Jump to content

Antal h sömn för att köra ett fordon?


M3290-315010

Recommended Posts

Postade i transportcentralen, hittade ingeting mer passande, om felaktig postning skett flytta tråden.

***********************************

 

Hej,

hur många timmar är det som man måste sova för att enligt reglementet få köra ett fordon ?

Har för mig att det är 8 timmar men har "hört" (blir såååååå trött) att det numera är 7 timmar.

Sen finns det någon regel typ 5h + 3h eller motsvarande, hur är det med det ?

 

Vore trevligt med någon hänvisning till något reglemente eller motsv.

 

Har givetvis sökt, har gått igenom 5 sidor sökresultat men inte hittat någonting.

 

Antar att samma bestämmelser gäller för värnpliktiga som för div. frivilliga organiskationer/HV.

 

 

 

/RP

Edited by M3290-315010
Link to comment
Share on other sites

När jag låg inne var det 6 alt. 5+3 timmars vila, varav merparten skulle vara sömn, som gällde. Jag tror också att den eventuella 5-timmarsperioden (och kanske även sextimmarsalternativet) skulle förläggas mellan typ 22-08 eller något sådant.

Edited by LeadHead
Link to comment
Share on other sites

Utdrag ur SäkI Trf, kapitel 2 Ansvar (2005 års utgåva):

 

"10. Grundbestämmelser. - Den (chef) som skall planera och/eller har att besluta om körning skall iaktta följande grundbestämmelser.

 

Tidkort skall föras av samtlig personal som framför fordon under övning som varar längre än ett dygn. Tidkortet skall medföras under färd.

 

Körtider och vilotider

 

Vid övningar skall förare som framför fordon ha minst 6 timmar sammanhängande vila per 24 -timmars period. Alternativt kan ”uppdelad dygnsvila” användas. Vilotiden skall då delas upp i två pass. Ett pass om minst 5 timmar och ett pass om minst 3 timmar. Totalt minst 8 timmar. Det längsta passet, om minst 5 timmar, skall förläggas i tidsperioden 2200 – 0800. Efter erhållen 6 timmars (alt 8 timmars) vila, påbörjas en ny 24-timmars period.

 

Vilotiden bör till sin huvuddel utgöras av sömn varför det i vilotiden inte får inräknas tid som ägnas åt annan verksamhet t ex post- eller eldposttjänst.(min fetmarkering)"

 

Till detta finns fler punkter och kapitel men då frågeställaren har hört 8 eller 7 samt 5-3 så valde jag att citera just det aktuella stycket.

 

Och Ja - SäkI gäller både för värnpliktiga och HV/Friv.

Edited by LtLag
Link to comment
Share on other sites

Vill bara inflika att det gjorts tester som visar att en trött förare är lika stor säkerhetsrisk på vägen som en onykter förare, och att förare som somnat är en vanlig olycksorsak. Dylika olyckor slutar dessutom inte sällan med att folk dör. Det gäller inte bara militärer. Tyvärr har tråkigheter hänt när familjefäder efter en 8-timmars arbetsdag satt familjen i bilen för att sträckköra till skidsemestern. Ska ni åka långt, se till att vila, bättre komma fram nästa dag än att inte komma fram alls, och jag vill inte dö av att någon sovande bilförare dyker upp på min sida av vägen.

 

Det var dagens trafikmoral från..

 

/Erik G

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen hade vi lite annorlunda syn på vilotider

 

Normal var det 6 h per 24 eller något i den stilen men i undantagsfall fick vi köra 36-6. dvs på 36 timmar skall man ha 6 timmar utanför fordonet.

 

Dock var vi två i varje fordon och körde max 4,5h innan man roterarde mellan Förare och passagerare.

 

Tex när man kör Boden-Skövde-Boden i ett svep, tar sin lilla tid mid stridsvagn på släpet

 

Detta ansåg alla var lite märkligt efter som vi körde 97ton lastbil på allmän väg.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen hade vi lite annorlunda syn på vilotider

 

Normal var det 6 h per 24 eller något i den stilen men i undantagsfall fick vi köra 36-6. dvs på 36 timmar skall man ha 6 timmar utanför fordonet.

 

Dock var vi två i varje fordon och körde max 4,5h innan man roterarde mellan Förare och passagerare.

 

Tex när man kör Boden-Skövde-Boden i ett svep, tar sin lilla tid mid stridsvagn på släpet

 

Detta ansåg alla var lite märkligt efter som vi körde 97ton lastbil på allmän väg.

Jag har hört att systemet tillät just detta tidigare, men när jag gjorde GU 0405 så var det SäkItexten ovan som gällde, och det funkar bra i mina ögon så länge man inte pressar skiten ur förarna så de blir trötta dåde lätt kan somna även om de har den reglementerade vilan. Inte alltid befäl hade förståelse för detta men iaf.

Link to comment
Share on other sites

När jag gjorde lumpen hade vi lite annorlunda syn på vilotider

 

Normal var det 6 h per 24 eller något i den stilen men i undantagsfall fick vi köra 36-6. dvs på 36 timmar skall man ha 6 timmar utanför fordonet.

 

Dock var vi två i varje fordon och körde max 4,5h innan man roterarde mellan Förare och passagerare.

 

Tex när man kör Boden-Skövde-Boden i ett svep, tar sin lilla tid mid stridsvagn på släpet

 

Detta ansåg alla var lite märkligt efter som vi körde 97ton lastbil på allmän väg.

Jag har hört att systemet tillät just detta tidigare, men när jag gjorde GU 0405 så var det SäkItexten ovan som gällde, och det funkar bra i mina ögon så länge man inte pressar skiten ur förarna så de blir trötta dåde lätt kan somna även om de har den reglementerade vilan. Inte alltid befäl hade förståelse för detta men iaf.

 

Så fort det händer en allvarligare olycka med StrvTp kommer förmodligen SäkI ändras så att den harmoniseras med civila krav på vilotider etc. :uuh:

Link to comment
Share on other sites

Så fort det händer en allvarligare olycka med StrvTp kommer förmodligen SäkI ändras så att den harmoniseras med civila krav på vilotider etc. :uuh:

 

Jo kan tänka mig det, Vi som körde var inte allt för nöjda över situationen, men som vpl kan man inte gör allt för mycket, trots allt tjat om "om ni anser att det är farligt...." Svaren man får från sina närmaste befäl är väl inte alltid i linje med centrala riktlinjer ;)

 

Det har hänt en hel del med StrvTp, dock är det mesta väldigt okänt utanför FMs väggar. Dock inte allt för vanligt att civila är inblandade, men sänka tungdragar i diken är rätt poppis :uuh:

 

Förstå inte varför StrvTp, Tp-plut etc... kör enligt civila regler när de kör "civila" uppdrag typ Milo svängar och transport av demovagnar etc. Oftast dessa uppdrag som tvingar en att pressa efter som det alltid verkar vara en överraskning att saker måste köras för att komma fram (Va, vadå tar 3 dagar!!! den skall vara framme imorgon!!!).

 

De militär tidskorten är rätt lätta att minipulera så det ser bra ut på pappret, slipper det problemet om man kör med färdskrivare.

 

Det är en grej att pressa max på avlyst övningsfält, men på E4:an i snö och mörker är inte så upphetsande som man kan tro.(För ni som inte kört E4:an i Norrland är den inte allt för bred, plogad eller upplyst)

Link to comment
Share on other sites

jag kan hålla med Wedberg om hur saker o ting har sköts vad gäller Tp, och som han även säger är dem alltid lika förvånade över hur lång tid det tar!

Jag (som va TP-C) skulle alltid redovisa ungefärlig tid för våra fordons marcher drog självklart alltid till med några timmar extra eftersom vi OFTA hade problem med kokande växellådor på TGB30 i kolonnen, och trots detta fick jag alltid samma svar om att vi skulle vara på plats på halva tiden mot vad jag hade räknat på från första början!?! Som om det inte fanns några rödljus när man passerar genom städer, andra bilar på motorvägen som ligger å blockerar...

Dåligt väglag, ljus, vägar osv...

Trots allt så lyckades vi alltid hålla de där tiderna dem tvingade på oss, men jävlar vad killarna va slutkörda också! Varje gång vi kom fram krävde jag dygnsvila utan tjänst för att grabbarna skulle få återhämta sig! Dem är inte maskiner, och skulle jag förstått då det jag gör idag skulle jag nog tagit upp detta lite högre oftare än man gjorde (dvs inte alls...)

Vi klagade ju så klart men nej nej, det va inte mer än å göra va man kunde...

Link to comment
Share on other sites

Problem med att slå ned näven i bordet som KB och kräva dygnsvila är att någon får för sig att faktiskt köra stenhårt efter reglerna. Detta skulle innbära en hel del mer helgtjänst än vad man hade.

 

Vi fick ibland problemet med att om vi skulle föja reglerna så innebar det att man inte var i närheten av Boden lagom till tåget hem gick, Så för att i huvudtaget hinna hem var man tvungen att pressa bilarna och personalen till max.

 

Det närmaste jag varit var när jag parkerade förbilen på stationen och hoppa på tåget någon minut kvar till avgång.

 

FM tar väldigt liten hänsyn till personal och fordonsbrist. Mängden prylar som skall fram är lika oavsett om tre bilar står på verkstad eller personal är sjukskriven. Jag hade soldater som satt i bilar trorts feber och andra krämpor, bara för att vi skulle hinna med.

 

Problemet med FMs vilotider är att redovisningen av dem sköts lite sisodär, samtidigt som värnpliktiga sitter fast i en beroendeställning till befälen. Om befälen säger kör fast man är sjuk/slut etc sätter sig folk i bilarna bara för att ingen anna skall behöva dra ens lass . Det kanke var extremt när jag låg inne med personalbrist trasiga bilar etc...

 

Personligen tror jag Tp/StrvTp skulle må bra om någon på allvar såg över verksamheten och anpassade FMs vilotidssystem för förband som kör majoriteten av sin tid på allmäna vägar med breda och tunga fordon. Är en viss skillnad att köra 90a i skogen kontra 3,86m bred, 97 ton tung lastbil på väg med trafik på.

 

Samtidigt måste en attitydsförändring komma tillstånd där befälen tar på allvar när personalen påpekar att det inte är säkert att köra längre.

 

Edit:Stavning

Edited by Drv/Gunner Wedberg
Link to comment
Share on other sites

Samtidigt måste en attitydsförändring komma tillstånd där befälen tar på allvar när personalen påpekar att det inte är säkert att köra längre.

 

Det kommer nog.. när kvällspressen slår upp stora rubriker "Militär transport körde ihjäl skolbarn" eller liknande.

Tyvärr brukar det vara sådant som krävs för att ett förändringsarbete ska komma igång på allvar.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Problem med att slå ned näven i bordet som KB och kräva dygnsvila är att någon får för sig att faktiskt köra stenhårt efter reglerna. Detta skulle innbära en hel del mer helgtjänst än vad man hade.

 

Vi fick ibland problemet med att om vi skulle föja reglerna så innebar det att man inte var i närheten av Boden lagom till tåget hem gick, Så för att i huvudtaget hinna hem var man tvungen att pressa bilarna och personalen till max.

 

Det närmaste jag varit var när jag parkerade förbilen på stationen och hoppa på tåget någon minut kvar till avgång.

 

FM tar väldigt liten hänsyn till personal och fordonsbrist. Mängden prylar som skall fram är lika oavsett om tre bilar står på verkstad eller personal är sjukskriven. Jag hade soldater som satt i bilar trorts feber och andra krämpor, bara för att vi skulle hinna med.

 

Problemet med FMs vilotider är att redovisningen av dem sköts lite sisodär, samtidigt som värnpliktiga sitter fast i en beroendeställning till befälen. Om befälen säger kör fast man är sjuk/slut etc sätter sig folk i bilarna bara för att ingen anna skall behöva dra ens lass . Det kanke var extremt när jag låg inne med personalbrist trasiga bilar etc...

 

Personligen tror jag Tp/StrvTp skulle må bra om någon på allvar såg över verksamheten och anpassade FMs vilotidssystem för förband som kör majoriteten av sin tid på allmäna vägar med breda och tunga fordon. Är en viss skillnad att köra 90a i skogen kontra 3,86m bred, 97 ton tung lastbil på väg med trafik på.

 

Samtidigt måste en attitydsförändring komma tillstånd där befälen tar på allvar när personalen påpekar att det inte är säkert att köra längre.

 

Edit:Stavning

 

Borde egentligen vara ganska enkelt.

 

Kör man tung transport på allmän väg skall enligt min mening civila vilotidregler gälla, då allmänheten är den som drabbas om chaufför råkar somna under körning.

 

En trött chaufför är en trött chaufför , och är lika farlig för omgivningen,oavsett om han är militär eller civil

 

Det är alltid chauffören som har ansvaret för att vilotidsreglerna följs.

 

Det spelar ingen roll vad befälen säger, det är du som chaufför som har ansvaret.

 

De som planerar transporterna/övningarna måste väl någon gång lära sig att transporter tar tid, och planera därefter.

Link to comment
Share on other sites

Borde egentligen vara ganska enkelt.

 

Kör man tung transport på allmän väg skall enligt min mening civila vilotidregler gälla, då allmänheten är den som drabbas om chaufför råkar somna under körning.

 

En trött chaufför är en trött chaufför , och är lika farlig för omgivningen,oavsett om han är militär eller civil

 

Det är alltid chauffören som har ansvaret för att vilotidsreglerna följs.

 

Det spelar ingen roll vad befälen säger, det är du som chaufför som har ansvaret.

 

De som planerar transporterna/övningarna måste väl någon gång lära sig att transporter tar tid, och planera därefter.

 

Det är här problemt ligger

 

Tänk dig följande senario

 

Klockan är typ 2330 en torsdag, Du har kört hårt under veckan och är nu ca 5 körtimmar från regementet. Förbandet har ca 3 körtimmar kvar innan man knäckt vilotiderna

 

Om transporten fortgår utan problem hinner vi hem tills fredagmorgon och alla kan åka på helgledighet utan probelm.

 

Om nu folk börjar anmärka på vilotider Fredag 0230 och påpeka att detta är farligt folk är slitna etc kommer befälen inte avbryta transporten, utan man blir åtsagt att sätta sig och köra PUNKT.

 

Vad skall man göra nu som VPL???

 

Stampa foten i backen och säga "men VI måste vila!!!"

 

Samtidigt börjar andra soldater undra vad den trötte soldaten pysslar med. Vi vill ha helgledighet!!

 

Så den stackars soldaten som tog upp detta ligger nu väldigt illa till

 

Befälen stödjer honom inte, snarare hotar honom med anmälan för ordervägran etc...

 

Detta samtidigt som hans kamrater inte stödjer honom pga risk för indragen helgledighet.

 

Och bevisen i forma av vilotidskort kan med lätthet manipuleras i efterhand så verkligheten ser bättre ut än det var...Vilket sker....

 

Så problemet ligger inte bara på soldaterna, utan det är ATTITYDEN till vilotiderna hos befälen, samtidigt som redoviningen av tiderna går att manipulera i efterhand.

 

 

Det är säkert skillnad på förband till förband, men som StrvTp som har "externa" kunder måste prylarna fram, speceillt när det rör demovagnar etc...

 

Så min åsikt är att hela vilotidssystemet för Tp/StrvTp måste reformers så det inte blir helveteskörningar samt att "bevisen" inte går att manipulera i efterhand, så att börja använda färdskrivarblad för tidsredovisning kan minska problemet.

 

Enligt civil lagstiftning kan transportplanerare bli åtalde vid överlast samt brott mot vilo&körtider.

 

Om FM anamar dessa regler så kommer nog en attitydsförändring snabbare än ett brev på posten, eftersom befälen då kan råka illa ut

Link to comment
Share on other sites

Det är säkert skillnad på förband till förband, men som StrvTp som har "externa" kunder måste prylarna fram, speceillt när det rör demovagnar etc...

Det kan väl ändå inte ingå i krigsuppgiften för stridsfordonstransport att köra en massa demovagnar etc?

Är det inte sånt man har Kronfrakt till?

 

The Swede

Link to comment
Share on other sites

Det kan väl ändå inte ingå i krigsuppgiften för stridsfordonstransport att köra en massa demovagnar etc?

Är det inte sånt man har Kronfrakt till?

 

The Swede

 

Har kört 122 IS, Panzerhaubitz 2000, AS 90, Någon LvKV 90 modifering, Någon strf 90 med uppdaterat ledningssystem, BgBv 120.

 

Fördelen med att använda strvTp är att det är "gratis" samt att vi har utrustning anpassad till att köra så pass tunga saker, samt att vi har bra kontakt med polis och vägverket. Kronfrakt saknar utrustning och kontakter, men de kanke kan leja civila åkerier i stället.

 

Majoriteten av tiden på StrvTp är att köra Stridsvagnar till och från skjutfält samt "milosvängar" där man hämtar vagnar som skall in till verkstad.

 

För inte tala om alla bra transporter som beslutas på typ brigadnivå

 

Har kört en transport med 6 tungdragare med 6 snöskotrar- Surrningsutrustningen väger mer än skoter. Fick skriftliga order med lastplan på...Tror inte han som skrev orden vet vad en tungdragare är...

 

Även kört vanlig bv 206, motorcyklar, personbilar, tgb etc... Känns lite larvigt att "slösa" tungdragare på det, men vi har kapaciteten att flytta saker långt och snabbt.

 

Hurvuda Kronfrakt skall göra dessa saker lämnar jag öppet, men personligen anser jag att allt som innefattar transport av tunga fordon ingår i vär uppgift och är därmed inte "grå arbetskraft"

Link to comment
Share on other sites

 

Borde egentligen vara ganska enkelt.

 

Kör man tung transport på allmän väg skall enligt min mening civila vilotidregler gälla, då allmänheten är den som drabbas om chaufför råkar somna under körning.

 

En trött chaufför är en trött chaufför , och är lika farlig för omgivningen,oavsett om han är militär eller civil

 

Det är alltid chauffören som har ansvaret för att vilotidsreglerna följs.

 

Det spelar ingen roll vad befälen säger, det är du som chaufför som har ansvaret.

 

De som planerar transporterna/övningarna måste väl någon gång lära sig att transporter tar tid, och planera därefter.

 

Det är här problemt ligger

 

Tänk dig följande senario

 

Klockan är typ 2330 en torsdag, Du har kört hårt under veckan och är nu ca 5 körtimmar från regementet. Förbandet har ca 3 körtimmar kvar innan man knäckt vilotiderna

 

Om transporten fortgår utan problem hinner vi hem tills fredagmorgon och alla kan åka på helgledighet utan probelm.

 

Om nu folk börjar anmärka på vilotider Fredag 0230 och påpeka att detta är farligt folk är slitna etc kommer befälen inte avbryta transporten, utan man blir åtsagt att sätta sig och köra PUNKT.

 

Vad skall man göra nu som VPL???

 

Stampa foten i backen och säga "men VI måste vila!!!"

 

Samtidigt börjar andra soldater undra vad den trötte soldaten pysslar med. Vi vill ha helgledighet!!

 

Så den stackars soldaten som tog upp detta ligger nu väldigt illa till

 

Befälen stödjer honom inte, snarare hotar honom med anmälan för ordervägran etc...

 

Detta samtidigt som hans kamrater inte stödjer honom pga risk för indragen helgledighet.

 

Och bevisen i forma av vilotidskort kan med lätthet manipuleras i efterhand så verkligheten ser bättre ut än det var...Vilket sker....

 

Så problemet ligger inte bara på soldaterna, utan det är ATTITYDEN till vilotiderna hos befälen, samtidigt som redoviningen av tiderna går att manipulera i efterhand.

 

 

Det är säkert skillnad på förband till förband, men som StrvTp som har "externa" kunder måste prylarna fram, speceillt när det rör demovagnar etc...

 

Så min åsikt är att hela vilotidssystemet för Tp/StrvTp måste reformers så det inte blir helveteskörningar samt att "bevisen" inte går att manipulera i efterhand, så att börja använda färdskrivarblad för tidsredovisning kan minska problemet.

 

Enligt civil lagstiftning kan transportplanerare bli åtalde vid överlast samt brott mot vilo&körtider.

 

Om FM anamar dessa regler så kommer nog en attitydsförändring snabbare än ett brev på posten, eftersom befälen då kan råka illa ut

 

Ärligt talat så är det befälens förbannade skyldighet att planera verksamheten så att körtidsreglerna kan följas.

 

Fungerar inte detta får man väl rapportera befälen till förbandets trafikbefäl som förhoppningsvis rapporterar uppåt.

 

Det är endast på detta sätt som det kan bli någon ändring på förhållandena.

 

Vad ni absolut INTE skall göra är att knyta näven i byxfickan och bara gilla läget.

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat så är det befälens förbannade skyldighet att planera verksamheten så att körtidsreglerna kan följas.

 

Fungerar inte detta får man väl rapportera befälen till förbandets trafikbefäl som förhoppningsvis rapporterar uppåt.

 

Det är endast på detta sätt som det kan bli någon ändring på förhållandena.

 

Vad ni absolut INTE skall göra är att knyta näven i byxfickan och bara gilla läget.

 

Jag försvarar inte på något sätt befälens agerande, men tyvärr är verkligheten så.

 

Det är här problemet med tidskort som är möjlig att manipulera i efterhand. Trafikbefäl studerar tidskorten och konstaterar att det ser bra ut. Skulle vi haft färdskrivarblad skulle det framkomma realtivt snabbt när vilotiderna börjar se märkliga ut.

 

Nej vi knöt inte handen i ficken, vi gnällde som bara den, men då tidskorten var ok, så hände inte allt för mycket, skrevs av som allmänt gnäll. Det är svårt för 7,5 måndars värnpliktiga att slås mot en enad officerskår även KB/GB slås i uppförsbacke pga beroendeförhållande (Betyg,dolda bestraffningar etc...)

 

StrvTp står inte allt för högt på listen över förband man bryr sig om, det förväntas bara att fungera...

Link to comment
Share on other sites

Fungerar inte detta får man väl rapportera befälen till förbandets trafikbefäl som förhoppningsvis rapporterar uppåt.

 

Det är endast på detta sätt som det kan bli någon ändring på förhållandena.

 

Vad ni absolut INTE skall göra är att knyta näven i byxfickan och bara gilla läget.

 

I egenskap av fd förtroendeman kan jag informera att det finns betydligt bättre sätt än att göra en anmälan. Dialog fungerar mycket bättre, man kan få ofantligt mycket mer uträttat så.

Och skall man vara helt ärlig, om befället skulle anmält alla översteg och regelbrott som skedde under värplikten skulle hälften av oss fått löneavdrag och handräckningstjänst. Är övertygad om att så är det på andra ställen också.

Edited by The Swede
Link to comment
Share on other sites

Fungerar inte detta får man väl rapportera befälen till förbandets trafikbefäl som förhoppningsvis rapporterar uppåt.

 

Det är endast på detta sätt som det kan bli någon ändring på förhållandena.

 

Vad ni absolut INTE skall göra är att knyta näven i byxfickan och bara gilla läget.

 

I egenskap av fd förtroendeman kan jag informera att det finns betydligt bättre sätt än att göra en anmälan. Dialog fungerar mycket bättre, man kan få ofantligt mycket mer uträttat så.

Och skall man vara helt ärlig, om befället skulle anmält alla översteg och regelbrott som skedde under värplikten skulle hälften av oss fått löneavdrag och handräckningstjänst. Är övertygad om att så är det på andra ställen också.

 

Har du läst hela tråden??????

 

Om jag inte minns fel så var problemet att befälen INTE lyssnar på förarna samt att man fifflar med tidskorten.

 

Detta är väldigt mycket IG. :D

 

Förarna kör ju trots allt mycket tunga fordon på allmänna vägar. :lala:

Link to comment
Share on other sites

inte för att ja nu har lusläst hela tråden men är de inte så att ett befäl lägst kompanichef kan med särskilt beslut få göra avikelser ?

Läs SÄKI Trf kapitel 2, moment 9 - 14

Särskilt sista meningen i moment 14 är intressant.

http://62.119.135.221/

 

The Swede :wacko:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Thord, för din info, länken som du hänvisar till säger:

 

"Beslut

Omedelbara åtgärder

Försvarsmaktens handböcker och reglementen som är utbildningsdokument och enbart vänder sig till och ska användas av personal och värnpliktiga i Försvarsmakten ska inte publiceras på Internet."

 

HKV 2004-11-16 17500:77166"

 

Vi som inte är personal kan alltså inte läsa den.

Link to comment
Share on other sites

Vid övningar skall förare som framför fordon ha minst 6 timmar sammanhängande vila per 24 -timmars period. Alternativt kan ”uppdelad dygnsvila” användas. Vilotiden skall då delas upp i två pass. Ett pass om minst 5 timmar och ett pass om minst 3 timmar. Totalt minst 8 timmar. Det längsta passet, om minst 5 timmar, skall förläggas i tidsperioden 2200 – 0800. Efter erhållen 6 timmars (alt 8 timmars) vila, påbörjas en ny 24-timmars period.

 

Om man nu måste vila si och så mycket mellan körning, finns det några specifika regler för hur mycket vila man måste ha fått för att genomfröa skarp stridsskjutning? Det kan ju tyckas ganska farligt att vara jättejättetrött och strida skarpt.

Link to comment
Share on other sites

Om man nu måste vila si och så mycket mellan körning, finns det några specifika regler för hur mycket vila man måste ha fått för att genomfröa skarp stridsskjutning? Det kan ju tyckas ganska farligt att vara jättejättetrött och strida skarpt.

Nej, det finns ingen regel som säger att man ska ha si och så mycket vila innan skarpskjutning. Däremot åligger det skjutledaren att se till att övningen bedrivs på ett säkert sätt och i det ingår att ta hänsyn till bland annat viloläget på truppen. Till sist är det också var och ens eget ansvar att säga ifrån ifall man är för trött.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...