Jump to content

A26 - Nästa svenska ubåt


Bosse Fors

Recommended Posts

22 hours ago, Perman said:

 

Om jag säger att man på Kockums vill bli världsledande på stealth egenskaper på sina ubåtar så har jag väl bara uttryckt en ambition? Jag har inte påstått att A26 skulle ha de bästa stealth egenskaperna. Om den har det eller inte vet jag inte, och jag gissar att du inte heller vet det. Inget personligt menat. Du får gärna sticka ut hakan för min del, men det gäller kanske också att man inte läser in för mycket i vad någon skriver även om man råkar ha en bestämd åsikt om något.

 

Håller med om att det var dåraktigt att skrota kustrobotförbandet, men idag är det ju återuppståndet åtminstone till viss del. Men det är en annan tråd. 

 

/Per

Visst båda vill bli världsledande på stealth egenskaper. Där vi får se hur det blir. Vad som har gjort att A26 försenas får vi kanske se framöver vad det beror på.

 

Varför jag tog upp kustrobot så avsåg dess nytta även söderut och på västkusten.

 

Angående luftförsvar så var det givetvis någon annan som skrev om det. Där marinen nyligen har haft en övning angående luftförsvar. Som jag redan har en uppfattning om. Där jag vet att du saknar effektiva lösningar akterut.   

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 4 weeks later...

Idag var det en stapelcermoni för den första ubåten av Blekinge klass.

 

Detta är beskrivet av både Blekinge Läns tidning och Sydöstran.

 

https://www.blt.se/karlskrona/milstolpe-for-karlskronas-nya-ubatsbjassar-d41faad2/

 

Jag tar mig friheten att publicera delar av artikeln från Blekinge läns tidning.

 

Från Blekinge läns tidning

Ceremonin med bland andra anställda och chefer från Saab Kockums, landshövding och en handfull sjöofficerare kallas för stapelbäddssättning och utgör en milstolpe vid allt fartygsbygge. Men HMS Blekinge, en toppmodern ubåt i A 26-klassen, som följs av HMS Skåne, har lång väg kvar innan den kan tas i tjänst. Först 2028 beräknas den bli helt sjöklar.

 

Under ceremonin på torsdagsförmiddagen lades också specialbeställda silvermynt ut, enligt gamla traditioner vid fartygsbyggen, ut. De placerades på stapelbädden under de två sektioner som fördes samman och som ska utgöra ubåtens bakre del. Ytterligare tre sektioner ska skjutas på innan ubåten blir komplett. Silvermynt på det här viset ger tur, sägs det. Ett av mynten, placerad på en platta av 200 år gammal svartek, ska dessutom följa med ”HMS Blekinge” också ut på resorna till havs.

 

När det var dags för den här delen av ceremonin kallades Rickard Jonasson, projektedare Saab Kockums, fram, jämte Patric Hjort, FMV, Fredrik Lindén, chef ubåtsflottiljen, Ulrika Messing, landshövding och Joakim Mevius, Saab Kockum.

 

– Havet har alltid haft stor betydelse för handel och fred. Möjligheter att gå ut och möta fiender långt ut till havs har varit avgörande för att försvara vår frihet. När de här bägge ubåtarna beställdes 2015 hade det inte byggts ubåtar i Sverige på 20 år. Vi har fått möjligheten att bygga upp en ubåtskompetens som gör Sverige till en av få nationer med förmåga att ta fram moderna och högteknologiska ubåtar, sa Lars Tossman, affärsområdeschef på Saab Kockums

– Vi har en av Europas längsta kuster, 90 procent av vår import sker sjövägen och en ansenlig del av vår datatrafik sköts via sjökablar. Moderna ubåtar innebär en betydande ökning av landets förmåga att försvara sig. Europas historia kastar långa skuggor efter sig. Vi lever återigen i oroliga tider.

 

Några minuter senare gled de bägge jättelika ubåtsdelarna ihop på en travers, inramat av skålande i alkoholfri skumpa och av mäktigt trummande genom musikgruppen Trumbolaget från Karlskrona.

 

Slut på artikeln

 

Märkligt att det skall ta ytterligare 5 år nu när de största delarna är ihopmonterade..

 

//TF 

 

 

Screenshot_20220630-210653_Chrome.jpg

Screenshot_20220630-211956_Chrome.jpg

Edited by TKraften
Lade till en bild
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, TKraften said:

 

Screenshot_20220630-211956_Chrome.jpg

 

Tack för återgivande av artikeln från BLT! Det måste väl vara aktra delen av tryckskrovet vi ser på den nedersta bilden? M a o så kommer man senare att bygga ett formskrov utanför detta.

 

Tråkigt om marinen och HKV gett upp ev. planer på att tidigarelägga leveranserna av de bägge ubåtarna trots den förbättrade ekonomin. Med den här leveranstakten så kommer en ev. tredje A26 att levereras ca 2035 om den beställs runt 2025. Det i sin tur kommer troligen innebära att Gotlands-klassen måste tjänstgöra till minst 2040.

 

/Per

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Perman said:

 

Tack för återgivande av artikeln från BLT! Det måste väl vara aktra delen av tryckskrovet vi ser på den nedersta bilden? M a o så kommer man senare att bygga ett formskrov utanför detta.

 

Tråkigt om marinen och HKV gett upp ev. planer på att tidigarelägga leveranserna av de bägge ubåtarna trots den förbättrade ekonomin. Med den här leveranstakten så kommer en ev. tredje A26 att levereras ca 2035 om den beställs runt 2025. Det i sin tur kommer troligen innebära att Gotlands-klassen måste tjänstgöra till minst 2040.

 

/Per

Ja det är trist att de inte kan speeda upp leveransen lite.

 

Med 5 skift så borde väl ubåtarna kunna levereras 2025?

 

Det kan bara handla om industripolitik.

 

Sen borde man redan nu ta beslut om en tredje A26 och smida järnet medan det är varmt för 6st ubåtar är ju bättre än 5. 

 

Därefter bör vi i framtiden anskaffa den kommande A30 ubåten för att först komplementera och senare ersätta Gotlandsubåtarna.  

 

Jag vill i framtiden gärna ha 9 operativa ubåtar.

3st A26.

3st A30.

3st A40.

3st Gotland i reserv när A40 är i drift.

 

//TF 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, TKraften said:

Ja det är trist att de inte kan speeda upp leveransen lite.

 

Med 5 skift så borde väl ubåtarna kunna levereras 2025?

 

Det kan bara handla om industripolitik.

 

Sen borde man redan nu ta beslut om en tredje A26 och smida järnet medan det är varmt för 6st ubåtar är ju bättre än 5. 

 

Därefter bör vi i framtiden anskaffa den kommande A30 ubåten för att först komplementera och senare ersätta Gotlandsubåtarna.  

 

Jag vill i framtiden gärna ha 9 operativa ubåtar.

3st A26.

3st A30.

3st A40.

3st Gotland i reserv när A40 är i drift.

 

//TF 

 

Tycker 3 st är för små serier. Bättre då att bygga 6 st A26 och sen gå direkt till ”A40” av ekonomiska skäl.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Slenke said:

Tycker 3 st är för små serier. Bättre då att bygga 6 st A26 och sen gå direkt till ”A40” av ekonomiska skäl.

 

Inget personligt på något sätt och jag förstår att du bara har goda intentioner, men snälla kan vi inte försöka hålla igen lite på fantasier typ "bättre att bygga 6 st A26" och liknande? Det skulle höja kvalitén på diskussionen om inte annat. Än en gång inte personligt menat.

 

/Per

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Slenke said:

Tycker 3 st är för små serier. Bättre då att bygga 6 st A26 och sen gå direkt till ”A40” av ekonomiska skäl.

Du hinner bara bygga 3st ubåtar på 9-10 år. 

 

A30 kommer vara en utveckling av A26 och A40 kommer i sin tur vara en utveckling av A30.

 

//TF 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Perman said:

 

Inget personligt på något sätt och jag förstår att du bara har goda intentioner, men snälla kan vi inte försöka hålla igen lite på fantasier typ "bättre att bygga 6 st A26" och liknande? Det skulle höja kvalitén på diskussionen om inte annat. Än en gång inte personligt menat.

 

/Per

Ser inte riktigt vad som är fantasier i det jag skrev. Vi siktar väl på att ha 5 ubåtar i drift? Inte så långt steg då till 6 st och det tar en del år att bygga så när Gotland är slut så blir det en naturlig övergång till A26. Rent ekonomiskt är det vettigare än att bygga 6 st på två olika klasser om man nu ska bygga 6 st. Hänger du med i resonemanget?

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Slenke said:

Ser inte riktigt vad som är fantasier i det jag skrev. Vi siktar väl på att ha 5 ubåtar i drift? Inte så långt steg då till 6 st och det tar en del år att bygga så när Gotland är slut så blir det en naturlig övergång till A26. Rent ekonomiskt är det vettigare än att bygga 6 st på två olika klasser om man nu ska bygga 6 st. Hänger du med i resonemanget?

 

Ok sorry, jag trodde du menade att vi borde bygga ytterligare 6 st A26 utöver de 2 som är beställda. Gotlands klassen lär nog hänga med ända till 2040 så ersättarna lär rimligen beställas i början av 2030-talet. Huruvida det blir A26 eller nån utveckling av densamma återstår att se. Eftersom HND kommer att vara nyrenoverad 2026 så behöver dock inte hennes ersättare beställas förrän efter 2035 gissningsvis.

 

6 operativa ubåtar är nog ett minimum om vi ska kunna etablera 2. ubåtsflottiljen på Berga, och då behövs en tredje A26 beställas senast 2025. Dock så skulle jag som sagt hellre se två A26 Pelagic än en tredje A26 Oceanic, men det lär väl inte hända. Åt marinen duger nog bara det absolut mest kapabla och dyraste alternativet. Att det finns en kvalité i kvantitet tycks vara glömt. Med 7 operativa ubåtar så skulle man kunna sätta in 2-3 ubåtar mot samma företag eller i samma operationsområde jämfört med 1-2 med 5 operativa ubåtar. Dock krävs en ordentlig satsning på utökning av personalen om detta ska lyckas.

 

/Per

Edited by Perman
Link to comment
Share on other sites

Är ganska övertygad om att vi behöver bygga en tredje A26 som industristöd. Så då kan de  lika gärna bygga PELARIC. Om man ser fördelarna med sju istället för sex ubåtar.  Oavsett så behöver inte tredje A26 en lucka i fronten. Utan sex torpedtuber. Där man istället har fästanordningar för extern utrustning utanför ubåten akterut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Naval News har publicerat en artikel om A26 och Kockums, och enligt denna så berör de nya förmågorna främst signaturen och vapen systemen:


 

Quote

 

Since the signing of the re-baselined contract, Kockums and FMV have taken the opportunity to introduce new capability into the A26 design. Here, Tossman explained, set against the context of developments in digitisation and other technologies, there has been particular focus on the submarine’s signature and weapons fit. 

 

(klipp)

 

FMV told Naval News in October 2022 that the August 2021 order will give A26 additional operational capabilities including the integration of the Tp 47 lightweight torpedo (alongside the boat’s main armament, the Tp 62 heavyweight torpedo), and additional spare parts.

 

 

Baserat på bilderna verkar torpedrummet ha sju vapenställ. H I Sutton spekulerar även om det går att använda multi mission portalen för "seabed warfare" inkluderande Saab's Sabertooth hybrid ROV/AUV:

 

Quote

“With the recent events involving the Nord Stream pipelines, the multi-mission portal appears particularly forward thinking. As well as traditional special forces and intelligence missions, it can potentially also support seabed warfare. These might involve Saab’s Sabertooth. The hybrid ROV/AUV (remote operated vehicle/autonomous underwater vehicle) can be launched and recovered from the hangar. This could be used in either defensive or offensive missions”.

 

image.png.7a00127d6fef0360663bb24c57089919.png

(A26 scale model on Saab stand at Euronaval 2022. Photo: navalnews.com)

 

Saab Kockums Builds New Processes, Skills, And Capabilities In Delivering A26

(navalnews.com)

 

/Per

 

 

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Finska YLE har fått besöka monteringshallen i Karlskrona. 

 

Quote

Planen är att svenska marinen ska sjösätta båda båtarna före 2030.

 

En blygsam ambition kan man tycka om man betänker att de kölsträcktes 2019. Jämfört med den första av de planerade taiwanesiska ubåtarna som började byggas 2020 och ska vara i tjänst 2025 rent av långsamt. Detta tror jag beror både på tekniska, organisatoriska (varvet behövdes byggas ut först) och ekonomiska (man har velat hålla nere budgeten så långt det är möjligt) orsaker.

 

En annan intressant sak är att A26 ska få 3 dieselmotorer och 3 Stirlingmotorer. Att de får 3 dieslar kan bero på att motorerna är något mindre än de som sitter i Gotlandsklassen så de medför nog ingen större prestandahöjning (men är säkert förbättrade i övrigt), men att de ska få 3 Stirlingmotorer måste definitivt vara en prestandahöjning. En förmodad effekthöjning på minst 50% eftersom Gotlandsklassen bara har 2. En lekmanna bedömning är att det rimligen borde innebära en höjning av "patrol speed" från ca 5 knop till åtminstone 7 knop. Låter kanske inte mycket för en oinvigd men jämfört med de tyska bränslecells ubåtarna som ska ha en "patrol speed" på 8 knop ändå en imponerande förbättring av undervattensprestandan. Sen är ju uthålligheten i u-läge betydligt viktigare än farten, men "patrol speed" har väl ändå en viss betydelse inte minst för hur lång tid det tar för ubåten att nå operationsområdet.

 

Här byggs Sveriges nya ubåtar som ska övervaka havsbotten: ”Bland det hemligaste vi har”

(svenska.yle.fi)

 

image.png.fe77c5dff490766ed3d6bbcc5d1c8387.png

(De två bakre delarna av ubåten HMS Blekinge sammanfogades i en stapelbäddsceremoni förra sommaren.

Bild: Glenn Pettersson Saab Kockums)

 

/Per

Edited by Perman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

En fråga som uppstår är om våra nya ubåtar är anpassade för att kunna ta andra natoanpassade torpeder. Om vi nu ska gå med i Nato så kan detta vara en fördel.  Kan vi då ta IDAS som exempel. Eller är våra torpedrör bara anpassade för TP 62 och TP45/47.

 

Läste på "wiki" att Brasilien avbröt en beställning av TP 62. Då det inte var säkert att de kunde användas i de Tyska ubåtarna som de hade beställt.   

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, madman said:

En fråga som uppstår är om våra nya ubåtar är anpassade för att kunna ta andra natoanpassade torpeder. Om vi nu ska gå med i Nato så kan detta vara en fördel.  Kan vi då ta IDAS som exempel. Eller är våra torpedrör bara anpassade för TP 62 och TP45/47.

 

Läste på "wiki" att Brasilien avbröt en beställning av TP 62. Då det inte var säkert att de kunde användas i de Tyska ubåtarna som de hade beställt.   

 

Förmodligen en berättigad fråga även om det är ganska osannolikt att vi skulle behöva använda utländska torpeder. Den enda utländska torped som FM använt under efterkrigstiden som jag känner till var väl när man köpte in 50 lätta italienska ubåtsjakttorpeder av A244 typ på 80-talet som ett led i bekämpningen av ubåtsintrång. En av dessa ska även ha satts in skarpt från en korvett under en ubåtsjakt men utan resultat. Okänt om den hade full stridsladdning eller bara en incidentladdning på 10 kg (troligen det sistnämnda gissar jag). Man ska ha använt "liners" i 400 mm tuberna eftersom torpederna hade 324 mm kaliber. 

 

Vad gäller TP 62 så har jag en känsla av att den är optimerad för ytmålsbekämpning, men har viss kapacitet även mot undervattensmål. Spekulationer naturligtvis men detta kan också vara en orsak till att tyskarna avbröt beställningen. För övrigt så måste det ha varit TP 2000 som tyskarna hade beställt eftersom det är exportversionen av TP 62. Vad jag vet så ska TP 45/47 vara huvudvapnet för bekämpning av undervattensmål vad gäller svenska ubåtar.

 

/Per

 

 

Edited by Perman
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Perman said:

 

Förmodligen en berättigad fråga även om det är ganska osannolikt att vi skulle behöva använda utländska torpeder. Den enda utländska torped som FM använt under efterkrigstiden som jag känner till var väl när man köpte in 50 lätta italienska ubåtsjakttorpeder av A244 typ på 80-talet som ett led i bekämpningen av ubåtsintrång. En av dessa ska även ha satts in skarpt från en korvett under en ubåtsjakt men utan resultat. Okänt om den hade full stridsladdning eller bara en incidentladdning på 10 kg (troligen det sistnämnda gissar jag). Man ska ha använt "liners" i 400 mm tuberna eftersom torpederna hade 324 mm kaliber. 

 

Vad gäller TP 62 så har jag en känsla av att den är optimerad för ytmålsbekämpning, men ha viss kapacitet även mot undervattensmål. Bara spekulationer naturligtvis men detta kan också vara en orsak till att tyskarna avbröt beställningen. För övrigt så måste det ha varit TP 2000 som tyskarna hade beställt eftersom det är exportversionen av TP 62. Vad jag vet så ska TP 45/47 vara huvudvapnet för bekämpning av undervattensmål vad gäller svenska ubåtar.

 

/Per

 

 

Tycker det skulle vara en fördel. Om vi skulle kunna ladda i annan hamn vid skarpa lägen. Låt säga att en A26 blir stationerad i medelhavet. 

 

Vad jag har förstått så har även marinen tittat på Black shark. Då ansågs det att Tp62 skulle passa bättre på att användas inomskärs och i kustnära områden. Eller var det bara teoretiska bedömningar. Tp62 har nyligen fått ett livstids underhåll.

 

Senaste Black shark ska vara anpassad för kustnära områden. 

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, madman said:

En fråga som uppstår är om våra nya ubåtar är anpassade för att kunna ta andra natoanpassade torpeder. Om vi nu ska gå med i Nato så kan detta vara en fördel.  Kan vi då ta IDAS som exempel. Eller är våra torpedrör bara anpassade för TP 62 och TP45/47.

 

Det finns i princip ingen NATO standard för tunga torpeder. Alla västerländska tunga torpeder (inklusive våra) har förvisso samma diameter (533 mm), men varierar samtidigt ordentligt i längd och vikt. Alla torpeder har också olika anslutningar för inkoppling i tuben, unika eldledningar och olika typer av framdrivning. Eftersom torpederna har olika längd och vikt är det heller inte säkert att varesig torpedtuben eller hanteringssystemen i torpedrummet kan hantera alla olika torpeder. 

Så nej, varesig våra ubåtar eller någon annan ubåt kan rakt av hantera alla olika tunga torpeder som finns i NATO.

 

1 hour ago, madman said:

Vad jag har förstått så har även marinen tittat på Black shark.

 

Nej, Marinen har inte tittat på Black Shark. Man har däremot nyligen diskuterat ett möjligt framtida samarbete inom bl.a. utveckling av torpeder.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Pärmtroll said:

 

Det finns i princip ingen NATO standard för tunga torpeder. Alla västerländska tunga torpeder (inklusive våra) har förvisso samma diameter (533 mm), men varierar samtidigt ordentligt i längd och vikt. Alla torpeder har också olika anslutningar för inkoppling i tuben, unika eldledningar och olika typer av framdrivning. Eftersom torpederna har olika längd och vikt är det heller inte säkert att varesig torpedtuben eller hanteringssystemen i torpedrummet kan hantera alla olika torpeder. 

Så nej, varesig våra ubåtar eller någon annan ubåt kan rakt av hantera alla olika tunga torpeder som finns i NATO.

 

 

Nej, Marinen har inte tittat på Black Shark. Man har däremot nyligen diskuterat ett möjligt framtida samarbete inom bl.a. utveckling av torpeder.

Tack för informationen.

Då kanske det även finns en möjlighet att vi får köpa sex C-130 av dem. Om vi sträcker oss till att vi också köper C-130J.

Edited by madman
Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Kockums-A26-surfacing-with-crew-and-flagjpg-770x410.jpg.webp.399114bbd46043b1053ff7b182cc5cf1.webp

Saab receives order for studies of future underwater capabilities for Sweden

Saab has signed a contract with the Swedish Defence Materiel Administration, FMV, to conduct concept development studies for future underwater capabilities.


The studies are preparatory in nature and will focus on the further development of key technology areas, as well as new technologies for submarines and submarine-related capabilities for Sweden.

Sweden has a long history of evolutionary submarine design and technology development by refining and adding new technologies to already existing solutions through an iterative development process.

“Underwater capabilities are of vital interest for Sweden. Saab’s submarines are among the most modern conventional submarines in the world and a key capability for Sweden. These studies will help ensure that we stay in the forefront of innovation and technological development for years to come”, says Mats Wicksell, Senior Vice President and Head of Saab’s Business Area Kockums.

https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2023/saab-receives-order-for-studies-of-future-underwater-capabilities-for-sweden

https://www.navalnews.com/naval-news/2023/12/saab-receives-order-for-studies-of-future-underwater-capabilities-for-sweden/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sveriges Radio:

Delar till nya ubåtarna ska tillverkas i Landskrona Datum: 240210

Saab Kockums som tillverkar marinens nya ubåtar och är Karlskronas största privata arbetsgivare ska bygga en ny fabrik i Landskrona.
 

”Vi kommer att tillverka stålkonstruktioner upp till vad man kan frakta på lastbil, säger affärsområdeschefen Mats Wicksell.
 

Samtidigt planerar Saab Kockums att lämna sin klassiska adress i Malmöstadsdelen Västra hamnen för ett nytt ingenjörskontor i Lund.

https://sverigesradio.se/artikel/delar-till-nya-ubatarna-ska-tillverkas-i-landskrona  


Landskrona stad:

Saab har tecknat ett avtal för starta verksamhet på Varvsudden i Landskrona. Redan i juni planerar man att påbörja tillverkning av delar och komponenter till komplexa stålkonstruktioner för ubåtar och andra navala system. Initialt innebär det sysselsättning för 20 medarbetare.

Saab har tecknat ett hyresavtal med fastighetsägaren Niam på lokaler på totalt 15 000 kvadratmeter på Varvsudden. 

https://www.landskrona.se/nyheter/saab-etablerar-sig-pa-varvsudden-i-landskrona/
 

Edited by vikingman
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hittat på avanza, förefaller som att Saab förlorar ännu en gång. Verkar bara vinna där det inte är upphandlingar…

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Försvarsbolaget Saabs ubåtstillverkare Kockums ser ut att gå miste om en uppmärksammad nederländsk upphandling till ett värde av 2,5 miljarder euro till förmån för franska Naval, rapporterar Bloomberg News med hänvisning till källor.

 

Saab Kockums deltar i upphandlingen i ett konsortium med nederländska Damen Shipyards Group. Det tyska stålkonglomeratet Thyssenkrupp är den tredje deltagaren i upphandlingen.

 

Frankrikes, Tysklands och Sveriges ambassadörer har informerats om nederländska regeringens resonemang, enligt nyhetsbyråns källor. Vinnaren, som alltså ska vara Naval, kommer tillkännages när alla beslut är signerade kring den 15 mars.

 

Joakim Rönning +46 8 5191 7930

 

Nyhetsbyrån Direkt

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Då får vi hoppas att det inte är Damen som tillverkar våra skrov till Luleå.

 

Sen ska vi ta oss en allvarlig funderare på ifall ubåtar är rätt sak för oss att på sikt bygga själva (och stridsflyg).

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Slenke said:

Då får vi hoppas att det inte är Damen som tillverkar våra skrov till Luleå.

 

Sen ska vi ta oss en allvarlig funderare på ifall ubåtar är rätt sak för oss att på sikt bygga själva (och stridsflyg).

Haha. Vem anser du att vi skall överge vår uppåtgående spetskompetens inom ubåtstillverkning till?

Edited by 1BOB1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, 1BOB1 said:

Haha. Vem anser du att vi skall överge vår uppåtgående spetskompetens inom ubåtstillverkning till?

Så förbaskat bra kan vi inte vara ifall ingen vill ha dom. Vi kommer bara tillverka pytteserier till oss själva som är så små att kostnaden blir alldeles för hög per båt. I slutändan blir det svårt att försvara det.

 

På sikt tror jag mer på de tyska.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Slenke said:

Så förbaskat bra kan vi inte vara ifall ingen vill ha dom. Vi kommer bara tillverka pytteserier till oss själva som är så små att kostnaden blir alldeles för hög per båt. I slutändan blir det svårt att försvara det.

 

På sikt tror jag mer på de tyska.


Så mycket mer spelar in på förhandlingar än faktisk prestanda. Det som skulle tala för att nyheten är sann är för att Naval-groups båt redan är existerande och kommer egentligen endast att modifieras för konventionell framdrivning. Sen återstår det att se hur smidigt detta i ett eventuellt scenario faktiskt skulle vara.

 

Tyska ubåtar……..

Edited by 1BOB1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, 1BOB1 said:


Så mycket mer spelar in på förhandlingar än faktisk prestanda. Det som skulle tala för att nyheten är sann är för att Naval-groups båt redan är existerande och kommer egentligen endast att modifieras för konventionell framdrivning. Sen återstår det att se hur smidigt detta i ett eventuellt scenario faktiskt skulle vara.

 

Tyska ubåtar……..

Spelar ingen roll ifall de trots det anser att de franska kan levereras fortare och har bättre value for money.

 

Tyska framdrivningen med deras AIP tror jag definitivt mer på för framtiden än vår AIP.

 

Sen är det inte fel att våga ifrågasätta heliga gamla sanningar och invanda beteenden samt att kontinuerligt konkurrensutsätta dessa utifrån just value for money……..

Link to comment
Share on other sites

Hoppas Nederländerna har pratat med Australien om hur det gick med deras ubåts köp från Naval? Sen kan jag hålla med om att ska vi fortsätta utveckla ubåtar så bör nog Sverige och SKAB få in andra länder och företag i projekten för att hålla nere kostnaderna.

Link to comment
Share on other sites

Ska vi dessutom leka ”lill-Frankrike” och utveckla allt själva så måste vi också, likt Frankrike, vara beredda att sälja till allt och alla inklusive mindre demokratiska länder som Saudi etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...