Pi PI Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Hej! Någon som möjligen har kännedom (gärna bilder eller skisser) om gradbeteckningar för Tullverket och Kustbevakningen? Har googlat runt men detta är svårt att finna. Tacksam för all hjälp. Pi Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Har också funderat på det men inte lyckats hitta något och är intresserad av att få reda på mer. Det jag kommit fram till angående KBV är att nyutexaminerade har en galon men att de endast efter något år har två. På KBV:s sida finns bilder på examen och då har de en galon. Om jag minns rätt från Kustbevakarna sade hon från Tre Kronor att hon tog examen -05 och programmet är inspelat sommaren -06 och då har hon redan två galoner. Dessutom kan man på KBV:s sida se att chefen för det tekniska har lila mellan galonerna, liksom försvarmaktsingenjörer ur FV, Amf och flottan har. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Har också funderat på det men inte lyckats hitta något och är intresserad av att få reda på mer. Det jag kommit fram till angående KBV är att nyutexaminerade har en galon men att de endast efter något år har två. På KBV:s sida finns bilder på examen och då har de en galon. Om jag minns rätt från Kustbevakarna sade hon från Tre Kronor att hon tog examen -05 och programmet är inspelat sommaren -06 och då har hon redan två galoner. Dessutom kan man på KBV:s sida se att chefen för det tekniska har lila mellan galonerna, liksom försvarmaktsingenjörer ur FV, Amf och flottan har. Ja, var det inte skönt att få reda på var Zara Zetter% tagit vägen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Ja, var det inte skönt att få reda på var Zara Zetter% tagit vägen? OT. Jo det var det. Mitt hjärta är nu helt igen Kuriosa: Hennes rollperson var tillsammans med en BA01-yxa i tv-serien. Vafan det nu har med saken att göra... OT Link to comment Share on other sites More sharing options...
losec Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Ja, var det inte skönt att få reda på var Zara Zetter% tagit vägen? OT. Jo det var det. Mitt hjärta är nu helt igen Kuriosa: Hennes rollperson var tillsammans med en BA01-yxa i tv-serien. Vafan det nu har med saken att göra... OT Var han det på riktigt eller vara det bara rollfiguren? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Så flickebarnet har svikit flottan för termiterna (hon är gammal brunskjoops, sjövärnskårare från Märsgarn) Hur är hierarkin mellan en nyexad termit och en fk i flottan osv. KBV är den värsta myndighet jag vet Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Varför? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Psilander har alldeles rätt, hon har även varit lärare för mig i navigation så sent som i våras Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Vad är bakgrundet till uttrycket termit? Vad är det för fel på KBV? Ingen som har info om just gradbeteckningarna för Tullen och Kustbevakningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Så flickebarnet har svikit flottan för termiterna (hon är gammal brunskjoops, sjövärnskårare från Märsgarn) Hur är hierarkin mellan en nyexad termit och en fk i flottan osv. KBV är den värsta myndighet jag vet Nu tar du väl ändå i.....? Det måste väl finnas VÄRRE myndigheter här än KBV? Vad är problemet med en myndighet som sköter gränskontroll, håller koll på miljön och ser till så folk inte styr båt på fyllan? Eller är det rent av så att denna form av myndighetsutövning STÖR din vht, Psilander? Nu får du nog allt förklara dig lite.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Bla därför vi har för månfa myndigheter som pinkar revir i sjölådan, och kbvs uppgifter kan lätt delas upp mellan övriga myndigheter. 1. Havsövervakning, TI, STC - Marinen 2. jaga sjöfyllon, sjöpolisen 3. Miljön Sjöfartsverket (de har ju redan isbrytarna och sjöräddningen) 4. fiskeinspektioner, sjöfartsverket alt sjöpolisen 5. "gränskontroll" sjöpolisen DEssutom så försöker de alltid klämma åt marinen så fort det går, (lex Fernlund tex) och agerar allmänt oproffisgt och saknar ödmjukhet är min uppfattning. De är en paramilitär styrka som tror de är så himla häftiga och coola och snor åt sig allt, (man ser verkligen hur den snåla fiskargenen från Karlskrona lyser igenom), De är helt enkelt överflödiga, så lägg ner De ligger i samma klass av flum och självgodhet som tex "Djurskyddsmyndigheten", "Centrum för levande historia" mm Termit, vet inte säkert men, de uppför sig som termiter dvs ohyra som sprider sig och käkar upp allt av värde Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFGRK Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Bla därför vi har för månfa myndigheter som pinkar revir i sjölådan, och kbvs uppgifter kan lätt delas upp mellan övriga myndigheter. 1. Havsövervakning, TI, STC - Marinen 2. jaga sjöfyllon, sjöpolisen 3. Miljön Sjöfartsverket (de har ju redan isbrytarna och sjöräddningen) 4. fiskeinspektioner, sjöfartsverket alt sjöpolisen 5. "gränskontroll" sjöpolisen DEssutom så försöker de alltid klämma åt marinen så fort det går, (lex Fernlund tex) och agerar allmänt oproffisgt och saknar ödmjukhet är min uppfattning. De är en paramilitär styrka som tror de är så himla häftiga och coola och snor åt sig allt, (man ser verkligen hur den snåla fiskargenen från Karlskrona lyser igenom), De är helt enkelt överflödiga, så lägg ner De ligger i samma klass av flum och självgodhet som tex "Djurskyddsmyndigheten", "Centrum för levande historia" mm Jag är ytterst tveksam om sjöpolisen kan sköta dessa uppgifter. Hur skulle dom med sina tre båtar kunna sköta KBVs uppgift. Är det inte bättre att ha en myndighet som är specialeserad på sjötrafik? Sjöfartsverket har inte tillgång till några båtar förutom lotsarna och kanske någon lite jolle här och där. Sen ska väl inte FM (Marinen) hålla på att sköta de civilia myndigheternas uppgifter, det ser ju lite konstigt ut. Jag anser att du, Psilsander har helt fel. Men du får tycka som du vill Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Jadu, Psilander.... Jag vet inte hur många sjöpoliser det finns eller båtar de har, men inte fan klarar de av att täcka upp samma verksamhet och yta som KBV... Sveriges kust består av mycket mer än sträckan Sandhamn-Riddarfjärden. Och sedan kan man ju ifrågasätta om marinen skall syssla med civilt polisiära uppgifter? Understödja, ja! Men inte som huvudman!... Och när det gäller gränskontrollen: Tullen har INGA fartyg och INGET flyg utan det är KVB som sköter tullverkets arbetsuppgifter till sjöss. Samma sak när det gäller miljön. Sjöfartsverket har.... inte mycket båtar alls och ingen kapacitet att säkerställa miljön i havet. Och sedan kan du fetglömma att det bara är heruler som jobbar i KBV. De har vht över hela landet och det är nog fan mer än vad man kan säga om marinen det... I rest my case! Jag kan hålla med om att revirpinkeri är alltid av ondo och att man har flera synergieffekter att hämta om samarbete blev ledordet i stället för konkurrens. Jag vred mig i Tv-soffan när jag såg den där dokumentären om U-137 för ett par veckor sedan. Den där KBV-tomten var nog det pinsammaste jag sett på år och dar, men jag förutsätter att även KBV är inne i en uppsnäppt föryngringsprocess, så visst fyller myndigheten en viktig funktion. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFGRK Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Jadu, Psilander.... Jag vet inte hur många sjöpoliser det finns eller båtar de har, men inte fan klarar de av att täcka upp samma verksamhet och yta som KBV... Sveriges kust består av mycket mer än sträckan Sandhamn-Riddarfjärden. Och sedan kan man ju ifrågasätta om marinen skall syssla med civilt polisiära uppgifter? Understödja, ja! Men inte som huvudman!... Och när det gäller gränskontrollen: Tullen har INGA fartyg och INGET flyg utan det är KVB som sköter tullverkets arbetsuppgifter till sjöss. Samma sak när det gäller miljön. Sjöfartsverket har.... inte mycket båtar alls och ingen kapacitet att säkerställa miljön i havet. Och sedan kan du fetglömma att det bara är heruler som jobbar i KBV. De har vht över hela landet och det är nog fan mer än vad man kan säga om marinen det... I rest my case! Jag kan hålla med om att revirpinkeri är alltid av ondo och att man har flera synergieffekter att hämta om samarbete blev ledordet i stället för konkurrens. Jag vred mig i Tv-soffan när jag såg den där dokumentären om U-137 för ett par veckor sedan. Den där KBV-tomten var nog det pinsammaste jag sett på år och dar, men jag förutsätter att även KBV är inne i en uppsnäppt föryngringsprocess, så visst fyller myndigheten en viktig funktion. Helt rätt! Polisen har idag i Stockholm 1st 90E, 1st 90H och en special, jag tror även att dom har en RIB för stockholms inre vatten. Polisen har ej heller någon dykare, miljöfarty. Polisen använder ej heller sina båtar vintertid, vilket gör att sjöverksamheten hos dom är extremt liten. KBV har polisiära rättigheter till sjöss, därav pistolerna. Enligt de uppgifter jag har så var det ganska nyligen KBV fick dessa rättigheter. Behöver jag säga nått mer? Jo, KBV killen i U-137 dokumentären är var ju en riktig tomte, då hade KBV ej de rättigheter som dom har idag. Jo, back to topic, har någon hittat gradbeteckningarna? Tull och KBV verkar inte ha samma system som polisen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mullsork Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Kustbevakningens grader verkar svåra att hitta online, men de står med i början av Jane's Fighting Ships. Här är i alla fall en länk till tullens grader: http://www.uniforminsignia.net/index.php?p...id=129&sid=1785 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Självklart delas kbvs resurser vid nedläggningen ut till övriga myndigheter. Sjöpolisen kunde gott köpa/ ta över ett antal 90E/90H (som vore en utmärkt standard mynighetsbåt för lätta uppdrag i sverige för övrigt). KBVs saneringsfartyg går oavkortat till sjöfartsverket. Några "ptrbs" kan gå till marinen som skolfartyg/ ubj resuser ( (som finska Kiisla). Flyget går till FM. Hävda sjögränsen är marinens uppgift, där kan de i likhet med danska och brittiska flottan också sköta övervakning och kontroll av fartygstrafiken. Dessutom blir det som vi gör på missionerna en naturlig del av flottans verksamhet. Dessutom har marinen mycket att vinna på det eftersom det motiverar fler och större kölar Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFGRK Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 @ Psilander Jaja, du får tycka vad du vill, jag delar dock inte din uppfattning. KBV behövs, man kan inte lägga över deras special kompetens på andra myndigheter. Samtlig KBV personal är otroligt kompetent och gör ett strålande arbete. Sjöpolisen skulle aldrig kunna klara av det, då dom egentligen är "vanliga" poliser som är på en båt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Dessutom har marinen mycket att vinna på det eftersom det motiverar fler och större kölar Jaha, det är därför? Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Jag delar Psilanders uppfattning att Marinen, Slöfartsverket, Sjöpolisen, Tullen och Kustbevakningen är för många spelare på samma plan, men jag håller inte med om vilken som ska bort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Jag håller med om att KBVs uppgifter kan delas upp emellan resterande myndheter. Eskil, vilken myndighet tycker du ska bort? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Låt mig gissa: Sjöpolisen? Sen tycker jag iofs att Psilander har en poäng. Miljöskyddet kunde gott hanteras av en helcivil myndighet medan polisen skulle kunna ta hand om bovarna med assistans av marinen för den rena gränskontrollen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 App app app! Jag fattar inte riktigt den här "basha KBV"-linjen som förespråkas. Vad har KBV gjort er för ont egentligen? Det är en jävla skillnad (och det hoppas jag alla begriper) på polisen och militären. Varför inte lägga ner Tullverket också och låta militären svara för gränskontrollen? Och när vi ändå är igång kunde väl Migrationsverket läggas ner de med! Militären kan klara ut den pucken med för fasen! Visst skulle marinen kunna lösa exakt samma uppgifter som Kustbevakningen idag, men å andra sidan skulle Försvarsmakten kunna lösa hela våldsmonopolet på en gång i hela samhället när vi ändå är igång. Lite kompetensutveckling, så kan vi avskaffa polisen och Kriminalvårdsverket också, eller hur? Nä, lägg ner nu för fan! Håll rågången mellan civil och militär verksamhet nu! Man kan väl inte vara hur MÖP som helst? Varför inte vända på kuttingen och säga så här istället: Lägg ner FM! Sverige har inte varit i krig sedan början på 1800-talet och i dagsläget ser det inte ut som om vi kommer att hamna i krig i närtid heller. Det finns andra länder som skiter i det här med militären. Costa Rica, Island m.fl... Låt polisen sköta kuppförsvaret och KBV kan överta marinens uppgifter... Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Finns det ingen BlåGul som skulle kunna dela tråden till en tråd som rör KBV:s vara eller icke-vara och en som rör den ursprungliga frågan, dvs gradbeteckningar för tullen och kustbevakningen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Jag håller med om att KBVs uppgifter kan delas upp emellan resterande myndheter. Eskil, vilken myndighet tycker du ska bort? Sjöpolisen. Mycket av det som Psilander tillskriver KBV har jag i stället hört om sjöpolisen. En del t.o.m från förstahandskällor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AMFGRK Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 App app app! Jag fattar inte riktigt den här "basha KBV"-linjen som förespråkas. Vad har KBV gjort er för ont egentligen? Det är en jävla skillnad (och det hoppas jag alla begriper) på polisen och militären. Varför inte lägga ner Tullverket också och låta militären svara för gränskontrollen? Och när vi ändå är igång kunde väl Migrationsverket läggas ner de med! Militären kan klara ut den pucken med för fasen! Visst skulle marinen kunna lösa exakt samma uppgifter som Kustbevakningen idag, men å andra sidan skulle Försvarsmakten kunna lösa hela våldsmonopolet på en gång i hela samhället när vi ändå är igång. Lite kompetensutveckling, så kan vi avskaffa polisen och Kriminalvårdsverket också, eller hur? Nä, lägg ner nu för fan! Håll rågången mellan civil och militär verksamhet nu! Man kan väl inte vara hur MÖP som helst? Varför inte vända på kuttingen och säga så här istället: Lägg ner FM! Sverige har inte varit i krig sedan början på 1800-talet och i dagsläget ser det inte ut som om vi kommer att hamna i krig i närtid heller. Det finns andra länder som skiter i det här med militären. Costa Rica, Island m.fl... Låt polisen sköta kuppförsvaret och KBV kan överta marinens uppgifter... Word up! Håller med till fullo! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 När det gäller det ursprungliga ämnet så kan man fråga sig varför vi i Sverige inte har lyckats att samordna gradbetäckningar/tjänsteställningar? Ser man på USA så har väl de flesta myndigheter ungefär samma system? Ser man på en polislöjtnant så har han samma gradbetäckning som en militär dito? Om man går över till den andra frågan ang KBVs vara eller inte. anledningen till att polisen inte har fler kölar är väl att KBV finns, men om man la ner de delar av KBV som håller på med parapolisiär verksamhet så borde ju resurserna föras över till polisen? Jag tycker nog att det skall vara polisen uppgift att hålla reda på fyllon, vare sig det är till sjöss eller på land. Om man tittar på serien så fort det händer något så ringer de ändå polisen. Sjöfyllerist - ringer. Olycka - ringer polisen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt Hmmm Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 KBV:s gradbeteckningar. Edit: Länker funkar inget vidare. Jag återkommer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fogel02 Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 länker funkade för mig nyss vore dock trevligt att veta vad som krävs för varje grad också Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Ja nu funkade det. Kul att se att de använder de traditionella graderna/galonerna för marinen (+FV) och inte den där "internationella" varianten man har nu. Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 länker funkade för mig nyss vore dock trevligt att veta vad som krävs för varje grad också Den funkar för mig med. För att jobba inom KBV krävs en GU på tre till fem terminer beroende på vad man har för förkunskaper(fartygsbefälskurs VII och maskinbefälskurs VII). Antagligen är man under utbildningen Kustbevakningsaspirant och efter examen Kustupplysningsman. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.