joppe Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 (edited) Hemvärnet står i en våg skål om att vara inte vara visst har vi fått lite nyare saker tex en sminkad gris 2st grt till var insatspluton Är det inte dags att skrota förreningstramset o ställa oss under Arme flaggan som det krigsförband vi är o låta oss med verka under regements fanor med stolthet som typ som det amerikanska nationalguardet ståtar med Eller om nu vi är så dåliga då kan man lika lägga ner skiten o sattsa dom pengarna på yrkes soldater som kan skickas runt i världen som gör nytta. Personligen har jag tappat tron på HV o som funderar på att lämnna in utrustningen o förtränga hela försvarsmakten. Jag är trött på att vara en schackbonde som alla pissar på ,för på den här låga nivå vi håller på med .Blir vi ju ett strort skämt i resten av försvarsmakten ju mer jag tänker på elände ju mer rädd blir ju. TEX befodringar som bestäms över en kopp kaffe bland kompisiarna i komp-batstaben som inte har en aning vad som som sker 5 km fram i terrängen där en gruppchef skall lösa sin uppgift. för när ordern kommer fram är den redan inaktuellt har det inte varit bättre med kumunication o Inte så mycket saft o bulle på staberna. BILIR DET INGEN ÄNdGRING SÅ LÄMNAR JAG IN HV UTRUSTNINGEN sammanfattning av vad jag menar är för att passa in i det nya försvaret måste vi visa att vi är bra på annat än att koka ärtsoppa o leta bortsprugna pensonärer o i stället visa vi är ett krigsförband o inget utbildningsförband. klarar vi det inte skrota då hela hv o spendera dom pengarna på de riktiga soldaterna Edited November 27, 2006 by joppe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HvPrsk Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 (edited) ?...I’m confused! Edited November 27, 2006 by HvPrsk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Såja Joppe, behöver du någon å prata med så vet du var jag finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
709 Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Tja, förstår vad du menar. Förstod det bättre 2001, men då fanns inte IP och satsningar på bra övningar. Nu, om de hade säg, ökat vårat anslag med 100%, så hade vi fortfarande bara behövt 1 miljard. Tänk hur mycket SGI vi hade fått för de pengarna... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest martin s Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 (edited) Hemvärnet står i en våg skål om att vara inte vara visst har vi fått lite nyare saker tex en sminkad gris2st grt till var insatspluton Är det inte dags att skrota förreningntramset o ställa oss under Arme flaggan som det krigsförband vi är o låta oss med verka under regements fanor med stolthet som typ de amerikanska nationalguardet ståtar med Eller om nu vi är så dålig dä kan man lika lägga ner skiten o sattsa dom pengarna på ytrkes soldater som ni kan skivckas runt i världen......................................mvh joppe som har tappatt tron på HV som funderar på att lämnna in utrusttnigen o förtränga hela försvarsmakten. Jag är trött på att vara en schackbonde som alla pissar på för på den låga nivå vi vi håller vi är ju ett strort skämt i resten av föesvarsmakten ju mer jag tänker på elände ju mer rädd blir ju TEX befodringaer som bestäms över en koppkaffe blsnd kompisiarna i komp-batstaben som inte har en aning vad som som sker 5 km fram iterrngen där en gruppchef skall lösa sin uppgift för när ordorn kommer fram är den redan imaktuellt har det inte blivit bättre kumunication o etne så mycket saft o bullu på staberna. BILIR DET INGEN ÄNdGRING SÅ LÄMNARAR JAG IM HV UTRUSTNIEN visst fins det många tokar inom hv men jag tror att det sakta men säkert är på väg mot rätt håll...TRO MEJ DET HAR VARIT VÄRRE!. i tackt med att dom gamla gubbarna droppar av och nytt blod strömar till kann det bara bli bättre"hoppas jag"... det värsta jag sett var en dåre somm kom med knall gula stövlar typ vägverket. en annan hade fräckheten SVETSA på ett CIVILT KIKARSIKTE på sin ak..."man kräks!" ha de gött Edited November 27, 2006 by martin s Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sniff Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Hej. visst fins det många tokar inom hv men jag tror att det sakta men säkert är på väg mot rätt håll...TRO MEJ DET HAR VARIT VÄRRE!. i tackt med att dom gamla gubbarna droppar av och nytt blod strömar till kann det bara bli bättre"hoppas jag"... det värsta jag sett var en dåre somm kom med knall gula stövlar typ vägverket.en annan hade fräckheten SVETSA på ett CIVILT KIKARSIKTE på sin ak..."man kräks!" ha de gött Liksom dig håller jag med, det håller på att bli bättre... tråkigt att det verkar ta längre tid på vissa håll i landet. Angående gula stövlar & påsvetsat kikarsikte. Tycker mig nämligen ha hört (jaja läst då) om det på andra håll här i forumet och undrar nu vart och hur länge sedan detta skedde. Det värsta jag annars varit med om är svarta gummistövlar fast civila & nån med civil ryggsäck, solblekt men grön. Inget att hetsa upp sig för med andra ord. Och att staben i många fall ligger efter i tiden måste väl bero på att det är så få yngre soldater som vågar söka sig dit. För min egen del beror detta på att jag tvingas göra mindre(kontrakterade) timmar samt att jag är rädd för att jag bara får sitta vid en radio & inte längre får öva/utföra "riktig" soldat göra. Kanske skulle man hugga tag i bat-chefen vid nästa tillfälle & kräva en uppsnäppning så att man vågar söka sig till kompani staben, eller bör man kanske ta det via nån annan instans? Ber i förväg om ursäkt för eventuella stavnings & grammatik fel... det är inte mitt fel... jag skyller allt på skolan. Det har bara gått utför sen ni gick där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest martin s Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Hej. visst fins det många tokar inom hv men jag tror att det sakta men säkert är på väg mot rätt håll...TRO MEJ DET HAR VARIT VÄRRE!. i tackt med att dom gamla gubbarna droppar av och nytt blod strömar till kann det bara bli bättre"hoppas jag"... det värsta jag sett var en dåre somm kom med knall gula stövlar typ vägverket.en annan hade fräckheten SVETSA på ett CIVILT KIKARSIKTE på sin ak..."man kräks!" ha de gött Liksom dig håller jag med, det håller på att bli bättre... tråkigt att det verkar ta längre tid på vissa håll i landet. Angående gula stövlar & påsvetsat kikarsikte. Tycker mig nämligen ha hört (jaja läst då) om det på andra håll här i forumet och undrar nu vart och hur länge sedan detta skedde. Det värsta jag annars varit med om är svarta gummistövlar fast civila & nån med civil ryggsäck, solblekt men grön. Inget att hetsa upp sig för med andra ord. Och att staben i många fall ligger efter i tiden måste väl bero på att det är så få yngre soldater som vågar söka sig dit. För min egen del beror detta på att jag tvingas göra mindre(kontrakterade) timmar samt att jag är rädd för att jag bara får sitta vid en radio & inte längre får öva/utföra "riktig" soldat göra. Kanske skulle man hugga tag i bat-chefen vid nästa tillfälle & kräva en uppsnäppning så att man vågar söka sig till kompani staben, eller bör man kanske ta det via nån annan instans? Ber i förväg om ursäkt för eventuella stavnings & grammatik fel... det är inte mitt fel... jag skyller allt på skolan. Det har bara gått utför sen ni gick där man får väl ha tålamod...rom byggdes ju inte på en dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 @joppe Jag hör vad du säger och jag håller faktskt med en hel del, kanske inte det där med att lägga ner och satsa slantarna på yrkes... regering och riksdag har beslutat om folkförankring och det är sålunda ett politiskt beslut. Men jag håller med om hur kompanier sköts, lokala "byfogden" befordrar lite sådär godtyckligt och skickar medaljer i högervarv... Det har nämnts att "Rom inte byggdes på en dag" Nä! förvisso inte, hemvärnet har lallat rundor i 60 år! Nu är jag i IP och det är toppen, men för var jag med i vanligt hvkomp och det sööög. Jag har själv varit med när KC hotat i förtäckta ordalag typ... "-Här är en här i komp som stuckit kniven i ryggen på mig och jag vet vem det är, bara så du vet så har jag koll på dig!". Sådana här förtäckta hot kom lite då och då för att hålla folket i schack, givetvis var det ingen som gjort något men KC hade denna stil för att ingen skulle oponera sig om något som han sa. Snacka om kass ledarstil, i detta komp var det så klart bara en som tänkte och det var/är KC!!!! Detta var så sent som 2005! Så jag förstår precis vad du menar joppe, visst har man tänkt mer än en gång på att lämna "soptippen" hemvärnet. I denna "Demokratiska" församling får man utstå personangrepp och hot som man aldrig annars skulle råkat ut för. Helt sanslöst dåligt skött! KC pratar mycket om "-Mitt folk!", "-Mitt kompani!". Ditt???? Det är för f-n vårt kompani, sedan när blev KC gud? Jag blir så trött!!!! Och till er som skriver att man ska "tagga ner" mm, det finns folk som verkligen lever i "skitkompanier" och det känns en hel del när man blir otillbörligt påhoppad och utsatt för skit i det intresse som ligger närma hjärtat. Det är som att vara Ferrarifrälst och vara med i Ferrariklubben men styrelsen hackar på en på varje möte... då överväger man att lägga ner! Vissa lider vidare, vissa lämnar in och vissa skriver av sig på "olagliga" forum som SoldF (man får ju inte skriva här för då sticker man dolken i ryggen på KC). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts