Jump to content

Nu har det gått för långt...

Recommended Posts

Finns nog många fall där kriminella gjort lumpen (med eller utan avsikt att använda kunskapen i brottsligheten)

bästa exemplet är väl Fk.Flink

Flink gick ijuförsig inte med för att begå brott men nog hade han nytta av sitt jobb när proppen gick

Med tanke på Irak/afgran-kriget så är nog inte bakgrundskollen så stor längre :(

Vad är bakrunskoll?

Man kontrolerar om man finns med i tex. Belastningsregistret, eller om man är med i Asp:en.

Alltså om du har gjort nåt brott, det räknas nog inte om du snattat på Ica när du var 13 år gammal.

Edited by Agentorange67

Tycker att de borde har någon form av bakrundskoll, även om vi snackar om en bråkdel i försvaret.

Bakgrundskontroll?

Hur svårt kan det vara.

Har man 100 tatueringar med massa skumma

symboler på kroppen är man allt annat än frisk.

Borde inte vara så svårt att selektera ut dessa individer vid ett

personligt samtal innan rekrytering.

Tycker att de borde har någon form av bakrundskoll, även om vi snackar om en bråkdel i försvaret.

Bakgrundskontroll?

Hur svårt kan det vara.

Få se nu? dom ska välja bort alla som har konstiga tatueringar?

Vem avgör vad som är konstigt?

Sedan kan man fundera varför dom släpper in dom samt låter dom vara kvar?

Kan det vara att dom har brist på personal, speciellt dom som är mer än glada över att få vara in en hårt hållen grupp med tydliga ledare som man inte sätter sig upp mot?

Jag tvivlar att så många "gäng" skickar sina till militärtjänst för utbildning, det är nog snarare så att dom söker sig dig självmant och sedan återvänder och använder sina kunskaper.

Bakgrundskontroll?

Hur svårt kan det vara.

Få se nu? dom ska välja bort alla som har konstiga tatueringar?

Vem avgör vad som är konstigt?

Sedan kan man fundera varför dom släpper in dom samt låter dom vara kvar?

Kan det vara att dom har brist på personal, speciellt dom som är mer än glada över att få vara in en hårt hållen grupp med tydliga ledare som man inte sätter sig upp mot?

Jag tvivlar att så många "gäng" skickar sina till militärtjänst för utbildning, det är nog snarare så att dom söker sig dig självmant och sedan återvänder och använder sina kunskaper.

Det enormt sunda förnuftet hos mönstringens välutbildade psykologer :D

Det som verkar synonymt med gängmedlemmar i Usa är att man har tatueringar.

Det finns väldigt många gängrelaterade symboler och siffror.

Du kan väldigt enkelt visuellt se att ngn är gängmedlem i Usa genom att helt enkelt

kolla översidan på kroppen när du ber personen att ta av sig tshirten vid en kontroll.

Sen är det väl helt enkelt intrycket av mängden tatueringar som fäller avgörandet

och vad det är för typ av symboler. Swastika tatuerad i kroppen betyder väl

"jag bör inte göra lumpen för jag är helt blåst"

Sen i övrigt tycker jag att bara det här med att tatuera/pierca sig betyder att man beroende av ngn sjuklig uppmärksamhetsbehov och bara det borde ju slå en larmsignal hos psykologen.

Sen i övrigt tycker jag att bara det här med att tatuera/pierca sig betyder att man beroende av ngn sjuklig uppmärksamhetsbehov och bara det borde ju slå en larmsignal hos psykologen.
Tjoooooooo. Ta inte i så du skiter ner dig här nu va.... :=o

Skaffa dig inte ovänner i onödan, DET DÄR är en rätt onödig fördom som väl mest visar på hur oerhört snävt du tänker.

Tjaaa...

Kanske en omröstning om hur många på forumet som är "tattade".. ?

Räcker upp handen med 7 (sju) stycken.

Sen om TF tycker att jag bör ringa psykakuten så nås jag lämpligast över PM.

Även jag är tattad o var piercad en gång tiden. Så jag får väl även jag uteslutas ur FM :=o

Beror väl lite på vad det är för något har du 40 gäng tatueringar mm så kanske dom ska kolla dig nogare än en kille med Love you mom på axlen?

Polisen i USA har rätt stor koll på olika gäng symbolen så borde inte vara så svårt att kolla dessa killar någare innan dom släpps in.

Beror väl lite på vad det är för något har du 40 gäng tatueringar mm så kanske dom ska kolla dig nogare än en kille med Love you mom på axlen?

Polisen i USA har rätt stor koll på olika gäng symbolen så borde inte vara så svårt att kolla dessa killar någare innan dom släpps in.

Om vi då applicerar det på svenska förhållanden.

Jag har blandannat 3 kronor i flammor tattuerat på ena överarmen, lägg därtill att jag är mycket korthårig och har skytte, träning, skogsliv och avnjuta lite tyngre musik som fritidsgöromål.

Denna kombination skulle antagligen anses vara rasistisk av vissa individer, helt ogrundat och helt utan att veta vem jag är eller vad jag har för värderingar. Detta kunde hindrat mig i min militära "karriär" i form av värnplikt, US, internationell insatsstyrka och nu senast SBP om det skulle komma till stånd ett förbud mot vissa kroppsutsmyckningar osv.

Så man ska vara lite försiktig med att klassa in folks värderingar efter deras utseende, uppträdande eller vänskapskrets enligt mig...

Nu är det ju inte sverige vi pratar om eller?

När hade vi 10 gäng med AK47or i våra storstäder som drabbade samman varje kväll?

Det jag sa var att gängen oftast har egna tatueringar som känns igen lätt och dom killarna ska dom kanske kolla upp nogare är väl inget fel med det?

Om en kille söker YOP och har ett Svastica på bröstet tror du inte must skulle kolla honnom nogare än en kille uttan?

Nu är det ju inte sverige vi pratar om eller?

När hade vi 10 gäng med AK47or i våra storstäder som drabbade samman varje kväll?

Det jag sa var att gängen oftast har egna tatueringar som känns igen lätt och dom killarna ska dom kanske kolla upp nogare är väl inget fel med det?

Om en kille söker YOP och har ett Svastica på bröstet tror du inte must skulle kolla honnom nogare än en kille uttan?

Förvisso lär det inte dröja tills vi har tyngre beväpnade gäng här i sverige (HA, Bandidos, div nazistiska grupperingar, autonoma grupperingar som tar till grövre metoder, kriminella grupperingar som lägger revir osv osv)

Jag vill inte heller se dessa individer utbildas i vapenteknik mm, samtidigt vill jag inte se någon bli felbehandlad pga en tattuering eller vem han/hon umgås eller har umgåtts med.

Bra utbildade psykologer och interviuare som kan ställa rätt frågor på rätt sätt är nog ett lämpligare sätt att hålla fel folk borta från soldatutbildningar än att smygkika på rekryterna i duschen.

@ Born, Om det rekryterna smygtittar på varandra i duschen så är det nog ett större problem ur US Army perspektiv än om de är med i gäng, såtillvida de inte ändrat reglerna utan att jag hört det. :P

Skämt åsido, gängproblematiken är som sagt ett större problem i USA än vad det är hemma om man ser det till vilka försvaret rekryterar. Rent statistiskt är det flest lägre medelklass/ "underklass" som hamnar i armen i USA och det är ur de sociala grupperna de flesta gängen finns. Tror inte dessa blir sämre soldater i den traditionella meningen men i dagens läge är den rollen mycket mer mångfacetterad än tidigare. En person som har enklare att ta till knytnävarna/ våld innan han rycker in skulle nog också ha enklare att ta till våld efter inryck med den skillnaden att vapen finns enklare att tillgå. Självklart är detta generaliseringar men som rekryterare måste man ha nån slags mall att följa, om nu dessutom underlaget att rekrytera ur blir alltmer ovilliga att låta sig rekryteras (vilket fallet verkar vara nu i USA) så är det ju inte omöjligt att rekryterarna töjer eller anpassar mallarna för att tillgodose kvoterna.

Mycket skrämmande.

Har väl funnits liknande enstaka fall i Sverige.

Vad är bakrunskoll?

Fanns det inte ett gäng som kallades militärligan, som rånade banker och postkontor. Där var väl alla militärt utbildade. :-(

Nu var det väl ändå så att på den tiden så hade de flesta gjort vpl så militärligan blev ju mer ett sätt för media att "sälja" en story

• 2 weeks later...

Vi har väl snarare haft problemet med VAM NSf mfl som man sorterats bort efter ett tags.

rötägg finns alltid, men gatugängen är nog snäppet värre än de flesta av de som SÄPO sorterat bort hemmavid, även våra svenska gäng mer målinriktat sökt militär utb.

• 2 weeks later...

:clap: Det här med tatueringar och lämplighet är väl något av en kulturell grej. Har hört av arbetskamrat (psykolog) att på 80-talet så var det kutym att nobba värnplikt för de som hade snaggade skallar och mycket tatueringar. På den tiden var det i princip bara skinheads (kriminella eller inte) som rakade skallen och tatuerade sig. numera är ju snaggning socialt accepterat och tatueringar en modegrej för gemene man/kvinna.

För övrigt är det väl inget nytt att arméer är beredda att ta in "vad som helst" för att fylla luckorna i leden. Har alltid förekommit, överallt. Fast det är klart, gängmedlemmar är kanske bättre lämpade för att vinna kriget än att vinna freden? :clap: