Jump to content

Utbildningsgruppens engagemang?


Recommended Posts

Hur ser det ut hos er andra i detta avlånga land? Är det bara här som vår utbildningsgrupp har fastnat i något administrativt ekorrhjull som bara spinner fortare och fortare.

De har så mycket jobb med sina egna papper så att de glömmer bort sina arbetsgivare - hemvärnsförbanden.

 

De syns inte på övningar längre, de svarar inte på e-post med feedback och de är helt omöjliga att nå på telefon.

Nu är det visserligen ett läge med sjukskrivningar och underbemanning som följd men då borde de kanske prioritera kärnverksamheten och inte sända iväg egen personal på kurser som varar 3-6 veckor.

 

Hur ser det ut i övriga landet?

Edited by capio
Link to comment
Share on other sites

Hur ser det ut hos er andra i detta avlånga land? Är det bara här som vår utbildningsgrupp har fastnat i något administrativt ekorrhjull som bara spinner fortare och fortare.

De har så mycket jobb med sina egna papper så att de glömmer bort sina arbetsgivare - hemvärnsförbanden.

 

De syns inte på övningar längre, de svarar inte på e-post med feedback och de är helt omöjliga att nå på telefon.

Nu är det visserligen ett läge med sjukskrivningar och underbemanning som följd men då borde de kanske prioritera kärnverksamheten och inte sända iväg egen personal på kurser som varar 3-6 veckor.

 

Hur ser det ut i övriga landet?

Väsentligt bätttre än så här. Men visst är det brister i bemanning, och, tror jag, att man lider av MDs nedläggning. Jag vet inte om Gunnar vill kommentera sin arbetsplats men det vore kul att höra om det är som jag upplevt det.

Link to comment
Share on other sites

Mig vetterligen så fick LGG tillskott av tre officerarenär P10 lades ner.

 

10 (?) grundkurser om året, ett antal befälsutbildningar (grpch,plutch,instruktör), vidareutbildningar i diverse tjänstegrenar osv osv.

 

Enligt min plutch så funkar kontakten och stödet från handläggarna mycket bra.

 

Officerarna på utb-gruppen visar sig OFTA ute på övningar och FBU kurser.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle behövas lite nytt blod inne på Skaraborgsgruppen. Det är helt klart..

 

...det är nog så att allt för många har tappat gnistan där inne. När den väl tänds då & då så är det riktigt bra. Men allt som oftast så hålls den knappt vid liv!

Link to comment
Share on other sites

Sedan Kalmargruppen försvann har vi i norra Kalmar län inte sett någon från KRAG häroppe. Jag vet inte vad de prioriterar, men inte är det 163. hvbataljonen i alla fall. Hade övning på OKG med folk från RikhvC (eller vad det heter den här veckan) men ingen hade lust att komma. Kalmargruppen hade dock bra täckning, men ingen är ju så bra som den döde...

Link to comment
Share on other sites

Jag är ledsen och besviken på hur blekingegruppen sköter sitt jobb. Det finns givetvis individer som är duktiga men överlag så tycker jag det är pinsamt. Fan vet inte om man ska skratta eller gråta. Kan inte i ord beskriva hur jag känner... Fy fan.. Helt sjukt..

Vore jag deras chef så hade de fått det hett om öronen. Nej, jag får vidareutveckla detta senare när jag är mer sansad. Fy fan... Nästan så man vill lämna in. Tur att det funkar destu bättre på kompaniet.

Link to comment
Share on other sites

Får tyvärr ställa in mig i ledet bakom Capio och Harald. :D

Tycker Blekingegruppen har ett stort utrymme för förbättring, vilket jag hoppas de tar tag i under 2007. Låt gå för att de under en tid haft ett flertal sjukskrivningar, men här håller jag med Capio. Använd befintliga resurser och prioritera kärnverksamheten. Det finns duktigt folk där, använd dem rätt.

 

Att skicka personal på utbildningar som varar upp till 8 veckor med vakanser och sjukskrivningar på personalsidan kan bara gå åt ett håll. När man sedan även har pensionsavgångar och tappar personal till GU-bat utan att kunna fylla upp leden, ja då blir det som det blir.. :happy:

Min upplevelse är att de under de senaste åren till viss del tappat inriktningen mot att ge gräsrötterna stöd och service och nu håller på att måla in sig i ett hörn.

 

En fd hemvärnschef berättade för mig vid ett tillfälle (om jag minns någorlunda rätt):

-I begynnelsen var utbildningsgruppen 2 personer som satt i ett kontor och hade 2 pärmar med allt administrativt i. Det räckte. De var mycket ute på fältet och kunde namnen på personalen ner till gruppcheferna.

Innan jag avgick läste den dåvarande personalen på min namnbricka innan de hälsade....

 

Även som sanningsfaktorn är något oklar säger det uttalandet en hel del..

 

Mvh Fu Sjöstedt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...