Jump to content

Överlevnad

MastY

Recommended Posts

Jag eftersöker lite mer ingående litteratur gällande människans psykiska reaktioner i en överlevnadssituation. Hur människan reagerar, vilka psykrelaterade problem som kan uppstå, vad instinkerna säger, ja i princip allt som finns i ämnet. Om litteraturen även behandlar andra delar av överlevnad så välkomnas detta likväl.

De böcker jag tittat på är ÖVERLEVA på naturens villkor av Källman/Sepp samt Försvarets Överlevnadshandbok.

All litteratur, såväl engelsk som svensk (kan inga andra språk ;-)) uppskattas!

Tack på förhand!

HANDBOK ÖVERLEVNAD TILL SJÖSS

Författare: Stefan Nilsson

Förlag: SSTC AB

Antal sidor: 228

ISBN: 9197587702

År: 2005

Deep Survival av Laurence Gonzales

Kan vara lite tung i början med en del hjärnforskning...

Katastrof- och försvarspsykiatri (tillsammans med annan litteratur som omhandlar stressreaktioner t.ex Försvarspsykiatri, har inte m-nummer tillgängligt just nu.)

UtbR Ped. grunder 2002 avsnitt om PBT + annat material om stresshantering (PBT-CD).

Som en personlig reflektion, så är detta en klart försummad del i merparten av den "överlevnads-litteratur" som finns.

Tackar för svaren!

Jag och en kompis har ämnet Överlevnad som projektarbete, men vi har haft svårt att riktigt ta tag i det; vi vet inte i vilken ände vi ska börja. Men jag tänkte på att praktiska tips och liknande finns ju massvis av och det är svårt att riktigt veta vad man ska ta med, kanske ska man istället fokusera arbetet mot just den psykologiska delen. Det kanske blir en hel del tung läsning men ju mer skinn man har på näsan desto lättare är det nog att komma igång och börja skriva!

Kommer ni på något mer bra tips så posta gärna!

Tack!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...