LtLag Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Hur många här inne är medvetna om att Försvarsmakten FÖRBJUDIT att skicka militär information till hotmailadresser? Anledningen till detta är att MSN (som äger hotmail) har ingått avtal med CIA att SAMTLIG e-post som skickas via hotmail även skickas en kopia till CIA som avscannar e-posten efter militär termer... Förbudet från FM gäller även militär e-post till spray men där vet jag inte bakgrunden till varför sprayadresser inte är tillåtna. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Hur många här inne är medvetna om att Försvarsmakten FÖRBJUDIT att skicka militär information till hotmailadresser? Anledningen till detta är att MSN (som äger hotmail) har ingått avtal med CIA att SAMTLIG e-post som skickas via hotmail även skickas en kopia till CIA som avscannar e-posten efter militär termer... Förbudet från FM gäller även militär e-post till spray men där vet jag inte bakgrunden till varför sprayadresser inte är tillåtna. Och nu vill nog alla att du har en referens eller källa på detta som är mer än "min plutonschef hörde detta från säk ansvarig någonstans" ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Jag har svårt att tro på detta då jag fått ett antal mail skickade genom hotmail från personer arbetandes inom FM. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Hur många här inne är medvetna om att Försvarsmakten FÖRBJUDIT att skicka militär information till hotmailadresser? Anledningen till detta är att MSN (som äger hotmail) har ingått avtal med CIA att SAMTLIG e-post som skickas via hotmail även skickas en kopia till CIA som avscannar e-posten efter militär termer... Förbudet från FM gäller även militär e-post till spray men där vet jag inte bakgrunden till varför sprayadresser inte är tillåtna. Ingen, skulle jag tro, med tanke på hur ofta den används just inom "firman". Edit: "Firman" erbjuder postboxar via Telia för de som är i behov av email utomlands, dock verkar det enklare (dessa beställs via Arboga, om jag förstått rätt..) att folk nyttjar sina egna webmail-adresser. Och, om inte proxyn kniper till, så är det nog rätt få som ens tänker på FM's "IT-policy" när de surfar, och en proxy kan ju ibland komma runt. Undrar hur det blir med OAP/UIT-projektet..? Nån som är insatt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 26, 2006 Author Report Share Posted November 26, 2006 1. Har själv efterlyst referens till förbudet och e-postat högkvarteret om detta, återkommer med svar... 2. Ja - jag vet att det går ut militär e-post till hotmailadresser så därför har jag sökt mera info, se 1... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Vad innebär "militär information"? Hemligstämplade planer för försvaret av sydöstra Dalarna eller svaret på min fråga till VPL Off på 3. sjöstrid angående hur många värnpliktiga som rycker in samtidigt som mig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Alla vet väl redan att all form av data-, radio- och teletrafik som skickas världen över övervakas av Echelon. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Vart tog nu den där foliehatts-smileyn vägen? någa, får väö duga med istället Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Vad innebär "militär information"? Hemligstämplade planer för försvaret av sydöstra Dalarna eller svaret på min fråga till VPL Off på 3. sjöstrid angående hur många värnpliktiga som rycker in samtidigt som mig? Det sistnämna är allmän handling och måste delges den som frågar efter den (enligt grundlagen), Hotmail eller inte Hotmail. Däremot så får VPL Off inte eftersända din fråga till sitt hotmail-konto då det strider mot Lag (1994:1383) Den lagen är en av mina absoluta favoriter för övrigt. Gissa om den ställer till det för obetänksama statstjänstemän ibland! Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Alla vet väl redan att all form av data-, radio- och teletrafik som skickas världen över övervakas av Echelon. "all form av data-, radio- och teletrafik" är väll en kraftig överdrift, men om hotmail servrarna befinner sig i usa, så har ju NSA alla möjligheter att vara där och snoka.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 "all form av data-, radio- och teletrafik" är väll en kraftig överdrift, men om hotmail servrarna befinner sig i usa, så har ju NSA alla möjligheter att vara där och snoka.. och det verkar dom göra.. http://www.eff.org/news/archives/2006_04.php EFF's lawsuit accuses AT&T of collaborating with the National Security Agency in its massive surveillance program. EFF's evidence regarding AT&T's dragnet surveillance of its networks, currently filed under seal, includes a declaration by Mark Klein, a retired AT&T telecommunications technician, and several internal AT&T documents. This evidence was bolstered and explained by the expert opinion of J. Scott Marcus, who served as Senior Advisor for Internet Technology to the Federal Communications Commission from July 2001 until July 2005 Meen alla hotmailservers står inte i usa..Och då tar dom till saker såsom echelon.. Innan vi spårar ur helt i våra foliehattar så vill jag nog återgå till topic på detta inlägg.. Har FM förbjudit all form av kommunikation till "hotmail"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Jag hoppas verkligen att FM inte skickar någon som helst hemligstämplad information via ett så öppet media som e-post. Skickas känslig information via e-post hoppas jag verkligen att den är krypterad. E-post är närmast att jämföra med elektroniska vykort säkerhetsmässigt. Alla som hanterar dem kan ju läsa dem. /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Som Erik G redan har påpekat så är varningen i detta mail helt överflödig eftersom e-mail, oavsett till vilket konto som det skickas, är att betraktas lika osäkert som en radiosändning eller ett vykort. Den som skickar hemligstämplad information över email utan kryptering skall banne mig sparkas omgående för tjänstefel. Jag kan omöjligen tänka mig att det är förenligt med reglerna för hantering av säkerhetsklassad information att det är tillåtet att skicka hemligstämplade saker i klartext på öppna nät. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 27, 2006 Author Report Share Posted November 27, 2006 Väntar fortfarande på svar från HKV om hotmailförbudet. Har kontaktat våran utb.grupp om riktlinjer för hotmail, arbets- och skoladresser är ok att använda vid kallelse till övningar m.m. Hemlig materiell skickas väll inte runt på öppna nät hoppas jag...........? Räknar med att FM har säkra rutiner och nät för detta. Anekdot - när jag kom in i Hv för tiotalet år sedan fick man inte skriva sina skarpa stridsplaner på sin hemdator om man inte hade en löstagbar hårddisk som skulle förvaras i kassaskåp... (Gäller kanske ännu i dag?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Anekdot - när jag kom in i Hv för tiotalet år sedan fick man inte skriva sina skarpa stridsplaner på sin hemdator om man inte hade en löstagbar hårddisk som skulle förvaras i kassaskåp...(Gäller kanske ännu i dag?) Borde det väl göra, datorer har inte blivit mindre stöldbegärliga eller mer svårstulna under de senaste tio åren. De har dessutom blivit betydligt mer lätthackade generellt sett eftersom de numera inte sällan står på 24/7, konstant uppkopplade mot internet, med i bästa fall en 500:- brandvägg emellan, men allt för ofta inte ens det. "Löstagbara hårddiskar" dvs löstgbart minnesmedia har ju däremot blivit billigare, mindre och betydligt mer förekommande, särskillt om man räknar in den uppsjö av USB-minnen eller minneskort som finns. Har på mitt skrivbort inte mindre än tre olika sorters lagringsmedia, hade haft fyra om kameran hade varit med också. Men om jag hade velat lagra ett dokument någon annanstans än datorn hade jag nu kunnat välja att skicka det via blåtand till telefonen, koppla in mp3-spelaren och lagra det på dennes hårddisk, eller plugga in det 128mb lilla usbminnet jag fått slängt efter mig i reklamsyfte.. Att lagra hemlig info på sin mp3-spelare eller telefon är nog i och för sig mer korkat än att ha den på datorn, för telefoner och mp3-spelare är väl om möjligt ännu mer lättstulna och eftertraktade. Men att ha ett minneskort extra eller ett litet USB minne skulle nog vara funkis. De tar ju inte någon plats i kassaskåpet heller. De är inte för dyra för att man ska lockas att använda dem till något annat samtidigt (backa upp familjefotona eller värre) och det går alldeles utmärkt att förstöra dem om man vill vara säker på att ingen ska kunna få tag på informationen i framtiden. /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 USB-minne är absolut ett obra sätt att lagra känslig info. Obra med USB /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 USB-minne är absolut ett obra sätt att lagra känslig info.Obra med USB /martinator Nja min svåger jobbar som säljare åt ett större elektronikföretag och dom sålde in x*1000 USB minnen till försvaret, den modellen som du måste aktivera med ditt fingeravtryck! //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apone Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 USB-minne är absolut ett obra sätt att lagra känslig info.Obra med USB /martinator Notera också att det inte är ovanligt inom missionsområden att vissa nationers datorer automatiskt söker igenom/kopierar externa lagringsmedier utan att först fråga. Ha ALDRIG något känsligt på en "tjänstepinne"! Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Jag kör också med fingeravtryck samt lösenord. Funkar väldigt bra, och känns rimligt säkert.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 USB-minne är absolut ett obra sätt att lagra känslig info.Obra med USB /martinator Ja ja, man får väl stoppa in usb-kontakten i en kondom innan man stoppar in den.. :P Men visst, allting har ju sina risker. bara man känner till dem och kan arbeta runt dem. Annars finns det ju gåspenna och osynligt bläck /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 USB-minne är absolut ett obra sätt att lagra känslig info. Obra med USB /martinator Ja ja, man får väl stoppa in usb-kontakten i en kondom innan man stoppar in den.. :P Men visst, allting har ju sina risker. bara man känner till dem och kan arbeta runt dem. Annars finns det ju gåspenna och osynligt bläck /E Brevduva kanske? Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Nja min svåger jobbar som säljare åt ett större elektronikföretag och dom sålde in x*1000 USB minnen till försvaret, den modellen som du måste aktivera med ditt fingeravtryck! //Nisse Nu tror jag du missar poängen. Det är när du själv använder kortet, dvs har öppnat det med ditt fingeravtryck och lösen och börjat jobba mot det som det är känsligt och kan scannas i smyg av olika program. Poängen med fingeravtryck är stöldskydd, om du tapapr det så kan man inte bara stoppa in det och se vad som finns på. Inget annat. /martinator Edit: tog bort bild i citat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bappelsinmannen Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Nja min svåger jobbar som säljare åt ett större elektronikföretag och dom sålde in x*1000 USB minnen till försvaret, den modellen som du måste aktivera med ditt fingeravtryck! //Nisse Nu tror jag du missar poängen. Det är när du själv använder kortet, dvs har öppnat det med ditt fingeravtryck och lösen och börjat jobba mot det som det är känsligt och kan scannas i smyg av olika program. Poängen med fingeravtryck är stöldskydd, om du tapapr det så kan man inte bara stoppa in det och se vad som finns på. Inget annat. /martinator Edit: tog bort bild i citat. Hej, jo naturligtvis är det ett stöldskydd och inget annat, man får väl förutsätta att medvetandet om IT-säkerhet är så pass hög hos försvaranställd personal att man inte stoppar in ett USB-minne i en oskyddad dator. //Nisse Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Nu tror jag du missar poängen. Det är när du själv använder kortet, dvs har öppnat det med ditt fingeravtryck och lösen och börjat jobba mot det som det är känsligt och kan scannas i smyg av olika program. Poängen med fingeravtryck är stöldskydd, om du tapapr det så kan man inte bara stoppa in det och se vad som finns på. Inget annat. /martinator Edit: tog bort bild i citat. Men det är nog billigare, och smidigare att tillhandahålla USB-minnen än tillhandahålla externa hårddiskar, som ju har precis samma säkerhetsrisker, Men det är väl lite som säkerhetsfrågorna kring pistol kontra gevär. Ett usb-minne är så litet att man tenderar att vifta omkring med det mer än en hårddisk, och således riskerar att stoppa in det där det inte ska stoppas in eller helt enkelt blir av med det. Hursomhelst är det största säkerhetshotet i regel inte tekniken i sig, utan användarnas slarv. /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 @Erik_G Hller med dig till fullo. Formuleringen löstagbar HD är nog bara en kvarleva från tiden före USB-minne med vettig lagringskapacitet. Idag är dessutom en HD lika liten som ett USB-minne. /martinator Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilCesar Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 tycker det är okej att skicka hamlighetsstämplat information via e-post, bara man krypterar den med hjälp av sjöravarspråket :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 29, 2006 Author Report Share Posted November 29, 2006 Hej hallå - trådstartaren här igen... Min fråga till utbilldningsgruppen: "FM har tydligen ett förbud om att skicka militär information till hotmail och sprayadresser. Detta står även i verksamhetsordern för 2007 att hotmail och spray är förbjudet. Vad räknas som militär information? Om vi skickar kallelser till övningar och bifogar kartor, bemanningsplaner m.m. till personer med hotmailadress - ÄR DETTA GODKÄNNT???? Hur efterlevs förbudet i verkligheten - titta på sändlistor som används, många hotmail och sprayadresser... Vad gäller användandet av e-postadresser tillhörande företag eller skola? Om man har en e-postadress hos en statlig/offentlig myndighet är ju även e-posten offentlig handling..." Svar: "Ja du, detta är en knepig fråga, men i försvarsmakten är det förbjudet att använda "hotmail" och "spray" Om det inte går att på något annat sätt att få fram ett meddelande, så får det inte framkomma några som helst tider, platser eller ord, som kan knytas ihop med någon militär verksamhet. Typ AK, uniform, am, samband, ledning, grupp, komp. m.m. m.m. Det kan vara svårt att formulera en text som inte innehåller något av detta. Förslagsvis användes telefon i förekommande fall, detta rör ju inte så många. Tyvär är inte efterlevnaden av detta förbud speciellt bra, framför allt inom HV, där kontakter med det civila samhället är ofta mer förekommande änn inom försvaret." Svar till följdfråga om var förbudet står: "Spray har ungefär samma avtal som hotmail fast även med andra organisationer. Det har står i någon skrivelse om IT säkerhet från Must men vet inte vilken, det är förmodligen ett bra tag sedan" ÄÄhhh - nu börjar jag bli paranoid.... Mailbombar kompaniet som vanligt, CIA, ECHELON, Arkiv X, Lost - bara amerikansk skräpkultur Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Däremot så får VPL Off inte eftersända din fråga till sitt hotmail-konto då det strider mot Lag (1994:1383)Den lagen är en av mina absoluta favoriter för övrigt. Gissa om den ställer till det för obetänksama statstjänstemän ibland! pa vilket sätt skulle den lagen vara tillämplig här ? Lagens tillämpningsområde 1 § Denna lag innehåller bestämmelser om överlämnande av allmänna handlingar till sådana enskilda organ som avses i 2 kap. 17 § första stycket tryckfrihetsförordningen och om förvaring av dessa handlingar sedan de överlämnats. I lagen ges också bestämmelser om sådana organs skyldighet att pröva framställningar om utlämnande av allmänna handlingar enligt reglerna i tryckfrihetsförordningen och sekretesslagen (1980:100). I fråga om allmänna handlingar som förvaras hos Svenska kyrkan eller någon av dess organisatoriska delar finns bestämmelser i lagen (1999:288) om överlämnande av allmänna handlingar till Svenska kyrkan eller någon av dess organisatoriska delar för förvaring, m.m. Lag (1999:314). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 tycker det är okej att skicka hamlighetsstämplat information via e-post, bara man krypterar den med hjälp av sjöravarspråket :P Rorövovarorsospoproråkoketot äror nonogog inontote sosäkokerortot nonogog föror milolitotärora änondodamålol soskulole jojagog totroro. "Vad står det där? Kokvovarortotalolsrorapoportot?" Om FM anser att epost till hotmail/spray inte är säkert bör man nog inte använda epost över huvud taget för militär korrespondens om inte det sker inom FM´s egna nät. Det är ju inte alltid uppenbart vilken epostadress som hanteras av vilken operatör. Har själv en @home.se, och @home har ju blivit uppköpta av Spray, alltså borde @home-adresser också vara otillåtna. Hur är det med Gmail? Yahoo? Min jobb mail skulle väl kunna vara säkrare, men å andra sidan, kan man lita på att it-killen inte går i främmande makts ärenden? Det går ju att utveckla argumenten in absurdum. Jag tror att det bästa vore om man införde något slags intranet med internmail och säker anslutning för de som vill kunna skicka/ta emot militära meddelanden inom HV, det finns kanske rent av redan? Alternativet är ju att hitta någon form av krypteringsstandard där alla HV-medlemmar har en programvara för att kryptera/dekryptera meddelanden. Dock kan jag redan se rubrikerna "Militär kryptering skyddar pedofilerna"... /E Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted November 29, 2006 Report Share Posted November 29, 2006 Hej hallå - trådstartaren här igen... Svar: "Ja du, detta är en knepig fråga, men i försvarsmakten är det förbjudet att använda "hotmail" och "spray" Fråga gärna personen om han hanser det vara OK att maila till andra adresser än Hotmail och Spray och hur han motiverar att det skulle vara säkrare än att skicka till dessa två. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.