siros Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 hej tänkte kolla med er på forumet om ni visste om man kan koppla in stereon till datorn. Jag har en vanlig AUX sladd och lite konstiga in/utgångar på datorn samt på stereon. Jag vill alltså kunna spela upp Mp3 i datorn och de ska komma ut i stereon också. Mvh siros Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 hej tänkte kolla med er på forumet om ni visste om man kan koppla in stereon till datorn. Jag har en vanlig AUX sladd och lite konstiga in/utgångar på datorn samt på stereon. Jag vill alltså kunna spela upp Mp3 i datorn och de ska komma ut i stereon också. Mvh siros Går utmärkt, även med vanligt ljudkort. Normalt sitter det 3,5mm stereokontakter bak på datorn, och 2x RCA på stereon. Kablar för det här finns på de flesta elektronikbutiker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest caj Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 En varning bara, koppla aldrig in eller ur kablarna när datorn och förstärkaren är påslagna. Jag gjorde det misstaget och lyckades "bränna" min förstärkare, ett klantigt misstag som kosta mig några tusenlappar. Men man lär sig av sina misstag! :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted November 20, 2006 Report Share Posted November 20, 2006 Artnr 37967 på Kjell&Co. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Vill man slippa sladdhelvetet kan man köpa sig en FM sändare och ta in signalen på radion istället. Och numera är det tom lagliga i Sverige. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 T. ex. en Fm-sändare från ovan nämnda Kjell & Company... Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Är ljudkvalitén bra med såna dära sändare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Har inte själva provat manicken men det torde ju bli "FM-kvalitet" Link to comment Share on other sites More sharing options...
siros Posted November 21, 2006 Author Report Share Posted November 21, 2006 hej igen såg nyss att jag har en "terminal" bak på datorn där det står Digital out. terminalen har 4st 3.5mm vanliga utgångar. I en av dessa går det in en sladd från datorns egna högtalarsystem. Dock är det just detta hålet som fungerar. när man ansluter datorns högtalarsystem till något av de tre andra hålen så är det knäpp tyst. Det enda alternativet jag har idag är att rycka ut datorns högtalarsystem och koppla in stereon där. det fungerar perfekt. Dock har jag ju samtidigt kopplat bort datorns egna rätt så komplexa hötalarsystem. Framför mig har jag nu två alternativ, antingen så öper jag en 3.5mm förgrening och delar hålet mellan datorns högtalarsystem samt stereon. eller så försöker jag lista ut hur man aktiverar de andra hålen. Då kan jag koppla in stereon där. Hålen finns ju där, men de sänder inget Så nu undrar jag om någon vet var man kan ställa in sådana iställningar. borde ju vara nånstans i datorn? //Siros Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 hej igen såg nyss att jag har en "terminal" bak på datorn där det står Digital out. terminalen har 4st 3.5mm vanliga utgångar. I en av dessa går det in en sladd från datorns egna högtalarsystem. Dock är det just detta hålet som fungerar. när man ansluter datorns högtalarsystem till något av de tre andra hålen så är det knäpp tyst. Det enda alternativet jag har idag är att rycka ut datorns högtalarsystem och koppla in stereon där. det fungerar perfekt. Dock har jag ju samtidigt kopplat bort datorns egna rätt så komplexa hötalarsystem. Framför mig har jag nu två alternativ, antingen så öper jag en 3.5mm förgrening och delar hålet mellan datorns högtalarsystem samt stereon. eller så försöker jag lista ut hur man aktiverar de andra hålen. Då kan jag koppla in stereon där. Hålen finns ju där, men de sänder inget Så nu undrar jag om någon vet var man kan ställa in sådana iställningar. borde ju vara nånstans i datorn? //Siros Om jag förstod dig rätt så har du kopplat in datorhögtalarna på "digital out" Det kommer inte att fungeta att koppla in en RCA kabel på denna utgång. RCA är nämligen analog. Det borde (måste) finnas en utgång på datorn som är analog, kan inte tänka mig något annat. Denna utgång kan du koppla till din stereo. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Siros - har du möjlighet att ta en bild på baskidan av datorn och lägga ut? Utan att veta mera så kan det vara så att det kan vara ingång för mikrofon, yttre signalkälla m.m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 T. ex. en Fm-sändare från ovan nämnda Kjell & Company... Är inte räckvidden väldigt kort på FM-sändare? Har för mig att den är ca 0.5-1m. Link to comment Share on other sites More sharing options...
LtLag Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Syftet med ovan nämnda FM-sändare är ju att bara DU skall ta emot signalen och därför får inte heller räckvidden vara särdeles lång... Istället för att koppla ipoden/mp3 spelaren till hemmastereo/bilstereo med sladd använder man FM-sändaren och lyssnar på sin egen musik i resp. apparat. Saxat från Kjell & Company: "FM-sändare Enkel användning Allt som behövs för att lyssna på sin egen musik i bilradion, köksradion o.s.v. är att plugga in FM-sändaren i MP3-spelarens hörlursuttag. Därefter ställer man in samma frekvens på både sändaren och mottagaren. Nu är det färdigt att lyssna. Har man ingen MP3-spelare går det lika bra att koppla in en mobiltelefon, CD-spelare, DVD-spelare PDA o.s.v. till sändaren förutsatt att det finns ett 3,5 mm hörlursuttag. Låg effekt FM-sändaren sänder på samma frekvensband som våra vanliga radiostationer gör. För att inte störa ut annan radio måste sändare för privatbruk därför begränsas i effekt. Eftersom dessa ändå bara är avsedda att användas till en mottagare som har sin antenn nära spelaren räcker det med förhållandevis liten effekt." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 21, 2006 Forumsledning Report Share Posted November 21, 2006 hej igen såg nyss att jag har en "terminal" bak på datorn där det står Digital out. terminalen har 4st 3.5mm vanliga utgångar. I en av dessa går det in en sladd från datorns egna högtalarsystem. Dock är det just detta hålet som fungerar. när man ansluter datorns högtalarsystem till något av de tre andra hålen så är det knäpp tyst. Det enda alternativet jag har idag är att rycka ut datorns högtalarsystem och koppla in stereon där. det fungerar perfekt. Dock har jag ju samtidigt kopplat bort datorns egna rätt så komplexa hötalarsystem. Framför mig har jag nu två alternativ, antingen så öper jag en 3.5mm förgrening och delar hålet mellan datorns högtalarsystem samt stereon. eller så försöker jag lista ut hur man aktiverar de andra hålen. Då kan jag koppla in stereon där. Hålen finns ju där, men de sänder inget Så nu undrar jag om någon vet var man kan ställa in sådana iställningar. borde ju vara nånstans i datorn? //Siros Tippat är de fyra kontakterna mic in, line in, ljud ut och digital out. som många andra vanliga ljudkort. Ett sådant ljudkort kan oftast inte köra ut ljud till 2 högtalarsystem, utan då måste du har en förgrening. De andra kontakterna har andra uppgifter, som t.ex om du vill spela in ljud med mic motsv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
slurry Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Tänk bara på att det kan bli en hel del brum ur stereon på grund av potentialskillnaderna, speciellt om dom sitter i olika vägguttag och ännu mer speciellt om dom inte står i samma rum eller är att stereon är ihopkopplad med TV:n som i sin tur är kopplad till ett centralTV-antennuttag (långt ord) Skulle det bli brum så bör du använda en lågnivåtransformator, finns en billig variant på biltema 31-441 för 80 svenska pesetas. (den skiljer jordarna galvaniskt åt med hjälp av en liten signaltransformator, en trafo per kanal) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Förgrening Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Ifall inte stereon är från yngre stenåldern så har den nog både digital ljudingång och en vanlig line-in. Då går det ju bra att koppla in stereon på den ena och datorhögtalarna på den andra, eller hur? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Term Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 hej igen såg nyss att jag har en "terminal" bak på datorn där det står Digital out. terminalen har 4st 3.5mm vanliga utgångar. I en av dessa går det in en sladd från datorns egna högtalarsystem. Dock är det just detta hålet som fungerar. när man ansluter datorns högtalarsystem till något av de tre andra hålen så är det knäpp tyst. Det enda alternativet jag har idag är att rycka ut datorns högtalarsystem och koppla in stereon där. det fungerar perfekt. Dock har jag ju samtidigt kopplat bort datorns egna rätt så komplexa hötalarsystem. Framför mig har jag nu två alternativ, antingen så öper jag en 3.5mm förgrening och delar hålet mellan datorns högtalarsystem samt stereon. eller så försöker jag lista ut hur man aktiverar de andra hålen. Då kan jag koppla in stereon där. Hålen finns ju där, men de sänder inget Så nu undrar jag om någon vet var man kan ställa in sådana iställningar. borde ju vara nånstans i datorn? //Siros Tippat är de fyra kontakterna mic in, line in, ljud ut och digital out. som många andra vanliga ljudkort. Ett sådant ljudkort kan oftast inte köra ut ljud till 2 högtalarsystem, utan då måste du har en förgrening. De andra kontakterna har andra uppgifter, som t.ex om du vill spela in ljud med mic motsv. Dom fyra kontakterna (hålen) är förmodligen konfigurerade såsom Kimster skriver, men kolla ändå upp ifall du har något ljudkortskontrollprogram i datorn! I så fall kan du kanske i det programmet konfigurera mic in & line in till ljud ut! Så är det iaf i min stationära burk men där har jag iof ett 7.1 ljudkort och där är mic in, line in & ljud ut universella! Jag kan mao konfigurera alla tre som mic in, line in eller ljud ut! Men om det i ditt fall inte går att göra så då rekommenderar jag dig att köpa en sån förgrening som Tobias R tipsade om i ett tidigare inlägg! Det är mycket bättre med en förgrening med kabel än bara en liten klump! Den förgrening som ser ut som en liten klump blir så tung att den till slut gör så att kontakten som är fastlödd på ljudkortet blir glapp eller lossnar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kölsvinet Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 Jag rekommenderar å det varmaste Apple Airport Express. Njuter av min i fulla drag. Klockrent när man har fest på gräsmattan utanför kåken med högtalarna i fönstret - bara att ta med sig iBooken ut och styra musiken... /M Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.