slil Posted November 16, 2006 Report Share Posted November 16, 2006 Vart är ni som sökt till Undass 07? Skulle vara kul att få kontakt med er! Har ni höga förväntningar/förhoppningar? Är ni nervösa? Vad har ni för preliminär befattning? Jag hoppas självklart på det bästa, men är rädd att jag faller på mina skolbetyg. Annars blir det LSS och stridsledningsbefäl. Skulle självklart vara roligast med undass men det andra känns helt okej för mig också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hogland Posted November 22, 2006 Report Share Posted November 22, 2006 Jajamen, här har du ytterligare en aspirerande undass 07. Skickade in de kompletterande papprena häromdan. Jag tror nog att jag har en riktigt sportslig chans att bli antagen, men jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig om jag vill ta befattningen. Är redan inskriven som MP-gruppbefäl vid Livskvadron, en befattning som jag verkligen ville ha och är nöjd över. Att göra värnplikt i kavalleriet, rida beriden högvakt och vara militärpolis har alltid varit lite av en pojkdröm för mig, så jag är lite ovillig att släppa den befattningen, men å andra sidan verkar undass vara jätteintressant och dessutom passa mig perfekt. Någon som kan ge lite tips hur ni tycker att jag ska göra? Sen en grej till; i papprena jag fick härom månade från UndSäkC stod det att de övervägde att ändra undass-utbildningen, antingen skulle man i princip behålla den gamla modellen eller så skulle undassar eventuellt plockas ut från olika förband först efter GSU för att sedan läsa en 12 veckors kurs på UndSäkC. Beslut i ärendet väntades i början av november. Någon som har hört vad som har hänt på den fronten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 @ Hogland: MP är bra, men jag tycker att du ska satsa på undass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorslund Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 E det bara jag som e nyfiken på vad undass är för nått? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 @Thorslund http://www.lumpen.nu/templates/asp/bitView...kd=PL701&fsgr=1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted November 23, 2006 Report Share Posted November 23, 2006 @ Hogland: MP är bra, men jag tycker att du ska satsa på undass. Instämmer med Vysotskij, satsa på undass. Du kommer inte ångra dig. Skicka gärna ett PM om det är något ni undrar. För övrigt får vi innerligt hoppas att de tar förnuftet tillfånga och håller fast vid den gamla modellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Willsing Forfood Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 @ Hogland: MP är bra, men jag tycker att du ska satsa på undass. Instämmer med Vysotskij, satsa på undass. Du kommer inte ångra dig. Skicka gärna ett PM om det är något ni undrar. För övrigt får vi innerligt hoppas att de tar förnuftet tillfånga och håller fast vid den gamla modellen. Vi hade en kort genomgång av vägen framåt för UndSäkC med C TolkS för några dagar sedan. Förutom utökning av antalet språkkullar (man planerar att börja även med persiska språk nästa år) så diskuterades just undass framtid. Visserligen har man inte bestämt sig än, men det lutar nog, tyvärr, åt att undassutbildningen i sin nuvarande form inte kommer att finnas kvar. Vad man istället planerar att göra är att plocka värnpliktiga från diverse förband och ge dem en centraliserad undass-utbildning i Uppsala, och sedan skicka tillbaka dem till sina respektive förband. Detta var dock långt ifrån beslutat, så alternativ två, alltså så som det fungerar nu, är fortfarande aktuellt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hogland Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 (edited) Visserligen har man inte bestämt sig än, men det lutar nog, tyvärr, åt att undassutbildningen i sin nuvarande form inte kommer att finnas kvar. Vad man istället planerar att göra är att plocka värnpliktiga från diverse förband och ge dem en centraliserad undass-utbildning i Uppsala, och sedan skicka tillbaka dem till sina respektive förband. Detta var dock långt ifrån beslutat, så alternativ två, alltså så som det fungerar nu, är fortfarande aktuellt. Neej. Helvete också, att man inte kunde födas bara ett år tidigare... Saken är den att jag är jävligt intresserad av en eventuell karriär som underrättelseofficer i Flygvapnet, och vad jag förstår då är det högst lämpligt att man gör UndAss i lumpen. Däremot vill jag inte göra någon annan värnpliktstjänst i Flygvapnet, utan gör då mycket, mycket hellre MP. Å andra sidan känns det inte som jag vill satsa på en karriär som kavalleriofficer... Vad fan göra? Edited November 26, 2006 by hogland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted November 26, 2006 Report Share Posted November 26, 2006 Visserligen har man inte bestämt sig än, men det lutar nog, tyvärr, åt att undassutbildningen i sin nuvarande form inte kommer att finnas kvar. Vad man istället planerar att göra är att plocka värnpliktiga från diverse förband och ge dem en centraliserad undass-utbildning i Uppsala, och sedan skicka tillbaka dem till sina respektive förband. Detta var dock långt ifrån beslutat, så alternativ två, alltså så som det fungerar nu, är fortfarande aktuellt. Neej. Helvete också, att man inte kunde födas bara ett år tidigare... Saken är den att jag är jävligt intresserad av en eventuell karriär som underrättelseofficer i Flygvapnet, och vad jag förstår då är det högst lämpligt att man gör UndAss i lumpen. Däremot vill jag inte göra någon annan värnpliktstjänst i Flygvapnet, utan gör då mycket, mycket hellre MP. Å andra sidan känns det inte som jag vill satsa på en karriär som kavalleriofficer... Vad fan göra? Sattsa på att försöka bli undass på dragonbat. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jagekatt Posted November 27, 2006 Report Share Posted November 27, 2006 hej undassaspiranter! jag hade tänkt att söka till undass men har istället bestämt mig för att ta min tjänst som jägare på k3. Grejen är den att jag inte skickat in pappren om extramönstring och fyllt i att jag inte längre är intresserad men behöver jag ringa till adjunten eller vad det heter i uppsala eller stryks man bara från listan liksom? /Andreas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyr Posted November 28, 2006 Report Share Posted November 28, 2006 Märkligt beslut. Men visst, ersätta en 10 månaders utbildning med 12 veckor, dessutom med andra (lägre, gissar jag.) intagningskrav lär ju göra susen för und-kunskaper ute i förbanden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle no1 Posted December 1, 2006 Report Share Posted December 1, 2006 Jävligt märkligt beslut om det går igenom, vilket vi som sagt verkligen får hoppas att det inte gör! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 Ja satsa på Undass, då får du göra GSU på K3, det är grejer det ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Phusion Posted December 2, 2006 Report Share Posted December 2, 2006 hej undassaspiranter! jag hade tänkt att söka till undass men har istället bestämt mig för att ta min tjänst som jägare på k3. Grejen är den att jag inte skickat in pappren om extramönstring och fyllt i att jag inte längre är intresserad men behöver jag ringa till adjunten eller vad det heter i uppsala eller stryks man bara från listan liksom? /Andreas Det är bara att ignorera formulären som skickas hem till dig, det gjorde jag.. eller om jag slarvade bort dem... aja, du behöver iaf inte ringa till adj så länge du inte förbundit dig till extramönstringar/prov, resor etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Ja satsa på Undass, då får du göra GSU på K3, det är grejer det ... och sedan blir det till att plugga flygplan och liknande under resten av sin tid som VPL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Ja satsa på Undass, då får du göra GSU på K3, det är grejer det ... Vad jag har hört så var årets kull dessvärre den sista som gjorde GSU på K3. Lite tråkigt. I forsättningen blir det tydligen S1, om inte tjänsten i sin nuvarande form försvinner helt. Och så är flygplans-pluggandet en väldigt liten del av vad man gör som undass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Vad jag har hört så var årets kull dessvärre den sista som gjorde GSU på K3. Lite tråkigt. I forsättningen blir det tydligen S1, om inte tjänsten i sin nuvarande form försvinner helt. Vad är anledningen? Hade kanske förstått om UndSäkC tog hand om det själva eller lade det på LSS så utbildningen var koncentrerad till samma plats. Arméns undassar och tolkarna har tydligen alltid utbildats på K3 (även när det låg i Skövde), detta trots att TolkS förr tillhörde S1 (som ursprungligen låg i Uppsala). Men i FV gjorde de visst GSU utspridda på de olika flottiljerna för att sedan samlas och genomföra befattningsutbildning gemensamt (F20 eller F13) och sedan spridas ut igen för att göra PB-utbildning på olika flottiljer. Enligt en källa gjorde han GSU på F17, befattningsutbildning på F20/FVUndS, PB-utbildning på F5 och hamnade till slut på ännu en flottilj. Förr var FV:s ROK dessutom på F14. SkyddC har/hade också något system där de värnpliktiga har olika förbandstillhörighet, men jag har inte hört om de gör GSU på "sitt" förband eller gemensamt och heller inte om uttagning sker vid mönstring eller senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted December 3, 2006 Report Share Posted December 3, 2006 Vad jag har hört så var årets kull dessvärre den sista som gjorde GSU på K3. Lite tråkigt. I forsättningen blir det tydligen S1, om inte tjänsten i sin nuvarande form försvinner helt. Vad är anledningen? Hade kanske förstått om UndSäkC tog hand om det själva eller lade det på LSS så utbildningen var koncentrerad till samma plats. Arméns undassar och tolkarna har tydligen alltid utbildats på K3 (även när det låg i Skövde), detta trots att TolkS förr tillhörde S1 (som ursprungligen låg i Uppsala). Men i FV gjorde de visst GSU utspridda på de olika flottiljerna för att sedan samlas och genomföra befattningsutbildning gemensamt (F20 eller F13) och sedan spridas ut igen för att göra PB-utbildning på olika flottiljer. Enligt en källa gjorde han GSU på F17, befattningsutbildning på F20/FVUndS, PB-utbildning på F5 och hamnade till slut på ännu en flottilj. Förr var FV:s ROK dessutom på F14. SkyddC har/hade också något system där de värnpliktiga har olika förbandstillhörighet, men jag har inte hört om de gör GSU på "sitt" förband eller gemensamt och heller inte om uttagning sker vid mönstring eller senare. Förmodar att det mycket att göra med att TolkS och telewaffes språkutbildning samordnas. Beträffande undass så blir det ju antagligen så att de gör GSU på hemförbandet och gör befattningsutbildning på UndSäkC. Om det blir så eller inte lär vi ju få höra från de som söker nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cyr Posted December 4, 2006 Report Share Posted December 4, 2006 Förmodar att det mycket att göra med att TolkS och telewaffes språkutbildning samordnas. Beträffande undass så blir det ju antagligen så att de gör GSU på hemförbandet och gör befattningsutbildning på UndSäkC. Om det blir så eller inte lär vi ju få höra från de som söker nu. Finns/fanns (de kanske tog bort dem?) en befattning som redan gör exakt det; undbitr. Nu är jag inte en sån som baktalar befattningar, men jag har ingen aning om syftet med undbitr. De har några veckor (minns inte exakt, ska erkännas) utbildning gemensamt med undass. Åtminstone har det varit så. Ska undass ersättas med undbitr? Ett logiskt (men inte desto mindre dumt) val isådanafall. Lägre kunskapsnivå och mer flum, dock med mer "förbandsnära" vpl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Förmodar att det mycket att göra med att TolkS och telewaffes språkutbildning samordnas. Beträffande undass så blir det ju antagligen så att de gör GSU på hemförbandet och gör befattningsutbildning på UndSäkC. Om det blir så eller inte lär vi ju få höra från de som söker nu. Finns/fanns (de kanske tog bort dem?) en befattning som redan gör exakt det; undbitr. Nu är jag inte en sån som baktalar befattningar, men jag har ingen aning om syftet med undbitr. De har några veckor (minns inte exakt, ska erkännas) utbildning gemensamt med undass. Åtminstone har det varit så. Ska undass ersättas med undbitr? Ett logiskt (men inte desto mindre dumt) val isådanafall. Lägre kunskapsnivå och mer flum, dock med mer "förbandsnära" vpl. Undbitr har inte funnits på några år. Ett problem med dem, som inte var deras eget fel, var vad jag har förstått att förbanden inte riktigt visste vad de skulle göra med dem när de kom tillbaks från befattningsutbildningen. Risken är ju att det blir samma sak med "undass ny". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
033 Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Kanon att ansökningstiden till undass har gått ut lagom när man upptäckt utbildningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 Förmodar att det mycket att göra med att TolkS och telewaffes språkutbildning samordnas. Beträffande undass så blir det ju antagligen så att de gör GSU på hemförbandet och gör befattningsutbildning på UndSäkC. Om det blir så eller inte lär vi ju få höra från de som söker nu. Finns/fanns (de kanske tog bort dem?) en befattning som redan gör exakt det; undbitr. Nu är jag inte en sån som baktalar befattningar, men jag har ingen aning om syftet med undbitr. De har några veckor (minns inte exakt, ska erkännas) utbildning gemensamt med undass. Åtminstone har det varit så. Ska undass ersättas med undbitr? Ett logiskt (men inte desto mindre dumt) val isådanafall. Lägre kunskapsnivå och mer flum, dock med mer "förbandsnära" vpl. Undbitr har inte funnits på några år. Ett problem med dem, som inte var deras eget fel, var vad jag har förstått att förbanden inte riktigt visste vad de skulle göra med dem när de kom tillbaks från befattningsutbildningen. Risken är ju att det blir samma sak med "undass ny". I FV kunde man ha UndBi i BasC där dom kunde föra lägeskartan, faxa rapporter, koka gott kaffe och skjutsa Ff till och från flygplanen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted December 5, 2006 Report Share Posted December 5, 2006 I FV kunde man ha UndBi i BasC där dom kunde föra lägeskartan, faxa rapporter, koka gott kaffe och skjutsa Ff till och från flygplanen Men grejen är att för att göra det behöver man ingen utbildning på UndSäkC. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 I FV kunde man ha UndBi i BasC där dom kunde föra lägeskartan, faxa rapporter, koka gott kaffe och skjutsa Ff till och från flygplanen Men grejen är att för att göra det behöver man ingen utbildning på UndSäkC. Nej det vet jag väl, men har det någonsin hindrat UndSäkC? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted December 6, 2006 Report Share Posted December 6, 2006 Nej det vet jag väl, men har det någonsin hindrat UndSäkC? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yossarian Posted December 7, 2006 Report Share Posted December 7, 2006 I FV kunde man ha UndBi i BasC där dom kunde föra lägeskartan, faxa rapporter, koka gott kaffe och skjutsa Ff till och från flygplanen Men grejen är att för att göra det behöver man ingen utbildning på UndSäkC. Nej det vet jag väl, men har det någonsin hindrat UndSäkC? Det ligger ju något i det dessvärre :P Det största problemet finns ju dock ute på vissa förband, där de använder und-utbildade värnpliktiga till helt fel saker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted December 8, 2006 Report Share Posted December 8, 2006 Det ligger ju något i det dessvärre :P Det största problemet finns ju dock ute på vissa förband, där de använder und-utbildade värnpliktiga till helt fel saker.Tur att P7 finns då och framför allt deras stridsgruppsstab, eller hur? De vet att nyttja Undassar. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slil Posted December 13, 2006 Author Report Share Posted December 13, 2006 Jisses, trevligt att se att tråden är vid liv iaf. Mindre trevligt att läsa om undassarnas framtid, hoppas, likt ni andra, att de behåller det gamla systemet. Det låter onekligen som ett trevligare alternativ. Jag har inte väntat eventuellt svar förrän framåt nyår, verkar det vettigt? Om man nu inte blir intagen, får man ändå ett svar om detta eller får man bara anta att man placeras i sin andra tjänst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yber Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Har det fortfarande inte beslutats något om undass framtid? Hemsidan för Undsäkc är ju inte uppdaterad iallafall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ignis nitidus Posted January 9, 2007 Report Share Posted January 9, 2007 Förmodar att det mycket att göra med att TolkS och telewaffes språkutbildning samordnas. LedR kommer inte bedriva språkutbildning mer utan TolkS får monopol på utrikiskan. Har det fortfarande inte beslutats något om undass framtid? Hemsidan för Undsäkc är ju inte uppdaterad iallafall... Nä den sidan verkar inte ha uppdaterats på mycket länge. Vad häller utbildningen så är det rätt osäkert, men i december 2006 så planerade de iaf. att ha en utbildning 2008 (men saker ändras fort). /ignis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts