Jump to content

Vad är det här för ngt???

facit

Recommended Posts

Det där är en Nagmashon Centurion APC med en påbyggnad som används i de ockuperade områdena.

KI-118_2.jpg

En liknande påbyggnad finns även på M113.

ki_48.jpg

Kallas då för Nag Man.

Bilderna kommer från AEF Designs som är ett företag som tillverkar konvereringssatser till byggmodeller.

The Swede

Nu hinner väl Swede svara innan mig då jag såg att han också kollar...

Det är, om jag inte är ute och cyklar, en Nagmashon. En slags APC byggt på ett Centurionchassi. Det fula tornet är som en lite borg med hål för kulsprutor. Perfekt för lite rajtantajtan i flyktingläger (tillade han sarkastiskt)..

Israelerna har andra varianter av APC på centurionchassi också, Puma, Nagmashot och Nakpadon.

Sen finns det en APC byggt på T-55 chassi, Achzarit (betyder visst Argbigga).

Dom har spännande saker för sig, israelerna...

mvh

Erik G

(Visst har Swede rätt, der är en NagmashoN, inte en NagmashoT som jag först skrev.. sen lade jag till några APC-varianter)

Edited by Erik_G

Ryssarna har jag hört gör också om en del av deras stridsvagnar till APC:s efter bittra erfarenheterna efter tjetjenien.

Ryssarnas BMPT är ju ingen APC i egentlig mening, utan avsedd för understödjande eld.

BMPT är byggd på ett T-90 chassi. Den har ett torn med överlagrad 30mm AKAN, coax är en 30mm granatspruta. På tornet sitter även en kvadrupel lavett för Kornet Pvrb. Kornet kan utrustas med en slags brand-stridsdel som gör den effektiv mot byggnader (eller rättare sagt, mot dom som finns inuti). På vardera bandhylla sitter en 30mm granatspruta i rörliga lavetter (a´la WW2 chassimonterad ksp) Dessa fjärrstyrs av två besättningsmedlemmar som sitter på varsin sida om föraren. Övriga besättningsmedlemmar är skytt och vagnschef som sitter i tornet.

Fast ryssarna kanske har gjort en APC också, som inte jag vet om.. :D

mvh

Erik

Israel har mycket erfarenhet av skarpa lägen...det syns ju på deras vagnar.

heh ja israelska armén lär ju vara en av de som har mest erfarenhet av skarpa lägen... shit tänk vad dom har krigat genom åren... är ju alltid på gång någon form av konflikt där nere... ända sedan Israel bildades har dom ju haft fullt upp! och det var väl typ... -49 lr nåt sånt som Israel bildades? dom har haft i princip 50 år utan "egentlig fred"...

kan ju jämföras med Sverige som väl aldrig varit i krig fast vi funnits i princip hur länge som helst :D

Israel har mycket erfarenhet av skarpa lägen...det syns ju på deras vagnar.

heh ja israelska armén lär ju vara en av de som har mest erfarenhet av skarpa lägen... shit tänk vad dom har krigat genom åren... är ju alltid på gång någon form av konflikt där nere... ända sedan Israel bildades har dom ju haft fullt upp! och det var väl typ... -49 lr nåt sånt som Israel bildades? dom har haft i princip 50 år utan "egentlig fred"...

kan ju jämföras med Sverige som väl aldrig varit i krig fast vi funnits i princip hur länge som helst :D

Sverige har nog varit i krig fler gånger än Israel...men under hela vårt lands livstid :wacko:

1948 Bildades för övrigt staten Israel.

Lite mer bilder på ett av mina favoritobjekt, stridsvagnar ombyggda till tung APC eller ing.fordon. B)

kc_221.jpg

Nagmas'hot. Ursprungsvarianten av Centurion APC

KC_224.jpg

Nagmashon. Uppgraderad version av Nagmas'hot. Här med minvält

kc_225_Ki_116.jpg

Nakpadon. Ytterligare en uppgraderad variant.

kc_103.jpg

Puma. Den senaste versionen an Centurion APC.

kc_709.jpg

Achzarit. Byggd på T-55 chassie.

Alla bilder kommer från AEF Designs

The Swede

facit.

Det är en instignings/urstigningsramp för trupp.

Här kommer lite bilder på ryssarnas prylar:

bmpt_001.jpg

BMP-T. Byggd på T-72 chassie.

bmpt01_001.jpg

BMP-T1. Lite upphottad variant.

Bildrna kommer härifrån.

Fyra bilder av BTR-T:

btrt_0341.jpg

btrt_0342.jpg

btrt_0343.jpg

btrt_0344.jpg

Denna vagn är byggd på t-55 chassie.

Bilderna kommer härifrån.

The Swede

• Forumsledning
heh jo visserligen har ju sverige varit i massa krig... men det måste väl ha vart ett par hundra år sedan det senaste? B)

OT

..men, -Sverige finns med i Guinnes Rekordbok som det land i hela världen som har varit i Fred längst.

:)