Jump to content
Sign in to follow this  
Bosse Fors

A26 - Nästa svenska ubåt

Recommended Posts

Bättre fyra tyska ubåtar än två Kockums...

Förstår inte ditt resonemang, då jag bestämt har för mig att de svenska ubåtarna är billigare än de tyska.

enlig answer.com så kostade israelernas två dolphinubåt (modiferiade tyska 212or) ca 1miljard euro var Källa

Så om Kockums kan få ner priset på en viking till runt 2miljarder kr som det pratats om så är det snarare att du får 4 svenska för priset av en tysk.

Sen att dolphin är något större, är något jag anser spelar endast en mindre roll i diskutionen.

Edit upptäckte ett litet fel :(

Edited by fogel02

Förstår inte ditt resonemang, då jag bestämt har för mig att de svenska ubåtarna är billigare än de tyska.

Det var inte på något sätt en prisjämförelse mellan vad tyska och svenska ubåtar kostar, för det har jag ingen aning om. Det var ett sätt att exempliera att det för Försvarsmakten är bättre om regeringen är mer intresserad av att den får bra utrustning än av att utrustningen är svensktillverkad.

Eller med andra ord, flottan ska köpa nya ubåtar när flottan behöver nya ubåtar. Inte när Kockums behöver sälja.

Jag tolkade försvarsministerns uttalande som att vi inte kommer att kunna låta svensk industri bygga både under- och övervattensfartyg i framtiden. Inte som att flottan skulle bli av med det ena eller andra.

Sedan är det ju så att Kuckums ägs av ThyssenKrupp Marine System, vilka också bygger de tyska ubåtarna, så inderekt även om de köper tyska ubåtar så, ja möjligheten att de bygger dem i Sverige för modifiering till svenska förhållanden byggs i just Sverige?

Min reaktion på de hele..

@mdn

Grattis till din befodran!!!

Det räknades på personalförsörjning för några inlägg sedan. Där står att kvartsvakter är standard vilket är fel. Ubåtarna brukar 2 vakter + FC, FI och kock.

jag hoppas att det blir en kokumsbåt med anledning av kvaliten på tidigare maskiner.

MVH kockis i Affeland

Nu har Försvarsmaktens budgetunderlag för de kommande åren gått iväg till regeringen. Däri finns meningarna "Förmåga att med marin insatsstyrka verka mot undervattenshot vidmakthålls. Utvecklingen av undervattensvapensystem fortsätter". Kockums, som har en väldigt effektiv PR-avdelning (jag har personlig erfarenhet av detta), har givetvis valt att göra en höna av fjädern FM försett dem med. I Ny teknik går de ut och viftar vilt om att detta betyder att man vill köpa A26.

Annars är det inget nytt under ytan.

/mdn

Nu har Försvarsmaktens budgetunderlag för de kommande åren gått iväg till regeringen. Däri finns meningarna "Förmåga att med marin insatsstyrka verka mot undervattenshot vidmakthålls. Utvecklingen av undervattensvapensystem fortsätter". Kockums, som har en väldigt effektiv PR-avdelning (jag har personlig erfarenhet av detta), har givetvis valt att göra en höna av fjädern FM försett dem med. I Ny teknik går de ut och viftar vilt om att detta betyder att man vill köpa A26.

Annars är det inget nytt under ytan.

/mdn

Så VIKING kan man säga är dött och begravet?

Skoog A26 är en vidare utveckling av gamla projekt Viking (eller det som är kvar av det)

Kärt barn har många namn med andra ord A26, Viking, NGU (nästa generation ubåt)

Flyttat ut en massa inlägg om annat än nya ubåtar till en egen tråd i rätt forum.

/mdn, mångfärgat underbefäl

vet inte om infon är ny, men här kommer en updatering på ubåtsfronten.

verkar som Kockums håller på att leta nya samarbetspartners för att kunna

fortsätta utvecklingen av smygubåtar.

/martinator

Letat har dom nog gjort länge, men nu verkar det som om dom hittat en partner vilken tydligen kommer att presenteras inom kort. Får man gissa på Norge eller Singapore?

/Per

Personligen skulle jag tro att om vi ska ha ubåtar kommer det nog bli samma som Tysklands nästa generations båt. Vi ha samma krav på båtarna i huvudsak och det är samma ägare till varven.

OM det ens finns en flottilj vid det läget så finns två varianter

1. Kockums hittar sambandspartner, Norge och Singapore är kandidater. Singapore köpte HMS Västergötland/Hälsningland för bara 1-2 år sedan så att hoppa på ev ny båt innan de ens levererats känns lite väl snabbt.

2. Sverige är de enda som är intresserade så lär det knappast bli en svensk båt utan en Tyskutvecklad. Sen om den byggs i Karlskrona eller Tyskland är en annan femma.

Edited by fogel02

Ny supertyst ubåt ger Kockums framtidstro

Eftersom blt.se's artiklar har en tendens att försvinna efter ett tag (för alla utom prenumeranter vill säga) så har jag valt att kopiera in hela texten från artikeln här:

Fredag 14 September 2007 03:00

Ny supertyst ubåt ger Kockums framtidstro

KARLSKRONA Det blir en fortsatt utveckling av en ny supertyst ubåt. Försvarets materielverk får också i uppdrag att förbereda en beställning av ett större trupptransportfartyg till marinen. Det framgår, enligt källor till BLT, i regeringens budgetproposition som presenteras i nästa vecka.

Däremot skrinläggs projekteringen av ett nytt ytstridsfartyg.

Uppgifterna bekräftas delvis av moderata riksdagsledamöter från försvarsutskottet som besökte Marinbasen och Kockums i Karlskrona på torsdagen.

- Det vi tittar på just nu är det behov som försvaret har på materielsidan för att klara de närmaste internationella åtagandena, säger Annica Engblom från Karlskrona och ledamot i försvarsutskottet.

De moderata utskottsledamöterna ställer sig samtliga bakom de 900 miljoner kronorna som regeringen vill spara på försvarets materielanslag de närmaste åren.

Men när det gäller de ytterligare besparingarna i mångmiljardklassen kräver de en mer grundläggande analys.

- Vi kommer att vända på varenda liten sten innan vi går med på ett sådant förslag, säger Rolf Gunnarsson, tillförordnad ordförande i försvarsutskottet.

- Inom kort tillsätts en pliktutredning. Vi ska även titta på personalförsörjningsystemet, Försvarets materielverk och försvarshögskolan innan det fattas några beslut om att spara miljarder på försvarsanslaget. Vi måste också följa utvecklingen i vårt närområde.

Sverige ligger i Europatoppen när det gäller inköp av försvarsmateriel, enligt Rolf Gunnarsson.

Regeringsbudgeten

Enligt källor till BLT är det dock klart att Försvarets materielverk, FMV, får i uppdrag att förlänga kontraktet med Kockums när det gäller förstudien av en smyg-ubåt, A26. Cirka 20 miljoner kronor är avsatt till detta.

Underlaget ska sedan ligga till grund för en beställning av två ubåtar om drygt ett år.

Marinen kommer också att få köpa ett större fartyg som kan transportera exempelvis amfibiestridskrafternas materiel som ska kunna sättas in internationellt.

När det gäller nästa generations ytstridsfartyg, efterföljaren till de Visbykorvetter som byggs på Kockums, läggs detta projekt på is.

Anledningen är att Visbykorvetterna levereras först 2009-2010 till marinen och att fartygens livslängd är 25-30 år.

Regeringen är dock beredd att väcka ytstridsprojektet till liv om några år. När det finns behov av att skaffa nya korvetter.

Behöver inte vara oroliga

I måndags möttes statsminister Fredrik Reinfeldt av massiva protester från ett hundratal varvsarbetare utanför arbetsförmedlingen i Karlskrona.

Rolf Gunnarsson förstår reaktionen från de varvsanställda.

- Det är inte första gången det sker demonstrationer. Under mina 15 år i utskottet har det

inträffat varje gång vi diskuterat neddragningar och nedäggningar oavsett var i Sverige som det varit aktuellt.

Utskottsledamöterna försvarar sig dock med att mycket av den försvarsmateriel som utvecklats och tillverkats av Kockums ligger 15 år före andra tillverkare. Och att det borde kunna ge dem stora exportmöjligheter.

Och när det gäller den kommande försvarsbudgeten så

säger Annica Engblom så här:

- Jag tycker inte Kockums

behöver vara oroade.

Frågan är väl vad dom 900 anställda på Kockums i Karlskrona ska göra dom närmaste åren utan YS Ny. Alla lär inte behövas för att bygga två ubåtar.

/Per

Ubåtarna har väl byggts i malmö? karlskronavarvet bygger väl bara ytfartyg?

De har byggts på bägge platserna. Åtminstone så byggdes mittsektionerna till Västergötlandsklassen på Kockums i Malmö och bog- och aktersektionerna i Karlskrona. Av Sjöormenklassen så byggdes 3 ubåtar i Malmö och 2 st i Karlskrona. Byggandet av aktersektionerna till de tre sydafrikanska ubåtarna liksom Stirlingkonverteringen av Södermanland och Östergötland skedde dock bara i Karlskrona, så jag tror att Malmöavdelningen nu endast har kvar projektering och marknadsföring.

/Per

EDIT: Har tyvärr inte lyckats få fram exakt var och hur Gotlandsklassen byggdes.

--

When a US intelligence aircraft fly over China, I imagine that it is an aircraft flown by a computer.

-seasick

Edited by Perman

@Tikkanen ombyggnationerna av ubåtarna Söd/Ögd har bägge skett i Karlskrona

Finns ens varvet kvar i Malmö ?, fick för mig att man lade ner det i samband med att stora kranen monterades ner. Finns väl bara en utvecklingsavdelning i Malmö

@Perman tja finns väl en del jobb kvar på VGD/HGD + alla ev mindre reparationer/översyner

Moment 22 för Kockums ubåt

Då hade jag rätt om att Norge var en av partnerkandidaterna, och det är väl troligt att det är Singapore som blir den andra. Om jag förstått artikeln rätt så blir totalkostnaden för två ubåtar drygt sex miljarder om inga andra samarbetspartners finns? Kan det verkligen vara rätt?

/Per

Kranen hade inget eller mycket lite med ubåtarna att göra. Användes bara ett par gånger innan det civila varvet lades ner.

Man flyttade all produktion från Kockums området i samband med att man gjorde högskola och annat av det om jag minns rätt. Gotland tillverkades således helt i Karlskrona. Men kan självklart minnas fel.

Hursomhelst tror jag inte en sekund på att det blir en nästa ubåt tillverkad eller projekterad i Sverige eftersom våran regering sagt att vi skall ALLTID i första hand köpa off the shelf. Så antingen blir det en Holländsk eller en Tysk båt.

Vi skall väl köpa var det är billigast och bäst, skillnaden är att vår industri blir konkurrensutsatt på sätt den inte var tidigare

Då var det klubbat! Regeringen gav oss idag en tidig julklapp genom att bestämma att Försvarsmakten får beställa konstruktionsfasen av nästa generations ubåt. För min del är skumpan redan öppnad och uppdrucken.

Jag ser fram emot en kölsträckning under 2008 eller 2009. 8-/

/mdn

Då var det klubbat! Regeringen gav oss idag en tidig julklapp genom att bestämma att Försvarsmakten får beställa konstruktionsfasen av nästa generations ubåt. För min del är skumpan redan öppnad och uppdrucken.

Jag ser fram emot en kölsträckning under 2008 eller 2009. :lol:

/mdn

Mycket trevliga nyheter 8-/

Kockums är ju tyskt. Ägs av ThyssenKrupp Marine Systeme sedan 2005 tror jag det var. Därav tyskarnas nyvunna intresse för Visby inför bygget av K131-enheterna.

helt kalart, vilket tyvärr gör de svårt för oss o exportera, då dom promte sin produkter först, dock så står de på kokums hemsida att dom för tillfället håller på med en liknande konstruktions fas för YS-NY.. kan detta stämma? trodde dom hade lagt ner de. (http://www.kockums.se/AboutKockums/thenewdefence.html)

Men nu när amerikanarna ska lägga ner sitt LCS, så kan man ju alltid hoppas :baskerPa:

Kan även bli aktuellt att amerikanarna köper ett par "the seal" då Northrop Grumman misslyckats. The Seal produceras av DCE AB ett svenskt företag.

Edited by JCasper

Flyttat en massa LCS-snack till en lämpligare tråd.

/mdn, Blågul

Thailand är uppe och nosar Svenska ubåtar igen.

Igår beslutade Regeringen tillåta att FMV ingår informationsavtal med Thailand om Svenska ubåtssystem.

Mer info fick jag inte och jag förväntar mig inte att det ligger någon affär nära heller men det får ju klassas som ett steg i rätt riktning hur som helst.

Thailändarna är helt klart sköna människor. Pratade med en del av dem som var på utbildning i Karlskrona för ett par år sedan.

- Pirates! Boom! Boom!

Sen såg jag ingen som var längre än 1.70 heller, perfekt ubåtsfolk. :D

De verkar satsa rätt hårt på ubåtar, är nog ingen dum idé att göra ett samarbete.