Jump to content
Sign in to follow this  
Bosse Fors

A26 - Nästa svenska ubåt

Recommended Posts

Ubåtarna har väl byggts i malmö? karlskronavarvet bygger väl bara ytfartyg?

 

De har byggts på bägge platserna. Åtminstone så byggdes mittsektionerna till Västergötlandsklassen på Kockums i Malmö och bog- och aktersektionerna i Karlskrona. Av Sjöormenklassen så byggdes 3 ubåtar i Malmö och 2 st i Karlskrona. Byggandet av aktersektionerna till de tre sydafrikanska ubåtarna liksom Stirlingkonverteringen av Södermanland och Östergötland skedde dock bara i Karlskrona, så jag tror att Malmöavdelningen nu endast har kvar projektering och marknadsföring.

 

/Per

 

EDIT: Har tyvärr inte lyckats få fram exakt var och hur Gotlandsklassen byggdes.

 

 

--

When a US intelligence aircraft fly over China, I imagine that it is an aircraft flown by a computer.

-seasick

 

Sydafrikanska? Dom använder ju tyska båtar. Borde inte dom ha byggts på tyska varv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sydafrikanska? Dom använder ju tyska båtar. Borde inte dom ha byggts på tyska varv?

Kockums ingår i TKMS koncernen, där även HDW som har konstruerat Sydafrikas båtar ingår...

 

Thailändarna är helt klart sköna människor. Pratade med en del av dem som var på utbildning i Karlskrona för ett par år sedan.

Thailändare? Säkert att du inte tänker på Singaporianerna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thailändarna är helt klart sköna människor. Pratade med en del av dem som var på utbildning i Karlskrona för ett par år sedan.

 

- Pirates! Boom! Boom!

 

Sen såg jag ingen som var längre än 1.70 heller, perfekt ubåtsfolk. :D

 

De verkar satsa rätt hårt på ubåtar, är nog ingen dum idé att göra ett samarbete.

Känns som att du menar Singaporianerna, det var väl de som var här och utbildades? Och Thailand har inga ubåtar vad jag vet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Thailändarna är helt klart sköna människor. Pratade med en del av dem som var på utbildning i Karlskrona för ett par år sedan.

 

- Pirates! Boom! Boom!

 

Sen såg jag ingen som var längre än 1.70 heller, perfekt ubåtsfolk. :-P

 

De verkar satsa rätt hårt på ubåtar, är nog ingen dum idé att göra ett samarbete.

 

Thailand är faktiskt ingen ny ubåtsnation. Fyra små kustubåtar på 370 ton sjösattes 1936-37 i Japan för den thailändska marinen, och de överlevde ända till mitten av 50-talet. Elaka tungor hävdar dock att det var för att de nästan aldrig gick till sjöss :rockon:

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thailand ska enligt den senaste försvarsplanen inleda anskaffning av 2 ubåtar 2009-2011 (projekterade 2012-2017) men som vanligt är det ju en dragkamp mellan vill och kan, det vet ju vi själva. Jag tippar på att vi nu erbjuder en befintlig Gotland som socker på en nytillverkad ubåt av obestämd typ. Det är FMV som håller i spakarna precis som med Gripenaffären. Vi får väl se...

Edited by Karl_P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ny Teknik

Tusenkonstnärsubåt, hm... :lala:

Det nämns att tyska ubåtar kostar mer än dubbelt så mycket, kan det verkligen stämma, att dom är något större kan väl inte inverka på priset så mycket?

 

/B. (Som inget vet om ubåtar)

 

Tror du det bara är storleken som spelar någon roll i modern krigsföring? Du råkar inte vara jänkare va?

 

,O

 

/ rosell

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ny Teknik

Tusenkonstnärsubåt, hm... :lala:

Det nämns att tyska ubåtar kostar mer än dubbelt så mycket, kan det verkligen stämma, att dom är något större kan väl inte inverka på priset så mycket?

 

/B. (Som inget vet om ubåtar)

 

Tror du det bara är storleken som spelar någon roll i modern krigsföring? Du råkar inte vara jänkare va?

 

,O

 

/ rosell

 

Det som gör att den tyska U31 är dyrare än Gotland (3 ggr har jag läst) är två saker. Dels tillsatsmaskineriet av bränslecelltyp och dels att det är en väsentligt nyare konstruktion. Gotland började projekteras i mitten av 80-talet, medan studier av U31 påbörjades i början av 90-talet.

 

/Per

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag som minns fel. Visst var dessa från Singapore... Ber ursäkt. De är dock lika långa och röker (tobak) lika mycket som thailändare ,O

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det som gör att den tyska U31 är dyrare än Gotland (3 ggr har jag läst) är två saker. Dels tillsatsmaskineriet av bränslecelltyp och dels att det är en väsentligt nyare konstruktion. Gotland började projekteras i mitten av 80-talet, medan studier av U31 påbörjades i början av 90-talet.

 

/Per

 

Jag har hört lösa rykten om att diverse problem med bränslecellerna har fördyrat projektet avsevärt. Det har ju aldrig applicerats en drivlina av det här slaget i en cigarr förut. Har ju funnits som prototyper, men inte skarpt. Att kasta in en Stirling är lätt jämfört med bränsleceller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu sätter Kockums tyska ägare press på Reinfeldt och "Tomhylsan". Om inget beslut om byggstart kommer snart så kan Sverige förlora stora delar av sin kompetens inom ubåtsbyggandet.

Läs mer på länken:

Länk

 

Ta nu ert förnuft till fånga och låt oss göra det vi är bra på!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ta nu ert förnuft till fånga och låt oss göra det vi är bra på!

 

Industristöd?

 

:rolleyes:

 

/E

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om de har kommit överens om att regeringen har fram till september att nå ett beslut, så vänta då till september herr Olaf Berlien. Att börja gnälla i förtid ger inte ett seriöst intryck. Sedan att hota ett lands regering anser jag är botten av uppträdande.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Om de har kommit överens om att regeringen har fram till september att nå ett beslut, så vänta då till september herr Olaf Berlien. Att börja gnälla i förtid ger inte ett seriöst intryck. Sedan att hota ett lands regering anser jag är botten av uppträdande.

 

Jag tycker också det känns lite olustigt såvida dom inte nu fått någon uppgift som vi inte känner till. FMV skickade väl ut förfrågan angående pris och tider i Februari om jag minns rätt... förmodar att Kockums fick 1-2 månader på sig att svara. Sen var det inte så lång tid tills sommaren kom och som man kanske kan säga fortfarande gäller med personal och verksamhet som går på sparlåga.

 

Försvarsdepartementet har vissa tidskrävande åtaganden till EU också.. som sagt, det kan vara så att man planerat in någon vecka i Augusti/September för att tillsammans med FMV titta på det där och svaret man fick från Kockums. Samt att man försöker få in någon utländsk stat som kanske också har förseningar i sin beslutsprocess.

 

Aja hoppas det blir något trevligt till slut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

September verkar gå utan något besked....

 

Om NGU,

 

Under hösten 2009 kommer regeringen att

begära in kompletterande underlag för att i

tilläggsbudget under våren 2010 ta ställning till

nästa steg.

 

HTM Gotland avses beställas under 2009.

 

http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/17/16/eaca2ad0.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det står ju inte solklart direkt men ja... Nyteknik snurrar till det lite som vanligt men visst, det ser bra ut.

 

Regeringen beslutade i

december 2007 om konstruktionsfasen av

nästa generations ubåt. I augusti 2009 fattade

regeringen ett nytt beslut med innebörden att

konstruktionsfasen ska fullföljas i enlighet

med det ursprungliga beslutet från 2007.

Under hösten 2009 kommer regeringen att

begära in kompletterande underlag för att i

tilläggsbudget under våren 2010 ta ställning till

nästa steg.

 

Anskaffningar som återstår att beställa under

2009 är bland andra följande:

− signalspaningsfartyg (se 2009 års

proposition om hösttilläggsbudget)

halvtidsmodifiering Gotland

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har du lust att berätta vad det där har med A26 att göra?

 

Det finn ju en viss risk med förseningar om man tappar nyckelkompetenser i och med att man som det står flyttar dem från Malmö till Karlskrona.

 

/BL1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man ska köpa från hyllan men man är fortfarande oroliga över att mista kompetens i Sverige hos ett företag som inte är säkert på om staten köper från dem.

Hos vem är det som hissen inte gått riktigt ändå upp :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Man ska köpa från hyllan men man är fortfarande oroliga över att mista kompetens i Sverige hos ett företag som inte är säkert på om staten köper från dem.

Hos vem är det som hissen inte gått riktigt ändå upp :)

 

Det lustiga är att de är oroliga för kompetens som de antagligen inte kommer vilja ha om 2 år eftersom de väl med största sannolikhet kommer skrota ubåtsprojektet.

 

Sen kan man ju fråga sig varför de är oroliga när det handlar om att flytta sakerna ett par mil. Går ju till och med tåg hela vägen numer (tar tydligen 3h men ändå).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ska man sätta sakerna mot varandra så hellre ett försvar än en försvarsindustri.

 

 

Sant, så sant..... Men som det ser ut nu lär vi inte ha kvar något om 5 år... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Man ska köpa från hyllan men man är fortfarande oroliga över att mista kompetens i Sverige hos ett företag som inte är säkert på om staten köper från dem.

Hos vem är det som hissen inte gått riktigt ändå upp ;-)

 

För ett tag sedan skrev den tyske ägaren ett brev till Fredrik Reinfeldt med ett underliggande hot om att dom skulle fimpa mycket av verksamheten i Sverige om vi inte beställde A26 snart.

 

Deras och FMV:s brev har skickats under pågående kontraktsförhandlingar så det får man ta i betänkande...

 

Jag tror inte någon här har insikt i hur kontraktsförhandlingarna ens går till, om det är så att Kockums mest sitter som en mellanhand och Tyskarna är dom som sätter gränser för hur lågt priset kan gå osv.

 

Ägaren vill ju knappast att Kockums rear ut prylarna bara för att få behålla Svenska jobb...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sen kan man ju fråga sig varför de är oroliga när det handlar om att flytta sakerna ett par mil. Går ju till och med tåg hela vägen numer (tar tydligen 3h men ändå).

 

Problemet ar nog att i och med att Malmoregionen ar en av sveriges mest dynamiska regioner, sa det finns god chans for teknikerna att fa nya jobb i Malmo, istallet for att slapa ivag med familjen till Karlskrona och tvingas byta skolor, salja/kopa hus, osv....

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sen kan man ju fråga sig varför de är oroliga när det handlar om att flytta sakerna ett par mil. Går ju till och med tåg hela vägen numer (tar tydligen 3h men ändå).

 

Problemet ar nog att i och med att Malmoregionen ar en av sveriges mest dynamiska regioner, sa det finns god chans for teknikerna att fa nya jobb i Malmo, istallet for att slapa ivag med familjen till Karlskrona och tvingas byta skolor, salja/kopa hus, osv....

 

Tror det problemet är mycket mindre än fruktat genom att det inte är så långt som jag precis sa. Det går (om än med viss möda) att pendla och dessutom är det en oerhörd tröghet i att byta jobb. Dessutom så är det inte så säkert det finns jobb inom det som dessa ingenjörer vill jobba med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sen kan man ju fråga sig varför de är oroliga när det handlar om att flytta sakerna ett par mil. Går ju till och med tåg hela vägen numer (tar tydligen 3h men ändå).

 

Problemet ar nog att i och med att Malmoregionen ar en av sveriges mest dynamiska regioner, sa det finns god chans for teknikerna att fa nya jobb i Malmo, istallet for att slapa ivag med familjen till Karlskrona och tvingas byta skolor, salja/kopa hus, osv....

 

Tror det problemet är mycket mindre än fruktat genom att det inte är så långt som jag precis sa. Det går (om än med viss möda) att pendla och dessutom är det en oerhörd tröghet i att byta jobb. Dessutom så är det inte så säkert det finns jobb inom det som dessa ingenjörer vill jobba med.

 

Tre timmar enkel resa med tåg till Karlskrona kan knappast vara särskilt lockande. Dagspendling är uteslutet och jag tvivlar på att man vill veckopendla den sträckan också. Karlskrona är och kommer alltid att förbli en avkrok som Gud och Kommunikationsdepartementet har glömt. Enda sättet att på ett hyfsat sätt ta sig dit och därifrån är med bil. Avdrag för pendling brukar dessutom inte godkännas av skattemyndigheterna mer än några år innan de kräver att man flyttar till den nya arbetsorten.

 

Att flytta med sin familj från en dynamisk region med stora möjligheter på arbetsmarknaden, till en annan med brist på arbete för sambo eller fru är det nog inte många som ställer upp på i dagens läge. När framtiden för arbetsplatsen dessutom ser synnerligen osäker ut, blir motivationen knappast högre. Att efter ett par år riskera att stå med två arbetslösa familjeförsörjare på en ort där utsocknes ofta inte släpps in i den sociala gemenskapen är knappast något drömscenario precis. Jag är övertygad om att de flesta i Malmö hellre väljer en annan typ av jobb på hemmaplan än att sätta sig i den situationen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sen kan man ju fråga sig varför de är oroliga när det handlar om att flytta sakerna ett par mil. Går ju till och med tåg hela vägen numer (tar tydligen 3h men ändå).

 

Nja de e ju bara 20,5 mil sådär mellan tummen och pekfingret.

 

Ytterligare en artikel i Ny Teknik: Ny Teknik

Låter som att man börjar ta i med lite brösttoner nu.

 

 

/BL1

Edited by Bertil Ludvig 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sen kan man ju fråga sig varför de är oroliga när det handlar om att flytta sakerna ett par mil. Går ju till och med tåg hela vägen numer (tar tydligen 3h men ändå).

 

Problemet ar nog att i och med att Malmoregionen ar en av sveriges mest dynamiska regioner, sa det finns god chans for teknikerna att fa nya jobb i Malmo, istallet for att slapa ivag med familjen till Karlskrona och tvingas byta skolor, salja/kopa hus, osv....

 

Tror det problemet är mycket mindre än fruktat genom att det inte är så långt som jag precis sa. Det går (om än med viss möda) att pendla och dessutom är det en oerhörd tröghet i att byta jobb. Dessutom så är det inte så säkert det finns jobb inom det som dessa ingenjörer vill jobba med.

 

Räckte att söka stirling + lund

Exempel på ett resultat

Stirling behövs inte enbart användas för ubåtar, Göteborgs energi har exempelvis intresse

Kanske har även Malmö eller Köpenhamn intresse.

 

Vid förra försvarsbeslutet flyttades inte så mycket kompetens med som många räknat med

Se bara på brist på system- och vapentekniker på Sjöstridsskolan

Antar att det är samma inom civila sektorn trots att det råder stor arbetslöshet i landet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sen kan man ju fråga sig varför de är oroliga när det handlar om att flytta sakerna ett par mil. Går ju till och med tåg hela vägen numer (tar tydligen 3h men ändå).

 

Problemet ar nog att i och med att Malmoregionen ar en av sveriges mest dynamiska regioner, sa det finns god chans for teknikerna att fa nya jobb i Malmo, istallet for att slapa ivag med familjen till Karlskrona och tvingas byta skolor, salja/kopa hus, osv....

 

Tror det problemet är mycket mindre än fruktat genom att det inte är så långt som jag precis sa. Det går (om än med viss möda) att pendla och dessutom är det en oerhörd tröghet i att byta jobb. Dessutom så är det inte så säkert det finns jobb inom det som dessa ingenjörer vill jobba med.

 

Räckte att söka stirling + lund

Exempel på ett resultat

Stirling behövs inte enbart användas för ubåtar, Göteborgs energi har exempelvis intresse

Kanske har även Malmö eller Köpenhamn intresse.

 

Vid förra försvarsbeslutet flyttades inte så mycket kompetens med som många räknat med

Se bara på brist på system- och vapentekniker på Sjöstridsskolan

Antar att det är samma inom civila sektorn trots att det råder stor arbetslöshet i landet.

 

Stirlingmotorer är inte direkt någon ny teknik. Lekte med sådana på Chalmers i grundkursen i fysik för att lära mig Carnot cykeln (inte för det gick så bra haha).

Hursomhelst bedrivs forskning på universitet av doktorander och doktorer i huvudsak, inte etablerade ingenjörer.

Man ska varken överdriva eller underskatta kompetensen hos folk och behovet av denna specifika kompetens. Det du bör ha i minne när det gäller exempelvis energibolag är att de har mycket liten utveckling. De anlitar i huvudsak systemleverantörer som i sin tur har anställda och konsulter. Så om vi spånar på just stirling motorer vilka systemleverantörer finns det av backup system för elförsörjning (stirling har ganska låg verkningsgrad och duger inte för primärsystem) i Malmö/Köpenhamn?

Därtill kommer intresse att arbeta på just Kockums med ubåtar vilket nog inte är en obetydlig motivationskälla hos ingenjörerna.

Visst kommer det försvinna några, men tror inte det är något man skall överdriva. På sikt kommer dock det inte finnas någon ubåtsutveckling i landet ändå. Tror personligen inte att man kommer köpa svenskt nästa gång oavsett om det ligger i Karlskrona eller Malmö, när upphandlingen kommer så blir det en "från hyllan" produkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  



  • Similar Content

    • By Perman
      Covid-19: Swedish Navy focuses on maintaining operational readiness at sea
       
      /Per
    • By Perman
      FMV tecknar avtal om modifiering av två minröjningsfartyg
      FMV har tecknat ett avtal med Saab Kockums AB om modifiering av två minröjningsfartyg av Kosterklass. Leverans av fartygen kommer att ske 2017 och 2018. Ordervärdet beräknas till 147 MSEK och beställningen omfattar optioner på ytterligare två st fartyg. Sedan tidigare är modifiering av ett fartyg beställt och det är nu under slutförande och kommer inom kort att levereras till Försvarsmakten.
       
      https://web.archive.org/web/20170614040424/https://www.fmv.se/sv/Nyheter-och-press/Nyheter-fran-FMV/FMV-tecknar-avtal-om-modifiering-av-tva-minrojsningsfartyg/
       
      Det borde vara dags att byta ut även den nästan 70 år gamla 40 mm pjäsen mot något modernare som t ex 40 mm Mk4.
       
      Beställningen betecknas som en "stororder" av blt.se:
       
      https://www.blt.se/karlskrona/ny-stororder-for-saab/
       
      /Per
    • By griffon
      Riskreducering inför de som ska börja byggas?
      http://theleadsouthaustralia.com.au/industries/defence/australia-set-to-build-its-first-research-submarine/
    • By Perman
      I nordvästra hörnet av Nordafrika pågår en alldeles egen kapprustning:
       
      Morocco Plans to Acquire First Submarine Ship
       
      Senaste medlemmen i ubåtsfamiljen är ju annars Thailand som har beställt en ubåt från Kina och planerar att köpa ytterligare två senare. Thailand opererade dock med fyra ubåtar under andra världskriget så det är inte en helt ny medlem. Marocko har dock aldrig haft några ubåtar så vitt jag vet.
       
      /Per
       
       
    • By Perman
      Argentine Navy launches search for missing submarine ARA San Juan
       
      UK offers help as Argentinian military submarine ARA San Juan goes missing at sea
       
      /Per
       
       
      UPDATE: P-3 Explorer Orion från NASA deltar bl a i sökandet:
      Argentina searches for missing navy submarine (kort videoklipp från CNN; även en P-8 Poseidon från US Navy ska delta fr.o.m. idag)
      Argentina missing navy submarine: Search stepped up (en jagare och två korvetter från argentinska marinen deltar i sökandet liksom en C-130 från flygvapnet)
       
      Argentinian submarine San Juan likely sunk with all hands (Submarine Matters är en erkänd och kunnig källa när det gäller ubåtsfrågor)
       
      /Per
       
       
×
×
  • Create New...