Jump to content

Vilken militär materiel användes 1981/83?


Recommended Posts

Hej alla glada.

Saken är den att jag tänker försöka göra en 3D-film som utspelar sig under tiden 1981-1983.

Filmen har ett militärt tema som främst berör Sverige och Sojvet, men också Finland, Norge och USA.

 

För den som inte har räknat ut det än, den handlar om U-137.

Grejen är den att jag vill ha så pass många exakta/faktiska detaljer som möjligt.

Du måste ta med en sekvens när Fälldin ger order om "Håll gränsen" samtidigt som en Sovjets flottstyrka går mot gränsen, KA eldledningsradarn målföljer och AJ-37 Viggen (ÖB's hammare) lastade med skarpladdade sjömålsrobotar står startberedd samtidigt som ytattacken löper ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 8 months later...

Hur går det med filmen?

Är den färdig snart?

 

Den är inte på långa vägar färdig, tyvärr.

Efter Affe tröttnade jag på allt militärt och fokuserade mer på mina "IRL"-fritidsintressen.

Därutöver studerar man nu också, så detta projekt känns oändligt långt borta...

 

Däremot så utökar jag hela tiden manuset till filmen och jag har även valt lite inriktningar:

* Hela den biten med hur konflikten startar och eskalerar uteblir, eftersom detta är egentligen bland det mest komplexa man kan försöka ge sig på att försöka fabricera så att det verkar trovärdigt utan att vara professor i ämnet. Så man kommer att hamna mer eller mindre direkt i handlingen.

 

* Största tanken med filmen är att försöka "döda" ballfaktorn och den krigsromantiska aspekten av krig. Jag kommer att försöka visa på den psykiska ohälsa som soldater kan drabbas av och hur människor färändras, fiende som vän. Problemet som jag ser med detta är hur man återskapar detta utan att filmen blir "för äcklig" så att ingen vill se den...

 

* Eftersom jag kommer att göra all modellering och animering själv så kommer kvalitén inte precis vara "hollywood-standard" utan mer simpelt och för att detta inte ska störa ögat allt för mycket tänker jag rendera allt i en teknik som påminner om tecknat fast ändå inte. (hoppas att någon förstod mig här)

 

* Inga illusioner, krig är fult och ingen ensam "Sylvetser Stallone-individ" kommer att kunna ådstakomma något i större omfattning på egen hand. Odödlig är han inte heller.

 

Någon gång i framtiden kommer jag att blir klar med den....

Kan visa lite vad jag har gjort hitills:

f6201224259PM02c4.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Vilken militär materiel användes 1981/83?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...