Jump to content

Recommended Posts

  • Super Administrators
Vart tog Hms Smyge vägen?? Som man gjorde tester på

Den ska tydligen bli museum enligt vissa uppgifter :)

Som Doyle säger så ligger den i örlogshamnen i Karlskrona. Där den har plockats ur på all Elektronisk och Hemlig utrustning.

Den var t.o.m ett muséie förmål när den låg vid Marinmuséet ett tag, då man kunde gå ombord och titta på hur det ser ut innuti.

 

Den var enbart ett test objekt och skulle aldrig användas skarpt. HMS Smyge var grunden och testplattfporm till HMS Visby som nu är under sina sista testfaser och skall tydligen till USA där båten skall visas för jänkarna som vart väldigt intresserade av våra "Stealthbåtprojekt"

 

Dock vet jag inte framtiden för Smyge, om hurvida den skall skrotas eller säljas.

Link to post
Share on other sites
  • Super Administrators
En rolig sak med Smyge var att det enda man såg av den på radar, det var svallvågorna den drog upp  :rolleyes:

 

Kan nog förklara varför HMS Visby inte är en katamaran  B)

Jag pratade med en fiskare som min familj e bakant med. När Smyge var ute på öppet vatten så syntes den hyfsat bra på radarn, men lite värre inne skärgården. Men han sa att den även hade synts där vid något tilfälle.. :ph34r:

Link to post
Share on other sites
Guest Lt. payne

Det var nog bra att den var svårare att upptäcka med radar en ett vanligt fartyg.

Men hur var den i sjön?

Vilken uthållighet hade den och vilken sjögång kunde den slåss i?

Hur högt lät den?

 

Antagligen hemligt men det är något man också ska bedöma,inte bara mäta radarsignatur.

Link to post
Share on other sites
Jag pratade med en fiskare som min familj e bakant med.  När Smyge var ute på öppet vatten så syntes den hyfsat bra på radarn, men lite värre inne skärgården.  Men han sa att den även hade synts där vid något tilfälle.. :rolleyes:

VEt inte vilka tester den körde just då...

Men vet att de vid olika tillfällen hade radareko0förstärkare på sig...

Sedan kan ju RCS ändras rätt drastiskkt med olika utrustning på och inte på... (öppna luckor med mera)

 

En polare gjorde lumpen radarobs på Kungsholmens fort då (sjöbevkompaniet) och han berättade att iblanmd lös den som en amekikansk julgran på PPI:et medan ibland var dne nästan borta..... (kan ju ha med hur mycket fart den gjorde i vattnet också...

Link to post
Share on other sites
Guest Lt. payne

Personligen tror jag att den inte uppfyllde alla kriterierna.

Då tänker jag på sånt som:

 

Sjöduglighet=vilken sjögång kunde den användas i.

Hanterbarhet=Gick det att praktiskt hantera materialen ombord.

Finns andra aspekter också.

 

Jag är övertygad om att Flottan plockade ut de bästa och praktiskt användbara

kunskaperna och erfarenheterna av smyge,Men att hon inte kunde användas som ett krigsfartyg.

 

För om Smyge hade varit en genombrytande teknisk konstruktion,Varför liknar Visby då Spica Klassens fartyg till stora delar?

 

Min gissning är att Spica konceptet är ett för flottan bra och hanterbart koncept.

Link to post
Share on other sites

Visby fick sin utformning enligt enkelskrov för att man inte kunde få in en katamaran i befintliga kajplatser/bunkrar.

 

Ett sekundärt skäl var att man ville kunna få in en helikopter under däck och det var svårt på en katamaran.

 

Det är inte värre än så. En katamarankonstruktion hade bättre skydd vid minsprängning och den hade bättre ljudegenskaper än ett enkelskrov. Däremot kostade den MYCKET mer när man räknade på att bygga om kajplatser och det är så vitt jag vet ingen skillnad alls vad gäller radarskydd.

Edited by Lindahl
Link to post
Share on other sites

är det någon som vet om det finns några bilder på dethär projektet. eller är det så hemligt att det inte ens finns det, jag antar inte det. Jag tror jag har sett det men jag är inte säker så det skulle vara kul å se vad det är för båt.

Link to post
Share on other sites
Ahh... Visby är en skönhet... Men man kommer väl attt lägga ner projektet och ge bort skeppet till någon skrotfirma som säljer det som metall....

Ja...vill dom lägga ner ubåtarna, kan vi ju även göra oss av med ytsridsfartygen. :=o

Link to post
Share on other sites
Ahh... Visby är en skönhet... Men man kommer väl attt lägga ner projektet och ge bort skeppet till någon skrotfirma som säljer det som metall....

*LER* JA då jävlar har den skrotfirman gjort ett bottenapp :D *SMÅGARVVAR* Visby är väl byggd i komposit???

 

*SLÄNGER ISG I SKYDD FÖR DEN KANONAD SOM KOMMER*

 

):)

Link to post
Share on other sites
Ahh... Visby är en skönhet... Men man kommer väl attt lägga ner projektet och ge bort skeppet till någon skrotfirma som säljer det som metall....

*LER* JA då jävlar har den skrotfirman gjort ett bottenapp :D *SMÅGARVVAR* Visby är väl byggd i komposit???

 

*SLÄNGER ISG I SKYDD FÖR DEN KANONAD SOM KOMMER*

 

)<!--emo&:)-->navy2.gif<!--endemo-->

Sant, den är byggd i kompositmaterial... Kommer ihåg att det fanns en broschyr på Plastvarvet jag jobbad på för massa år sedan, som beskrev Visby... skall nog se om jag kan få tag på den...

Link to post
Share on other sites
  • 6 years later...
  • 8 years later...

Tar upp en gammal tråd. Nu är det inte bara malpåsefartyg som HMS Landsort och HMS Arholma som får underhåll. Enligt uppgifter från Carljohan Carlberg på FB så ligger f. d. HMS Smyge just nu på Hasslövarvet. Det gamla försöksfartyget som använts vid utbildning av rökdykare ska nu rustas upp för att hålla ett tag till. F. d. HMS Smyge tillhör i dag Sjöstridsskolans Sjösäkerhetssektion.

 

/Per

Edited by Perman
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



  • Similar Content

    • By Tengis
      Verkar ju, glädjande nog, som att Marinen ska få beställa nya korvetter redan innan 2025. Finns det möjlighet att köpa fler Visby-korvetter eller kommer man titta på en mindre avancerad/billigare lösning? Finns det något land som är intresserade att sälja ett fartyg med vettig gångtid kvar som skulle passa våra farvatten? 
    • By Perman
      Covid-19: Swedish Navy focuses on maintaining operational readiness at sea
       
      /Per
    • Guest
      By Guest
      Det skall bli intressaant att följa fortsättningen av helikopteraffären.
       
      Sikorsky har ju hotat att stämma lilla staten på 130 MSEK, att inte lille von Südow lär sig att det går aldrig bra när han blandar sig i saker som han inte begriper.
       
      Det blev ju aldrig klarlagt om vi fick den bästa helikoptern
    • By griffon
      Ganska detaljerad genomgång av vad som skulle ha kunnat bli verklighet.

      Today, Sweden is known for its AIP (Air Independent Power) submarines. Yet Sweden was one of the first countries to pursue a nuclear powered submarine, starting development in 1957. This article summarizes the major features of the nuclear and AIP designs which were part of the journey to the conventionally powered A-11 Sjöormen Class.
       
      http://www.hisutton.com/Swedish_SSN.html
    • By sleget
      Enligt GP så har det givits klartecken till att avrusta Carlskrona.
      Minfartyget Carlskrona i malpåse?
       
      Är det så illa bevänt?
      Detta är väl det enda fartyg sverige har som klarar att segla internationellt, alltså slut med svenska flottbesök utomlands?
       
      Gammal rubrik: Carlskrona i malpåse?, Slut på internationella seglatser?
×
×
  • Create New...