Agentorange67 Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Jo, det ligger till så här hört lite kompisar snakka om följande att det ska vara lättare för kroppen att bygga muskler om man tex på månda köra bara ben och på tisdag tex bara armar,bröst. Än att man köra Mån: armar,bröst,rygg=(Helaköret) Stämmer det? Hoppas ni fattar... Fråga två då. Är det bättre att köra ett set eller att jag körslut på musklerna eller köra 3 lagom sets. Vilket gör att det blir kämpigt mot slutet (sista settet) ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Har fått olika svar från olika "instruktörer". Den ena säger att man bara bygger muskler med vikter/maskiner... Således 1set mycket tungt... uttålighet ska man bara få med konditionsmaskiner, cykel, simmning osv.. Den andre säger 3-5set kämpa som faaen. kondition minst 40min.. Min egna långt begränsade kunskap leder mig till slutledningsförmågan att. 1 set mycket tungt ger stora muskler och ingen uttålighet.. 3-5 set ger muskler men uttålighet och det är mer användbart i dom flesta fallen även utanför "gröna" aktiviteter. Hoppas någon kan referera till något "riktigt" svar från något pålitligt håll? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greenment Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Har du ingen instruktör som ger tipps och trix på gymmet du går på? Man ska undvika och köra för många muskelgrupper. Ett bra schema som jag brukade köra med pass1: Ben/Mage pass2: Triceps/Bröst pass3: rygg/axlar/mage sen så är det beroende på vad du tränar inför som avgör hur många rep´s och set du ska köra. Kör 3 sett , 6 reps på det tyngsta som du orkar, om du har tränat mkt innan, annars så kan du skada dig och 2v senare så kör du 15-20 reps 4 sett , på så vis så får du en jävligt bra grund för explosivitet och uthållighet i musklerna.. Glöm inte heller och köra 3-4 övningar per muskelgrupp.. Lycka till och fråga instruktören på gymmet, eller närsma biff du hittar på gymmet. Men tacka nej till piller sånt skadar dig.. Glöm inte MATEN! Ät så mycket du bara orkar, flera mål om dagen, minst 5-6 om du ska bygga på dig lite. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted November 24, 2006 Author Report Share Posted November 24, 2006 Har du ingen instruktör som ger tipps och trix på gymmet du går på? Man ska undvika och köra för många muskelgrupper. Ett bra schema som jag brukade köra med pass1: Ben/Mage pass2: Triceps/Bröst pass3: rygg/axlar/mage sen så är det beroende på vad du tränar inför som avgör hur många rep´s och set du ska köra. Kör 3 sett , 6 reps på det tyngsta som du orkar, om du har tränat mkt innan, annars så kan du skada dig och 2v senare så kör du 15-20 reps 4 sett , på så vis så får du en jävligt bra grund för explosivitet och uthållighet i musklerna.. Glöm inte heller och köra 3-4 övningar per muskelgrupp.. Lycka till och fråga instruktören på gymmet, eller närsma biff du hittar på gymmet. Men tacka nej till piller sånt skadar dig.. Glöm inte MATEN! Ät så mycket du bara orkar, flera mål om dagen, minst 5-6 om du ska bygga på dig lite. Jo jag kan fråga på gymmet, men kom på det efterträningen igår. Jag tränar inför mönstringen främst styrka och kondis. Jag har ju tränat förut, men lagt av så nu ska jag börja igen. Men förut så tränade jag mer med min egen kropp armhävningar och dylikt. Lyckades göra typ lite mindre än 30. Tycker jag är hyffsat stark i rygg och mage klarar det som står på extramönstringen iaf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
prsk Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Visst går det få regäla kulor med kroppen som vikt: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,939380,00.html Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Visst går det få regäla kulor med kroppen som vikt: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,939380,00.html Dock så står det ju ingenstans att han tränat med bara kroppen som vikt...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kylskåp Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Visst går det få regäla kulor med kroppen som vikt: http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/...,939380,00.html Dock så står det ju ingenstans att han tränat med bara kroppen som vikt...? Gymnaster är sedan länge kända för att få fram de otroligaste kropparna. Du kan få otroligt tunga övningar gjorda med bara kroppen som vikt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Länus Posted November 24, 2006 Report Share Posted November 24, 2006 Gymnaster är sedan länge kända för att få fram de otroligaste kropparna. Du kan få otroligt tunga övningar gjorda med bara kroppen som vikt. Något förslag på extremt tunga övningar med kroppen som vikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Valpen Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Gymnaster är sedan länge kända för att få fram de otroligaste kropparna. Du kan få otroligt tunga övningar gjorda med bara kroppen som vikt. Något förslag på extremt tunga övningar med kroppen som vikt? Stå på händerna med benen rakt upp och gör armhävningar på det viset. Edit: Ta helst hjälp av en vägg motsv. för att hålla balansen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Gymnaster är sedan länge kända för att få fram de otroligaste kropparna. Du kan få otroligt tunga övningar gjorda med bara kroppen som vikt. Något förslag på extremt tunga övningar med kroppen som vikt? -Chins med alla möjliga variationer - Biceps, rygg, axlar osv -Militarypress med egen kropp(stå uppochner som beksrivet ovan)- grym axelövning -Hänga i chinbar och föra benen så långt upp som möjligt - går att träna alla delar av magen inklusive obliqerna och Serratus anterio. -Enbensknäböj är grymt tung, ta ett ben i taget och lyft upp det rakt framåt, utför sedan en vanlig knäböj, ta gärna stöd i nått för balansens skull. Tränar framsida ben (quadriceps) -Dips på bänk (kan krävas lite extra vikt på benen för att bli tungt, tränar triceps och lite bröst. Finns mängder av övningar, rekomenderar filmen "naked warrior" Om man är ute efter en TUNG övning kan man ju testa "clapping handstand" (akta näsan) ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted November 25, 2006 Report Share Posted November 25, 2006 Jo, det ligger till så här hört lite kompisar snakka om följande att det ska vara lättare för kroppen att bygga muskler om man tex på månda köra bara ben och på tisdag tex bara armar,bröst. Än att man köra Mån: armar,bröst,rygg=(Helaköret) Stämmer det? Hoppas ni fattar... Fråga två då. Är det bättre att köra ett set eller att jag körslut på musklerna eller köra 3 lagom sets. Vilket gör att det blir kämpigt mot slutet (sista settet) ? Det låter som att du har pratat med någon som förespråkar nautilusmetoden, dvs enbart köra ett sett per övning och då köra tungt och jobba excentriskt. Dvs man håller emot på "nedvägen". Målet med träning om du vill bygga är att köra slut på musklerna, sedan hur du uppnår det målet är egentlig skit samma. Du kan nå det genom att köra cirkelträning tills du stupar eller med nautilusmetoden. Hur du delar upp kroppen ör egenligen skit samma bara musklerna får tillräckligt med vila innan de tränas igen. Att tänka på är att tex triceps assisterar/tränas när man kör andra muskelgrupper än just triceps, vilket bör tas med i beräkningarna när man gör sitt träningsupplägg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Agentorange67 Posted November 26, 2006 Author Report Share Posted November 26, 2006 Jo, det ligger till så här hört lite kompisar snakka om följande att det ska vara lättare för kroppen att bygga muskler om man tex på månda köra bara ben och på tisdag tex bara armar,bröst. Än att man köra Mån: armar,bröst,rygg=(Helaköret) Stämmer det? Hoppas ni fattar... Fråga två då. Är det bättre att köra ett set eller att jag körslut på musklerna eller köra 3 lagom sets. Vilket gör att det blir kämpigt mot slutet (sista settet) ? Det låter som att du har pratat med någon som förespråkar nautilusmetoden, dvs enbart köra ett sett per övning och då köra tungt och jobba excentriskt. Dvs man håller emot på "nedvägen". Målet med träning om du vill bygga är att köra slut på musklerna, sedan hur du uppnår det målet är egentlig skit samma. Du kan nå det genom att köra cirkelträning tills du stupar eller med nautilusmetoden. Hur du delar upp kroppen ör egenligen skit samma bara musklerna får tillräckligt med vila innan de tränas igen. Att tänka på är att tex triceps assisterar/tränas när man kör andra muskelgrupper än just triceps, vilket bör tas med i beräkningarna när man gör sitt träningsupplägg. Jo det var Nautilus metoden, som inströktören sa. Men lustigt nog stod det från en lapp från sats där det står: #4-10 övningar per pass. #1-3 set per övning. #8-12 Reps per set. Låter som i mina öron att Satslappen är mer tillförlitlig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Jo, det ligger till så här hört lite kompisar snakka om följande att det ska vara lättare för kroppen att bygga muskler om man tex på månda köra bara ben och på tisdag tex bara armar,bröst. Än att man köra Mån: armar,bröst,rygg=(Helaköret) Stämmer det? Hoppas ni fattar... Fråga två då. Är det bättre att köra ett set eller att jag körslut på musklerna eller köra 3 lagom sets. Vilket gör att det blir kämpigt mot slutet (sista settet) ? Regga på det här forumet, sedan är det bara att fråga eller söka. Rekommenderas för motivation och allmäna tips! http://www.kolozzeum.com/forum Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 Jo det var Nautilus metoden, som inströktören sa. Men lustigt nog stod det från en lapp från sats där det står: #4-10 övningar per pass. #1-3 set per övning. #8-12 Reps per set. Låter som i mina öron att Satslappen är mer tillförlitlig Mer tillförlitlig vet jag inte då det går att uppnå at man kör slut på kroppen med båda sätten. Har tidigare nästan enbart kört med 3 set och 8-13 reps men nu när jag börjat på nautilus så ska jag ge det en chans och se hur det är. De reflektioner jag har gjort nu är att om man har någon som kan se till att man jobbar stenhårt i den exentriska fasen så får man garanterat duktig träningsvärk men då behöver man någon som kan stå och hjälpa en. Är denne en träningskompis så når varken du eller han den intensiteten som man ska ha enligt nautilusmetoden. Har du en bra självdisiplin och kan ladda på ordentligt med vikter och sedan jobba hårt med den exentriska fasen så kan du absolut nå bra resultat. Det är oerhört viktigt med nautilusmetoden att man hela tiden försöker ta sig upp på högre vikter när man börjar närma sig 10 reps. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.