Slöbevakarn Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Enligt mil.se avlossades två vådaskott från en av högvaktssoldaternas vapen idag. www.mil.se Ingen blev skadad men frågan är, hur lyckas man avfyra 2 vådaskott? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Ingen blev skadad men frågan är, hur lyckas man avfyra 2 vådaskott? Omställaren på A kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 (edited) Kanske dags att inse att inte alla 18-åringar är mogna att hantera vapen, över huvud taget. Ibland känns det som högvakten utgör mer av en fara mot, än ett skydd av kungahuset och slottsbesökarna.... Det är pissigt nog med vådaskott på skjutfällt med vapen i ofarlig riktning men i centrala sthlm!? Det är ju inte första gången. /martinator Edited November 27, 2006 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jolle Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Kanske dags att inse att inte alla 18-åringar är mogna att hantera vapen, över huvud taget. Ibland känns det som högvakten utgör mer av en fara mot, än ett skydd av kungahuset och slottsbesökarna.... Det är pissigt nog med vådaskott på skjutfällt med vapen i ofarlig riktning men i centrala sthlm!? Det är ju inte första gången. /martinator Utan att ha gjort högvakten samt att jag håller med dig i övrigt så ligger väl Drottningholm inte i centrala sthlm. Gör dock inte saken mindre allvarlig i sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PokerJoel Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Tydligen var det inte någon nyhet, händer väl för ofta, som någon av Stockholmstidningarna tyckte det var värt att göra en grej av i sin nätupplaga. Ingen i Familjen var väl hemma... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Vi kan altså skicka 18 åringar i strid men dom ska inte få vakta svenska skyddsobjekt. Vad är det för logik i det? Nu sättar man inte vem som helst att vakta slotten det är inte ens så att vem som helst får göra lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Ingen blev skadad men frågan är, hur lyckas man avfyra 2 vådaskott? Omställaren på A kanske? Man har enkelskottsomställare vid vakttjänst på slotten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Man har enkelskottsomställare vid vakttjänst på slotten... Vad menar du nu? När jag gick högvakten så hade vi våra vanliga AK-5:or. Enda skillnaden var att vi bara hade 5 eller 10 skott i magasinet. Men det är rätt imponerande att lyckas med ett vådaskott på högvakten iom att vapnet bara är vaktladdat (magasin i, men ingen mantelrörelse). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Ingen blev skadad men frågan är, hur lyckas man avfyra 2 vådaskott? Omställaren på A kanske? Man har enkelskottsomställare vid vakttjänst på slotten... och säkringsbleck med Inte till AK5.. däremot så används omställaren till AK4 /b Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 (edited) .... i övrigt så ligger väl Drottningholm inte i centrala sthlm. Gör dock inte saken mindre allvarlig i sig. Helt rätt, jag var lite trött och förvirrad när jag skrev. Får skylla på att jag är skåning :P Vi kan altså skicka 18 åringar i strid men dom ska inte få vakta svenska skyddsobjekt.Vad är det för logik i det? Nu sättar man inte vem som helst att vakta slotten det är inte ens så att vem som helst får göra lumpen. På vilket sätt skulle en 18-åring vara mer lämplig för strid än högvakt? Jag ser det snarare som lika olämplig. Inget ologiskt i det. Hur som helst så har det varit många incidenter med vådaskott under högvakt, och man bör kanske fundera över saken varför. Det är ju kanske just för att det är "precis vem som helst" som får vakta slottet. Vi hade då ingen urskiljning när våra F-soladater gick högvakt. Som sossarnas kampanj i valet Alla ska med. /martinator Edit: tilläg Edited November 28, 2006 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 har gått högvakt 2 gr, 1 gång GU och 1 gång HV. Med tanke på vilka stolpskott jag gått högvakt med så anser jag att personlig mognad mm måste vägas in. äldsta personalen var värsta problemmet dock.! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted November 28, 2006 Author Report Share Posted November 28, 2006 (edited) Som jag ser det ska det en hel del till för att man ska lyckas avfyra sitt vapen. Först ska man sätta i ett laddat magasin, göra mantelrörelse, osäkra vapnet och sist trycka av. Ett skott kan väll hända, men 2? Då innebär det att han/hon? måste ha haft automatläget inställt innan avfyrning. Men varför var det i så fall ställt i A läge? Vi får väll se om det kommer ut fler detaljer. www.livgardet.mil.se Edited November 28, 2006 by Slöbevakarn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lanbada Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Om jag inte har helt fel är det sjömännen från marinbasens GU bat som går högvakten just nu. Ganska nyligen inryckta värnpliktiga som efter att ha genomfört 7 veckors gsu började öva till högvakten direkt. Säga vad man vill om marinen, men de som utbildas där har genomfört ytterst liten vapenutbildning, ofta genomförs utbildning på kortast möjliga tid under början av gsu:n sedan blir det inte mycket mer av det. Under bataljonsövningen i våras var det en av sjömännen som under en fältövning sköt av 5 lösa skott inne i ett tält-12, vilket fick till följd att ett helt tält fick bullervila. Därför tror jag att de mest bidragande orsakerna till vådaskottet är brist på pannben, utbildning och erfarenhet av skarp tjänst. Dock har jag fortfarande ganska svårt att förstå hur man lyckas skjuta iväg 2 skott av misstag med en ak5:a Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raffsec Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 (edited) Om det som står på Livgardets sida stämmer så kan man undra vad AK:n hade på logementet att göra. Edited November 28, 2006 by Raffsec Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JAS Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Om det som står på Livgardets sida stämmer så kan man undra vad AK:n hade på logementet att göra. Står att den värnpliktige var ur patrullen, de förvarar ju sina vapen i patrullrummet, ej i vapenskåp, kanske det som menas med logement? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Ingen blev skadad men frågan är, hur lyckas man avfyra 2 vådaskott? Omställaren på A kanske? Man har enkelskottsomställare vid vakttjänst på slotten... och säkringsbleck med Inte till AK5.. däremot så används omställaren till AK4 /b Fel av mig... alldeles för insnöad på AK4 nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 (edited) När jag gick på DH så var förfarandet när vi skulle "ladda" sätta i magasinet i vapnet uppdelat på väldigt många moment, för att VC skulle ha idiotkoll på att alla gjorde rätt. Likadant var det när vi skulle göra "patron ur" ta ur magasinet ur vapnet. Detta förfarande var "idiotsäkert". Mina fem öre går till att posten var utrustat med dåligt omdöme dvs. han stod o fipplade med vapnet på poststället. Edited November 28, 2006 by gislemark Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cougar Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Om jag inte har helt fel är det sjömännen från marinbasens GU bat som går högvakten just nu. Ganska nyligen inryckta värnpliktiga som efter att ha genomfört 7 veckors gsu började öva till högvakten direkt. Säga vad man vill om marinen, men de som utbildas där har genomfört ytterst liten vapenutbildning, ofta genomförs utbildning på kortast möjliga tid under början av gsu:n sedan blir det inte mycket mer av det. Under bataljonsövningen i våras var det en av sjömännen som under en fältövning sköt av 5 lösa skott inne i ett tält-12, vilket fick till följd att ett helt tält fick bullervila. Därför tror jag att de mest bidragande orsakerna till vådaskottet är brist på pannben, utbildning och erfarenhet av skarp tjänst. Dock har jag fortfarande ganska svårt att förstå hur man lyckas skjuta iväg 2 skott av misstag med en ak5:a Nu kanske jag är helt ute och cyklar men har inte marinen (i alla fall haft) k-pist m/45 som skjutjärn under högvakten? Den har ju inte enkelskottsomställare alls... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 kpisten är borta sedan förra året- Jag vill minnas att högvakten är det sista dessa beväringar gör innan muck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frejdestedt Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 "Jag råkade göra mantelrörelse och skjuta två skott." Märkligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Mycket märkligt. Hur gör man mantelrörelse på en ak5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Mycket märkligt. Hur gör man mantelrörelse på en ak5? Ironi? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 mekanismrörelse, glad nu ? ;) Det är ju faktiskt en bedrift att "råka" skjuta 2 skott, för jag antar att beväringen inte fipplat med vapnet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
109 Eken Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Mycket gladare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trö Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 (edited) Hmm... Tycker att det är intressant hur ni resonerar. Var det någon av er som var med nr det hände?? Edited November 29, 2006 by Trö Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frejdestedt Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Hmm... Tycker att det är intressant hur ni resonerar. Var det någon av er som var med nr det hände?? Nej... Då hade vi ju vetat, och sluppit sitta här på forumet och spekulera. 109 Eken: Gudars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maul Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Hmm... Tycker att det är intressant hur ni resonerar. Var det någon av er som var med nr det hände?? Vi må inte ha varit där men de flesta av oss vet att man har gjort något VÄLDIGT FEL när man har mantlat vapnet, osäkrat och avfyrat TVÅ vådaskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trö Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 ok, det jag menade var bara att det låter på er som att ni stod bredvid och dokumenterade händelsen. Det var en av mina soldater som avlossade de två skotten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
|MP-SÄK-gb|Nicklasson Posted November 30, 2006 Report Share Posted November 30, 2006 Det var en av mina soldater som avlossade de två skotten. Ok, då kanske du kan sprida lite ljus över händelsen? Så slipper man spekulera. Vad hände? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFKSP Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 "Säga vad man vill om marinen, men de som utbildas där har genomfört ytterst liten vapenutbildning, ofta genomförs utbildning på kortast möjliga tid under början av gsu:n sedan blir det inte mycket mer av det." Åter igen blandas marinen ihop med flottan... För att lite skämtsamt citera en insändare i vplnytt som behandlade samma ämne, "Det är som att placera Real Madrid i korpen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts