Jump to content

Montering av cykeldäck


LeadHead

Recommended Posts

Dagens fråga från en opraktisk stabsråtta:

 

Hur ska mönstringen "löpa" på fram, respektive bakdäcket på ett mountainbikedäck (vinter med dubb). Cykelverkstaden har satt bakdäcket så att "pilformen" så att säga "gräver bakåt". Alltså:

 

Bakåt <<<<<<<<<<<< Färdriktning (ovanifrån sett, som om man tittade på spåren)

 

Är detta rätt och ska det i så fall sitta likadant fram och bak?

 

Spelar det någon roll?

Link to comment
Share on other sites

Förutsatt att det inte finns någon riktningspil på däcket hade jag satt:

 

 

Sett uppifrån:

 

Bak <<<<<<<bakhjul<<<<<<< Fram

Bak >>>>>>>framhjul>>>>>>> Fram

 

 

På dethär viset får du (i regel) bättre "bromsfäste" på framhjulet och bättre "framdrivningsfäste" på bakhjul.

 

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Bak <<<<<<<bakhjul<<<<<<<||||||||||Ram||||||||||>>>>>>>framhjul>>>>>>> fram.

 

 

På dethär viset får du (i regel) bättre "bromsfäste" på framhjulet och bättre "framdrivningsfäste" på bakhjul.

 

Jag tycker det verkar som du tänker fel, eller åtminstone på ett annat sätt än jag gör. :Malaj:

 

Bättre fäste bör man få om däcken fångar upp och tar med sig så mycket som möjligt av underlaget (snö, sand, etc) istället för att plöja undan det åt sidan. Därför bör däcken sättas tvärtom mot vad du föreslår. Dessutom hade jag valt att sätta båda däcken för att optimera bromssträckan, men det kan ju vara en smaksak.

 

Dubbdäcken på min cykel (Nokian Hakkapeliitta) har en pil som anger rullningsriktning, och följer man den pilen får man som i Leadheads inlägg på både fram- och bakdäcker.

Link to comment
Share on other sites

Bak <<<<<<<bakhjul<<<<<<<||||||||||Ram||||||||||>>>>>>>framhjul>>>>>>> fram.

 

 

På dethär viset får du (i regel) bättre "bromsfäste" på framhjulet och bättre "framdrivningsfäste" på bakhjul.

 

Jag tycker det verkar som du tänker fel, eller åtminstone på ett annat sätt än jag gör. :Malaj:

 

Bättre fäste bör man få om däcken fångar upp och tar med sig så mycket som möjligt av underlaget (snö, sand, etc) istället för att plöja undan det åt sidan. Därför bör däcken sättas tvärtom mot vad du föreslår. Dessutom hade jag valt att sätta båda däcken för att optimera bromssträckan, men det kan ju vara en smaksak.

 

Dubbdäcken på min cykel (Nokian Hakkapeliitta) har en pil som anger rullningsriktning, och följer man den pilen får man som i Leadheads inlägg på både fram- och bakdäcker.

Tänk efter vad "Sett uppifrån" innebär...

 

Bakhjulet kommer INTE trycka ut underlaget åt sidorna om det monteras som jag beskriver, vilket är det samma som beskrivs i första inlägget.

 

För att göra det enkelt, sett ovanifrån: Framhjulets mönster ska peka frammåt, bakhjulets ska paka bakåt.

 

 

Slut.

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Tänk efter vad "Sett uppifrån" innebär...

 

Bakhjulet kommer INTE trycka ut underlaget åt sidorna om det monteras som jag beskriver, vilket är det samma som beskrivs i första inlägget.

 

För att göra det enkelt, sett ovanifrån: Framhjulets mönster ska peka frammåt, bakhjulets ska paka bakåt.

 

Om det är spåren du syftar på (som i första inlägget) så kommer framhjulet med andra ord inte att greppa tag i underlaget utan plöja det åt sidorna vid bromsning. På samma sätt kommer bakhjulet att plöja underlaget åt sidorna vid acceleration.

 

Enligt min uppfattning och Nokians rekommendationer ska mönstret på båda däcken peka i rullriktningen och därmed ge ett spår som pekar bakåt.

Link to comment
Share on other sites

Att man borde få bättre framdrivnings- respektive bromsfäste om man har spåren så att de vid drivning eller bromsning "gräver" bakåt, resp. framåt, det begriper jag.

 

Det man däremot kan undra över är om det är spårets huvudfunktion, eller om spåren kanske snarare är tänkta att leda bort snö/slask/whatever? Det jag undrar är alltså om det påverkar stabilitet, motsvarande.

 

Jag har Nokia-däck utan rotationspilar...

Link to comment
Share on other sites

Tänk efter vad "Sett uppifrån" innebär...

 

Bakhjulet kommer INTE trycka ut underlaget åt sidorna om det monteras som jag beskriver, vilket är det samma som beskrivs i första inlägget.

 

För att göra det enkelt, sett ovanifrån: Framhjulets mönster ska peka frammåt, bakhjulets ska paka bakåt.

 

Om det är spåren du syftar på (som i första inlägget) så kommer framhjulet med andra ord inte att greppa tag i underlaget utan plöja det åt sidorna vid bromsning. På samma sätt kommer bakhjulet att plöja underlaget åt sidorna vid acceleration.

 

Enligt min uppfattning och Nokians rekommendationer ska mönstret på båda däcken peka i rullriktningen och därmed ge ett spår som pekar bakåt.

oooooookej....

 

Träffade mina brorsbarn i helgen, så jag har fått öva lite på dethär, vi tar det en gång till LUNGT OCH T Y D L I G T....

 

 

Titta på BAKDÄCKET ovanifrån, INTE avtrycken i marken utan DÄCKET, OVANIFRÅN.

 

Mönstret som nu består av vinklar ska peka BAKÅT, fortfarande sett OVANIFRÅN.

 

När BAKDÄCKETS UNDERSIDA nuddar marken, kommer vinklarna att peka frammåt.

 

Ovanstående innebär att däcket kommer GREPPA TAG om underlaget, INTE pressa det åt sidorna och sjunka.

 

 

 

Vill du kan jag säkert skaka fram några pedagogiska bilder och fixa några pilar i photoshop i helgen, men risken finns även att jag får plåstra om pannan och torka blod från tangentbordet...

 

 

 

Avslutningsvis:

Ovanståene förutsätter fortfarande att ROTATIONSPILAR SAKNAS!

Finns rotationspilar följer man givetvis dessa! Observera att det ofta finns två motriktade pilar beroende på om däcket ska sitta ifram eller ibak.

Dubbdäck är ett specialfall då de i vissa fall bara har en rotationspil, detta beroende på dubbarnas infästning i gummit.

 

 

 

 

 

Slut. Frågor. Försent.

Nu ska jag sova...

 

 

//Y

Link to comment
Share on other sites

Träffade mina brorsbarn i helgen, så jag har fått öva lite på dethär, vi tar det en gång till LUNGT OCH T Y D L I G T....

 

Jag tackar för den sakliga och trevliga tonen i ditt inlägg och konstaterar att du varken tolkade "som om man tittade på spåren" i det första inlägget på samma sätt eller har samma erfarenhet av däck med pilmönster som jag.

 

 

Dessutom vill jag till LeadHead tillägga att pilarna på mina Nokian Hakkapeliitta W106 var rätt svåra att se, så om du har tur kanske de finns där ändå...

Link to comment
Share on other sites

Träffade mina brorsbarn i helgen, så jag har fått öva lite på dethär, vi tar det en gång till LUNGT OCH T Y D L I G T....

 

Jag tackar för den sakliga och trevliga tonen i ditt inlägg och konstaterar att du varken tolkade "som om man tittade på spåren" i det första inlägget på samma sätt eller har samma erfarenhet av däck med pilmönster som jag.

 

 

Dessutom vill jag till LeadHead tillägga att pilarna på mina Nokian Hakkapeliitta W106 var rätt svåra att se, så om du har tur kanske de finns där ändå...

Kan man titta på spåren (i marken) från något annat håll än uppifrån?

Jag tolkar 1a inlägget som att det är spåren i däcken, inte i marken av ovanstående självklarhet...

 

Intressant påpekande om dina erfarenheter av däck med pilmönster, din pappa är bergis starkare än min också...

 

 

 

//Y

Sova var det ja...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...