Jump to content

Vilken militär materiel användes 1981/83?

Recommended Posts

Hej alla glada.

Saken är den att jag tänker försöka göra en 3D-film som utspelar sig under tiden 1981-1983.

Filmen har ett militärt tema som främst berör Sverige och Sojvet, men också Finland, Norge och USA.

För den som inte har räknat ut det än, den handlar om U-137.

Grejen är den att jag vill ha så pass många exakta/faktiska detaljer som möjligt.

Vad hade Sverige för matriel då?

Våran Viggen tänkte jag använda

Nån som har koll på alla helikoptrar?

Alla båtar och U-båtar har jag heller ingen koll på.

Sen alla markfordon är väl sådär, alla tgb och bv202 har jag koll på. Men strv och pbv etc?

Finland:

Deras (vår) Drake tänkte jag använda.

Nån som har koll på nån Finsk Jagare eller patrullbåt?

Markfordonen är ointressanta

Norge:

Vad hade de?

USA:

Hade de hummern då?

M1 eller hette de något annat?

eldhandapen och flyg, F-16 förmodar jag.

Hade/har de nån provosorisk bas eller nått i Europa?

Sovjet:

Vad hade de för skepp?

Jag kanske skriver vad jag hade tänkt mig för händelseförlopp senare, beroende på visat intresse.

• Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Våran Viggen tänkte jag använda

Nån som har koll på alla helikoptrar?

Alla båtar och U-båtar har jag heller ingen koll på.

Sen alla markfordon är väl sådär, alla tgb och bv202 har jag koll på. Men strv och pbv etc?

Hkp 3 (Huey) och Hkp 4 (Vertol) var väl de som fanns i någon mängd.

PÅ den tiden hade vi fortfarande kvar "landskapsjagarna" Småland, Helsingland och kanske någon till. Jag vet inte om vi hade robotbåtar av Norrköping-klass eller om de fortfarande var torpedbåtar av Spica-klass.

I stridsfordonsväg hade vi IKV 91, Strv 101/102 och Strv 103

Finland:

Drake + MiG-21

Fregaten Uusinmaa (f.d. sovjetisk Riga-klass)

Kanonbåtarna Turunmaa och Karjala

Fyra robotbåtar av Tuima-klassen (f.d. sovjetiska Osa II-klass)

USA:

Hade de hummern då?

Inga hummrar. M60 i stället för M1 och F-4 Phantom i stället för F-16.

Sovjet:

Vad hade de för skepp?

Lots and lots of them! Linky

PS: Glöm inte tyska Marinefliegers F-104 med Kormoran sjömålsrobotar. En raket beväpnad med två raketer! :baskerFN: DS

Edited by eskil

Du är ganska ung va? :baskerFN:

Det fanns nog inte ett natoland i hela europa (skulle vara frankrike som är undantaget) som inte hade någon fom av amerikansk bas, oftast en flygbas eller två. I tyskland hade de även en massiv truppnärvaro med markförband av alla möjliga typer inklusive landbaserade taktiska kärnvapen.

Det var ju i europa eller i korea som kriget skulle bryta ut trodde man..

/E

Både F-16 och F-15 var i tjänst, F-15 i relativt stor mängd och F-16 i lite mindre (båda ökade i GROVA tal med runt 100 maskiner per år). Detta var A/B versioner, då C/D versionerna började introduceras först under mitten av 80-talet.

HKp 2 Aoulette, 3 (Heuy) och 4 (Sea Knight),

Spica I

750_03.jpg

Spica II

HMS%20Ystad.jpg

Kaparen ptrb

p151.jpg

Jagaren Halland

GBG%200017%20Museebaten%20Jagaren%20Smaland%2015procent%20kopiera.jpg

Nämndö-svepare

Finland:

Norge:

Hauk

falk.jpg

Snögg

KNM_Kvikk.jpg

Storm

gnist6.jpg

Oslo

SHIP_F-304_Narvik_lg.jpg

USA:

Hade de hummern då?

Sovjet:

Kashin, Kotlin, Sverdlov, Nanuchka, Osa, Kara, Kresta, Whiskey-klass, Romeo-klass

Tack för svar! Man blir ju nästan fartblind pga era snabba svar :)

Ok, det här är vad som verkar intressant:

Rätta gärna till något som du ser är fel eller som saknas.

--------------

Sverige:

Flyg: J37 Viggen, HKP 3 "huey", HKP 4 "Vertol" ("sea knight" är väl super puma, va?)

Sjö:

Jagare: HMS Halland, HMS Småland, HMS Helsingland

minsvepare HMS nämdö (antar jag)

torpedbåtar: Spica I, Spica II

Transportbåtar: Tpbs 200

Patrullbåtar: Kaparen

osorterat:

Mark: PBV 302, IKV 91, STRV 101/102, STRV 103

--------------

Finland:

Flyg: (J35) Draken (jag är medveten om MiG-21an, men tänker inte använda den)

Sjö:

fregatter: Uusinmaa (f.d. sovjetisk Riga-klass)

Kanonbåtar: Turunmaa, Karjala

robotbåtar: x, x, x, x (Tuima-klassen, f.d. sovjetiska Osa II-klass)

--------------

Norge:

Flyg:

Sjö:

oserterat: Hauk, Snögg, Storm, Oslo

Mark: Leopard 1 (antar jag)

--------------

USA:

Flyg: F-15/F-16 eller F-4 Phantom

Sjö: Några enorma as till fartyg antar jag

Mark M60 (den ser ju skitgammal ut ju, kom inte abrams på 80-talet?)

--------------

Sovjet:

Flyg: MIG-21, Tu-95

Sjö:

osorterat: Kashin, Kotlin, Sverdlov, Nanuchka, Osa, Kara, Kresta

Whiskey-klass

Romeo-klass

Du är ganska ung va? 8-/

Jag e 21, jag bara hört något rykte om en bas i tyskland.

Ok, de borde ha en bas i Norge då?

Under den aktuella tiden så hade Sverige JA/AJ/SF/SH 37 Viggen och J 35 Draken i luften. Även SK 60 fanns i sin roll som lätt attack.

Till sjöss så fanns fortfarande jagarna Halland och Småland, i alla fall som mobiliserbara krigsförband. Hälsingland tillhörde Östergötlandklassen och de hade inte varit i drift sedan 70-talet.

I Norge så hade USA förhandslagrad materiel för USMCs räkning, men man hade ingen personal där i fredstid.

Mark M60 (den ser ju skitgammal ut ju, kom inte abrams på 80-talet?)
M1 va deployed till Europa runt 1980-1981 och användas tillsammans med M60

lite annat smat-o-gott du kan ha anvanding av

United_States_Air_Forces_in_Europe Finns Info om 80-talet

U.S. Army, Europe Installation Directory - Germany Past and Present

Memorandum of Understanding governing prestockage and reinforcement of Norway

Norska flygvapnet borde ha använt sig av F-5 Freedom Fighters vid det här laget.

F5 på wikipedia

Och en Sea Knight är inte en Super Puma. Sea knight är en så kallad bananhelikopter och inte en enkelrotor.

Sea Knight, HKP 4

Edited by Private Haze

Totalt OT men ändock en liten rolig anekdot

När jag var liten grabb åkte hela familjen på semester till Frankfurt (på västsidan). Detta var på det glada 80-talet då klimatet mellan NATO och Warszawapakten var ganska kyligt.

Hur som helst bestämde min far och jag oss för att vi en dag skulle ta bilen och köra och kolla på Frankfurts flygplats (sånt tycker man ju e kul nät man e liten) Vi följde vägskyltarna med ett litet flygplan på och hoppades att på det sättet komma rätt. När vi trodde vi var framme visade det sig att vi kommit fram till vakten till en stor fet amerikansk NATO-flygbas.

Min far som ej är så väl bevandrad varken engelska eller tyska språket valde, för att slippa konfrontation, att göra en U sväng och skynda därifrån. Ni kan tro det blev uppståndelse i backspegeln när vi gjorde så. Ingen vakt tog dock upp jakten eller så lyckades vi skaka av oss dom :P

Och vad lärde vi oss av detta då? - Jo att det fanns gott om amerikaner i Tyskland på 80-talet :)

Under den aktuella tiden så hade Sverige JA/AJ/SF/SH 37 Viggen och J 35 Draken i luften. Även SK 60 fanns i sin roll som lätt attack.

Till sjöss så fanns fortfarande jagarna Halland och Småland, i alla fall som mobiliserbara krigsförband. Hälsingland tillhörde Östergötlandklassen och de hade inte varit i drift sedan 70-talet.

I Norge så hade USA förhandslagrad materiel för USMCs räkning, men man hade ingen personal där i fredstid.

Vi var även utrustade med J32 Lansen, det var två störlansar från F17 som konternueligt flög över U-137 och störde varje gång de gick över till otillåten frekvens.

Ringo, den AM närvaron i Tyskland är ganska stor även idag. Jag har själv sett en massa baser (NATO) med övnomr för bara AM soldater osv. Har även sett AM Blackhawks flyga när jag körde för bi en gång :clap:

Edited by Danielsson

Förtydligande flottan:

Halland och Småland, rustade sista gången 1982, utrangerande 1965, 86

Fregatterna Visby och Sundsvall (modifierad Stadsjagare) till 1982, övriga jagare utrangerades 1978.

Torpedbåt spica II blev robotbåt typ Norrköping 1983 - 1985, Spica I or försvann 1987, Kustkorvett Stockholm togs itjänst 1985-86

Ett antal MTB byggdes om till vedettbåtar under tidigt 80-tal för pengarna man fick för Göta Lejon.

Edited by Psilander

Efter att ha letat runt lite bland gamla papper så hittade jag delar av avtalet för konventionella vapen 1990 då styrkorna drogs ned kraftigt I Europa.

Detta var max antal tillåtet för vardera sidan. Det är inte ett exakt svar på din fråga men det ger en fingervisning av antalet. USA hade under 80 talet flera arméer och flygvapen samt flottor stationerade i Europa.

20.000 Stridsvagnar av dessa max 16,500 aktiva

30.000 Bepansrade fordon av dessa 27,300 aktiva maximalt 18.000 av de 30.000 fick vara fighting vehicles

20.000 arteleripjäser varav 17.000 aktiva

6.800 Flygplan och 2.000 helikoptrar

Inget enskillt land tillåts mer än 13.300 stridsvagnar 20.000 APC’s och 13.700 arteleripjäser, 5150 flygplan och slutligen 1500 helikoptrar

USA har idag fortfarande ca 100.000 man stationerade i Europa med baser i Tyskland, England, Italien, Polen, Czech Rep med fler. Grovt uppskattat gissar jag att det är ungefär 20-25% av vad de hade före 1990.

:clap:

Vi var även utrustade med J32 Lansen, det var två störlansar från F17 som konternueligt flög över U-137 och störde varje gång de gick över till otillåten frekvens.

Störversionen av Lansen (J32E) har i FV endast funnits vid Målflygdivisionen på Malmen och har alltså tillhört F3 (-74), F13M (74-94) och F16M (94-97). Däremot hände det ju att de ombaserade, ganska ofta till Vidsel. Efter nedläggningen av MFD 1997 fanns ett par av dem kvar på FC (FMV:PROV, nuvarande VoVC) innan SK37E togs i tjänst. Om de hade en plats i krigsorganisationen låter jag dock vara osagt, utrustningen skall enligt uppgift främst vara konstruerad för att störa JA37 som ren övning och det har man ju ingen större nytta av så länge inte motståndaren flyger JA.

Du är ganska ung va? :clap:

Då ska vi se här. Amerikanska militärbaser i Tyskland:

Flygbaser:

Ramstein

Spangdahlem

Sembach

Rhein-Main

Ahlhorn

Lahr

Schweinfurt

Armébaser:

Bamberg

Heidelberg

Darmstadt

Mannheim

Kaiserslautern

Augsburg

. . . och då har jag säkert ändå missat hälften.

Edited by eskil

Efter att ha letat runt lite bland gamla papper så hittade jag delar av avtalet för konventionella vapen 1990 då styrkorna drogs ned kraftigt I Europa.

Detta var max antal tillåtet för vardera sidan. Det är inte ett exakt svar på din fråga men det ger en fingervisning av antalet. USA hade under 80 talet flera arméer och flygvapen samt flottor stationerade i Europa.

20.000 Stridsvagnar av dessa max 16,500 aktiva

30.000 Bepansrade fordon av dessa 27,300 aktiva maximalt 18.000 av de 30.000 fick vara fighting vehicles

20.000 arteleripjäser varav 17.000 aktiva

6.800 Flygplan och 2.000 helikoptrar

Inget enskillt land tillåts mer än 13.300 stridsvagnar 20.000 APC’s och 13.700 arteleripjäser, 5150 flygplan och slutligen 1500 helikoptrar

USA har idag fortfarande ca 100.000 man stationerade i Europa med baser i Tyskland, England, Italien, Polen, Czech Rep med fler. Grovt uppskattat gissar jag att det är ungefär 20-25% av vad de hade före 1990.

:huh:

Du är ganska ung va? :D

Då ska vi se här. Amerikanska militärbaser i Tyskland:

Flygbaser:

Ramstein

Spangdahlem

Sembach

Rhein-Main

Ahlhorn

Lahr

Schweinfurt

Armébaser:

Bamberg

Heidelberg

Darmstadt

Mannheim

Kaiserslautern

Augsburg

. . . och då har jag säkert ändå missat hälften.

Jädra jänkare!

Nu blev ju allt precis hur invecklat som helst.

Jag tänkte att Jänkarna skulle skeppa över en massa matriel till Norge efter en "incident" i Sverige. :surprise:

Så då borde USA skicka folk mm från Tyskland och ev. Polen/England då?

Jädra jänkare!

Nu blev ju allt precis hur invecklat som helst.

Jag tänkte att Jänkarna skulle skeppa över en massa matriel till Norge efter en "incident" i Sverige. :surprise:

Om du läste denna länken som forklar de hur mycket material och att USMC skulle skickas från USA. Memorandum daterat January 15, 1981.

[OT] Min svager var i Norge, med USMC reserve, 2 ganger under 90 talet. [/OT]

Polen tillhörde vid denna tid Warsawapakten, och var "fienden". USA hade ingen personal stationerad där, bortsett från diplomatisk/CIA förstås. Nu är det ju en helt annan "femma".

Om det skulle ha kommit militära resurser farandes från Polen vid en "incident" i Sverige kan du vara säker på att det skulle blinka en jävla massa röda lampor på HKV :surprise:

/E

Polen tillhörde vid denna tid Warsawapakten, och var "fienden". USA hade ingen personal stationerad där, bortsett från diplomatisk/CIA förstås. Nu är det ju en helt annan "femma".

Om det skulle ha kommit militära resurser farandes från Polen vid en "incident" i Sverige kan du vara säker på att det skulle blinka en jävla massa röda lampor på HKV :/

/E

Attans det visste jag ju, får tänka efter lite mer i fortsättningen.

"Att tänka efter innan man säger något är som att torka sig innan man skitit." :D

:ph34r:

Ett litet antal flygbaser på Island dessutom.

:ph34r:

Ett litet antal flygbaser på Island dessutom.

NAS Keflavik is no more sedan i september. Basen har gått på sparlåga de sista åren med roterande enheter istället för den fasta 85th Group med den ytterst passande "IS" fenkoden..."Guardians of the North"

Om det skulle ha kommit militära resurser farandes från Polen vid en "incident" i Sverige kan du vara säker på att det skulle blinka en jävla massa röda lampor på HKV :D

/E

Polen hade egna kärnladdningar. Utlösningsanordningarna förvarades visserligen av KGB, men skulle snabbt lämnas till polackerna i ett skarpt läge. Var de skulle användas kan vi ju spekulera om.

/PerH

Polen hade egna kärnladdningar. Utlösningsanordningarna förvarades visserligen av KGB, men skulle snabbt lämnas till polackerna i ett skarpt läge. Var de skulle användas kan vi ju spekulera om.

/PerH

I flera av alla de scenarier som spelades av den röda sidan var det polackerna som fick ansvar för Danmark och för att hålla passagerna till Östersjön öppna. I vissa fall skulle de även använda atomvapen mot våra pölseätande grannar.

Edited by Schalldämpfer

Om det skulle ha kommit militära resurser farandes från Polen vid en "incident" i Sverige kan du vara säker på att det skulle blinka en jävla massa röda lampor på HKV :dribble:

/E

/PerH

Vet du något vi andra inte vet?

• henke changed the title to Vilken militär materiel användes 1981/83?