Jump to content

Vilken militär materiel användes 1981/83?


Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du är ganska ung va? :/

Jag e 21, jag bara hört något rykte om en bas i tyskland.

Ok, de borde ha en bas i Norge då?

Då ska vi se här. Amerikanska militärbaser i Tyskland:

 

Flygbaser:

Ramstein

Spangdahlem

Sembach

Rhein-Main

Ahlhorn

Lahr

Schweinfurt

 

Armébaser:

Bamberg

Heidelberg

Darmstadt

Mannheim

Kaiserslautern

Augsburg

 

. . . och då har jag säkert ändå missat hälften.

Hur många av dessa låg i dåvarande öst-tyskland?

 

Lite sent men men..

Enligt en utredning på 50/60 talet står följande:

Tänkabara bekämpningsobjekt:

Skåne 37

Östra mellansverige 88

Sundsvallsområdet 33

Övre norland 20

178

 

Så 178 tänkbara mål för kärnvapenmål.

Ok. Tack ska du ha, men jag vill ändå ha lite klarhet om du nu har möjlighet att ge mig det.

"Östra mellanSverige" är väl ändå samma sak som "Sundsvallsområdet", rent geografiskt väl?

"Övre Norrland" är det Lappland samt Norr- och västerbotten?

Link to comment
Share on other sites

Hur många av dessa låg i dåvarande öst-tyskland?

Ingen? Varför skulle det funnits amerikanska baser i Östtyskland?

Numer är det bara Ramstein AB och Spangdahlem AB som är amerikanska och resten har lämnats över till de tyska myndigheterna. Men det finns även en amerikansk enhet på Stuttgarts flygplats.

Link to comment
Share on other sites

.....

 

Ett antal MTB byggdes om till vedettbåtar under tidigt 80-tal för pengarna man fick för Göta Lejon.

Även om det inte hör till ämnet måste jag ändå fråga om du är säker på att vi fick några pengar för Göta Lejon?

Jag har alltid fått höra att chilenarna tog en springnota på den skutan. Dessutom såldes den i tidigt 70-tal.

Link to comment
Share on other sites

Hur många av dessa låg i dåvarande öst-tyskland?

 

Hur hade du tänkt dig att NATO skulle gömma en militärbas bakom järnridån? Mitt inne i "fiendeland"?

 

Du kanske ska läsa på rätt så rejält om kalla kriget, om Warsawapakten, om Sovjetunionen och allt sådant.

 

Rent generellt kan man säga att mitt i tyskland gick en gräns, rakt ner genom resten av Europa. På ena sidan fanns det massor av "blå" stridsvagnar, fartyg, flygplan, kärnvapen mm, på andra sidan fanns det minst lika många "röda" dito. Båda sidor bara väntade på att få börja slå på den andre.

I Östtyskland, som på den gamla goda tiden var en egen, självständig nation, låt vara styrd av en sovjetstyrd marionettregering, fanns dock en "västimperialistisk" enklav, Väst-Berlin, som omringades av en "antifascistisk skyddsvall" kallad Berlinmuren.

Även länder som Polen, Tjeckien (som då satt ihop med Slovakien och hette Tjeckoslovakien), Rumänien, Bulgarien, Ungern och Yugoslavien låg inom Sovjetunionens inflytandesfär och ansågs av väst tillhöra fienden.

På den gamla goda tiden fanns det två block, Öst, som styrdes från Kreml och Väst som styrdes till största delen från Washington. Mellanöstern, Afrika, Sydostasien, alla de orosärdarna var bara surrogatplatser där Öst och Väst kunde kriga, utan att behöva förstöra Europa. Ett land var antingen blått eller rött, det som inte hade bestämt sig, eller där det fanns någon intern konflikt huruvida man ville vara blå eller röd, där blev det inbördeskrig, påeldat av KGB å ena sidan, och CIA å andra.

 

Så såg världen ut när en annan var ung.. När fienden hette Stormakt Röd

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Hur många av dessa låg i dåvarande öst-tyskland?

Ingen? Varför skulle det funnits amerikanska baser i Östtyskland?

Numer är det bara Ramstein AB och Spangdahlem AB som är amerikanska och resten har lämnats över till de tyska myndigheterna. Men det finns även en amerikansk enhet på Stuttgarts flygplats.

 

 

Hur många av dessa låg i dåvarande öst-tyskland?

 

Hur hade du tänkt dig att NATO skulle gömma en militärbas bakom järnridån? Mitt inne i "fiendeland"?

 

Du kanske ska läsa på rätt så rejält om kalla kriget, om Warsawapakten, om Sovjetunionen och allt sådant.

 

Rent generellt kan man säga att mitt i tyskland gick en gräns, rakt ner genom resten av Europa. På ena sidan fanns det massor av "blå" stridsvagnar, fartyg, flygplan, kärnvapen mm, på andra sidan fanns det minst lika många "röda" dito. Båda sidor bara väntade på att få börja slå på den andre.

I Östtyskland, som på den gamla goda tiden var en egen, självständig nation, låt vara styrd av en sovjetstyrd marionettregering, fanns dock en "västimperialistisk" enklav, Väst-Berlin, som omringades av en "antifascistisk skyddsvall" kallad Berlinmuren.

Även länder som Polen, Tjeckien (som då satt ihop med Slovakien och hette Tjeckoslovakien), Rumänien, Bulgarien, Ungern och Yugoslavien låg inom Sovjetunionens inflytandesfär och ansågs av väst tillhöra fienden.

På den gamla goda tiden fanns det två block, Öst, som styrdes från Kreml och Väst som styrdes till största delen från Washington. Mellanöstern, Afrika, Sydostasien, alla de orosärdarna var bara surrogatplatser där Öst och Väst kunde kriga, utan att behöva förstöra Europa. Ett land var antingen blått eller rött, det som inte hade bestämt sig, eller där det fanns någon intern konflikt huruvida man ville vara blå eller röd, där blev det inbördeskrig, påeldat av KGB å ena sidan, och CIA å andra.

 

Så såg världen ut när en annan var ung.. När fienden hette Stormakt Röd

 

/E

 

Jag är inte historiskt bortkommen, anledningen till att jag frågade var att ifall någon av de nämnda baserna låg i dåvarande öst-tyskland så skulle de inte vara av någon som helst nytta för mig. Jag tänkte ifall faktan bakom vetskapen om dessa baser härrör från tiden efter November 1989. Så jag ville bara försäkra mig om vad nu var fallet.

 

Erik_G: Du behöver inte hålla nån sagostund för mig.

Jag har släktingar som växte upp i "gamla" sovjet-Polen, vissa av dem har oförglömliga berättelser. Så jag vet mycket väl hur det var på den tiden, så du ska inte få för dig att jag tror att Sovjet var en snabbmatskedja eller något annat totalt banalt. 8-/

 

För att vara BlåGul tycker jag att du "dömde ut" mig lite väl snabbt, förmodligen bara för att jag försade mig om baserna i polen tidigare.

 

god jul

Link to comment
Share on other sites

För att vara BlåGul tycker jag att du "dömde ut" mig lite väl snabbt, förmodligen bara för att jag försade mig om baserna i polen tidigare.

 

god jul

 

God jul på dig med. Jo, uppenbarligen gjorde jag det. För jag lade ihop din polen-fråga med din fråga om NATO-baser i östtyskland och kom fram till att du inte kände till särskillt mycket om kalla krigets dagar, vilket är helt naturligt om man är så pass ung att man totalt saknade omvärldspolitiskt intresse när kalla kriget led mot sitt slut.

 

Jag försökte bara lite lätt och ledigt berätta om hur det låg till under 80-talet då jag växte upp. Tråkigt om du tog illa vid dig.

 

Är du säker på att du vet var polen å sånt ligger nu då? Annars har jag en gammal skolatlas hemma med SSSR, Östtyskland och sådant :P

 

/E

 

PS Jag skriver i egenskap av Erik G, inte som BG. När jag skriver som BG skriver jag under med "BlåGul". I övrigt är jag bara vilken medlem som helst. Som BG har jag inga som helst synpunkter på det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Annars har jag en gammal skolatlas hemma med SSSR, Östtyskland och sådant

 

Välkommen till vilken svensk högstadieskola som helst.

 

Lärare - "ja, alltså... nånstans här går gränsen mellan tjeckien och slovakien" *pekar på vad som på kartan är tjeckoslovakien*

 

 

/Bengt, som slutade nian 2005

Link to comment
Share on other sites

Annars har jag en gammal skolatlas hemma med SSSR, Östtyskland och sådant

 

Välkommen till vilken svensk högstadieskola som helst.

 

Lärare - "ja, alltså... nånstans här går gränsen mellan tjeckien och slovakien" *pekar på vad som på kartan är tjeckoslovakien*

 

 

/Bengt, som slutade nian 2005

 

Så sant de.

 

//Kristoffer som går i nian.

Edited by Danielsson
Link to comment
Share on other sites

 

Jag e 21, jag bara hört något rykte om en bas i tyskland.

 

Totalt OT men ändock en liten rolig anekdot

 

När jag var liten grabb åkte hela familjen på semester till Frankfurt (på västsidan). Detta var på det glada 80-talet då klimatet mellan NATO och Warszawapakten var ganska kyligt.

 

Hur som helst bestämde min far och jag oss för att vi en dag skulle ta bilen och köra och kolla på Frankfurts flygplats (sånt tycker man ju e kul nät man e liten) Vi följde vägskyltarna med ett litet flygplan på och hoppades att på det sättet komma rätt. När vi trodde vi var framme visade det sig att vi kommit fram till vakten till en stor fet amerikansk NATO-flygbas.

 

Min far som ej är så väl bevandrad varken engelska eller tyska språket valde, för att slippa konfrontation, att göra en U sväng och skynda därifrån. Ni kan tro det blev uppståndelse i backspegeln när vi gjorde så. Ingen vakt tog dock upp jakten eller så lyckades vi skaka av oss dom :P

 

Och vad lärde vi oss av detta då? - Jo att det fanns gott om amerikaner i Tyskland på 80-talet :)

 

Då fortsätter hijackingen. Tror du att denna flygbas kan heta Giebelstadt? Den ligger en bit ifrån frankfurt i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hur kommer det sig att de låg i en hög just där?

 

Var inte hela Västtyskland liksom Västberlin indelat i sektorer mellan de allierade, och jänkarna hade ansvar för just den sektorn?

Natobaserna låg/ligger i den del av det forna Västtyskland som "tillhörde" fransmännen. USA:s sektor var

det sydöstra hörnet av VT. Den förklaring som jag har läst är att man vill maximera avståndet (i tid) mellan

baserna och de framstormade sovjetiska pansartrupperna. Avståndet spelade ingen roll för det taktiska

flyget men var en viktig buffert för att undvika att baserna blev överkörda. När man i efterhand har läst

Östs kärnvapenbudget så tror jag att det inte hade spelat någon roll var baserna låg.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

mer info från mej:

 

Stridsvagn 103 "S" och Strv 101/102 användes i Pansarbrigaderna tillsammans med Pansarbandsvagn 302. Fordonen var i tjänst sedan 60-talet. Amrekanarna hade faktiskt M1 Abrams fast i litet antal och med 105 mm kanon. M 60 var den dominerande stridsvagnstypen.

Svenska flotten hade relativt många patrullbåtar vid denna tid, Kaparen plus nio till, Hugin, Magne, Munin, Mode, Mjölner mm. Patrullbåtarna var egentligen inte Patrullfartyg utan Robotbåtar med sjömålsrobotarna Rb 12 Penguin med sex/ båt

 

 

/ Erik Gustav

Link to comment
Share on other sites

Okej, kanske man ska försöka sammanställa lite info nu?

 

Sverige:

 

Flyg:

J 35 Draken i olika varianter var vanligast förekommande.

F6, F7, F15, F13, F17, F21 hade AJ 37

F13, F17, F21 hade även SH/SF 37

Hkp 3 (Huey)

Hkp 4 (Vertol)

HKp 2

 

Sjö:

Landskapsjägarna: Småland, Helsingland, Halland, Östergötland (ej säker), Södermanland (ej säker), Hälsingland (ej säker), Gästrikland (tagen ur bruk 1 juli 1982?)

6st torpedbåtar av Spicaklass

12st robotbåtar av Norrköpingsklass

16st Patrullbåtar

3st Minfartyg

18st Kustminsvepare

4st Ubåtar av Näckenklass, ev fler?

 

Mark:

Bandvagn 202

Bandvagn 206 (i Juni 1979 beställde Armén 3500 exemplar av Bv206)

Strv 103

Strv 101/102

Pbv 302

Tgb 11, 13, 20

Tgb 30/40

IKV 91

 

Finland

 

Flyg:

Ointressant.

Ska endast använda J35 Draken i nuläget.

 

Sjö:

Fregatten Hämeenmaa av Riga-klass

(Uusimaa skrotades 1980)

Kanonbåtarna Turunmaa och Karjala (korvetter internationellt)

1st Minfartyg, Keihässalmi

4st robotbåtar av Tuima-klassen (f.d. sovjetiska Osa II-klass)

4st Minsvepare av Puupää -klassen

5st Patrullbåtar av R-klassen

10st Patrullbåtar av Nuoli-klassen (motorkanonbåtar)

 

Mark:

Ointressant.

 

Norge:

Ointressant i nuläget.

 

USA:

 

Flyg:

F-4 Phantom II

F-16 (Den första F-16 levererades 1978 och sedan dess har fler än 2000 levererats till USAF)

F-15 (Det första F-15-planet, som levererades till ett stridsförband, kom i tjänst 1976)

 

Sjö:

Ointressant

 

Mark:

M60

 

Sovjet:

 

Flyg:

Ointressant.

Ska endast använda Mig-21 och Tu-95 i nuläget.

 

Sjö:

Här kommer jag att fylla i en afton då jag har mer ork, PAXAT för edit :ph34r:

 

Mark:

Ointressant.

 

Säg till om du ser något som inte stämmer

Edited by Lethal_Impact
Link to comment
Share on other sites

Flyg:

J 35 Draken i olika varianter var vanligast förekommande.

F6, F7, F15, F13, F17, F21 hade AJ 37

F13, F17, F21 hade även SH/SF 37

AJ 37 fanns bara på F6, F7 och F15.

SH/SF 37 fanns på F13, F17 och F21.

 

De förband som hade SH/SF 37 hade det på en division, den andra divisionen fick JA 37 under 80-talet. Innan JA kom så hade dessa divisioner J 35. Övriga förband (F 1, F 4, F 10, F 16) hade J 35 men fick JA 37 under 80-talet, förutom F 10. Det sista förbandet som fick JA var F 16 som fick sitt första 1989.

Sjö:

Landskapsjägarna: Småland, Helsingland, Halland, Östergötland (ej säker), Södermanland (ej säker), Hälsingland (ej säker), Gästrikland (tagen ur bruk 1 juli 1982?)

6st torpedbåtar av Spicaklass

12st robotbåtar av Norrköpingsklass

16st Patrullbåtar

3st Minfartyg

18st Kustminsvepare

4st Ubåtar av Näckenklass, ev fler?

Helsingland och Hälsingland är samma fartyg. Halland och Småland utgör en klass, de utrangerades 1984 och 1985. Östergötland, Södermanland, Gästrikland och Hälsingland utgör en klass, dessa utrangerades 1982.

Fregatterna Visby och Sundsvall utrangerades även dessa 1982.

 

Näckenklassen bestod bara av tre individer. Utöver dessa fanns det fem ubåtar av Sjöormenklass och sex ubåtar av Drakenklass. Drakenbåtarna började dock utrangeras redan 1982 samtidigt som de första båtarna av Västergötlandklass togs i tjänst mot slutet av 80-talet.

Edited by KD803
Link to comment
Share on other sites

Beror ju på när du vill sätta ner foten men Kustkorvetterna Stockholm och Malmö togs i tjänst sista halvan av 80-talet. Rb15 blev aktiv på förband 1985, prov ombord på HMS Piteå från 1983. Jagarna(fregatterna) Uppland och Öland skrotades 1978. Svl och Vby var baserade i Göteborg för sjöfartsskyddet.

1978 försvann också MTB ur Krigsorganisationen.

 

Flottan hade 3st Ytattackflottiljer, varav två rustade ifredstid, normalfördelningen var, 1 jagare/korvett, 1 div rbb (4-6st) och 1-2 div ptrb (3-6 ftg). Spica 1orna togs ur tjänst i slutet av 80-talet (ersatta GBG korvetter), dock tror jag två gick i graven redan i början av 80-talet. Tyvärr kunde ju inte de moddas till rbb.

 

Kustarna kompletterades med M-båtar som röjdykfartyg och fiskesvepare som minsvepare. Landsort klassen blev operativ i slutet/mitten av 80-talet

 

Glöm inte isbrytarna som var hjälpminfartyg också.

Edited by Psilander
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
F1 var baserad på Hässlö utanför Västerås.

 

/Stocken

 

En liten OT fråga; Var låg F1?

Västerås.

Ja, och F16 var baserad på Ärna utanför Uppsala. Men lik förbannat så angav man att F16 låg i Uppsala, inte Ärna...

Link to comment
Share on other sites

Jätte-OT :banana: Möjligen är det icke-flyganknutna media som "ligger bakom" sådant? Som till exempel gammla ärevördiga F3 (sedermera omdöpt till F13M och ännu ett antal år senare omdöpt igen, då till F16M (häpp där kom "Ärna" med i bilden igen :banana) ... flottiljen låg/ligger på Malmen , men ofta(st?) får man höra att det heter Malmslätt, men det är namnet på SJ:s järnvägsstation där och inget annat.

 

Och ännu värre tycker jag det är att vissa människor säger att den flottiljen ligger i Linköping... då vänder sig säkert min mormors far (som var med och satte upp just den flottiljen) i sin grav... :-P:mellow:

 

/Stocken, leg. parentesmissbrukare :banana

Edited by Stocken
Link to comment
Share on other sites

Hur går det egentligen med det här projektet? Väntar med spänning...

 

Trögt, i brist på någon större motivation går det långsamt.

 

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29015

http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=29014

 

Ingen som har någon någorlunda koll på vilka sovjetiska skepp/ubåtar som cirkulerade i östersjön?

Det framgick dåligt av wikipedians info.

 

@Psilansder.

Ta inte illa upp, men jag skiter i isbrytarna. (bryr mig väldigt lite om dem)

 

Jag vill mest få en fingervisning om vad jag har att spela på i min film, redan nu vet jag att inga isbrytare kommer att figurera i den. Samma sak i övrigt, allt kommer inte att vara med. Använder jag tex nån ubåt så vet jag mer eller mindre klass/beväpning samt tänkbara namn på denne.

 

Hoppas att jag inte gjorde någon besviken nu. :mellow:

Link to comment
Share on other sites

  • henke changed the title to Vilken militär materiel användes 1981/83?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...