Jump to content

Navy SEALs


Recommended Posts

Hittade tre intressanta avsnitt(alla tre på ca 45min) på video google om navy seals när de gör sin första vecka på förbandet, det såkallade BUDS. Jag undrar om ni som gjort jägartjänst eller nån annan krävande tjänst kan dra några paralleler från er egen utbildning till detta. Det finns ju absolut markanta skillnader men skulle vara intressant om ni kommenterade de övningar de gör i filmerna. De säger ju själva att det är "det hårdaste och absolut svåraste förbandet att ta sig in på i hela världen". Fast vi alla vet att amerikanerna överdriver alltid lite.

 

http://video.google.com/videoplay?docid=19...82&q=Navy+Seals

 

Det jag reagerade först på är att de gör sina armhävningar slarvigt. De gör dem inte strikt utan pumpar. Sen är det ju rätt många som ser ut att inte ha tränat tillräckligt...

Link to comment
Share on other sites

Guest koenigsegg88
Hittade tre intressanta avsnitt(alla tre på ca 45min) på video google om navy seals när de gör sin första vecka på förbandet, det såkallade BUDS.

 

Det finns totalt 8 avsnitt vad jag vet, har dem alla på min äldre dator och ska se om jag kan fixa fram dom.

Link to comment
Share on other sites

Hittade tre intressanta avsnitt(alla tre på ca 45min) på video google om navy seals när de gör sin första vecka på förbandet, det såkallade BUDS.

 

Det finns totalt 8 avsnitt vad jag vet, har dem alla på min äldre dator och ska se om jag kan fixa fram dom.

 

finns på youtube..

 

http://www.youtube.com/results?search_query=bud%2Fs

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Hittade tre intressanta avsnitt(alla tre på ca 45min) på video google om navy seals när de gör sin första vecka på förbandet, det såkallade BUDS.

 

Det finns totalt 8 avsnitt vad jag vet, har dem alla på min äldre dator och ska se om jag kan fixa fram dom.

 

De jag har är samma som inledningsinlägget ovan och det är en serie om sex avsnitt där de går igenom de 9 veckorna BUDs omfattar, i 6e och sista så tar class 234 examen från BUDs.

Link to comment
Share on other sites

Jag må vara trög när det gäller datorer, men HUR sparar jag ner filmerna lokalt?

 

- HvPrsk

 

Det finns visst ngt program för att göra det, minns inte just nu men ska spana runt lite...

:baskerHV:

 

Här är ett exempel, finns säkert fler.

@Blackadder

Kolla dina PM please...

:baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Ser inga direkta likheter. Det verkar vara mycket mer bestraffningar och högre tempo från början. Däremot verkar det som om det går att föra en konversation med befälen på NAVY seal skolan. Jag tror också att svenska jägarförband är mer grundläggande än vad Navy Seals verkar vara.

Link to comment
Share on other sites

Ser inga direkta likheter. Det verkar vara mycket mer bestraffningar och högre tempo från början. Däremot verkar det som om det går att föra en konversation med befälen på NAVY seal skolan. Jag tror också att svenska jägarförband är mer grundläggande än vad Navy Seals verkar vara.

 

Skulle du kunna utveckla det där lite? :lala:

Edited by shisha
Link to comment
Share on other sites

Han menar förmodligen att när man antas till SEALs så förväntas man ha viss kunskap df får man inte de grundläggande utb (exercis kan jag tänka mig bl a), medan svenska jägarutb ger rubbet, dvs att man måste läga ner tid på grunderna också.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller armhävningarnas utförande; det är nog mer inställningen och viljan att "fortsätta genom mjölksyra och smärta" de är ute efter än ren och skär muskelstyrka.

 

Blir det inte mer mjölksyra och smärta om man gör strikta armhävningar :baskerHV: Det krävs nästan mer vilja i mitt tycke att genomföra strikta armhävningar när man redan gjort många sådana och har mjölksyra. De på filmen gör det ganska slarvigt(dock förståeligt) med böjda ryggar och pumpar armhävningarna. De är inte ens ner nära marken när de gör dem. Skulle nog säga att de armhävningar de utför är mer inriktade på ren muskelstyrka. För det är jobbigare med strikta armhävningar alltså att gå ner nära golvet och stanna där nån sekund o sedan gå upp hela vägen igen. Men nog om det.

 

Angående grundutbildningen. De som genomgår BUDS har ingen annan militär bakgrund. Utbildningen är grundläggande. BUDS står för Basic Underwater Demolitions School. En kille i filmen som tar examen från BUDS är bara 18 år. Han har knappast haft nån annan grundutbildning. Dock så genomgår det ett basic test hos US Navy vilket involverar lite grundläggande krav såsom push ups, sit ups och simkunnighet för att se om de passar i flottan. Mer är det inte. Bara officerare inom US Navy har grundutbildning.

Link to comment
Share on other sites

De som har hand om utbildningen av vapen i filmen (Part 3 på video google) säger ju själva att allt går väldigt snabbt, MEN med hög säkerhet. Tycker de säger emot sig själva. Utbildningen verkar ju ha väldigt högt tempo, även när det gäller vapnen, vilket jag tycker är lite dumt. Bättre att ta det lungt då. "We shove it down their throaths and see how they react." Citat från en av utbildningsofficerarna som lär dem hantera sina M4 gevär och sprängmedel. Låter som de har ett lite för högt tempo ibland...

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller armhävningarnas utförande; det är nog mer inställningen och viljan att "fortsätta genom mjölksyra och smärta" de är ute efter än ren och skär muskelstyrka.

 

Blir det inte mer mjölksyra och smärta om man gör strikta armhävningar :banana Det krävs nästan mer vilja i mitt tycke att genomföra strikta armhävningar när man redan gjort många sådana och har mjölksyra. De på filmen gör det ganska slarvigt(dock förståeligt) med böjda ryggar och pumpar armhävningarna. De är inte ens ner nära marken när de gör dem. Skulle nog säga att de armhävningar de utför är mer inriktade på ren muskelstyrka. För det är jobbigare med strikta armhävningar alltså att gå ner nära golvet och stanna där nån sekund o sedan gå upp hela vägen igen. Men nog om det.

 

Angående grundutbildningen. De som genomgår BUDS har ingen annan militär bakgrund. Utbildningen är grundläggande. BUDS står för Basic Underwater Demolitions School. En kille i filmen som tar examen från BUDS är bara 18 år. Han har knappast haft nån annan grundutbildning. Dock så genomgår det ett basic test hos US Navy vilket involverar lite grundläggande krav såsom push ups, sit ups och simkunnighet för att se om de passar i flottan. Mer är det inte. Bara officerare inom US Navy har grundutbildning.

 

är det verkligen så? måste inte ALLA som vill till Seals även om du är tex kommer från USMC genomgå BUD/S ? Isåf har väl dessa en gedigen grundutbildning innan?

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Man kanske inte ska dra alltförstora växlar på några filmsnuttar på googlevideo osv. Mytofilmer och mytobilder cirkulerar friskt, speciellt bland folk med någon som helst anknytning till grön vht.

 

De enda vettiga inläggen är de med många frågetecken vad gäller utländska specialförband, har mycket svårt att se några uträttade frågetecken komma till här.

Link to comment
Share on other sites

PT:n verkar mycket hårdare än i de svenska jägarförbanden, men om utbildningen bara är 6 månader och det här är det sätt de utbildar på så är jag inte förvånad över att amerikanska försvaret håller en så dålig internationell standard.

Link to comment
Share on other sites

PT:n verkar mycket hårdare än i de svenska jägarförbanden, men om utbildningen bara är 6 månader och det här är det sätt de utbildar på så är jag inte förvånad över att amerikanska försvaret håller en så dålig internationell standard.

 

Menar du dålig standard i "Hearts and mind" eller i stridsteknik???

Link to comment
Share on other sites

 

...

 

Angående grundutbildningen. De som genomgår BUDS har ingen annan militär bakgrund. Utbildningen är grundläggande. BUDS står för Basic Underwater Demolitions School. En kille i filmen som tar examen från BUDS är bara 18 år. Han har knappast haft nån annan grundutbildning. Dock så genomgår det ett basic test hos US Navy vilket involverar lite grundläggande krav såsom push ups, sit ups och simkunnighet för att se om de passar i flottan. Mer är det inte. Bara officerare inom US Navy har grundutbildning.

 

är det verkligen så? måste inte ALLA som vill till Seals även om du är tex kommer från USMC genomgå BUD/S ? Isåf har väl dessa en gedigen grundutbildning innan?

 

/b

Om jag inte minns helt fel så är det precis som Blackadder anger. Alla genomgår samma grundutbildning officerare som meniga.

 

Du måste väl redan vara "anställd" innan du kan försöka bli SEAL.

 

Misslyckas du får du åka tillbaka till din gamla tjänst. Men frågan är vilken gedigen utbildning de har? Det beror ju på tjänst. Om du kommer från USMC Recoon så har du kanske bättre förkunskaper än om du kommer från USN och skjutit robottar?

Link to comment
Share on other sites

Folkes lite googel a aldrig fel, om man söker sa finnar man en sida typ navyseals.com

som beskriver hela utb. Från Basic till deployment ready seal tar det ett minumum av 36 månader + specific UTB som A-school (Ditt navy MOS jobb, Medic eller mechanic osv). Det svart att gamfora utbildningen med svensk standard, pga budget och utb längd. det anda som kan gamforas ar :banghead::angry: G men deras antal kommer aldrig att kunna räknas i tusental.

Vist har det funnits fall där SEALS har gjort borts sig, men det ar få.

 

RESPECT till alla inom special forces, och aven :):) G.

 

/A

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

...

 

Angående grundutbildningen. De som genomgår BUDS har ingen annan militär bakgrund. Utbildningen är grundläggande. BUDS står för Basic Underwater Demolitions School. En kille i filmen som tar examen från BUDS är bara 18 år. Han har knappast haft nån annan grundutbildning. Dock så genomgår det ett basic test hos US Navy vilket involverar lite grundläggande krav såsom push ups, sit ups och simkunnighet för att se om de passar i flottan. Mer är det inte. Bara officerare inom US Navy har grundutbildning.

 

är det verkligen så? måste inte ALLA som vill till Seals även om du är tex kommer från USMC genomgå BUD/S ? Isåf har väl dessa en gedigen grundutbildning innan?

 

/b

Om jag inte minns helt fel så är det precis som Blackadder anger. Alla genomgår samma grundutbildning officerare som meniga.

 

Du måste väl redan vara "anställd" innan du kan försöka bli SEAL.

 

Misslyckas du får du åka tillbaka till din gamla tjänst. Men frågan är vilken gedigen utbildning de har? Det beror ju på tjänst. Om du kommer från USMC Recoon så har du kanske bättre förkunskaper än om du kommer från USN och skjutit robottar?

SEAL är väl Navy? Kan Marines söka dit?

Marines har väl force recon?

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte minns helt fel så är det precis som Blackadder anger. Alla genomgår samma grundutbildning officerare som meniga.

 

Du måste väl redan vara "anställd" innan du kan försöka bli SEAL.

 

Misslyckas du får du åka tillbaka till din gamla tjänst. Men frågan är vilken gedigen utbildning de har? Det beror ju på tjänst. Om du kommer från USMC Recoon så har du kanske bättre förkunskaper än om du kommer från USN och skjutit robottar?

 

Såsom jag uppfattat det finns det både de som redan varit i US Navy sedan innan som söker till SEALs men de blandas också av folk som kommer direkt från college eller high school. Alla behandlas lika och får likadan utbildning på allt. Visst de som varit i t.ex USMC kan säkert skjuta men de kan nog inte aptera sprängmedel under vatten. Sen har ju nog Navy SEALs en rad olika tillvägagångssätt som skiljer sig från USMC. Man behöver alltså inte vara anställd sedan innan för att söka till SEALs. Alla som söker till SEALs är "enlisted men" så om de inte klara BUDS får de tjänstgöra ngn annanstans. Jag tar åter upp killen i filmen som var 18 år som exempel. Han har garanterat inte tjänstgjort ngn annanstans. Men rätt många har ju tjänstgjort ngn annanstans inom Navy mest men det finns säkert folk som kommer från USMC(fast de skulle nog välja force recon ist.), Army rangers osv.

Link to comment
Share on other sites

Såsom jag uppfattat det finns det både de som redan varit i US Navy sedan innan som söker till SEALs men de blandas också av folk som kommer direkt från college eller high school. Alla behandlas lika och får likadan utbildning på allt. Visst de som varit i t.ex USMC kan säkert skjuta men de kan nog inte aptera sprängmedel under vatten. Sen har ju nog Navy SEALs en rad olika tillvägagångssätt som skiljer sig från USMC. Man behöver alltså inte vara anställd sedan innan för att söka till SEALs. Alla som söker till SEALs är "enlisted men" så om de inte klara BUDS får de tjänstgöra ngn annanstans. Jag tar åter upp killen i filmen som var 18 år som exempel. Han har garanterat inte tjänstgjort ngn annanstans. Men rätt många har ju tjänstgjort ngn annanstans inom Navy mest men det finns säkert folk som kommer från USMC(fast de skulle nog välja force recon ist.), Army rangers osv.

 

 

Hej!!

 

Du kan antas till enheter inom USA från det år du fyller 18 år. Teoretiskt sett så kan du söka och antas när du fyller 17 och 1 dag. Därefter gör du 9 - 15 veckors "GU". Detta beroende på om du är inom Armen eller USMC osv. Först efter att du har gjort denna "GU" och tilldelas ett förband kan du söka olika specialförband. Inget förband inom USAs försvar kan sökas utan GU och tilldelning till en enhet.

 

Vem som helst kan söka till SEALs. Oavsett om du är Armékock på Grönland eller flygmekaniker i Airforce. Alla är inte enlisted. Man har kvar sin grad men det spelar ingen roll om du är Major eller menig. Alla behandlas lika (illa). Tror dock inte det är allt för många över Löjtnants eller kaptens grad som söker. Om du är till exempel löjtnant kan du bli "lasse i ledet" till dess att du bedöms lämplig att leda ett team.

 

Ett riktigt bra program om SEALs gick på discovery för några år sedan. Där följde de en kurs och tror att det var ca 200 sökande till kursen och några av dessa var sådana som sökte igen. Det räcker inte att klara den fysiska och psykiska testen, de måste även få ok av sina instruktörer. Tror att det var ett 10 tal som höll hela kursen och verkligen blev antagna.

Link to comment
Share on other sites

Hej!!

 

Du kan antas till enheter inom USA från det år du fyller 18 år. Teoretiskt sett så kan du söka och antas när du fyller 17 och 1 dag. Därefter gör du 9 - 15 veckors "GU". Detta beroende på om du är inom Armen eller USMC osv. Först efter att du har gjort denna "GU" och tilldelas ett förband kan du söka olika specialförband. Inget förband inom USAs försvar kan sökas utan GU och tilldelning till en enhet.

 

Vem som helst kan söka till SEALs. Oavsett om du är Armékock på Grönland eller flygmekaniker i Airforce. Alla är inte enlisted. Man har kvar sin grad men det spelar ingen roll om du är Major eller menig. Alla behandlas lika (illa). Tror dock inte det är allt för många över Löjtnants eller kaptens grad som söker. Om du är till exempel löjtnant kan du bli "lasse i ledet" till dess att du bedöms lämplig att leda ett team.

 

Ett riktigt bra program om SEALs gick på discovery för några år sedan. Där följde de en kurs och tror att det var ca 200 sökande till kursen och några av dessa var sådana som sökte igen. Det räcker inte att klara den fysiska och psykiska testen, de måste även få ok av sina instruktörer. Tror att det var ett 10 tal som höll hela kursen och verkligen blev antagna.

 

Ok... Men i filmen säger de ju att många som sökt till SEALs kommer direkt ifrån skolan, alltså ingen tidigare GU? Var menar du då att de gjort sin GU? Vet du hur denna ser ut/går till? Men alla måste väl ändå vara enlisted? Annars hade de väl inte varit i det militära? Det är en av sakerna som är bra med det militära i USA, att man kan ha en karriär inom det militära och komma in redan som ung (dock är nog 17 lite för låg ålder) och få en bra utbildning. Ibland känns det dock lite överdrivet när de snackar om sina specialförband. De menar att de är "hårdast i hela världen". Jag personligen tycker nog att SAS är snäppet om inte steget värre. Där är det ännu fler som söker och ännu färre som kommer in. Men SEALs får dock en mkt bra utbildning som innehåller allt nästan kan man ju säga. Fallskärmshoppning, dykning, utbildning i djungel o öken osv. En sådan utbildning med alla de sakerna finns ju inte i Sverige(jo SSG men inte för värnplikten) det skulle dock bli för dyrt för Sverige att ge utbildning för allt det(USA har ju mkt mer pengar investerade i det militära). Dessutom har vi ju inte djungel och öken i vårt land så det hade blivit lite svårt...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

 

Nej du kan inte söka SEALs direkt fråm High school eller universitet. Du måste ha gjort "basic training". Efter att du genomfört denna och tillhör ett förband kan du söka specialförband (Rangers, SEALs, Delta OSV). Tror men vet inte säkert att det bara är SEALs som har rekrutering från hela USAs försvarsmakt. Till exempel Delta måste man ha 2 års tjänst på förband för att söka. Det jag tror är att du missuppfattat det dom säger från att de kommer direkt från Basic training. Om det är för ungt vid 17 vet jag inte. Historiskt sett så var man man när man blev 16 (Rom, Frankrike OSV). Nu är medellivslängden ca 75 år istället för 26 som det var på den tiden så det kan förklara varför vi anser att 17 är för ungt!

 

Basic training är i princip som vår GU. De får grundläggande kunskaper om allt när det gäller den personliga kunskaperna. Efter det så sprids de som gjort BT tillsammans över olika enheter. De söker och hoppas. Personer som gjort "BT" tillsammans kan hamna som truck driver, stridsvagns skytt eller kock. Beroende på var det saknas folk. Där får de sin specifika utbildning, t.ex. KSP skytt eller mekaniker.

 

Karriär kan du ha i Sverige också, skillnaden är att deras beväpnade styrkor är uppbygda runt underofficerskåren. Utan korpraler och serganter så rör sig inte deras Arme en meter. Du kan som sergant efter ett tiotal år tjäna ganska ok i USA.

 

Vad som är hårdast eller bäst tvista de lärda om. För ett antal år sedan var SSG med på någon typ av utbildningskontroll med enheter från bl.a USA. Tydligen gjorde de bra ifrån sig men resultaten vet jag inget säkert om. Ännu längre tillbaka var det ett utbytte mellan K4 och Special forces. Tror det gick bra för Svenskarna då också.

 

Personligen så anser jag följande::

 

Anti terrorist: GSG 9

Attacker: Mosad strike team eller SEALs, mest beroende på att deras stödfunktioner är bättre.

Operera bakom fiendens linjer: SAS/SBS

Link to comment
Share on other sites

Ok, ja det var nog det jag uppfattade fel... Mycket intresant det här. Men jag tror det är rätt som du säger om att SEALs rekryterar inom hela försvarsmakten, har för mig att de sa de på filmen. Undrar vilken framtid som väntar på den 18 åriga killen som tog sig igenom BUDS... Han är liksom lika gammal som mig och redan inne i sitt lands absoluta elit. Lucky bastard.... :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Undrar vilken framtid som väntar på den 18 åriga killen som tog sig igenom BUDS... Han är liksom lika gammal som mig och redan inne i sitt lands absoluta elit. Lucky bastard.... :)

 

tja, han blir väl lynchad av någon mobb i ett U-land någonstans när USA går till krig nästa gång.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...