Guest Sandström Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 (edited) Ärade forumsmedlemmar. Situationen är som följer: Marinbasen är en av få baser, om inte den enda, som inte än har gått över till 3 veckors system i vakten. 3 veckorssystemet innebär att man har tjänstgöring en vecka, ledig en, utbildning 5 dagar, ledig helg, en veckas tjänstgöring osv. Vi har istället en veckas tjänstgöring och en veckas ledighet, alltså ingen utbildning alls under hela resten av värnplikten, med undantag av en 40h väktarutbildning i slutet. Vad jag planerar att göra är att föreslå att man under en del av de lediga veckorna under året lägger in utbildning istället. Tillexempel att man ägnar en vecka åt SIB-träning, en åt internationella insatser mm. Detta för att öka vår annars ganska klena konkurrenskraft till bla. utlandstjänst. Har någon några fler förslag på "veckoteman" som jag kan ta med i mitt önskemål? Någon som har exempel på utbildningar och kompetenser som är attraktiva utomlands? Tack på förhand. Edited November 26, 2006 by Sandström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Men, är inte detta snart ett minne blott? Skall inte vakten läggas över på civila? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandström Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Men, är inte detta snart ett minne blott? Skall inte vakten läggas över på civila? Jo men tyvärr hinner nog inte vår årskull se denna dag innan muck... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipner Posted April 20, 2007 Report Share Posted April 20, 2007 Vi har 4 veckors på ing2. Två veckors utbildning, en i vakten och en ledigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted April 23, 2007 Report Share Posted April 23, 2007 Ser man till vad de frågar efter när man söker är förarbevis och vapenkunskap ständigt återkommandes. Kan vara svårt att få till stånd förarutbildning på ptgb men GW borde vara inom räckhåll liksom ksp, p-skott samt grg utbildning. Hur är det med herrskapets radioutbildning? Kolla tråden om 411 kompaniet på internationella forumet där finns medlemmar som har befattningar inom IA07 och som snällt svarar på frågor. Lycka till. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phantom Goodbye Posted April 24, 2007 Report Share Posted April 24, 2007 1. Se till att det är kvalité på utbildningen och inte bara halvtask, grabbarna kommer inte att gilla att få mindre ledighet för fånerier. 2. Motivera varför du tänker göra så här. 3. någon morot i slutet, tex någon skarpskjutning 4. SIB är bra, samma med grupps former, vapentjänst etc. lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krp_swe Posted April 24, 2007 Report Share Posted April 24, 2007 (edited) På AMF 4 bedrevs under dom så kallade FSU (Fortsatt Soldat Utb)veckorna utbildning på KSP 58, SIB, viss amfibie strid (detta passar i dock inte på alla ställen ) vilket gjorde att utbildningen blev betydligt bredare än bara sitta i vakten och löka efter GSUn. Tycker din tanke är god och hoppas du får igenom dina förslag. Jag håller helt med dig om att man skall utnyttja tiden till något bättre än att vara ledig när man ändå gör vpl. Dock har jag full förståelse för att ledigheten är motiverad (långa vaktpass kan knäcka den bäste). Sen är det ju en ekonomiska biten, lediga soldater kostar inte så mkt som soldater under utbildning. Så det kan kanske bli svårt att genomföra pga budget. För övrigt är väl bevakningsoldater snart ett minne blott iomed att den befattningen ersätts av civila väktarbolag .. vilket jag tycker både gott och ont om .. men men lycka till med ideerna. Edited April 24, 2007 by krp_swe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandström Posted April 24, 2007 Report Share Posted April 24, 2007 Jag har lyft frågan till kompanichefen, som f.ö inte förstod hur jag kunde vilja ha utbildning istället för ledighet, och han sa att det inte var något alternativ den här årskullen. För att ha utbildning krävs en massa tid, personal och pengar som organisationen saknar (Övertid kostar tydligen skjortan), men även att det kommer ändras i framtiden. Man kommer alltså även här införa treveckors- så småningom. Dock kommer inte min eller nästa årskull få uppleva det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 FMR och UniRFM är två saker en post behöver drillas i, han är ju trots allt det första folk ser av basen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GD1 Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Jag har lyft frågan till kompanichefen, som f.ö inte förstod hur jag kunde vilja ha utbildning istället för ledighet, och han sa att det inte var något alternativ den här årskullen. För att ha utbildning krävs en massa tid, personal och pengar som organisationen saknar (Övertid kostar tydligen skjortan), men även att det kommer ändras i framtiden. Man kommer alltså även här införa treveckors- så småningom. Dock kommer inte min eller nästa årskull få uppleva det... Det måste väl ändå finnas en vakchef i tjänst som kan lära er Ksp och p-skott? Om inte, sök Försvarsutbildarnas kurser. Gå med i Hemvärnet efter muck. FMR och UniRFM är två saker en post behöver drillas i, han är ju trots allt det första folk ser av basen. Utan att bli alltför dryg, men hur i hela h-e skall det hjälpa Sandström att få Utlandstjänst? I vilken befattningsbeskrivning står det att han skall vara en örn på sittande givakt, kunna färgerna på FV halsdukar etc? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
baskermann Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 exempel på vad andra förband genomför med sina Bevsoldater under FSU Eskort utbildning. Med och utan fordon Ksp58/ksp90/pskott/grg etc Grupp till plutons strid Överlevnadsutbildning VCP-utbildning Vinterutbildning etc etc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted April 25, 2007 Report Share Posted April 25, 2007 Eftersom jag ser dem varje dag så påpekade jag det mest akuta Eftersom de är i en "marin" miljö så är ju maskinist B och sjöbefäl klass 8 rätt vettigt. Sedan är ju allt som förbättrar vakttjänsten bra såsom SiB, KSP-utb, force protection mm, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sandström Posted April 26, 2007 Report Share Posted April 26, 2007 Tack för allt grabbs, ska se om jag kan pressa dem på något innan muck iallafall. Som ni säger så är ju insatscheferna gamla stridspittar så något måste dom ju kunna bjussa på... Vad gäller maskinist på sjöbefälsgrejerna så har vi inget med båtar att göra på det sättet... Ochdet är väl inte något som intresserar någon av oss. Det var väl däremot snack om någon form av båtutbildning för b vaktgtupperna som tjänstgör ute på kungsholmen... Men allt tar en sån tid att genomföra inom denna älskvärda organisation tyvärr... För övrigt; tack för ert engagemang, har fått bra tips Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts