Bushi LG Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Jag läste precis i boken "Specialförband från hela världen" (ISBN 91-976100-1-1) av Mike Ryan, Chris Mann och Alexander stilwell att danska Frömandskorpset skulle använda sig av bland annat den svenska AK5. Är detta verkligen sant? Finns det nån som kan styrka detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Nej, de använder Karbin m/96 (Diemaco C8). Frömandskorpsets officiella hemsida. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bushi LG Posted November 27, 2006 Author Report Share Posted November 27, 2006 Nej, de använder Karbin m/96 (Diemaco C8). Frömandskorpsets officiella hemsida. Jo, det såg jag också när jag var inne där och kollade... Enligt författarna är de dock beväpnade med bland annat HK G41, svenska AK5, HK MP5SD, MP53 samt andra k-pistar från HK mm mm... Låter lite väl felgissat om man säger så... Konstigt att ta nåt sånt rakt ur luften, liksom... :( Faaaaaaaan, blir svårt at ta resten av boken på allvar nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Dom hade C7 (M16) på Brilliant Mariner 2006 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Nej, de använder Karbin m/96 (Diemaco C8). Frömandskorpsets officiella hemsida. Jo, det såg jag också när jag var inne där och kollade... Enligt författarna är de dock beväpnade med bland annat HK G41, svenska AK5, HK MP5SD, MP53 samt andra k-pistar från HK mm mm... Låter lite väl felgissat om man säger så... Konstigt att ta nåt sånt rakt ur luften, liksom... :( Faaaaaaaan, blir svårt at ta resten av boken på allvar nu... Glöm inte att den är översatt, där kan det gå fel som F*N ibland. Se bara på svenska tittlar på amerikanska engelska filmer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Kan ju oxå vara så att dom har ett standard vapen sen finns det andra i arsenalen beroende på uppdrag .. Jag har sett bilder på frömandskorpset med Hk53 olika Mp5 or . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PokerJoel Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Precis som det förekommer utbildning på M16 och AK-47 i Sverige finns de säkert motsvarande vapensatser i Danmark där AK5 ingår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Danskarna använde HK 53 när standardbeväpningen var Gevaer m/75. Idag använder t.o.m Hjemmevaernet Gevaer m/95 och Karbin m/96. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Låter lite väl felgissat om man säger så... Konstigt att ta nåt sånt rakt ur luften, liksom... :( Faaaaaaaan, blir svårt at ta resten av boken på allvar nu... Kan ju vara värt att tänka på när man läser om dylika förband.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Min erfarenhet av dylika "populär militära" böcker är att de sällan har 100% - ig koll. Det viktigaste är kanske inte de über-möpiga detaljerna, utan att helheten presenteras på ett enkelt sätt för den outbildade pöbeln a.k.a "civilisterna". Jag själv brukar bli fruktansvärd uppröd när vapendetaljer i böcker inte stämmer överens med verkligheten.. så ni vet vart jag står.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts