AndersL Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Jag har en trådlös router som vi ansluter till internet via, dock så måste vi logga in via vår "studentsida" för att komma ut på nätet. Problemet ligger i att när jag har loggat in på nätet så blir nästa dator som ansluter automatiskt inloggad på min användare (förutsatt att min dator fortfarande är påslagen) och det gäller självklart åt andra hållet oxå att när jag startar min dator och någon annan är inloggad så surfar jag på hans användare. Vilka inställningar i routern behöver jag göra för att man inte ska behöva surfa på varandras användare? Användarnamnet är alltså det inloggning vi behöver för att komma ut på nätet var vi än är. Hoppas någon förstår mitt problem :( det är lite luddigt men någon fattar säkert vad jag menar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Det lär inte lösa sig. Eftersom ni ifrån inloggningsserverns perspektiv enbart har en anslutningspunkt så kan den itne veta att det finns två datorer på den. Ledsen... med största sannolikhet är det ett olösligt problem. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Jag har en trådlös router som vi ansluter till internet via, dock så måste vi logga in via vår "studentsida" för att komma ut på nätet. Problemet ligger i att när jag har loggat in på nätet så blir nästa dator som ansluter automatiskt inloggad på min användare (förutsatt att min dator fortfarande är påslagen) och det gäller självklart åt andra hållet oxå att när jag startar min dator och någon annan är inloggad så surfar jag på hans användare. Vilka inställningar i routern behöver jag göra för att man inte ska behöva surfa på varandras användare? Användarnamnet är alltså det inloggning vi behöver för att komma ut på nätet var vi än är. Hoppas någon förstår mitt problem :( det är lite luddigt men någon fattar säkert vad jag menar. Har ni privata ipaddresser "bakom" routern? Annars är det nog NAT du vill ha...så den skapar erat egna "nät" och sedan behöver bara en av er logga in och hålla uppe sessionen.. Har ni ingen korridorgranne som går data som kan assistera där? Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Finns det ingen "logga ut" funktion på den där studentsidan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted November 21, 2006 Author Report Share Posted November 21, 2006 Har ni privata ipaddresser "bakom" routern? Annars är det nog NAT du vill ha...så den skapar erat egna "nät" och sedan behöver bara en av er logga in och hålla uppe sessionen.. Har ni ingen korridorgranne som går data som kan assistera där? Jepp vi har privata ip adresser bakom routern. Korridorsgrannar är det lite ont om då vi bor i lägenhet, dom grannar vi har är ryssar o vill bara bjuda på grumlig sprit när man hälsar på dem Problemet är dock lösligt problemet är bara att dom som jag känner som fått det o funka inte gjort det själva utan typ polarens grannes kompis syrra som fixat det motsv. Ja det finns en logga ut funktion, men det vi vill åt är att båda ska kunna använda nätet samtidigt med varsitt konto Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Nu missuppfattade jag er... Dom gör antagligen något trixigt med 802.1x för att autentisera er..och ifall det är fel lösenord så kan dom då "låsa" porten. Eller så är det enklare.. Har ni testat att ta bort NAT? Får ni då varsin ip-address från nätet och kan logga in var för sig? Dvs som om ni skulle sitta vid en switch istället? Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted November 21, 2006 Author Report Share Posted November 21, 2006 Har ni testat att ta bort NAT? Får ni då varsin ip-address från nätet och kan logga in var för sig?Dvs som om ni skulle sitta vid en switch istället? Nja att ta bort NAT verkar inte ge någonting (dvs att man öppnar alla portar? eller????) i annat fall så varkar det inte som att jag kan hitta någon funktion som gör att jag kan ta bort NAT i routerns inställningar, men jag är ju inte ett dugg hemma på alla förkortningar Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Du kan "fuska" och sätta inkommande sladden i routerns switchport...istället för i WAN porten.. glöm bara inte att slå av DHCP innan så blir dom inte så arg på er ;) Då kommer switchen i routern skicka eran trafik till studentnätet direkt..tyvärr tappar ni det skydd som routern ger er via NAT under testet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Nja att ta bort NAT verkar inte ge någonting (dvs att man öppnar alla portar? eller????) Då kommer switchen i routern skicka eran trafik till studentnätet direkt..tyvärr tappar ni det skydd som routern ger er via NAT under testet.. NAT står för Network Address Translation och det betyder att alla datorer på det privata nätverket gömmer sig bakom routerns utgående adress. Det är det som gör att ni inte kan vara inloggade samtidigt. Om du stänger av NAT kan du fortfarande få samma skydd genom att bara tillåta utgående TCP-förbindelser genom routern. NAT är inte någon säkerhetspryl, den är till för att snåla på IP-addresser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted November 22, 2006 Author Report Share Posted November 22, 2006 NAT står för Network Address Translation och det betyder att alla datorer på det privata nätverket gömmer sig bakom routerns utgående adress. Det är det som gör att ni inte kan vara inloggade samtidigt. Om du stänger av NAT kan du fortfarande få samma skydd genom att bara tillåta utgående TCP-förbindelser genom routern. NAT är inte någon säkerhetspryl, den är till för att snåla på IP-addresser. Ok! tack för förklaringen!!! alla jag har snackat med har bara krånglöat till vad NAT står för. Kan den gömma sig under något annat namn? för jag hittar inte själva ordet "NAT" i routerns inställningar. Jag har fått reda på att nätet är ett NAT nät iaf Link to comment Share on other sites More sharing options...
AndersL Posted November 26, 2006 Author Report Share Posted November 26, 2006 Du kan "fuska" och sätta inkommande sladden i routerns switchport...istället för i WAN porten..glöm bara inte att slå av DHCP innan så blir dom inte så arg på er ;) Då kommer switchen i routern skicka eran trafik till studentnätet direkt..tyvärr tappar ni det skydd som routern ger er via NAT under testet.. Varför måste jag stänga av dhcp när jag gör på följande sätt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Du kan "fuska" och sätta inkommande sladden i routerns switchport...istället för i WAN porten.. glöm bara inte att slå av DHCP innan så blir dom inte så arg på er ;) Då kommer switchen i routern skicka eran trafik till studentnätet direkt..tyvärr tappar ni det skydd som routern ger er via NAT under testet.. Varför måste jag stänga av dhcp när jag gör på följande sätt? För att dom har redan en DHCP server på nätet och om du börjar agera med en till så blir det kaos och väldigt onda admins Eftersom din DHCP server kommer skicka ut fel uppgifter till andra datorer i nätverket. OM du har tur så har dom filter eller någon form av reglering på det, men chansa INTE. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.