Jump to content

Svårkrossad bilruta...

martinator

Recommended Posts

Hur svårt är det egentligen att krossa en bilruta med batong. För de här stackars engelska poliserna verkar det omöjligt. Är det pga deras batonger och vad skiljer i så fall dessa från de svenska. Skulle samma situation uppstå här? Man undrar nästan om inte rutorna är armerat glas....

OBS! som alltid när det gäller sidor som har små videoklipp förekommer det annonser med sexuellt innehåll. Dock är dessa endast små och två till antalet.

Filmen

Hur svårt är det egentligen att krossa en bilruta med batong. För de här stackars engelska poliserna verkar det omöjligt. Är det pga deras batonger och vad skiljer i så fall dessa från de svenska. Skulle samma situation uppstå här? Man undrar nästan om inte rutorna är armerat glas....

OBS! som alltid när det gäller sidor som har små videoklipp förekommer det annonser med sexuellt innehåll. Dock är dessa endast små och två till antalet.

Filmen

Har i och för sig aldrig provat att slå sönder en bilruta. Framrutan är ju laminerad, så den är ju svårare att komma igenom. Till vissa bilar finns det ju laminerade sidorutor som tillval. Dock tycker jag det ser ut som att rutan på förarsidan (passagerarsidan om man tänker "svenskt") ser orörd ut på filmen, så det kanske rör sig om något ännu starkare? Eller så missar polismannen hela tiden..

Hade jag varit ägaren till bilen han försöker mosa sig förbi i tunneln så hade jag gärna "förhört" killen en stund..

/E

Ser ut som att de slår på ett dumt sätt för att knäcka en ruta. De "svingar" batongen istället för att försöka "stöta" den rakt in mot glasrutan så att de får energin ifrån armen med sig i stöten. Nu ser jag förvisso inte vad det är för slags batonger de har... om det inte är motsvarande en "nightstick" med vinkelrät handtag att hålla i så blir det ju svårt att stöta.

/J

konstigt att ingen drar sin puffra, det hade jag gjort.

Känns som att skjuta sänder rutan skulle vara ett mindre bra alternativ.

Kulan kommer uu att fortsätta efter att ha passerat rutan... :banghead:

kanske inte så hälsosamt för individen bakom rutan :)

Att slå in en modern laminerad ruta är definitivt inte så lätt som man kan tro. Jag minns en kollega under min polistid - ca två meter lång och välbyggd - som högg flera bitar ur sidofönstret bak på en Volvo 850 med forceringsverktyget ("RPS-tomahawken", d v s ett verktyg liknande en brandyxa) utan att rutan sprack. Han höll på att få ge upp.

Det gäller nämligen att få en brottyta - vilket gör att de flesta trubbiga föremål som batonger inte fungerar. Jag tvivlar på att man överhuvutaget kan slå in en ny och fräsch modern laminerad bilruta med lite "utåtböj" på med t ex en ASP-batong utan en hel del tur.

Däremot är det lätt med faktiskt realitvt små verktyg - så länge de har en vass spets och lite kraft.

Många blir förvånade hur sega bilrutor kan vara i "skarpt läge" eftersom de flesta övningar sker mot äldre fordon eller äldre rutor - och utan stressfaktor.

Ser ut som att de slår på ett dumt sätt för att knäcka en ruta. De "svingar" batongen istället för att försöka "stöta" den rakt in mot glasrutan så att de får energin ifrån armen med sig i stöten. Nu ser jag förvisso inte vad det är för slags batonger de har... om det inte är motsvarande en "nightstick" med vinkelrät handtag att hålla i så blir det ju svårt att stöta.

Tyckte det såg ut som någon form av expanderbatong. Jag är lite osäker på vad du menar med stöta, men om du menar att man ska stöta så att batongen utsätts för en axiell kraft kommer den ju bara fällas ihop om kraften blir tillräckligt stor.

På den gamla "gummiklubban" finns det en utmärkt metallbit vid handtaget, fungerar utmärkt för ändamålet.
Menar du den lilla bygeln som användes för att fästa den på en sorts bälteshållare, eller menar du metallmärket i änden?

Något OT: Detta är ju ett klockrent exempel på varför polismän, även vid utförande av så pass "harmlösa" uppgifter som trafikövervakning skall vara utrustade med minst pistol som tjänstevapen.

Något mer on topic. När brandkåren var på regementets trafiksäkerhetsdag förevisade de en liten pryl (fjäderbelastad "äggpickarliknande" sak) som användes för att få bilrutor och kanske även andra glasrutor, att snyggt falla sönder i glaskross. En sådan kanske vore något för poliser att ha i nyckelknippan. Behovet av att ta sig igenom en glasruta torde väl vara relativt vanligt förekommande. Dessutom är väl förstörandet av en glasruta ofta ett av det mindre ingripande sätten att forcera en dörr eller liknande, jämfört med att ge sig på den mekaniska konstruktionen.

Något mer on topic. När brandkåren var på regementets trafiksäkerhetsdag förevisade de en liten pryl (fjäderbelastad "äggpickarliknande" sak) som användes för att få bilrutor och kanske även andra glasrutor, att snyggt falla sönder i glaskross. En sådan kanske vore något för poliser att ha i nyckelknippan. Behovet av att ta sig igenom en glasruta torde väl vara relativt vanligt förekommande. Dessutom är väl förstörandet av en glasruta ofta ett av det mindre ingripande sätten att forcera en dörr eller liknande, jämfört med att ge sig på den mekaniska konstruktionen.

Du menar en automatkörnare? effektivt mot glasrutor, absolut!

finns på biltema och clasohlson för några sketna tior.. :D

Du menar en automatkörnare? effektivt mot glasrutor, absolut!

finns på biltema och clasohlson för några sketna tior.. :D

Får mig att tänka på "Glaskrossar-Ringen" som Q(eller heter han R numera) utrustar Mr. James Bond med innna han far till Island i Die Another Day.

Skulle ju vara bra att ha :D

Tänkte precis som Erik G när jag läste igenom detta, fast jag tror inte polisen behöver sno dom ur bussarna det räcker nog att plocka dom av första bästa ungdomsgäng :blink:

Kanske skulle vara en ide att utrusta polisen med glashammare om man inte redan har det i bilarna, att användas om man tex kommer först på plats vid olyckor eller vid det som vi läser om varje varm sommar att hundar och småbarn lämnas i varma bilar.

Angående mc-polisen tycker jag han är bra korkad som inte ställer sig bakom bilarna och får skylla sig lite själv, därmed inte sagt att jag försvarar bilföraren..... ;)

Är det lamminerade rutor även i sidorutor nu för tiden?

På den gamla "gummiklubban" finns det en utmärkt metallbit vid handtaget, fungerar utmärkt för ändamålet.
Menar du den lilla bygeln som användes för att fästa den på en sorts bälteshållare, eller menar du metallmärket i änden?

Metallmärket

Engelska polisen bär inte skjutvapen i normalfallet.

Njea, det gör de väl. Till och med de gammla "Bobby" bär ju ibland vapen idag. Jag skulle nästan vilja ta det längre och säga att engelska polisen är ganska tungt beväpnade idag i normalfallet. Sedan finns det iof "public service" poliser som går runt på stan och bara finns där för att hjälpa allmänheten, dessa är inte beväpnade.

Metallmärket

Fungerar även utmärkt att använda mot exempelvis fotbollshulliganer, finns filmer från forbollsEM där polisen vevade friskt med batongen bak och fram... :D

//Nisse

Känns som att skjuta sänder rutan skulle vara ett mindre bra alternativ.

Kulan kommer uu att fortsätta efter att ha passerat rutan... :=o

kanske inte så hälsosamt för individen bakom rutan :)

Man behöver väl inte skjuta så att kulan åker i rak linje eller?

Skjut så att den går rakt ner i golvet eller i instrument panelen, eller skjut fanskapet bakom ratten... Han försöker ju köra ihjäl polisen så jag ser inte problemet....

Tänkte precis som Erik G när jag läste igenom detta, fast jag tror inte polisen behöver sno dom ur bussarna det räcker nog att plocka dom av första bästa ungdomsgäng :wub:

Kanske skulle vara en ide att utrusta polisen med glashammare om man inte redan har det i bilarna, att användas om man tex kommer först på plats vid olyckor eller vid det som vi läser om varje varm sommar att hundar och småbarn lämnas i varma bilar.

Angående mc-polisen tycker jag han är bra korkad som inte ställer sig bakom bilarna och får skylla sig lite själv, därmed inte sagt att jag försvarar bilföraren..... ;)

Är det lamminerade rutor även i sidorutor nu för tiden?

Inte som standard, men som option finns det till i princip alla nya bilar :baskerPa:

Kan av egen erfarenhet intyga att det inte är det lättaste att spräcka en vindruta.

Fick på ett tidigare jobb uppgiften att förstöra ca 30 vindrutor till volvo av olika modeller.

Även med koben och slägga var det svettigt.

Vet att trafikpolisen här i Stockholm har det i sina bilar iaf., modell typ sån som säljs på Biltema som är båda bältesskärare och rutspräckare och är framförallt till för den egna polisbilen...

Med en sån (även sån som folk snor från bussar) är det inte svårt att spräcka en sidoruta...

Vad gäller laminerad framruta minns jag för två år sen en snubbe som iskallt mitt ute på ett torg gick fram med två kofötter å drog ett par slag genom framrutan på en POLISbil... Den rutan såg itne ut att vara mkt till match så det har nog rätt mycket med teknik å göra. Snubben i fråga var för övrigt efterlyst för en hel del skadegörelse i området, vet dock inte om dem fick tag på honom.

Vad gäller sidorutor så är deras känsliga punkter i kanterna... Har bytt rutor ett par gånger å har därför också fått erfarenheten hur lätt dem kan gå sönder om man gör fel :banghead:

Sen tyckte jag det såg rätt otäckt ut för MC polisen... Han va ju inte dåligt nära att bli ganska mosad! Kolla när han reser på sig, han ser ganska omtumlad ut! Riktigt bra gjort att hålla sinnet kvar efter det, hade det varit USA hade föraren i bilen inte mått så bra ;)

Engelska polisen bär inte skjutvapen i normalfallet.

Njea, det gör de väl. Till och med de gammla "Bobby" bär ju ibland vapen idag. Jag skulle nästan vilja ta det längre och säga att engelska polisen är ganska tungt beväpnade idag i normalfallet. Sedan finns det iof "public service" poliser som går runt på stan och bara finns där för att hjälpa allmänheten, dessa är inte beväpnade.

Nej, det är lite intressant. Vet ingen plats som jag varit på där jag sett så mycket poliser med MP5:or som i London. Du kan inte gå på någon större tågstation utan att se gubbarna med rutiga kepsar.

Fungerar även utmärkt att använda mot exempelvis fotbollshulliganer, finns filmer från forbollsEM där polisen vevade friskt med batongen bak och fram... :baskerKav:

//Nisse

Tycker det är svårt att slå med den gamla gummiklubban snabbt genom att hålla den på rätt sätt. Går på något sätt lättare om man vänder på den

Kanske beror på att jag är klen...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...