Jump to content

INFO: Jägare??

Guest whiskey

Recommended Posts

Guest whiskey

Hej

Jag gör nu min värnplikt på Lv 6 i Halmstad som sambandsman.

Trivs väldigt bra med det faktiskt, så långt iallafall. Har precis börjat på befattningsutbildningen denna vecka. Så precis klar med GSUn.

Vi har några befäl här som är kustjägare, och jag är väldigt imponerad av den disciplin och utstrålning som dessa individer har. Skulle vilja veta om det finns en möjlighet att på något sätt kunna komma in på ett jägarförband efter avklarad värnplikt? Om det finns något sätt alls för att kunna bli jägare om man inte blev uttage till det i värnplikten? Behöver väll inte va just enbart kustjägare, men någon av jägartjänsterna.

Tacksam för svar.

//Mattias

• Forumsledning

Du kan inte göra 2st värnplikter (med vissa undantag som har hänt)

Enda sättet är att du utbildar dig till officer och söker till ett jägarförband för att tjänstgöra där. Dvs om 3år efter avklarad examen kanske du får en chans.

Eller söker till SSG motsv.

Hej

Jag gör nu min värnplikt på Lv 6 i Halmstad som sambandsman.

Trivs väldigt bra med det faktiskt, så långt iallafall. Har precis börjat på befattningsutbildningen denna vecka. Så precis klar med GSUn.

Vi har några befäl här som är kustjägare, och jag är väldigt imponerad av den disciplin och utstrålning som dessa individer har. Skulle vilja veta om det finns en möjlighet att på något sätt kunna komma in på ett jägarförband efter avklarad värnplikt? Om det finns något sätt alls för att kunna bli jägare om man inte blev uttage till det i värnplikten? Behöver väll inte va just enbart kustjägare, men någon av jägartjänsterna.

Tacksam för svar.

//Mattias

Disicoplin och utstrålning har lite med tjänsten att göra utan vad man har för inställning... hade ett par officerare på P4 som såg ut att käka små värnpliktiga till lunch eftersom att dom inte hann ta av mössan snabbt nog när dom kom inomhus....

Edited by NordicFear

Det är något visst med Kustjägare.. :tveka:

eller kanske inte... men jag hade äran att träffa en dylik Kn T under sommarkursen på Kungsholmen i somras och det var grymt intressant bara att iakta honom. Han gjorde egentlgen inget speciellt, men han förde med sig en sådan grym respekt, och hade en sån enorm utstrålning att det inte var utan att man blev lite avis... :Malaj: tror han jobbar på K3 till vardags så grattis till er som har/kommer ha honom som befäl.

vet iofs inte om detta beror på att han var KJ eller om han bara var en naturlig ledarskapstalang ;)

Det är något visst med Kustjägare.. :ph34r:

eller kanske inte... men jag hade äran att träffa en dylik Kn T under sommarkursen på Kungsholmen i somras och det var grymt intressant bara att iakta honom. Han gjorde egentlgen inget speciellt, men han förde med sig en sådan grym respekt, och hade en sån enorm utstrålning att det inte var utan att man blev lite avis... :blink: tror han jobbar på K3 till vardags så grattis till er som har/kommer ha honom som befäl.

vet iofs inte om detta beror på att han var KJ eller om han bara var en naturlig ledarskapstalang ;)

Tror det var vår kära kapten du hade fast det var ett par år sen man låg inne, skåning eller liknande dialekt? Om det är rätt så kan jag bara säga att han är det bäste befäl jag haft, stenhård och med en järnvilja och enorm utstrålning dock alltid rättvis.

Av det jag sett så håller jag med att befäl på jobbar eller kommer från jägarförband ger ett klart annat intryck än "vanliga" officerare. Man får känslan av att dom vill mer. På ett bra sätt.. Vissa "andra" officerare gjorde mig nästan upprörd pga dålig fysisk och deciplin. Jag tycker officerare skall vara bra förebilder för soldaterna. Kontentan blir att soldaterna tar efter dessa befäls dåliga vanor, klär sig haffsigt med dålig kondition. Detta kan ju också ha och göra med att en jägartjänst gör man friviligt, fast numera finns det väl inga som tvingas göra lumpen?

jaja man kan inte dra alla över en kant bla bla bla..

• Forumsledning

..och för att lägga lite balans på detta kan jag säga att jag har stött på exakta motsatsen, något befäl som har haft något med J-förband att göra har betett sig som om allt runt omkring han var lägre stående varleser... och utstrålningen vart mer eller mindre skrattretande.

..och för att lägga lite balans på detta kan jag säga att jag har stött på exakta motsatsen, något befäl som har haft något med J-förband att göra har betett sig som om allt runt omkring han var lägre stående varleser... och utstrålningen vart mer eller mindre skrattretande.

Döda inte myten! Det är klart att befälen från jägarförbanden :clap: är tuffare en alla slappa befäl från vanliga förband. Dessa übermensch till befäl bör tillbedas! 0:):dribble:

eller så kan man komma ur dessa pubertala ideér och komma in i verkligheten......

Tror det var vår kära kapten du hade fast det var ett par år sen man låg inne, skåning eller liknande dialekt? Om det är rätt så kan jag bara säga att han är det bäste befäl jag haft, stenhård och med en järnvilja och enorm utstrålning dock alltid rättvis.

Jag vet inte det.. att döma av de PM jag fått finns det fler än en ex-KJ Kn T på K3.. :baskerHV:

Jag tror f.ö. att det i grunden handlar om naturlig ledarskapsförmåga, snarare än utbildning, när det gäller vilka befäl som "lyckas" och inte. Självklart kan självförtroendet vetskapen om att man har klarat av en hård utbildning ger vara en hjälpande hand på vägen till att bli en bra ledare.

Jag antar att det beror på vilka man är chef för också, när det gäller vilken attityd man har/hur hård man är. Om jag förstått det hela rätt så har de en helt annan inställning i flottan än hos armén till exempel (i den ena ganska gemytligt, i den andra hårt strukterat, om ni förstår hur jag menar)

• 2 weeks later...

Enda sättet är att du utbildar dig till officer och söker till ett jägarförband för att tjänstgöra där. Dvs om 3år efter avklarad examen kanske du får en chans.

Kan man söka tjänstgöring som officer inom ett annat område än det man har grundutbildats inom?

Kan man t ex bli jägarofficer efter GU inom pansar?

Kan man söka tjänstgöring som officer inom ett annat område än det man har grundutbildats inom?

Kan man t ex bli jägarofficer efter GU inom pansar?

Ja, det är dock av förklarliga skäl lättare att bli antagen till något som ligger närmare den kompetens man redan fått genom genomförd GU, det har tagits upp tidigare på forumet så det borde inte vara omöjligt att hitta.

Vi hade en på förmönstringen till röjdyk som hade gjort en grundutbildning redan. Han var 24 år (i oktober i år) och rycker nu i Januari 2007 in som röjdykare.

Vi hade en på förmönstringen till röjdyk som hade gjort en grundutbildning redan. Han var 24 år (i oktober i år) och rycker nu i Januari 2007 in som röjdykare.

Röjdykarna tjänstgör väl skarpt i 6 mån efter utbildning? På så vis spelar det ju ingen roll om personen redan gjort lumpen, bara han kan tjänstgöra dessa 6 mån och är duktig? :wub: