Jump to content
Sign in to follow this  
The_mistaken

Smyge

Recommended Posts

Var den verkligen bara ett testfartyg? Kan man inte ta in den i tjänst den också?

Varför ska vi använda ett testfartyg, när vi samtidigt gör oss av med moderna ubåtar?? :)

Vart tog Hms Smyge vägen?? Som man gjorde tester på

Den ska tydligen bli museum enligt vissa uppgifter :)

Som Doyle säger så ligger den i örlogshamnen i Karlskrona. Där den har plockats ur på all Elektronisk och Hemlig utrustning.

Den var t.o.m ett muséie förmål när den låg vid Marinmuséet ett tag, då man kunde gå ombord och titta på hur det ser ut innuti.

Den var enbart ett test objekt och skulle aldrig användas skarpt. HMS Smyge var grunden och testplattfporm till HMS Visby som nu är under sina sista testfaser och skall tydligen till USA där båten skall visas för jänkarna som vart väldigt intresserade av våra "Stealthbåtprojekt"

Dock vet jag inte framtiden för Smyge, om hurvida den skall skrotas eller säljas.

En rolig sak med Smyge var att det enda man såg av den på radar, det var svallvågorna den drog upp :D

Kan nog förklara varför HMS Visby inte är en katamaran B)

En rolig sak med Smyge var att det enda man såg av den på radar, det var svallvågorna den drog upp  :rolleyes:

Kan nog förklara varför HMS Visby inte är en katamaran  B)

Jag pratade med en fiskare som min familj e bakant med. När Smyge var ute på öppet vatten så syntes den hyfsat bra på radarn, men lite värre inne skärgården. Men han sa att den även hade synts där vid något tilfälle.. :ph34r:

Roger that! Hade hört det av ett befäl. :rolleyes:

Det var så han berättade det för mig den lymmeln :P men där ser man ;)

Edited by Doyle

Guest Lt. payne

Det var nog bra att den var svårare att upptäcka med radar en ett vanligt fartyg.

Men hur var den i sjön?

Vilken uthållighet hade den och vilken sjögång kunde den slåss i?

Hur högt lät den?

Antagligen hemligt men det är något man också ska bedöma,inte bara mäta radarsignatur.

Jag pratade med en fiskare som min familj e bakant med.  När Smyge var ute på öppet vatten så syntes den hyfsat bra på radarn, men lite värre inne skärgården.  Men han sa att den även hade synts där vid något tilfälle.. :rolleyes:

VEt inte vilka tester den körde just då...

Men vet att de vid olika tillfällen hade radareko0förstärkare på sig...

Sedan kan ju RCS ändras rätt drastiskkt med olika utrustning på och inte på... (öppna luckor med mera)

En polare gjorde lumpen radarobs på Kungsholmens fort då (sjöbevkompaniet) och han berättade att iblanmd lös den som en amekikansk julgran på PPI:et medan ibland var dne nästan borta..... (kan ju ha med hur mycket fart den gjorde i vattnet också...

Guest Lt. payne

Personligen tror jag att den inte uppfyllde alla kriterierna.

Då tänker jag på sånt som:

Sjöduglighet=vilken sjögång kunde den användas i.

Hanterbarhet=Gick det att praktiskt hantera materialen ombord.

Finns andra aspekter också.

Jag är övertygad om att Flottan plockade ut de bästa och praktiskt användbara

kunskaperna och erfarenheterna av smyge,Men att hon inte kunde användas som ett krigsfartyg.

För om Smyge hade varit en genombrytande teknisk konstruktion,Varför liknar Visby då Spica Klassens fartyg till stora delar?

Min gissning är att Spica konceptet är ett för flottan bra och hanterbart koncept.

Visby fick sin utformning enligt enkelskrov för att man inte kunde få in en katamaran i befintliga kajplatser/bunkrar.

Ett sekundärt skäl var att man ville kunna få in en helikopter under däck och det var svårt på en katamaran.

Det är inte värre än så. En katamarankonstruktion hade bättre skydd vid minsprängning och den hade bättre ljudegenskaper än ett enkelskrov. Däremot kostade den MYCKET mer när man räknade på att bygga om kajplatser och det är så vitt jag vet ingen skillnad alls vad gäller radarskydd.

Edited by Lindahl

Att Smyge syntes på radarn kan ha en väldigt enkel förklaring, radar reflektorer. Dvs när den inte var ute i testsyfte så ville väl dom också synas så dom inte krockar eller blir påkörda av nån annan båt.

Guest Lt. payne

Inget kan bli osynligt på radarskärmar,man kan med olika system försvaga eller förändra en radarsignatur men att helt ta bort signaturen kan bara Blixt Gordon.

Det är sama sak som stealth flygplan som tex F-117 och B-2...tillräckligt nära en radar så syns dom eller bara ger ett litet radareko som är svårt att se. ;)

är det någon som vet om det finns några bilder på dethär projektet. eller är det så hemligt att det inte ens finns det, jag antar inte det. Jag tror jag har sett det men jag är inte säker så det skulle vara kul å se vad det är för båt.

Ahh... Visby är en skönhet... Men man kommer väl attt lägga ner projektet och ge bort skeppet till någon skrotfirma som säljer det som metall....

Ahh... Visby är en skönhet... Men man kommer väl attt lägga ner projektet och ge bort skeppet till någon skrotfirma som säljer det som metall....

Ja...vill dom lägga ner ubåtarna, kan vi ju även göra oss av med ytsridsfartygen. :=o

*LER* JA då jävlar har den skrotfirman gjort ett bottenapp :D *SMÅGARVVAR* Visby är väl byggd i komposit???

*SLÄNGER ISG I SKYDD FÖR DEN KANONAD SOM KOMMER*

):)

HMS Visby...botten-napp... bwaaaahahahahaaaAAaaaa..!!! *ALF-skratt*

Ja jösses, den var låg den.. helt under isen..

*snyft* B)

*LER* JA då jävlar har den skrotfirman gjort ett bottenapp :D *SMÅGARVVAR* Visby är väl byggd i komposit???

*SLÄNGER ISG I SKYDD FÖR DEN KANONAD SOM KOMMER*

)<!--emo&:)-->navy2.gif<!--endemo-->

Sant, den är byggd i kompositmaterial... Kommer ihåg att det fanns en broschyr på Plastvarvet jag jobbad på för massa år sedan, som beskrev Visby... skall nog se om jag kan få tag på den...

Tar upp en gammal tråd. Nu är det inte bara malpåsefartyg som HMS Landsort och HMS Arholma som får underhåll. Enligt uppgifter från Carljohan Carlberg på FB så ligger f. d. HMS Smyge just nu på Hasslövarvet. Det gamla försöksfartyget som använts vid utbildning av rökdykare ska nu rustas upp för att hålla ett tag till. F. d. HMS Smyge tillhör i dag Sjöstridsskolans Sjösäkerhetssektion.

/Per

Edited by Perman