Hamberg Posted November 16, 2006 Report Share Posted November 16, 2006 Hej, jag hoppas det inte finns en gammal tråd om detta. Har lite frågor kring lönen man får under värnplikten. Så som jag förstått handlar det om 72kr per dag, rätta mig om jag har fel. Är dessa skattefria? Kan man jobba samtidigt, som exempel räknar jag med att vara ledig var tredje vecka. Kan man jobba då? Räknas lönen som man får under värnplikten i det man tjänar? I dag är det ju så att man får tjäna 16800kr om året utan att skatta. Kan jag tjäna in 16800kr utöver det jag får i lumpen utan att behöva skatta då? /Kristian Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebb Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Hej, jag hoppas det inte finns en gammal tråd om detta. Har lite frågor kring lönen man får under värnplikten. Så som jag förstått handlar det om 72kr per dag, rätta mig om jag har fel. Är dessa skattefria? Kan man jobba samtidigt, som exempel räknar jag med att vara ledig var tredje vecka. Kan man jobba då? Räknas lönen som man får under värnplikten i det man tjänar? I dag är det ju så att man får tjäna 16800kr om året utan att skatta. Kan jag tjäna in 16800kr utöver det jag får i lumpen utan att behöva skatta då? /Kristian Tumregel: i princip INGET i Sverige är skattefritt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Men dagersättningen är det (eller var det sist jag fick någon). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted November 17, 2006 Forumsledning Report Share Posted November 17, 2006 Förmån/ersättning fr. jan 2006 Fastställt av regeringen: Dagersättning 72 kr Tillägg till utbildningspremie vid lång grundutbildning 10 800 kr Lägsta utbildningspremie 5 400 kr Milersättning 13 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (vid inryck) 1 100 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (per månad) 65 kr Familjepenning till barn (maximibelopp) 2 175 kr Familjepenning till annan än barn (maximibelopp) 4 350 kr Tillägg till bostadsbidrag 380 kr Näringsbidrag (maximibelopp) 49 000 kr Begravningsbidrag (make) 8 700 kr Begravningsbidrag (barn) 4 350 kr Dagpenning (Gäller kort grundutbildning och repetitionsutbildning. 130 kr är minimibelopp för 2006. Fastställs av Pliktverket: Måltidsersättning (under tjänstgöring eller tjänsteresa): Frukost 32 kr Lunch 64 kr Middag 64 kr Tjänsteresa (enkel) 45 kr Förplägnadsersättning (ersättning för matkostnader utanför tjänsten): Vardagar 65 kr Helgersättning 65 kr En utbildningstid på 330 dagar ger alltså totalt 23 760 kronor i dagersättning. Utbildningspremie: 330 x 72 kronor Efter genomförd utbildning utgår, en utbildningspremie som motsvarar dagersättningsbeloppet multiplicerat med antalet utbildningsdagar. En utbildningstid på 330 dagar ger alltså 23 760 kronor i utbildningspremie. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted November 17, 2006 Author Report Share Posted November 17, 2006 Förmån/ersättning fr. jan 2006Fastställt av regeringen: Dagersättning 72 kr Tillägg till utbildningspremie vid lång grundutbildning 10 800 kr Lägsta utbildningspremie 5 400 kr Milersättning 13 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (vid inryck) 1 100 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (per månad) 65 kr Familjepenning till barn (maximibelopp) 2 175 kr Familjepenning till annan än barn (maximibelopp) 4 350 kr Tillägg till bostadsbidrag 380 kr Näringsbidrag (maximibelopp) 49 000 kr Begravningsbidrag (make) 8 700 kr Begravningsbidrag (barn) 4 350 kr Dagpenning (Gäller kort grundutbildning och repetitionsutbildning. 130 kr är minimibelopp för 2006. Fastställs av Pliktverket: Måltidsersättning (under tjänstgöring eller tjänsteresa): Frukost 32 kr Lunch 64 kr Middag 64 kr Tjänsteresa (enkel) 45 kr Förplägnadsersättning (ersättning för matkostnader utanför tjänsten): Vardagar 65 kr Helgersättning 65 kr En utbildningstid på 330 dagar ger alltså totalt 23 760 kronor i dagersättning. Utbildningspremie: 330 x 72 kronor Efter genomförd utbildning utgår, en utbildningspremie som motsvarar dagersättningsbeloppet multiplicerat med antalet utbildningsdagar. En utbildningstid på 330 dagar ger alltså 23 760 kronor i utbildningspremie. Tack! Men tror inte jag förstod helt och hållet. Innebär det att säg att man inte skulle göra av med något under själva värnplikten, har man då totalt 23760 x 2 när man muckar? Eller är det totalt 23 760kr? Framgår det om de är skattefria? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TheKL Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Förmån/ersättning fr. jan 2006 Fastställt av regeringen: Dagersättning 72 kr Tillägg till utbildningspremie vid lång grundutbildning 10 800 kr Lägsta utbildningspremie 5 400 kr Milersättning 13 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (vid inryck) 1 100 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (per månad) 65 kr Familjepenning till barn (maximibelopp) 2 175 kr Familjepenning till annan än barn (maximibelopp) 4 350 kr Tillägg till bostadsbidrag 380 kr Näringsbidrag (maximibelopp) 49 000 kr Begravningsbidrag (make) 8 700 kr Begravningsbidrag (barn) 4 350 kr Dagpenning (Gäller kort grundutbildning och repetitionsutbildning. 130 kr är minimibelopp för 2006. Fastställs av Pliktverket: Måltidsersättning (under tjänstgöring eller tjänsteresa): Frukost 32 kr Lunch 64 kr Middag 64 kr Tjänsteresa (enkel) 45 kr Förplägnadsersättning (ersättning för matkostnader utanför tjänsten): Vardagar 65 kr Helgersättning 65 kr En utbildningstid på 330 dagar ger alltså totalt 23 760 kronor i dagersättning. Utbildningspremie: 330 x 72 kronor Efter genomförd utbildning utgår, en utbildningspremie som motsvarar dagersättningsbeloppet multiplicerat med antalet utbildningsdagar. En utbildningstid på 330 dagar ger alltså 23 760 kronor i utbildningspremie. Tack! Men tror inte jag förstod helt och hållet. Innebär det att säg att man inte skulle göra av med något under själva värnplikten, har man då totalt 23760 x 2 när man muckar? Eller är det totalt 23 760kr? Framgår det om de är skattefria? Om du inte gör av med något utan att du sprar pengarna du får varje månad så blir det 23760 x 2.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 (edited) Förmån/ersättning fr. jan 2006 Fastställt av regeringen: Dagersättning 72 kr Tillägg till utbildningspremie vid lång grundutbildning 10 800 kr Lägsta utbildningspremie 5 400 kr Milersättning 13 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (vid inryck) 1 100 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (per månad) 65 kr Familjepenning till barn (maximibelopp) 2 175 kr Familjepenning till annan än barn (maximibelopp) 4 350 kr Tillägg till bostadsbidrag 380 kr Näringsbidrag (maximibelopp) 49 000 kr Begravningsbidrag (make) 8 700 kr Begravningsbidrag (barn) 4 350 kr Dagpenning (Gäller kort grundutbildning och repetitionsutbildning. 130 kr är minimibelopp för 2006. Fastställs av Pliktverket: Måltidsersättning (under tjänstgöring eller tjänsteresa): Frukost 32 kr Lunch 64 kr Middag 64 kr Tjänsteresa (enkel) 45 kr Förplägnadsersättning (ersättning för matkostnader utanför tjänsten): Vardagar 65 kr Helgersättning 65 kr En utbildningstid på 330 dagar ger alltså totalt 23 760 kronor i dagersättning. Utbildningspremie: 330 x 72 kronor Efter genomförd utbildning utgår, en utbildningspremie som motsvarar dagersättningsbeloppet multiplicerat med antalet utbildningsdagar. En utbildningstid på 330 dagar ger alltså 23 760 kronor i utbildningspremie. Tack! Men tror inte jag förstod helt och hållet. Innebär det att säg att man inte skulle göra av med något under själva värnplikten, har man då totalt 23760 x 2 när man muckar? Eller är det totalt 23 760kr? Framgår det om de är skattefria? Om du inte gör av med något utan att du sprar pengarna du får varje månad så blir det 23760 x 2.. Vid muck får du ju 330*72 men under året får du massa konstiga bonusar i form av t.ex. helgersättning så det blir i praktiken mer än 23760*2 i totalsumma. Nu vet jag inte vad du ska rycka in som men generellt så är det väldigt få som har ork att jobba de helger man är hemma. Beroende på var du ligger naturligtvis men du brukar komma hem fredag kväll och åka tillbaka söndag kväll då blir det inte speciellt mycket tid över. Edited November 17, 2006 by H0lK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 17, 2006 Report Share Posted November 17, 2006 Dessutom är det väldigt svårt att INTE göra av med pengar när man gör lumpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted November 17, 2006 Author Report Share Posted November 17, 2006 Förmån/ersättning fr. jan 2006 Fastställt av regeringen: Dagersättning 72 kr Tillägg till utbildningspremie vid lång grundutbildning 10 800 kr Lägsta utbildningspremie 5 400 kr Milersättning 13 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (vid inryck) 1 100 kr Beklädnadsersättning till kvinnor (per månad) 65 kr Familjepenning till barn (maximibelopp) 2 175 kr Familjepenning till annan än barn (maximibelopp) 4 350 kr Tillägg till bostadsbidrag 380 kr Näringsbidrag (maximibelopp) 49 000 kr Begravningsbidrag (make) 8 700 kr Begravningsbidrag (barn) 4 350 kr Dagpenning (Gäller kort grundutbildning och repetitionsutbildning. 130 kr är minimibelopp för 2006. Fastställs av Pliktverket: Måltidsersättning (under tjänstgöring eller tjänsteresa): Frukost 32 kr Lunch 64 kr Middag 64 kr Tjänsteresa (enkel) 45 kr Förplägnadsersättning (ersättning för matkostnader utanför tjänsten): Vardagar 65 kr Helgersättning 65 kr En utbildningstid på 330 dagar ger alltså totalt 23 760 kronor i dagersättning. Utbildningspremie: 330 x 72 kronor Efter genomförd utbildning utgår, en utbildningspremie som motsvarar dagersättningsbeloppet multiplicerat med antalet utbildningsdagar. En utbildningstid på 330 dagar ger alltså 23 760 kronor i utbildningspremie. Tack! Men tror inte jag förstod helt och hållet. Innebär det att säg att man inte skulle göra av med något under själva värnplikten, har man då totalt 23760 x 2 när man muckar? Eller är det totalt 23 760kr? Framgår det om de är skattefria? Om du inte gör av med något utan att du sprar pengarna du får varje månad så blir det 23760 x 2.. Vid muck får du ju 330*72 men under året får du massa konstiga bonusar i form av t.ex. helgersättning så det blir i praktiken mer än 23760*2 i totalsumma. Nu vet jag inte vad du ska rycka in som men generellt så är det väldigt få som har ork att jobba de helger man är hemma. Beroende på var du ligger naturligtvis men du brukar komma hem fredag kväll och åka tillbaka söndag kväll då blir det inte speciellt mycket tid över. Jag rycker in som bevakning på Amf 1 och efter GSUn så är jag förmodligen ledig var tredje vecka. Tänkte att man då kanske kunde klämma in jobb en dag eller två. Vad brukar snittet på en månad ligga på ungefär vad man drar in? Dessutom är det väldigt svårt att INTE göra av med pengar när man gör lumpen. Vadå då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportdykare Posted November 18, 2006 Report Share Posted November 18, 2006 Tumregel: i princip INGET i Sverige är skattefritt. Med undantag från värdetransportrån, som är skattesubventionerat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted November 18, 2006 Report Share Posted November 18, 2006 Vadå då? Du åker hem på helgerna, och dessutom finns det platser i din regementsstad att göra av med pengar på. Det är lättare sagt än gjort att "leva på staten" under din värnpliktstid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted November 18, 2006 Report Share Posted November 18, 2006 Vadå då? Du åker hem på helgerna, och dessutom finns det platser i din regementsstad att göra av med pengar på. Det är lättare sagt än gjort att "leva på staten" under din värnpliktstid. Godis och pizza är svårt att vara utan efter en fysiskt riktigt tung vecka som t.ex. efter baskerprovet. Tror inte det var en enda som inte beställde pizza Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trash Posted November 18, 2006 Report Share Posted November 18, 2006 Pizzabudet kör i skytteltrafik... Pengarna räcker till, men det blir sällan något över. Fast det beror såklart vad du gör på helgerna. Men många pizzor blir det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kockis Posted November 21, 2006 Report Share Posted November 21, 2006 Eftersom de pengar du får under din värnplikt är ersätning från staten behöver du inte betala skatt på dem. Det är ungefär som med studiebidrag. Som du sa kan du från vanligt förvärvsarbete tjäna 16800kr utan att betala skatt. Detta belopp är alltid skattefritt även om du skulle tjäna mer då du endast betalar skatt på beloppet över de 16800kr. Du kan begära hoss skatteverket att slippa betala skatt om du räknat med att tjäna mindre än grundavdraget (16800kr), men om du då tjänar mer får du betala restskatt på resterande belopp. Om du väljer att betala in din skatt från förska kronan får du istället skatteåterbäring genom att godkänna din deklaration då detta avdrag görs automatiskt. Mer info finns på www.skatteverket.se Simma lugnt och jobba på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hamberg Posted November 21, 2006 Author Report Share Posted November 21, 2006 Eftersom de pengar du får under din värnplikt är ersätning från staten behöver du inte betala skatt på dem. Det är ungefär som med studiebidrag. Som du sa kan du från vanligt förvärvsarbete tjäna 16800kr utan att betala skatt. Detta belopp är alltid skattefritt även om du skulle tjäna mer då du endast betalar skatt på beloppet över de 16800kr. Du kan begära hoss skatteverket att slippa betala skatt om du räknat med att tjäna mindre än grundavdraget (16800kr), men om du då tjänar mer får du betala restskatt på resterande belopp. Om du väljer att betala in din skatt från förska kronan får du istället skatteåterbäring genom att godkänna din deklaration då detta avdrag görs automatiskt. Mer info finns på www.skatteverket.se Simma lugnt och jobba på! Tack för bra svar. Då kan jag förhoppningsvis skaffa lite ströjobb utan att börja fundera under lumpentiden då. Hoppas nu att de höjer grundavdraget till 30 000kr! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
87:an Posted December 14, 2006 Report Share Posted December 14, 2006 Jag har också några frågor om ersättningen. 1. Betalas dagsersättning även för de dagar man är ledig? 2. När betalas dagsersättningen ut och hur går utbetalningen till i praktiken? Måste man skaffa ett bankkonto före inryck eller får man ett av försvaret? 3. Får man ersättningen på 65 kr/dag för mat under permissioner samtidigt som dagsersättningen? 4. När det gäller hemresorna, får man pengar att köpa biljetter för eller får man biljetterna direkt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NisseNord Posted December 14, 2006 Report Share Posted December 14, 2006 (edited) Jag har också några frågor om ersättningen. 1. Betalas dagsersättning även för de dagar man är ledig? 2. När betalas dagsersättningen ut och hur går utbetalningen till i praktiken? Måste man skaffa ett bankkonto före inryck eller får man ett av försvaret? 3. Får man ersättningen på 65 kr/dag för mat under permissioner samtidigt som dagsersättningen? 4. När det gäller hemresorna, får man pengar att köpa biljetter för eller får man biljetterna direkt? 1. Ja 2. En gång i månaden. Om du har ett lönekonto så kan du få pengarna direkt där, annars kommer du nog att få en postgiroutbetalning som du måste lösa in i din bank. (Borde gå att lösa in på svensk kassaservice också) 3. Ja 4. Du får biljetter. Med reservation för att det har ändrats nyligt utan min kunskap. Edit: Lade till ett svar på fråga 2. Edited December 14, 2006 by NisseNord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DavvE Posted December 14, 2006 Report Share Posted December 14, 2006 (edited) Alla pengar du får under tiden som värnpliktig av försvaret är bidrag, alltså våran lön. Alltså är det skattefritt, eftersom det är ett bidrag! //David edit: stavfel Edited December 14, 2006 by DavvE Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krankenstein Posted December 15, 2006 Report Share Posted December 15, 2006 2. När betalas dagsersättningen ut och hur går utbetalningen till i praktiken? Måste man skaffa ett bankkonto före inryck eller får man ett av försvaret? 2. En gång i månaden. Om du har ett lönekonto så kan du få pengarna direkt där, annars kommer du nog att få en postgiroutbetalning som du måste lösa in i din bank. (Borde gå att lösa in på svensk kassaservice också) Det rekommenderas dock att du skaffar ett bankkonto... det kostar mellan 35 och 100 kr att lösa ut ett utbetalningskort, beroende på vart du går (nordea, swedbank, svensk kassaservice har alla olika prislistor), det är dock kostnadsfritt om du går till din bank och ber dem sätta in det på ditt konto. Så om du inte vill slösa bort en halv dagersättning (eller mer) i månaden så ska du nog fixa ett bankkonto. I regel får du en talong med ditt första utbetalningskort där du ska fylla i dina kontouppgifter och lämna in på Nordea (talongen är faktiskt gratis att lämna in, tro det eller ej...), så kommer pengarna in på ditt konto i fortsättningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts