Jump to content

Låt â€�gamlingarnaâ€� behålla â€�flätornaâ€�

Recommended Posts

Tjurfäktning är för mig en medeltida barbarisk rit som endast kan väcka avsky. Men i ett undantagsfall är den kulturen ett föredöme. De tjurfäktare som är för gamla, får behålla värdigheten genom att behålla tjurfäktaren signum, flätorna, så länge de är med och arbetar i verksamheten, även om de har slutat att vara förgrundsfigurer på arenan.

Så borde det vara i större utsträckning också inom frivillig-försvaret. Med tiden kan ingen fortsätta att uppfylla kraven för att delta i en insatspluton. Men på många andra håll behövs både händer och fötter till hjälp, och de äldres kompetens och erfarenheter kan vara till stor hjälp för de operativa enheterna. Inte som nu, när de ofta känner sig ”kastade på sophögen”.

Jag är säker på att det finns många fler arbetsuppgifter än att vara skademarkörer och kaffekokare.(Inget fel på de upp-gifterna!) För det gäng unga ”stridstuppar” som utan att någonsin varit i skarpt läge, men ändå längtar till chansen att bli hjälte, behövs bl.a. någon som tillhandahåller rena kalsonger. Enligt folk med stridserfarenhet, så lär det vara en stor efterfrågan på sådana efter första striden för de hjältar som överlevt….

Jan

För det gäng unga ”stridstuppar” som utan att någonsin varit i skarpt läge

Tycker flertalet av yngre som söker sig till hemvärnet har gjort en eller flera missoner till skillnad från de flesta "äldre". Med tanke på dom "nya" uppgifterna som hemvärnet tydligen håller på få, så är det inte många äldre som anpassar sig frivilligt. Vill hellre ligga kvar ute i skogen vid samma förråd år efter år etc..

Hur får man äldre hemvärnsmän att öva skarp korridor bakåt,påskjutning i fordon,SIB, strid i checkpoint osv?

Detta är en kompetens som många yngre har sen GU och ev. US o vill hålla igång o förbättra..

Tyvärr är det ju inte många gamla hemvärnsmän som besitter kunskap att förmedla sånt här till dom yngre.

Därav kan de bli en hel del intressekonflikter, vilket resulterar att det blir som det blir yngre fortsätter framåt och de äldre skjuts åt sidan.. :(

Min femöring

Är det inte därför vi har Veteranstatusen?

-Jo det är riktigt, men visst kan dom mer än vad dom får göra nu, och i övriga frivilligorg.

kanske det ser ännu sämre ut.

och hur många av dessa äldre har varit i en "skarp"-situation? :Malaj:

Tja, FN-tjänst har funnits innan du säkert var avvand med pottan, t.ex. Kongo!

Det är sådana veteraner som har berättat situationen för mig. Själv har jag

aldrig aspirerat på att bli "hjälte" , men självfallet måste jag ställa upp om mitt

land blir hotat med vapenmakt -Jag står gärna till hands med kallingar och tröst-

napp åt dig!/Jan

För det gäng unga ”stridstuppar” som utan att någonsin varit i skarpt läge

Tycker flertalet av yngre som söker sig till hemvärnet har gjort en eller flera missoner till skillnad från de flesta "äldre". Med tanke på dom "nya" uppgifterna som hemvärnet tydligen håller på få, så är det inte många äldre som anpassar sig frivilligt. Vill hellre ligga kvar ute i skogen vid samma förråd år efter år etc..

Hur får man äldre hemvärnsmän att öva skarp korridor bakåt,påskjutning i fordon,SIB, strid i checkpoint osv?

Detta är en kompetens som många yngre har sen GU och ev. US o vill hålla igång o förbättra..

Tyvärr är det ju inte många gamla hemvärnsmän som besitter kunskap att förmedla sånt här till dom yngre.

Därav kan de bli en hel del intressekonflikter, vilket resulterar att det blir som det blir yngre fortsätter framåt och de äldre skjuts åt sidan.. :(

,Min femöring

Med tanke på hur snabbat inriktningen i försvaret svänger, det är ju inte mer än några år sedan som vi skulle vara ute i skogen och det kommer kanske tillbaka igen, vem vet, då kan det kanske vara bra å ha ett gäng som var med på den tiden.

aldrig aspirerat på att bli "hjälte" , men självfallet måste jag ställa upp om mitt

land blir hotat med vapenmakt -Jag står gärna till hands med kallingar och tröst-

napp åt dig!/Jan

Det förringar väl knappast erfarenheterna som soldater från missioner i Bosnien, Kosovo, Afghanistan osv, tar med sig hem? Aktuella erfarenheter med modern materiel och en politisk situation som är mer aktuell en den som var i Kongo?

Edit: stavning!

Edited by HvPrsk

• BlåGul -1

Är det inte därför vi har Veteranstatusen?

-Jo det är riktigt, men visst kan dom mer än vad dom får göra nu, och i övriga frivilligorg.

kanske det ser ännu sämre ut.

och hur många av dessa äldre har varit i en "skarp"-situation? :uuh:

napp åt dig!/Jan

BEHÖVER du bli otrevlig för att uttrycka vad du menar?

Jag tror inte att de som har erfarenhet blir undanträngda, iallafall inte på pin kiv. Men som vanligt i livet så gäller det att ta för sig och visa att man faktiskt kan någonting om man vill synas. Jag har f.ö. aldrig hört talas om någon av de här kongoveteranerna som du pratar om i HV. Finns de där så är det förmodligen dags att hålla föredrag snarare än att undervisa i modern stridsteknik i leran.

man skall väl göra en skillnad på kronologisk ålder och mental ålder.

vårt kompani förlorade en ksp-servis i våras pga ålderskäl, båda herrarna var

60+ men en fantastisk servis. de tog till sig nya saker hela tiden. så finns det

andra betydligt yngre som anser att de redan kan allt och inte behöver lära sig nytt.

sedan är det klart att den fysiska aspekten spelar roll om man vill vara på skyttepluton.

det finns ju dem som vill vara i HV för att öva strid, inte för att vara stödfunktion,

en uppfattning som jag kan ha förståelse för. de ser inte ner på stödfunktionerna,

det är bara inte deras grej.

En av fördelarna med HV är just blandningen av ålder och erfarenhet. Det förutsätter dock respekt åt båda håll och alla oavsett ålder faller in i ledet och löser samma uppgifter. Om du inte pallar det bör man faktiskt sluta.

Att hänvisa till Kongo känns alienerat då det är länge sedan nu, min far deltog och han avled i hög ålder förra året. Vidare får man inte respekt - den förtjänar man. Att börja banka på kastruller och skrika "napp" och liknande är bara kontraproduktivt.

Många äldre har tyvärr lämnat in men de som är kvar hos oss är intresserade och lär sig nya saker.

Gjorde själv GU 91-92 och mkt av det vi lärde oss då är gammalt och förlegat idag. Utvecklingen går fort! Så det är inte enbart de över 50 som måste lära sig nya saker..

Men här finns en outnyttjad resurs som nu nämns. Om nu HV finns kvar når jag inte har orken eller lusten att springa omkring med Anna Karin tänker jag be om en plats i staben . Gärna C kaffekok eller som hjälpreda åt KVM. En varm kopp kaffe och kanske en bulle till trötta, frusna och hungriga soldater uppskattas alltid. Så kan man ju snacka skit med grabbana och berätta alla gamla historier från förr. Då behåller man kontakten med försvaret och kommer ut och träffar folk.

JS

De äldre i almänhet besitter ofta en vishet de fått av att leva. Om de är villiga att ta del av ny kunskap och kan reflektera över den med hjälp av vishetens lampa så kan de alltid ha någon form av funktion inom HV (vilken funktion låter jag vara helt osagt då det måste anpassas efter person). Åtminstonde enligt min åsikt.

Därmed är det inte sagt att det passar alla åldrade HV-soldater att stanna kvar i organisationen.

De äldre i almänhet besitter ofta en vishet de fått av att leva. Om de är villiga att ta del av ny kunskap och kan reflektera över den med hjälp av vishetens lampa så kan de alltid ha någon form av funktion inom HV (vilken funktion låter jag vara helt osagt då det måste anpassas efter person). Åtminstonde enligt min åsikt.

Därmed är det inte sagt att det passar alla åldrade HV-soldater att stanna kvar i organisationen.

Håller med dig till fullo på den biten. Kruxet har väl dock varit (det jag erfarit) att äldre i Hv hänger upp hela sin existens för sin befattning på att de har den äldres visdom och erfarenhet. Jag ställer mig frågan "-Vid vilken ålder infinner sig denna erfarenhet?" Jag hoppas det är snart för jag saknar tydligen all form av erfarenhet och räknas därför som "ungtupp" fast jag är 40 år... men erfarenheten värd namnet kanske infinner sig när jag fyller 50 men då är jag nog inte med i Hv längre. :unsure:

Ursäkta, men vad har äldre människor för "extra" erfarenhet och vishet när det kommer till det militära?

Att dom har livserfarenhet tvivlar jag inte på. Men är det verkligen per automatik så att dom kan hantera en AK bättre bara för att dom gjort 20h/år i 30 år i uniform, klarar dom verkligen kraven som man borde ha på en svensk HV soldat bara för att dom har livserfarenhet?

• BlåGul -1
Jag ställer mig frågan "-Vid vilken ålder infinner sig denna erfarenhet?"
Om tio år från nu! Det kommer gälla i morgon, nästa år och nästa decennium. Om tio år från nu! :blink:

Du kommer således aldrig få denna erfarenhet, om du frågar någon äldre.

/K

Ursäkta, men vad har äldre människor för "extra" erfarenhet och vishet när det kommer till det militära?

Att dom har livserfarenhet tvivlar jag inte på. Men är det verkligen per automatik så att dom kan hantera en AK bättre bara för att dom gjort 20h/år i 30 år i uniform, klarar dom verkligen kraven som man borde ha på en svensk HV soldat bara för att dom har livserfarenhet?

Visdom vet jag inte, men tålamod och eftertanke har vanligen de äldre i en annan omfattning än yngre. Båda är eftersträvansvärda egenskaper som tyvärr tenderar att doseras ut i ungefär samma takt som kroppens förfall. Tur att man befinner sig i mitten. :blink:

Sen är en del saker inom det militära uråldriga och har inte förändrats annat än kosmetiskt de senaste 2000 åren, i andra änden av skalan finns kunskaper/färdigheter som är antika vid eller innan muck...

kul tråd.

jag är numer en av "de äldre" om vi skall gå efter insatsplutonernas mått.¨

men fan jag har försökt hålla mig något ajour och även insett min lott i det gröna livet, att bli så duktig mil.skyddsvakt som möjligt.

att jag sedan redan har häckat kring stab och RA i de 15 år jag vart med i HV, är en annan historia.

men jag har under de 15 åren upplevt en jävla massa idioti, som jag aldrig har upplevt i arbetslivet eller hos YOFF.

exemlen är för många att fra upp men i regel går de ut på ett tänk där ma inte lyssnar på yngre, oavsett att de har öv.lt grad eler motsvr.

detta är också ett vanligt förekommande fenomen i glesbygden tor jag.

där bonden med störst gård blir C glesbygdshults HV.

vi talar om platser som knappt har lärt strida utan sköld och lans än, och där de blågula syns i början av 2001 eller "grottbjörnens folk"

nu skall jag inte totalt klanka ner på alla äldre uvar heller.

vi glömmer lätt det fantastiska kontaktnät de besitter.

samt (förmodligen) ett lokalsinne värt guld.

ingen nu existerande gps kan slå någon "enock 67" om striden skulle äga rum på hans mark eller i hans kvarter.

se hellre de gamla som en logistik tillgång, hellre än att gnälla på dem för att de springa lika fort som insatsgrabbar

Edited by bushman

Om tio år från nu! Det kommer gälla i morgon, nästa år och nästa decennium. Om tio år från nu! :Malaj:

Du kommer således aldrig få denna erfarenhet, om du frågar någon äldre.

/K

Tackar Krook, nu vet jag i alla fall att jag kommer spendera resten av mitt liv med att vara totalt dum i huvudet och därigenom kan spendera mina resterande dagar med att leka med Duplo-Lego :P

detta är också ett vanligt förekommande fenomen i glesbygden tor jag.

där bonden med störst gård blir C glesbygdshults HV.

vi talar om platser som knappt har lärt strida utan sköld och lans än, och där de blågula syns i början av 2001 eller "grottbjörnens folk"

Där har vi en till som oxå har noterat detta fenomen med lokala småpåvar. Det värsta med detta är ju att storbonden/ C glesbygdsHv inte allt för sällan har en rätt diktatorisk ledarstil, hans drängar och arrendebönder är ju soldater och ligger därför "i skuld" hos sin chef. Hoppas denna företeelse har dött ut, men som du säger bushman... det finns ju platser i Sverige där dom pratar som vi gjorde för 30 000 år sedan :P

@Lfskbat:

"det är inte timmarna jönsson, det är principen".

vad gäller diktatorisk ledarstil, vill jag mer kalla det klubben för inbördes beundran.

i vissa fall undrar man om de inte sökt sig till HV, för att få dricka pilsner på HVSS mäss, samt få utlopp för det maktbegär de inte kan få ut på sitt jobb.

dessa är en rest från det försvar som byggde sin befälskår, på människor som gått på dyra internatskolor med kamratuppfostran.

att militären har tagit över hemvärnet är för dem av ondo.

det blev jobbit när det hux-flux kom krav på att de skulle prestera resultat för pengarna, de varje år fikade bort ,eller åkte på tallin-resor med kamratföreningen för.

jag framhåller fortfarande att de äldre är en tillgång inom HV, en gubbe mad vapen är fortfarande ett hinder för lede fi vare sig han kommer neddimpande i klase från skyn, eller försöker bluffa sig in via inpasseringen för att slänga en träsko i vävstolen.fakta.

i händelse av ofred är ett stort lokalt kontaktnät en rejäl tillgång.

det går förlorat om vi bara har en flock 25 - 35 åriga väktare med tjockt pannben i ledet.

att sedan vi har ett stort behov av YOFF som kan leda verksamheten är rätt uppenbart.

tiden då brukspatron kunde ringa någon kamrat från stjärnsberg, och begära att få Lt grad är över...

Edited by bushman

@Lfskbat:

dessa är en rest från det försvar som byggde sin befälskår, på människor som gått på dyra internatskolor med kamratuppfostran.

Som befäl med skolutbilldning just från dyr internatskola med kamratfostransprinciper så tar jag faktiskt rätt illa upp av den kommentaren.

@Lfskbat:

Som befäl med skolutbilldning just från dyr internatskola med kamratfostransprinciper så tar jag faktiskt rätt illa upp av den kommentaren.

nä men se silverhjelm, jag visste inte att du var medlem här.... :P

Beror ju på vad du ställer som krav. Är det endast växelvis framryckning som efterfrågast så funkar nog nymuckade 19-åringar bäst. Men om det gäller att tänka till lite själv också så skulle jag hellre vilja ha en lite högre medelålder. Jag själv gjorde en massa saker när jag var 18-19 som jag tyckte var helt ok, dock inget som jag skulle göra nu ca 10 år senare.

Folk i Hv (de som diskuterar åldersspannet i komp) har oftast en förkärlek att generalisera (det jag noterat på stormiga möten i mitt fd komp). Antingen är det de hyllade silverrävarna med all visdom och erfarenhet som skulle få värdlens samlade tänkare genom tiderna att blekna. Eller så är det unga stridstuppar och hetsporrar som förlöjligas och hålls på mattan. De som dock är i majoritet nämns sällan eller så blandas ihop med de så oönskade 20 åringarna (har faktiskt hör en utav mina fd komp C säga till mig "-Ni ungtuppar som vi igentligen inte vill ha i Hv!"). De som aldrig/sällan nämns är de mellan 30-40 som borde vara i majoritet i Hv idag. Tur är det för då kan vi focusera på förbanden :D

Seriöst, som utvecklingen ser ut idag verkar 30-åringarna inom en relativt snar framtid vara gamlingarna i plutonerna...

Jag är 30 och är bland de 4:a äldsta i plutonen och det ser ungefär lika ut i övriga plutoner i vårt kompani. Vi har 86/87:or på väg in i förbandet. Nästan så man känner sig gammal. ;)

/D

Om vi tittar runt lite i världen så finns det förband som om man viger sitt liv till organistaionen aldrig blir sviken. Att det inte skulle finnas plats för "Evert född 44" är någonting som kommer att slå hårt mot HV. Även den där skaran födda 44 eller däromkring som inte låter ungdommarna komma och leka i skogen för en framtida hot kommer även de att finna att "inflationen" i HV inte var så bra. Jag har bara sett en begränsad del av FBU/HV för att egentligen uttala mig, men den generella regeln är att en ålderspridning i en organisation betyder att det finns kraft. Tar du bort inflödet så blir det murket och odrickbart tar du ut för mycket vatten så blir det smal strimma som ska fylla sjön. Frågan som är intressant är hur gammal ska man vara för att vara tillåten att ingå i HV och hur gammal är man när den gammle säger tack och adjö.

HrH

@HrH

Tankvärt! Och du har rätt i att åldersspridning är till godo i mångt och mycket. Hv dilemma ligger väl på ett annat plan fast det focuseras på ålder i pluton. Problemet ligger dock inte här. De som har kommit lite till åren lägger stor vikt vid demokratin i Hv, med föreningsliv och medbestämmande. De som inte har grå tinningars charm focuserar kanske mer på tiden ute i skogen. Detta resulterar i att råd och nämnder får en stark snedvridning när det gäller ålder. Jag tillhör de som är mitt i livet och som gillar att vara med och diskutera i alla dessa nämnder, kruxet är kanske det att de som sitter där har suttit på tok för länge och dessa möten har blivit synonymt med Hv verksamhet. De yngre "pallar" inte att sitta och snacka skruv och mutter som inte leder någon vart (tycker dom), jag har försökt få engagera yngre men intresset är mycket svalt. Terränglådan eller möteslokalen... det är frågan?

Edited by Lfskbat

....Terränglådan eller möteslokalen... det är frågan?

Även om inte ålder säger något innan man fysiskt sett personen, så brukar lägre ålder betyda mer studs.

Jag hoppas kunna vara med även när jag är gammal, halt och lytt, men inte i 60h, och inte i stridande befattning. Får bli Stab/Tross/Vaktplutonen.

Det finns plats för alla i Hv, men inte på alla befattningar. Så dj-a rättvis är inte världen.