Jump to content
Sign in to follow this  
Bosse Fors

A26 - Nästa svenska ubåt

Recommended Posts

Det enda Nato skulle medföra är en falsk känsla av trygghet som hos de politiskt styrande i Sverige skulle tas som en anledning att ytterligare minska på de pengar Sverige lägger på försvaret. Den som inte inser detta har helt enkelt inte stor förståelse för hur Sverige fungerar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

kännner inte riktigt på att vi skall vänta på att finska politiker skall inse att neutralitet kanske inte är de bästa som finns. En ganska omfattande ökning av armén behövs. ett land har en armé, sin egen eller något annat lands. Jag föredrar en egen.

Att vi samtidigt går med i Nato vore det bästa men det vore bra om faktisk politik och påstådd politik skulle bli detsamma genom ett svenskt medlemskap.

 

Även om vi skulle dubbla armens storlek skulle den vara för liten och fortfarande behöva en stor förstärkning av skalförsvaret.

 

En ännu starkare armé skulle bli tokdyrt och då behovet av starkare försvars hör ihop med globala och regional ekonomiska problem lär det inte ske.

 

Vi måste prioritera och då är ubåtar bra och de är ett gott komplement till den Danska och Norska marinen som prioriterar att skydda handelsvägar.

 

vi behöver en seriös armé. annars har flyget och marinen snart inga baser. Hur hade du tänkt dig att sköta skyddet av fosterlandet och driva tillbaka fi i havet om han fått torra fötter ? Personligen skulle jag gärna offra finland om de gynnar försvaret av nationen. Jag tror Finska politiker skulle prioritera Finland och finländarna om de behöver prioritera. Ubåtar och Jägare är bra på att röja runt i fiendens bas område men ingen vinner något krig med enbart det. Vi behöver ha marin närvaro i östersjön än ubåtar. jag tror knappast norge eller Danmark skulle prioritera de.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det enda Nato skulle medföra är en falsk känsla av trygghet som hos de politiskt styrande i Sverige skulle tas som en anledning att ytterligare minska på de pengar Sverige lägger på försvaret. Den som inte inser detta har helt enkelt inte stor förståelse för hur Sverige fungerar.

tvärt om tror jag de är de som behövs, Någon utifrån som förklarar att de behöver öka storlek på budget och organisation om de vill var med. Är de något Sv politiker är livrädda för är att förlora ansiktet internationelt. Någon opinion i Sverige tycks ju inte finnas. Större delen av väljarkåren har vaggats till sömn med orden vård, skola och omsorg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det enda Nato skulle medföra är en falsk känsla av trygghet som hos de politiskt styrande i Sverige skulle tas som en anledning att ytterligare minska på de pengar Sverige lägger på försvaret. Den som inte inser detta har helt enkelt inte stor förståelse för hur Sverige fungerar.

I hear you.

MEN - anta att NATO kanske snarare skulle ge de 'folkvalda' syltryggarna i ankdammen en rejäl känga där solen inte skiner och helt enkelt göra något så osvenskt som att ställa KRAV och utkräva ANSVAR om de nu vill ha oss i klubben?

 

NATO har 2% som krav, vi är inte ens halvvägs om man får tro Wilderäng.

Samtidigt slarvar många NATO-medlemmar, kanske läge för storebror i väst att styra upp det också.

 

Eller är USA nöjt med tillgång till svenska kablar (/signalspaning) och några representativa Gripar?

Edited by Apone

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många Nato medlemmar uppfyller inte kraven. Varför skulle Sverige behöva göra det då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det troliga är väl ändå att ryssarna ser oss som NATO-medlem i allt utom på papperet sedan ett rätt bra tag? Ju mer som kommer fram om vårt långa, långa, långa samarbete med USA och NATO, desto märkligare vore det väl om de inte gjorde det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du tror väl knappast Ryssarna upptäcker något nytt gällande Sveriges signalspaning när de läser Aftonbladet? Då är du mer än lovligt naiv.

 

Jag är tyvärr skeptisk att vi kommer se en ny Svensk ubåt med högre operativ förmåga än Gotlandsklass. Det jag tror kommer hända är en fin ritning, som kommer valsas sönder i olika utskott för att därefter komma ut som en ny Gotlandsklass med 2 miljarder högre pris.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du tror väl knappast Ryssarna upptäcker något nytt gällande Sveriges signalspaning när de läser Aftonbladet? Då är du mer än lovligt naiv.

 

Ryssarna har säkert känt till detta mycket länge, med tanke på hur tidigt vi började med detta. Det är mest för egen del som jag blir mer och mer övertygad om att ryssarna nog ser på oss som NATO-medlemmar ju mer som kommer fram om detta.

 

 

Att tro något annat vore väl naivt om något. :)

Edited by Andtryggve

Share this post


Link to post
Share on other sites

Och nu faller Kockums produktion av A26an! Enligt SVD är tydligen SAAB den nya aktören och leverantören av A26an (som FMV äger ritningarna till).

Hur många år blir nu A26 försenad?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, Detta är ju helt underbart!! Äntligen!!!

 

 

FMV/svenska staten ber tyskarna dra åt pipsvängen. Kockums läggs ned och alla anställda rekryteras istället av SAAB som fortsätter bygga samma ubåt och tyskarna får ingenting! Låter som en underbar lösning.

 

Väldigt nära mitt aggresiva förslag tidigare i tråden om att Kockums exproprieras från tyskarna men smartare. Alla Kockums anställda säger upp sig och tar anställning på SAAB och sen kan tyskarna lägga ned Kockums vilket var det dom ville men de kan glömma vi köper tyska ubåtar som de planerat.

Edited by Pal

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej, Detta är ju helt underbart!! Äntligen!!!

 

 

FMV/svenska staten ber tyskarna dra åt pipsvängen. Kockums läggs ned och alla anställda rekryteras istället av SAAB som fortsätter bygga samma ubåt och tyskarna får ingenting! Låter som en underbar lösning.

 

Väldigt nära mitt aggresiva förslag tidigare i tråden om att Kockums exproprieras från tyskarna men smartare. Alla Kockums anställda säger upp sig och tar anställning på SAAB och sen kan tyskarna lägga ned Kockums vilket var det dom ville men de kan glömma vi köper tyska ubåtar som de planerat.

Ja, det kan bli bra men vägen är lång att vandra, mycket lång. Det är ju inte bara att ta över allt folk och börja producera. SAAB har väl inga faciliteter för att härbärgera detta ens? SAAB skall ju nu börja med en undervattensstudie som FMV beställt som skall levereras inom en månad. Vi får hoppas att svaret blir forsatt svensk produktion av ubåtar.

Kanske kunde göra detta till ett samarbetsprojekt med Japan som precis som Israel har AIP Stirling motorer utvecklade av Kockums. I så fall kan ju även leverans till Australien bli aktuell.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En förstudie som kostar 25 miljoner och ska levereras på en månad? :)

 

Om vi räknar högt och säger 1000kr/h för arbetstiden mot FMV så är det 25.000 timmar på en månad. Vilket skulle innebära c:a 150 månadsarbetstider. Så kommer SAAB att sätta 150 konsulter på att skriva en rapport lite snärtigt fr.o.m. 1:a mars - eller tror någon att den här rapporten redan ligger och väntar i ett säkskåp på SAAB efter lång tids underhandskontakter med FMV? ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En stilla fråga i det här är ju hur SAAB tänkt bygga båten. Har man inte avyttrat rätt många patent till tyskarna i och med att Kockums blev Krupp?

Vad finns det för lösningar kvar som ägs av Sverige och som vi utan licenspengar får använda - om vi över huvud taget får använda dem...

Antingen får de bygga en båt med morgondagens teknik - som de uppfinner och patenterar, eller med gårdagens, där patenten löpt ut.

/m

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man köper en ganska exklusiv tjänst som väldigt få kan ta sig an så jag tror man är lite fel ute om man räknar enbart konsulttimmar. Dessutom räknar man inte högt utan snarare väldigt i underkant om man räknar på 1000 kr/h.

 

Förövrigt. Skitkul om man kan plocka tillbaka "förlorad" kompetens. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man köper en ganska exklusiv tjänst som väldigt få kan ta sig an så jag tror man är lite fel ute om man räknar enbart konsulttimmar. Dessutom räknar man inte högt utan snarare väldigt i underkant om man räknar på 1000 kr/h.

 

Förövrigt. Skitkul om man kan plocka tillbaka "förlorad" kompetens. :)

 

1000 kr/h är de facto väldigt högt i FMV-sammanhang. Taxorna i ramavtalen är faktiskt mycket lägre än man tror.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det beror ju självklart på vad man lägger in i timkostnaden. Men skulle vi gå djupare in på det så är vi i fel tråd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En stilla fråga i det här är ju hur SAAB tänkt bygga båten. Har man inte avyttrat rätt många patent till tyskarna i och med att Kockums blev Krupp?

Vad finns det för lösningar kvar som ägs av Sverige och som vi utan licenspengar får använda - om vi över huvud taget får använda dem...

Antingen får de bygga en båt med morgondagens teknik - som de uppfinner och patenterar, eller med gårdagens, där patenten löpt ut.

/m

Precis som jag skrivit en del om i tråden om Gripen. Svenska staten/svenska FM har beställt och betalat utvecklingen av de flesta mer avancerade systemen i våra ubåtar. Detta innebär att de ägs av Sverige. När en ubåts säljs till annat land så skall den som betalade utvecklingen få betalt.

 

Tyskarna har dels krävt att få denna teknik om de skall bygga våra nya ubåtar och dels satt ett pris så det är tydligt de vill att vi istället köper våra ubåtarna från varv i tyskland istället för Kockums.

 

"

Tidigare fick FMV ett brev där Kockums tyska ägare Thyssen Krupp föreslår att Kockums i Karlskrona ska bli centrum för att bygga små ubåtar. Samtidigt vill företaget ha tillgång till svensk teknik som försvaret hittills vägrat lämna ut.

"

http://www.svd.se/naringsliv/allt-det-senaste-om-kockums_3306746.svd?sidan=7

 

Tyskarna beter sig illa, styrkta av att de kontrollerar EU byråkratin närmast totalt försöker de nu ta över vår ubåtsexport på liknande sätt som de tillskansade sig hälften av sveriges lastbilsindustri. Jag är mycket glad och imponerad av FMV idag. Hoppas nu att ingen dåraktig och syltryggig politiker förstör detta på något sätt när nu snart understödselden från EU byråkraterna kommer börja hamra in till stöd för tyska Thyssen Krupp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Kanske kunde göra detta till ett samarbetsprojekt med Japan som precis som Israel har AIP Stirling motorer utvecklade av Kockums. I så fall kan ju även leverans till Australien bli aktuell.

 

 

Ursäkta, men menar du att israeliska ubåtar skulle ha Stirling motorer utvecklade av Kockums? Så vitt jag vet så har de 3 ubåtarna av den andra delserien av Dolphin klassen bränsleceller som tillsatsmaskineri. De är ju närmast besläktade med den tyska typ 212 men modifierade (längre, tyngre depl och med tyngre bestyckning).

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

HAHAHA! Det trodde jag inte om FMV och staten. Blev rätt glad när jag såg artikeln på nyteknik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

Kanske kunde göra detta till ett samarbetsprojekt med Japan som precis som Israel har AIP Stirling motorer utvecklade av Kockums. I så fall kan ju även leverans till Australien bli aktuell.

 

 

Ursäkta, men menar du att israeliska ubåtar skulle ha Stirling motorer utvecklade av Kockums? Så vitt jag vet så har de 3 ubåtarna av den andra delserien av Dolphin klassen bränsleceller som tillsatsmaskineri. De är ju närmast besläktade med den tyska typ 212 men modifierade (längre, tyngre depl och med tyngre bestyckning).

 

/Per

 

Per: Jag ber om ursäkt, självfallet har du helt rätt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

 

 

Kanske kunde göra detta till ett samarbetsprojekt med Japan som precis som Israel har AIP Stirling motorer utvecklade av Kockums. I så fall kan ju även leverans till Australien bli aktuell.

 

 

Ursäkta, men menar du att israeliska ubåtar skulle ha Stirling motorer utvecklade av Kockums? Så vitt jag vet så har de 3 ubåtarna av den andra delserien av Dolphin klassen bränsleceller som tillsatsmaskineri. De är ju närmast besläktade med den tyska typ 212 men modifierade (längre, tyngre depl och med tyngre bestyckning).

 

/Per

 

Per: Jag ber om ursäkt, självfallet har du helt rätt!

 

 

Det är lugnt. För ett ögonblick trodde jag att jag missat något väsentligt om de senaste israeliska ubåtarna ;-):)

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riktigt bra av FMV. Måtte TG skrota Kockums nu och Saab tar över.

Dessutom är det inga laboratorier man bygger ubåtar i, det är helt vanliga verkstäder, om än lite högre i tak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vill inte förta glädjen för någon, men vi ska kanske vänta och se först vad Saab säger om det nya uppdraget. Även om Saab mot förmodan på något sätt skulle kunna bygga två nya ubåtar så lär ju de nuvarande ubåtsplanerna och tidsramarna bli kraftigt försenade för att uttrycka det milt. Det allra första man borde satsa på nu om man nu ska överge Kockums (TKMS) helt är att försöka vinna tid och skapa lite arbetsro i ubåtsvapnet genom att se till att befintliga ubåtar vidmakthålls och livstidsförlängs alt. ges utökade översyner. Det måste ändå vara en lättare uppgift än att bygga två nya ubåtar från scratch.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan inte bortse från möjligheten att man från politiskt håll kan sätta stenhårt och trovärdigt emot Thyssen-Krupp helt enkelt för att man hellre lägger ned ubåtsförmågan än låter sig pressas till något som är ekonomiskt ofördelaktigt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saab positionerar sig för ubåtar i Australien

Saab öppnar ett marint center i Australien. Beskedet kommer samma dygn som Försvarets materielverk, FMV, ger bolaget i uppgift att utreda den svenska undervattensförmågan. Samtidigt nämns framtida Australienprojekt i ett brev där tyska ThyssenKrupp avslöjar att man förhandlar med Saab om Kockums framtid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saab positionerar sig för ubåtar i Australien

Saab öppnar ett marint center i Australien. Beskedet kommer samma dygn som Försvarets materielverk, FMV, ger bolaget i uppgift att utreda den svenska undervattensförmågan. Samtidigt nämns framtida Australienprojekt i ett brev där tyska ThyssenKrupp avslöjar att man förhandlar med Saab om Kockums framtid.

Var finns info om detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Saab positionerar sig för ubåtar i Australien

Saab öppnar ett marint center i Australien. Beskedet kommer samma dygn som Försvarets materielverk, FMV, ger bolaget i uppgift att utreda den svenska undervattensförmågan. Samtidigt nämns framtida Australienprojekt i ett brev där tyska ThyssenKrupp avslöjar att man förhandlar med Saab om Kockums framtid.

Var finns info om detta?

 

 

http://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-bestaller-strategi-for-undervattensomradet/

http://www.saabgroup.com/en/About-Saab/Newsroom/Press-releases--News/2014---2/Saab-Australia-Announce-Opening-of-Advanced-Maritime-Systems-Centre/

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/fartyg/article3808922.ece

Share this post


Link to post
Share on other sites

Missade källhänvisning, ber om ursäkt! :banghead:

 

Du är förlåten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Covid-19: Swedish Navy focuses on maintaining operational readiness at sea
       
      /Per
    • By Perman
      FMV tecknar avtal om modifiering av två minröjningsfartyg
      FMV har tecknat ett avtal med Saab Kockums AB om modifiering av två minröjningsfartyg av Kosterklass. Leverans av fartygen kommer att ske 2017 och 2018. Ordervärdet beräknas till 147 MSEK och beställningen omfattar optioner på ytterligare två st fartyg. Sedan tidigare är modifiering av ett fartyg beställt och det är nu under slutförande och kommer inom kort att levereras till Försvarsmakten.
       
      https://web.archive.org/web/20170614040424/https://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-tecknar-avtal-om-modifiering-av-tva-minrojsningsfartyg/
       
      Det borde vara dags att byta ut även den nästan 70 år gamla 40 mm pjäsen mot något modernare som t ex 40 mm Mk4.
       
      Beställningen betecknas som en "stororder" av blt.se:
       
      https://www.blt.se/karlskrona/ny-stororder-for-saab/
       
      /Per
    • By griffon
      Riskreducering inför de som ska börja byggas?
      http://theleadsouthaustralia.com.au/industries/defence/australia-set-to-build-its-first-research-submarine/
    • By Perman
      I nordvästra hörnet av Nordafrika pågår en alldeles egen kapprustning:
       
      Morocco Plans to Acquire First Submarine Ship
       
      Senaste medlemmen i ubåtsfamiljen är ju annars Thailand som har beställt en ubåt från Kina och planerar att köpa ytterligare två senare. Thailand opererade dock med fyra ubåtar under andra världskriget så det är inte en helt ny medlem. Marocko har dock aldrig haft några ubåtar så vitt jag vet.
       
      /Per
       
       
    • By Perman
      Argentine Navy launches search for missing submarine ARA San Juan
       
      UK offers help as Argentinian military submarine ARA San Juan goes missing at sea
       
      /Per
       
       
      UPDATE: P-3 Explorer Orion från NASA deltar bl a i sökandet:
      Argentina searches for missing navy submarine (kort videoklipp från CNN; även en P-8 Poseidon från US Navy ska delta fr.o.m. idag)
      Argentina missing navy submarine: Search stepped up (en jagare och två korvetter från argentinska marinen deltar i sökandet liksom en C-130 från flygvapnet)
       
      Argentinian submarine San Juan likely sunk with all hands (Submarine Matters är en erkänd och kunnig källa när det gäller ubåtsfrågor)
       
      /Per
       
       
×
×
  • Create New...