Jump to content

Militär kontra civil grad


Psilander

Recommended Posts

Efter två trådar om dels KBVs grader och dels Polisens gradbeteckningarna ställer jag nu den mer väsentliga frågan, hur är förhållandet mellan dessa dvs vad motsvarar en löjtnant i FM hos polisväsendet osv.

 

Min uppfattning är att det borde vara nått sånt här (även om FM har NBO borde de civila myndigheternas fortfarande klassas mot det gamla systemet.)

 

Löjtnant - Poliskommisarie

Fänrik - Polisöverkonstapel, tjänstgörande som Kommisare

Förvaltare - polisöverkonstapel

Fanjunkare - poliskonstapel

Furir - extra poliskonstapel

 

(från "Vårt Sjöförsvar 1939)

Link to comment
Share on other sites

Efter två trådar om dels KBVs grader och dels Polisens gradbeteckningarna ställer jag nu den mer väsentliga frågan, hur är förhållandet mellan dessa dvs vad motsvarar en löjtnant i FM hos polisväsendet osv.

 

Min uppfattning är att det borde vara nått sånt här (även om FM har NBO borde de civila myndigheternas fortfarande klassas mot det gamla systemet.)

 

Löjtnant - Poliskommisarie

Fänrik - Polisöverkonstapel, tjänstgörande som Kommisare

Förvaltare - polisöverkonstapel

Fanjunkare - poliskonstapel

Furir - extra poliskonstapel

 

(från "Vårt Sjöförsvar 1939)

 

 

Nu har jag inte så stor koll, men jag skulle inte tro att en vanlig polis är mindre än fänrik. Jag skulle inte bli förvånad om de har löjtnants tjänstegrad.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte så stor koll, men jag skulle inte tro att en vanlig polis är mindre än fänrik. Jag skulle inte bli förvånad om de har löjtnants tjänstegrad.

 

Enligt den senaste informationen som jag har så är det precis så, att de motsvarar löjtnant.

Link to comment
Share on other sites

Blir ju lite löjligt om en Polisaasistent blir överfurir. Man avskaffade ju Poliskonstapeln just för att markera att poliserna var högskoleutbildade.

Blir det lika löjligt om en civilingenjör åker på mission som menig vapenmekaniker?

Poliser är högskoleutbildade, men de har ingen militär högskoleutbildning.

Link to comment
Share on other sites

Blir ju lite löjligt om en Polisaasistent blir överfurir. Man avskaffade ju Poliskonstapeln just för att markera att poliserna var högskoleutbildade.

Blir det lika löjligt om en civilingenjör åker på mission som menig vapenmekaniker?

Poliser är högskoleutbildade, men de har ingen militär högskoleutbildning.

 

Spelar det någon roll egentligen, det blir väl baccis-grader iallafall med vita streck?

 

//Nisse

Link to comment
Share on other sites

Förr (ungefär fram till NBO) så var man väldigt noggrann med rang och vad olika grader representerade i kunskap och befälsrätt (i vissa fall). På senare tid har det ju blivit lite mindre av sådant både civilt och militärt, mest på gott. Finns gamla listor med hur man rankas för det mesta om man kan leta.

Link to comment
Share on other sites

Blir ju lite löjligt om en Polisaasistent blir överfurir. Man avskaffade ju Poliskonstapeln just för att markera att poliserna var högskoleutbildade.

Blir det lika löjligt om en civilingenjör åker på mission som menig vapenmekaniker?

Poliser är högskoleutbildade, men de har ingen militär högskoleutbildning.

 

Nu gällde frågan militär kontra civil grad. Alltså hur de militära graderna står sig mot de civila.

 

Civilingenjörsexemplet haltar oavsett detta, därför att du inte behöver vara civilingenjör för att klara av just det jobbet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...