share on other sites

Vilka epoker vill du gämföra mellan?

Och vad förutom mönstringen vill du veta?

 

Hur man utbildade värnpliktiga?

Hur man bodde?

Lagar som gällde?

Förmåner?

Utrustning?

Syfte med utbildningen?

 

Beror ju helt på vilken tidsepok som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill veta den epoken innan dem gick övertill nutidens mönstring, dem har ju inte alltid haft samma sett att mönstra folk på.. Jag vill veta allt om hur det var förr i tiden, varför dem minskar ner med förscaret, varför inte folk vill göra värnplikt längre, varför man inte är tvungen att göra det, varför dem skär ner så många utbildningar, vad fanns det för olika utbildningar förr, allt från gasmask utdelare till kock. vill veta allt, vill ha en jämnförelse mellan nutidens lumpen och hur det var förr...

Link to comment
Share on other sites

Har hört att prosten valde ut de indelta soldaterna bland traktens bondsöner.. eller är jag för långt bak i tiden nu? :clap:

 

finns info om förr i tiden här:

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Indelt_soldat

 

tyvärr hade wikipedia inget viktigt om mönstringen nu eller då.

 

EDIT: fastnade på Wikipedia så posten kom lite sent.. väljer dock att låta inlägget stå kvar.

Edited by Stratoknaster
Link to comment
Share on other sites

Innan isokai infördes testades styrkan för olika kroppsdelar, så man fick ett värde enbart för ben. Detta ändrades vad jag förstått i mitten på 90-talet. När jag mönstrade 1997 var det isokai som gällde men den gamla maskinen för att testa benstyrkan stod kvar i ett hörn och samlade damm.

Link to comment
Share on other sites

Hade man inskrivningsprov, kolalde man hörseln synen, gjorde styrke lyft cyklade förr i tiden på mönstringen eller var det andra test som dem testade det på?

 

Varför vill inte nutidens ungdomar göra lumpen? Några speciella faktorer,? jobba? lata? omotiverade? m.m.

 

Hur mycket strängare var det förr i tiden? gentemot nutidens lumpen? Vad användes för vapen?

Hur såg logementen ut? Tacksam för alla svar....

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket strängare var det förr i tiden? gentemot nutidens lumpen? Vad användes för vapen?

Hur såg logementen ut? Tacksam för alla svar....

Du får definiera "förr i tiden" lite bättre. Svaren på dina frågor blir helt olika ifall det avser 1910-talet eller 1970-talet...

Link to comment
Share on other sites

Varför vill inte nutidens ungdomar göra lumpen? Några speciella faktorer,? jobba? lata? omotiverade? m.m.

 

Vi lever i ett annat samhälle än förr, det finns liksom ingen ryss att vara rädd för, vilket kan bidra till att den allmänna motivationen inför värnplikten minskar.

Link to comment
Share on other sites

Innan isokai infördes testades styrkan för olika kroppsdelar, så man fick ett värde enbart för ben. Detta ändrades vad jag förstått i mitten på 90-talet. När jag mönstrade 1997 var det isokai som gällde men den gamla maskinen för att testa benstyrkan stod kvar i ett hörn och samlade damm.

 

Vilka kroppsdelar testade man, mer än benen?

Link to comment
Share on other sites

Varför vill inte nutidens ungdomar göra lumpen? Några speciella faktorer,? jobba? lata? omotiverade? m.m.
Den frågan borde du ställa till de som är jämnåriga med dig, det är väl bara de som kan svara på varför de inte vill.

 

Hur mycket strängare var det förr i tiden? gentemot nutidens lumpen? Vad användes för vapen?

Hur såg logementen ut? Tacksam för alla svar....

Ungefär 7,65 stängare. Det är inte så många här som gjorde GU 1910 så jag hoppas att du förstår att många av dina frågor är omöjliga att svara på, särskilt "jag vill veta allt".

Vilka vapen som användes är bara att söka fram. Ett hett tips är Swedish Small Arms Index. Logement? Flera regementen hade läger där man bodde i tält och byggnaderna var av trä, exempel på sådana platser är Ljungbyhed och Malmen. Vissa regementen hade kaserner eller fästning. De flesta regementena fick vanliga kaserner kring 1920. Sedan dess har det bara skett viss renovering av kasernerna med införande av moderna bekvämligheter som t ex dusch.

Link to comment
Share on other sites

  • Forumsledning
Hade man inskrivningsprov, kolalde man hörseln synen, gjorde styrke lyft cyklade förr i tiden på mönstringen eller var det andra test som dem testade det på?

 

Varför vill inte nutidens ungdomar göra lumpen? Några speciella faktorer,? jobba? lata? omotiverade? m.m.

 

Hur mycket strängare var det förr i tiden? gentemot nutidens lumpen? Vad användes för vapen?

Hur såg logementen ut? Tacksam för alla svar....

Lite tips på trådar om "dagens ungdom"

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=19409

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=7742

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=4441

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=462

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=20515

Link to comment
Share on other sites

Jag har ett förslag: Kontakta någon gammal släkting, t.ex. farfar/morfar.

De som gjorde det då borde veta bäst, förutsatt att de minns...

 

Fast slog värnpliktiga gjorde man väl långt in på 50-talet?

 

 

EDIT: En aning sent kanske... Men bättre sent än aldrig.

Edited by Unumitium
Link to comment
Share on other sites

Jag vet att det användes en apparat där man skulle klämma ihop två handtag emot varandra ungefär som Handgrips. De som de sa var väll att den testade armstyrkan.

 

Låter väldigt intressant, Varför ställs inte mönstringsapparater ut på dom olika försvarsmuseerna, det vore intressant att se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...