Jump to content

Fredsförråd och Krigsförråd...

Recommended Posts

Jag var inne på markstrid.tk. Där hittade jag en karta över gamla KA3... och där finns det 2 förråd utmärkta, ett som heter fredsförråd och ett annat som heter krigsförråd.

Då är min fråga: Vad är skillnaden mellan ett krigsförråd och ett fredsförråd?

Om jag inte är helt ute på loftet så är fredsföråd det föråd där GU förband hämtar ut sin utrustning/matriel. Krigsföråd blir då det föråd där krigsförbanden hämtar sitt...

Rätta mig gärna

Jag var inne på markstrid.tk. Där hittade jag en karta över gamla KA3... och där finns det 2 förråd utmärkta, ett som heter fredsförråd och ett annat som heter krigsförråd.

Då är min fråga: Vad är skillnaden mellan ett krigsförråd och ett fredsförråd?

Fredsförråd är ett förråd för fredstid dvs utb men krigsförråd har hand om mtrl som ingår i krigsklossen dvs båtarnas ru listor och landsfolkets mobbförråd medan dom fanns.

på fredsförrådet kan du låna hämta utr som man behöver för att bedriva utb.

tex en båt/ett förband har 2st ksp 58 ute på lista men ska bedriva utb för 20 soldater då vänder dom sig till fredsförrådet å lånar ut x antal 58 men dom två dom har på lista har dom från krigsförråd.

hoppas det har klarnat lite

/oak

Känner inte till KA, men inom armén finns/fanns det ett Serviceförråd, där man kvitterar ut sin utrustning, utbildningsmateriel, ombesörjer tvättbyten som värnpliktig o s v. Där kvitterar du även ut "tyg" d v s vapen m m. Vanligtvis, men inte alltid, tar du (övningsledare) även ut am på samma plats.

Detta att skilja från mobförråd, där ett förbands (pluton eller kompanis) fastställda Reglementerade Utrustning för ofred fanns lagrat, med undantag för den mtrl som eventuellt utkvitterats och användes av GU-förband under utbildningen.

"Fredsförråd" och "Krigsförråd" är benämningar jag aldrig hört tidigare.

"Fredsförråd" och "Krigsförråd" är benämningar jag aldrig hört tidigare.

Se oaks post ovan. "Fredsförråd" och "Krigsförråd" är inte fysiska förrådsbyggnader, utan de avdelningar inom FMLOG (och dess företrädare) som sysslar med fredstida förråd (läs SFD) eller mobförråd (dvs de åker ut till mobförråden och hämtar/lämnar grejer, ser till att schemalagda översyner utförs osv osv).

Se TofflaNs inledande inlägg. Säger du alltså att de avdelningarna suttit i skilda byggnader, det handlar ju om fýsiska byggnader på hans karta? Det verkar i så fall inte så praktiskt, de avdelningarna arbetar ju med två sidor av samma sak.

Å andra sidan låg ju många mobförråd ute i skogen, långt från närmaste förband.

Se TofflaNs inledande inlägg. Säger du alltså att de avdelningarna suttit i skilda byggnader, det handlar ju om fýsiska byggnader på hans karta? Det verkar i så fall inte så praktiskt, de avdelningarna arbetar ju med två sidor av samma sak.

Det är precis som sagts innan.

Fredsförrådsavdelningen sysslar med förrådshållningen till utbildningsförbanden, dvs Int-, tyg, motor, och amförråd etc.

Krigsförrådsavdelningen sysslar med krigsmaterielen, dvs den materiel som är, eller var, förrådsställd för våra krigsförband.

Naturligtvis finns det byggnader där dessa avdelningar huserar, dom står ju inte mitt i kläderna på kaserngården. :P

The Swede :D